Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Kevon

Dit is onzin.... Wij leveren nog steeds vele onderdelen voor een compensatieorder uit 1990.... Zelfs Duitsland besteld nu onderdelen bij ons... Wij hebben er een lekkere kluif aan en onze toeleveranciers ook.

Citaat van: Thomasen op 26/07/2023 | 22:15 uurO
Citaat van: Thomasen op 26/07/2023 | 22:15 uurOnzin.

Dat is niet iets dat gedaan wordt 'omdat ze ons zo aardig vinden'. Daarnaast moeten we dat circus zoveel mogelijk loslaten, het draagt op termijn namelijk zelden bij aan een stevige Defensie sector.

Dat is niet iets dat gedaan wordt 'omdat ze ons zo aardig vinden'. Daarnaast moeten we dat circus zoveel mogelijk loslaten, het draagt op termijn namelijk zelden bij aan een stevige Defensie sector.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Harald

https://www.telegraaf.nl/podcast/338658987/het-opereren-van-een-onderzeeboot-is-gevaarlijke-business

De podcast Delta Tango ;

'Het opereren van een onderzeeboot is gevaarlijke business'

De nieuwe Nederlandse onderzeeboot komt weer een stap dichterbij, nu drie buitenlandse werven deze week hun offertes indienen. Hoe is het om wekenlang onder water te zitten op een supergeheime missie tegen de Russen? Oud-onderzeebootcommandant Wiebe Schmitz vertelt over het kat- en muisspel onder water, de laatste plek op aarde waar je je nog kunt verstoppen. Het is loodzwaar werk. 'De lucht die je ademt is belabberd en om de twee uur maken ze je weer wakker'.

Parera

Citaat van: Thomasen op 27/07/2023 | 12:12 uurAls jij geen tegenorders vraagt, zul je ze ook niet krijgen. Als je die wel vraagt, zul je ze, voor wat ze waard zijn, ook uit Duitsland gewoon krijgen. Immers, is onderdeel van je contract.

Dat is waar, maar dat is iets waar we niet om vragen voor zo ver ik weet.

Wat wel een optie kan zijn is bij kosten overschrijding hierom vragen net als de Belgen gedaan hebben met het ASWF.

Parera

Citaat van: Thomasen op 26/07/2023 | 22:15 uurOnzin.
Als jij tegenorders wil moet dat onderdeel zijn van je aanbesteding strategie. En dan kies je dus een partij die daar een goed bod in heeft.

Dat is niet iets dat gedaan wordt 'omdat ze ons zo aardig vinden'. Daarnaast moeten we dat circus zoveel mogelijk loslaten, het draagt op termijn namelijk zelden bij aan een stevige Defensie sector.

Ja maar wat ik bedoel is dat de Duitsers helemaal geen buitenlandse industrie opdrachten meer willen gaan geven. Dat Damen de F-126 gewonnen heeft is in Duitsland ingeslagen als een bom, daarna is men achter de schermen heel druk geweest om er voor te zorgen dat dit soort orders niet meer gegund kunnen worden aan buitenlandse bedrijven.

En daarom zullen we geen tegen orders kunnen verwachten vanuit Duitsland, overigens ben ik wel van mening dat we kunnen kijken naar TKMS haar XLUUV familie voor de koppeling aan de vWalrus boten op het moment dat we dat zelf niet (willen) gaan ontwikkelen en dat kan met de Duitse, Franse of Zweedse boten zijn dat is geen probleem.

Huzaar1

#7102
Prachtig commentaar ook op de Linkedin van marineschepen op dit artikel  :cute-smile: .

"zelden zoveel bijeengeraapte onzin in een artikel over onderzeeërs gezien"

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Master Mack op 26/07/2023 | 16:34 uurAls het een Duitse boot wordt of wat dan ook kan je wel tegen orders verlangen. Om in iedergeval een deel van de investering terug te verdienen. Radars bijvoorbeeld.

Verlangen kan je het , maar dat gaat niet meer zomaar gebeuren. De Duitse industrie heeft een hele zware lobby losgelaten op defensie en daarmee is alles sleuteltechnologie geworden. Dat betekend dat het dus eigenlijk altijd vanuit de eigen industrie moet komen, mogelijkheid is nog wel dat Lurssen via Damen het F-127 ontwerp aanbied bijvoorbeeld maar dan niet meer met Damen als hoofduitvoerder.

Master Mack

Als het een Duitse boot wordt of wat dan ook kan je wel tegen orders verlangen. Om in iedergeval een deel van de investering terug te verdienen. Radars bijvoorbeeld.

Huzaar1

Autonomie is een wassen neuus en dat gaat niet per definitie beste product voor beste prijs opleveren. Onderwerp is non discussie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Reinier op 26/07/2023 | 12:02 uurGoed stuk, maar gaat niet gebeuren; geen ambitie of politieke wil daar voor. En daarvoor zijn we ook te laat.

Ik zie een oplossing, we bouwen na deze 4 gewoon nog 2 stuks uit een batch 2 volledig door de NL industrie  :angel:

Nee de NL industrie zou zich qua onderzeeboten moeten richten op het ontwikkelen van XLUUV's die naast de nieuwe generatie boten gaan opereren maar ook zelfstandig vanuit de haven op pad gestuurd kunnen worden. Daar zijn kansen voor de industrie.

Huzaar1

#7097
Citaat van: Reinier op 26/07/2023 | 12:02 uurGoed stuk, maar gaat niet gebeuren; geen ambitie of politieke wil daar voor. En daarvoor zijn we ook te laat.

N.m.m is dit bubbeldenken. Zelfde ziekte als CLSK.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 26/07/2023 | 08:35 uurOpinie | Nederland zou nu geen vier nieuwe onderzeeboten moeten bestellen

Nederland wil vier nieuwe onderzeeboten bestellen bij Naval Group, Saab of tkMS. Maar hoe wil Defensie langdurig en zelfstandig met onderzeeboten werken, terwijl Nederland boten uit het buitenland koopt? Hoe kan Nederland wel strategischer en autonomer werken aan de volgende generaties nieuwe onderzeeboten? Misschien door nu niet te beginnen met vier nieuwe onderzeeboten in één keer.

.../...

https://marineschepen.nl/opinie/wanneer-wordt-de-strategische-waarde-van-onderzeeboten-echt-vastgelegd.html

Er is geen beter voorbeeld dan 'denken vanuit je bubbel'  dan dit.

Alsof alle/belangrijke NL autonomiteit afhankelijk is, danwel focust op onderzeeboten en de ondersteuning van die dingen.

We zijn op 4 miljoen andere evenbelangrijke of nog belangrijkere fronten totaal afhankelijk. We produceren geen munitie, sensoren, hebben zoveel andere zaken niet.

Alsof je met dit miljardenkostende plan ook maar iets aan echte autonomie zou winnnen.


Probleem is veel groter, B.V NL mist een strategisch plan. Dat eindigt bij die boten, maar begint er zeker niet mee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Harald op 26/07/2023 | 08:35 uurOpinie | Nederland zou nu geen vier nieuwe onderzeeboten moeten bestellen

Nederland wil vier nieuwe onderzeeboten bestellen bij Naval Group, Saab of tkMS. Maar hoe wil Defensie langdurig en zelfstandig met onderzeeboten werken, terwijl Nederland boten uit het buitenland koopt? Hoe kan Nederland wel strategischer en autonomer werken aan de volgende generaties nieuwe onderzeeboten? Misschien door nu niet te beginnen met vier nieuwe onderzeeboten in één keer.

.../...

https://marineschepen.nl/opinie/wanneer-wordt-de-strategische-waarde-van-onderzeeboten-echt-vastgelegd.html
Goed stuk, maar gaat niet gebeuren; geen ambitie of politieke wil daar voor. En daarvoor zijn we ook te laat.

Harald

Nog een paar dagen dan moeten de eerste offerte's van de gevraagde werven ingediend worden, zijn voor de Tender van de Walrus vervanging.

Ben zeer benieuwd...  :big-smile:
Natuurlijk zullen we de eerste tijd inhoudelijk niks horen, maar met de indiening van de aanbiedingen, kan er een start gemaakt worden met het vergelijk tussen de offerte's, het ontwerp. En ... uiteindelijk een keuze.

Harald

Opinie | Nederland zou nu geen vier nieuwe onderzeeboten moeten bestellen

Nederland wil vier nieuwe onderzeeboten bestellen bij Naval Group, Saab of tkMS. Maar hoe wil Defensie langdurig en zelfstandig met onderzeeboten werken, terwijl Nederland boten uit het buitenland koopt? Hoe kan Nederland wel strategischer en autonomer werken aan de volgende generaties nieuwe onderzeeboten? Misschien door nu niet te beginnen met vier nieuwe onderzeeboten in één keer.

.../...

https://marineschepen.nl/opinie/wanneer-wordt-de-strategische-waarde-van-onderzeeboten-echt-vastgelegd.html

Harald

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2023/23/03_kamerbrief_onderzeeboten_23

Beste boot voor beste prijs

Defensie licht gunningproces nieuwe onderzeeboten toe