Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

StrataNL

Walrusaffaire 2.0 in de maak.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

#7338
CitaatFrankrijk wil onderzeeërs aan Nederland slijten

2021
Auteur: BNR Webredactie
Na de afgeketste onderzeeboot deal tussen Frankrijk en Australië zetten de Fransen Nederland nog meer onder druk om vooral Franse onderzeeërs te kopen. Dat zegt de Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (de NIDV) tegen BNR.

 dat zou dan slecht nieuws zijn voor bijvoorbeeld het Nederlandse bedrijf Damen. De Nederlandse onderzeeboten zijn aan vervanging toe en de regering besluit waarschijnlijk dit voorjaar aan welke partij deze mega-order gegund wordt. 'Alles is nog in de beginfase', zegt directeur Ron Nulkes van de NIDV die benadrukt dat er geen Franse onderzeeërs op de plank liggen die nu aan Nederland verkocht moeten gaan worden.

Als het ministerie van Defensie de opdrachten vergeeft voor de vervanging, zijn er Franse, Duitse en Nederlandse bouwers die zich willen kandideren. Daaronder scheepswerf Damen. 'Wij zien graag dat een zo groot mogelijk aandeel van de Nederlandse industrie wordt toegevoegd. Hoe groter dat aandeel Nederlandse bedrijven in de keten, hoe beter dat is voor de Nederlandse economie en de nationale veiligheid.'

Europese ministers solidair met Frankrijk
De ministers van Buitenlandse Zaken van de Europese Unie hebben hun steun uitgesproken voor Frankrijk in het diplomatieke conflict over de aanschaf van onderzeeërs. Dat heeft EU-buitenlandchef Josep Borrell gezegd, nadat de Europese ministers elkaar hebben ontmoet op de top van de Verenigde Naties in New York.

De ministers hebben zich duidelijk solidair verklaard met Frankrijk', zei Borrell. De aankondiging van AUKUS druist volgens hem in tegen eerdere oproepen tot meer samenwerking met de Europese Unie in de zogeheten Indo-Pacifische regio.

Vanaf hier ging het echt goed fout.

En deze
Citaat

Technische stafleden van Royal IHC komen tijdelijk in dienst bij de afdeling Maritieme Systemen (AMS) van de Nederlandse Defensie Materieel Organisatie (DMO).
2021 - Op 30 maart hebben de eerste acht IHC-medewerkers ingestemd met hun detachering.

Vanwege de COVID-19-pandemie heeft IHC momenteel overcapaciteit op verschillende afdelingen en door de tijdelijke verhuizing kunnen de werknemers van het bedrijf hun kennis blijven gebruiken. Voor DMO zal de extra capaciteit ingezet worden bij diverse maritieme projecten; een win-win situatie.

Activiteiten
De DMO heeft een groot aantal maritieme projecten die in voorbereiding of uitvoering zijn. Omdat DMO op tijdelijke basis extra capaciteit nodig heeft voor deze projecten, zullen de maritieme ingenieurs van IHC ondersteuning bieden en helpen bij het opstellen van scheepseisen.

Vertrouwelijkheid
Omdat IHC als partij ook meedoet aan defensie-aanbestedingen (onder meer voor de vervanging van de Nederlandse onderzeeboten, waarvoor IHC een strategische alliantie heeft met Naval Group) was het een voorwaarde voor zowel DMO als IHC dat projectvertrouwelijkheid gegarandeerd was.

Hiertoe zijn maatregelen genomen en protocollen opgesteld. Zo hebben IHC-medewerkers alleen toegang tot de informatie en documentatie die nodig is voor hun specifieke taken. Daarnaast worden ze alleen ingezet voor projecten die al gecontracteerd zijn en waarin IHC geen (potentiële) rol als aannemer zal spelen.

Vond ik ook al een hele stevige voorbode op wat komen ging.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Probleem ontstaat dat dit nu overal politiek aan gekoppeld zal gaan worden of al is.

Ik heb het idee dat de Franse woede over o.a klm hiermee is geblust, tevens de steun van Macron aan Rutte voor de NAVO hieraan hangt. Het is raden en gokken maar dat dit geen rationeel proces is geweest lijkt me wel duidelijk.

Hele poppenkast over onderzeeboten had ons bespaard kunnen worden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2024 | 12:52 uurAl die lezersbrieven hebben nul zin. Keuze is al gemaakt. Enige kans ligt in de kamer. Ik geloof niet dat NAVAL veel in NLD wil laten bouwen, dit zal gepresenteerd worden als noodzakelijke consessie om er z.s.m. over te kunnen beschikken. Mark my words.

klopt over die lezersbrieven, maar geeft wel (een beperkt) beeld hoe men erover denkt.

NG zal zeker zeggen dat als NL de boten snel wil hebben ze in Frankrijk gebouwd zullen moeten worden. zo min mogelijk NL invloed.
Ben ook zeer benieuwd hoe in verre NL industrie betrokken zal zijn en dus invloed heeft op de bouw van de boten.
Of dat het zo gebracht wordt van ; prima NL industrie in jullie boten, maar ten eerste moeten jullie goedkoper zijn dan de Franse keuze, ten tweede ook technisch beter.
Naar mijn weten is in de aanbesteding juist de eis van betrokkenheid van NL industrie niet geeist, maar meer als het zo mooi zijn dat NL industrie mee genomen wordt.

En juist het laatste jaar wordt er een andere koers gevaren vanuit de politiek dat het juist in NL gebouwd moet worden of juist veel NL industrie ingezet moet worden.

Defensie Industrie Strategie (DIS)
Defensie wil bij de aanschaf van toekomstig materieel het beste product voor de beste prijs, met een zo groot mogelijke betrokkenheid van het Nederlandse bedrijfsleven. Daarvoor wordt de Nederlandse defensie-industrie versterkt, beschermd en internationaal gepositioneerd. Dit staat in de Defensie Industrie Strategie (DIS).

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/11/02/nederland-moet-met-eigen-defensie-industrie-voorbereid-zijn-op-vijandelijke-slagkracht

Huzaar1

Al die lezersbrieven hebben nul zin. Keuze is al gemaakt. Enige kans ligt in de kamer. Ik geloof niet dat NAVAL veel in NLD wil laten bouwen, dit zal gepresenteerd worden als noodzakelijke consessie om er z.s.m. over te kunnen beschikken. Mark my words.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Huzaar1

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit nu gaat lopen maar ik weiger te geloven dat de Fransen ze niet volledig in hun werven gaan bouwen. So be it.

Wat ik interresanter vind is hoe de kamer gaat reageren op bovenstaande berichten. Die moet nog worden geinformeerd.

Trouwens is dit niet aanbesteed op zijn Europees, maar weer op zijn Nederlands. Dat heeft te maken met het feit dat vanaf begin aan duidelijk was dat dit dossier politiek is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Als dan toch richting de Fransoos gaat, kunnen we dan als stok achter de deur een fixed price afspraak maken,
want als ze idd onder de echte prijs zijn gaan zitten kunnen ze in elk geval niet meer ons een poot uittrekken.
En gewoon eisen dat IHC op dezelfde manier gaat afbouwen als Saab/Damen voor ogen had. Maar ben bang dat we dat station allang gepasseerd zijn, soms zijn die euro aanbestedingsregels best wel een dingetje, maar misschien helpen de Hongaren ons als ze tegen Rutten blijven, want dan zouden die het gerucht dat er een handjeklap gaande was vwb positie als baas Navo door Rutten teniet doen.

Huzaar1

De SGP is nu (veel te laat) het onderwerp in de kamer politiek aan het maken. Maar de keuze is natuurlijk allang gevallen.

Jamiy maakt zich zorgen dat er wordt gestuurd op de F in dit dossier, maar we voelen allemaal wel aan dat de Franse lobby en politieke afhankelijkheid geen eerlijk speelveld met zich meebrengen.

De Franse boot is vast niet verkeerd, Frankrijk is als parnter helaas niet al te betrouwbaar gebleken. Met name daarom is de instandhoudingsfase, de belangrijkste en meest bepalende fase waar het effect van het systeem in praktijk door wordt bepaald, een risico.

Het ligt er allemaal aan in hoeverre we eigenaar worden van de bouwtekeningen en worden betrokken in constructie.

Ik heb er al afscheid van genomen, het is nu eenmaal wat het is. De comissie die erin is gemeubeld met aan het hoofd Rutte zegt al genoeg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 06/03/2024 | 08:12 uur'Franse Naval Group gaat onderzeeërs aan Nederland leveren'
 

Ok, duidelijk.
Het was alwel enigzins duidelijk ... waar rook is, is vuur, maar ik hoop echt dat deze keuze goed uit gaat pakken voor NL, voor de KM en dat dit de beste keuze is.
Maar ... eigenlijk weet ik het alwel ...  :'(  sorry, heb er niet veel vertrouwen in, ik ben bang dat wat er in Australie is gebeurd hier ook gaat gebeuren. Vertragingen, meerkosten en uiteindelijk geen boot.

CitaatVolgens de bronnen van Bloomberg zouden de ambassadeurs van Duitsland, Frankrijk en Zweden inmiddels op de hoogte zijn gebracht van de keuze voor Naval. Maar tegenover het FD zeggen bronnen dat het onderwerp nog bij een ministeriële commissie ligt, alvorens het volgende week naar de ministerraad wordt gestuurd. De betrokken bedrijven zouden pas op zijn vroegst eind deze week worden geïnformeerd hoe de keuze is uitgevallen.

Kan er nog vanuit de Minsteriele Commissie en of Ministerraad een negatief akkoord gegeven worden, dus dat Naval Group niet de opdracht krijgt ? 

Huzaar1

'Franse Naval Group gaat onderzeeërs aan Nederland leveren'
 
Defensie gunt de miljardenorder voor vier nieuwe onderzeeboten aan het Franse Naval Group. Dat schrijft persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen. De Nederlandse overheid zou de overeenkomst medio maart bekendmaken.

De aanschaf van de onderzeeërs is met een geschatte waarde van zo'n €3,5 mrd het grootste Nederlandse defensieproject sinds de aanschaf van de Joint Strike Fighters in 1999. In het kader van de Regeling Grote Projecten is de bestelling in 2015 bestempeld als een 'groot project'. Dit betekent dat de minister de Kamer regelmatig moet informeren en interne en externe audits moet laten uitvoeren.

De megaorder heeft zich ontwikkeld tot een hoofdpijndossier voor de Nederlandse overheid. Het was eigenlijk de bedoeling om Nederlandse defensiebedrijven ervan mee te laten profiteren. Ondernemersverenigingen VNO-NCW en FME stuurden erop aan om Nederlandse deelname aan de ontwikkeling, bouw en instandhouding expliciet op te nemen in de gunningsvoorwaarden. Daar bleek defensie geen heil in te zien.

Veel vertraging in aanbesteding
Het nu demissionaire kabinet-Rutte vond deelname van de Nederlandse defensie-industrie weliswaar wenselijk, maar selecteerde uiteindelijk drie buitenlandse kandidaten voor de bouw: TKMS uit Duitsland, het Zweedse Saab en Naval. De aanbesteding liep ondertussen veel vertraging op. De huidige drie onderzeeërs van de Marine, uit de Walrusklasse, zijn sinds 1990 in gebruik en hebben een levensduur van 25 jaar. Omdat de nieuwe onderzeeërs pas tussen 2034 en 2037 worden geleverd, moeten de oude onderzeeboten nog even doorvaren.

Volgens de bronnen van Bloomberg zouden de ambassadeurs van Duitsland, Frankrijk en Zweden inmiddels op de hoogte zijn gebracht van de keuze voor Naval. Maar tegenover het FD zeggen bronnen dat het onderwerp nog bij een ministeriële commissie ligt, alvorens het volgende week naar de ministerraad wordt gestuurd. De betrokken bedrijven zouden pas op zijn vroegst eind deze week worden geïnformeerd hoe de keuze is uitgevallen.

De speculatie over de nieuwe onderzeeboten vindt plaats op het moment dat de Nederlandse overheid net goedkeuring heeft gegeven voor de bouw van vier militaire fregatten. Afgelopen vrijdag liet staatssecretaris Christophe van der Maat (VVD) van Defensie de Tweede Kamer weten dat de Nederlandse bedrijven Damen en Thales deze vier fregatten mogen bouwen, voor minimaal €2,5 mrd

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfsleven/1509493/franse-naval-group-gaat-onderzeeers-aan-nederland-leveren?utm_medium=social&utm_source=app&utm_campaign=earned&utm_content=20240306&utm_term=app-ios&gift=cStPZ
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

@Lex
Bedankt voor het delen

Lex

Zorgen bij kenner marineschepen: 'Is de keuze voor een nieuwe onderzeeboot wel goed onderbouwd?'

Er is in Nederland waarschijnlijk geen journalist die meer weet van marineschepen dan Jaime Karremann. Op zijn goedbezochte en gezaghebbende website Marineschepen.nl volgt hij vanaf dag één hoe Nederland probeert nieuwe onderzeeboten aan te schaffen. ,,Ik maak me zorgen of de goede keuze wordt gemaakt."

Hij heeft zelf geen voorkeur. Vorige week meldde de Telegraaf dat de Franse Naval Group de beste papieren heeft om vier nieuwe onderzeeboten voor de Koninklijke Marine te gaan bouwen. Dat zou een flinke domper zijn voor de Vlissingse werf Damen Naval, die als partner van het Zweedse bedrijf Saab ook in de race is. Niemand lijkt nog rekening te houden met thyssenkrupp Marine Systems (tkMS), de Duitse partij die ook meedingt naar de miljardenorder. De verwachting is dat het kabinet eind volgende week de knoop doorhakt.

Alle werven hebben tekortkomingen
,,Ik weet natuurlijk niet wat de bedrijven hebben voorgesteld, al heb ik wel een beeld", zegt Karremann. ,,De procedure is geheim en niet doorzichtig, dus vergelijkingen hebben geen zin. Het belangrijkst vind ik dat de Nederlandse onderzeedienst de boot krijgt waarmee hij kan doen wat hij wil en wat nodig is. Het moet een opvolger worden van de huidige Walrusklasse, maar dan beter. Geen van de werven heeft daarvoor de ideale oplossing. Ze hebben allemaal hun tekortkomingen."

In het diepste geheim
Dat wil hij wel uitleggen. Er is geen land in Europa dat zijn onderzeeboten inzet zoals Nederland. Internationaal zijn er grof gezegd twee types: grote nucleair aangedreven onderzeeboten en kleine die vooral onder de kust opereren. De Nederlandse onderzeeboten zijn niet nucleair maar wel ver van huis inzetbaar, kunnen uit de voeten in diep en ondiep water en zijn door andere schepen of vliegtuigen vrijwel niet waar te nemen. Dat maakt ze bij uitstek geschikt voor spionagemissies, zoals Karremann heeft beschreven in zijn boek In het diepste geheim.

,,De strategische waarde van de Nederlandse onderzeeboten is enorm, veel groter dan die van een fregat. Over schepen van andere landen kunnen ze inlichtingen verzamelen die je op geen andere manier kunt vinden. Ze kunnen een vingerafdruk maken van andere schepen. Het kleinste, meest specifieke geluid kunnen ze registreren. Daardoor kun je, mocht het tot een oorlog komen, direct weten welke schepen je bedreigen. Je kunt ze herkennen en vinden en je weet hoe je ze moet uitschakelen. Dat is unieke strategische kennis die je bijvoorbeeld ook met partners kunt ruilen."

Onderzeeboot 'van de plank'
De RDM-werf die de onderzeeboten van de Walrusklasse bouwde, bestaat niet meer. Er is dus geen werf die dit type onderzeeboot heeft gebouwd en weet hoe je ermee moet opereren. Hoewel Nederland elf jaar geleden, toen het serieus werk begon te maken van de vervanging van de Walrusklasse, het liefst een onderzeeboot 'van de plank' wilde kopen, is het aangewezen op werven die hun bestaande types aanpassen aan de Nederlandse wensen.

Met verbazing heeft Karremann al die jaren geobserveerd hoe het Ministerie van Defensie dat voor elkaar probeert te krijgen. ,,Staatssecretaris Christophe van der Maat heeft ooit gezegd: 'Het is een bijzonder proces want het is een bijzonder project.' Natuurlijk is het een bijzonder project, maar dit proces hebben ze echt veel te ingewikkeld gemaakt. Ik weet zeker dat ze dit nooit meer op deze manier zouden doen."

Nederland heeft een vrij overzichtelijk systeem voor de aanschaf van wapens: het Defensie Materieel Proces. Dat gaat uit van vier of vijf stappen: de behoeftestelling, onderzoek, eventueel vervolgonderzoek, de verwerving en een evaluatie. Karremann: ,,Uitgerekend voor de onderzeeboten is een heel ander systeem opgetuigd."

Toren van bureaucratie
Hij spreekt over 'een toren van bureaucratie'. Het is begonnen met een klankbordgroep die eerst in Den Helder moest gaan vragen wat een onderzeeboot precies is. Er is een dialoogfase verzonnen waarin langdurig met de drie werven is gesproken die natuurlijk niet het achterste van hun tong lieten zien. Er is ook een ministeriële commissie toegevoegd, onder voorzitterschap van Mark Rutte, waarin allerlei departementen kunnen aandragen wat zij belangrijk vinden. ,,Het is veel te veel een politiek verhaal geworden", betoogt Karremann. ,,Als de nieuwe onderzeeboten over vijftien jaar op een geheime missie zijn, is het belangrijk dat ze over een goede sonar beschikken, dat er goede wapensystemen zijn en ze dat ze niet ontdekt worden. Wat het Ministerie van Buitenlandse Zaken nu belangrijk vindt, is dan totaal niet relevant. Bij het gunnen van deze order ben ik bang voor een te grote invloed van mensen die niet kijken naar wat de goede onderzeeboot is en hoe je die moet onderhouden."

Laagste prijs
Dus moet er ook niet worden gestuurd op de laagste prijs, vindt hij. ,,Er wordt steeds gezegd: 'Het gaat om heel veel geld.' Ja, voor ons. Ik heb geen 4 miljard euro op mijn rekening. Maar als je dat bedrag uitsmeert over vijftien jaar en afzet tegen de begroting van het Rijk en het strategische belang van de nieuwe onderzeeboten, dan is het helemaal niet veel geld."

Onze strategische kroonjuwelen
Wat Karremann echt bezorgd maakt, is dat Defensie uitgerekend vorige week, kort na het nieuws dat de Fransen de grootste kans maken op de onderzeebootorder, liet weten vier nieuwe luchtverdedigings- en commandofregatten bij Damen Naval te willen bestellen. ,,Opmerkelijke timing en zorgelijk dat er werd gesproken over het grootste marineproject ooit voor de Nederlandse industrie. Zo van: 'Maak je maar geen zorgen, kijk eens hoeveel geld er naar de Nederlandse industrie gaat, jullie krijgen genoeg werk.' Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om onze strategische kroonjuwelen, de onderzeeboten, en het belang om de sleuteltechnologie daarvoor in Nederland te houden. Ik zeg niet dat je dan automatisch bij Damen uitkomt. Nee, wat ik me afvraag is af waarom de staatssecretaris niet zegt: 'Het belang van de Nederlandse onderzeedienst staat op één'. Sta je dan wel volledig achter je keuze? Is die wel goed onderbouwd?"

Pzc, 05-03-2024, 20:04

Harald

https://www.pzc.nl/vlissingen/zorgen-bij-kenner-marineschepen-is-de-keuze-voor-een-nieuwe-onderzeeboot-wel-goed-onderbouwd~a5417130/

Zorgen bij kenner marineschepen: 'Is de keuze voor een nieuwe onderzeeboot wel goed onderbouwd?'

Er is in Nederland waarschijnlijk geen journalist die meer weet van marineschepen dan Jaime Karremann. Op zijn goedbezochte en gezaghebbende website Marineschepen.nl volgt hij vanaf dag één hoe Nederland probeert nieuwe onderzeeboten aan te schaffen. ,,Ik maak me zorgen of de goede keuze wordt gemaakt

Helaas betaalmuur, om het gehele artikel te lezen.
Misschien kan iemand het gehele artikel plaatsen, welke een abonnement heeft.

pz

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2024 | 21:12 uurNee absoluut niet, absoluut niet.

Luister je NPO1? Enorm doorzicht kut verhaal van die Franse lobbyist die er aan tafel zit.

Ja ik luister