Schuivende balans in de Perzische Golf

Gestart door dudge, 19/07/2011 | 16:16 uur

Poleme

Medio mei werden 4 tankers voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten gesaboteerd.  Toen werd ook naar Iran gewezen als waarschijnlijke dader.  Maar in het Midden-Oosten 'achterbuurt' geldt een ijzeren wet: agressie moet altijd met agressie vergolden worden, want anders laat je zien dat je zwak bent. 
Echter, geen vergeldingsactie waargenomen.

Een van de 2 tankers die afgelopen week werden aangevallen, was gecharterd door de Taiwanese (nationale) olie maatschappij.
De andere is eigendom van een Japanse rederij.  Pikant detail: op het moment van de aanval was de Japanse premier in Teheran voor een tweedaags bezoek.
Iran zal premier Abe Shinzo onder andere vragen om te bemiddelen tussen Teheran en de Verenigde Staten over de Amerikaanse oliesancties. ''Japan kan helpen om de toenemende spanning tussen Iran en de VS weg te nemen'', zei een Iraanse functionaris.

De aanvallen kunnen zijn uitgevoerd door eenheden van de Iraanse Revolutionaire Garde, die geen verzoening willen, maar confrontatie.
Maar evenzo kunnen heel andere partijen er ook achter zitten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 15/06/2019 | 08:50 uur
Ik ben nu benieuwd wat de VS gaat doen. Ik hoop niks want de benzineprijs  :cute-smile:

Er is altijd zoiets als black ops met groene mannetjes. Wat anderen kunnen zal de VS toch ook niet vreemd zijn.

Het wordt wellicht pas echt vervelend als er Amerikaanse doden gaan vallen, dan zal men linksom of rechtsom een tik of tikken moeten uitdelen.

Huzaar1

Ik ben nu benieuwd wat de VS gaat doen. Ik hoop niks want de benzineprijs  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2019 | 12:55 uur
Op heterdaad.. wat een enorme sukkels die Iraniers. Het is geen 1992 meer... maargoed. Daar leven zij wel in, hier kom je niet meer mee weg.

Ja dat ga je krijgen als je niet geloofd in moderne dingen en ze als haram wegzet, de rest van de wereld gaat wel door, wat mij betreft valt deze actie in dezelfde categorie als die actie van de saudi´s op die journalist in Turkije. De wereld al verder in de vaart der volken. maar wat ik dan weer snap van Iran, dat ze het op gegeven moment weer redelijk voor elkaar hadden en weer op weg waren een min of meer "normaal" dipolmatiek gedrag te vertonen, wat nu de trigger is voor de omslag?

Parera

#103
Volgens de Amerikanen heeft Iran samen met de door hen gesteunde rebellen in Yemen in de uren voor de aanval op de tankers ook geprobeerd een MQ-9 neer te halen met een MANPADS systeem. De raket is in zee gestort zonder het doel te bereiken. De MQ-9 werd ''getracked'' door Iran en de rebellen hebben geprobeerd het toestel neer te halen.

Via @barbarastarrcnn

Citaat
Just In; A US drone tracked Iranian boats closing in on the 2
tankers prior to attack Thurs. Iran spotted the MQ-9 & launched a SAM missile but missed. Missile fell into sea Days earlier a Reaper shot down in Red Sea by Iranian backed Houthis. None of this been announced.

Enkele dagen ervoor is een andere MQ-9 van de Amerikanen met succes neergehaald boven de Rode Zee door die zelfde rebellen. Het is mij niet helemaal duidelijk maar het lijkt dat er naast deze twee pogingen nog een derde poging gedaan is om een MQ-9 neer te halen. Dat lijkt mij toch genoeg reden voor de Amerikanen om over te gaan tot actie.


Via @ConflictsW
CitaatNorwegian insurer has released a report blaming Iran for the tanker attack, but it cites possible anti-ship missiles used instead of mines. Also confirms CENTCOM report that the Norwegian crew was forced to board Iranian vessel after already being rescued #Iran #Norway



Volgens de bemanning van het schip is er vlak voor de explosie iets gezien dat zich vliegend in de zijkant van het schip boorde. Mislukte Anti-scheepsraket aanval?

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2019 | 13:39 uur
Dat is te zien toch? De fotos van het bootje ernaast vertellen alles. Zullen wel magnetisch zijn.

Ja dat had ik door maar dan vraag ik me af;
- Zijn de mijnen geplaatst in de haven of toen het schip onderweg was?
- Hoe kan het dat dit niet eerder opgemerkt is door de bemanning ?
- En als het onderweg geplaatst is hoe is dat gebeurd en waarom heeft de bemanning daar niets van gemerkt?

En wat ik eerder schreef ; De twee eerdere aanvallen op schepen vonden plaats op het achtersteven nu heeft men geprobeerd om met 2 mijnen per schip de zijkant op te blazen.
Het lijkt er op dat Iran hiermee probeerd om de schepen te laten zinken en het westen op die manier ''pijn'' te doen door de olie prijzen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 14/06/2019 | 13:02 uur
Ja dit is geen slimme actie om zo te doen, ik ben benieuwd hoe ze die mijnen op de schepen hebben gekregen.

Volgens de bemanning van de Kokuka zijn ze aangevallen door ''vliegende objecten'' en zijn er rond het schip Iraanse marine schepen gezien voor / tijdens of na de aanval. De Iraanse regering ontkent uiteraard alle betrokkenheid maar heeft wel op de staats radio bekend gemaakt dat ''Iran de straat van Hormuz'' beveiligd en de controle heeft over het water daar.

Dat is te zien toch? De fotos van het bootje ernaast vertellen alles. Zullen wel magnetisch zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 14/06/2019 | 12:55 uur
Op heterdaad.. wat een enorme sukkels die Iraniers. Het is geen 1992 meer... maargoed. Daar leven zij wel in, hier kom je niet meer mee weg.

Ja dit is geen slimme actie om zo te doen, ik ben benieuwd hoe ze die mijnen op de schepen hebben gekregen.

Volgens de bemanning van de Kokuka zijn ze aangevallen door ''vliegende objecten'' en zijn er rond het schip Iraanse marine schepen gezien voor / tijdens of na de aanval. De Iraanse regering ontkent uiteraard alle betrokkenheid maar heeft wel op de staats radio bekend gemaakt dat ''Iran de straat van Hormuz'' beveiligd en de controle heeft over het water daar.

Huzaar1

Op heterdaad.. wat een enorme sukkels die Iraniers. Het is geen 1992 meer... maargoed. Daar leven zij wel in, hier kom je niet meer mee weg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#98
De Amerikanen hebben iets beter beeld materiaal vrij gegeven van de tanker en de waarschijnlijke mijn.

Via @bellingcat





En via @ConflictsW afbeeldingen waarbij het duidelijk word dat de boot in de Amerikaanse video van de Iraanse marine of Nationale garde is.




Parera

Volgens de Amerikaanse pers (o.a. CNN) zou de US Navy beelden hebben van een Iraans (marine) vaartuig dat een ongeexplodeerde mijn van het brandende schip verwijderd. Dit is volgens de Amerikanen genoeg bewijs om 100% zeker te zeggen dat Iran achter deze aanval zit. Deze actie zou zo'n 4 uur na de aankomst van de Amerikaanse marine bij de geraakte tanker, ondertussen voer de USS Brisbane er al rond en vloot een P-8 al rondjes rond het schip.

Het is nog niet bekend of deze beelden publiek gedeeld gaan worden.

https://edition.cnn.com/2019/06/13/politics/us-images-iranian-boat-removing-mine/index.html

Volgens de eerste onderzoeken zijn de aanvallen van eerder en die van nu uitgevoerd met dezelfde magnetische mijnen.

Umbert

Voor een ieder die nog econoische groei zag deze is als het een beetje tegenzit de nek omgedraaid, en het elektrish rijden krijgt een impuls agv hoge prijs olie, die er gaat komen.

Lex

Magneetmijn veroorzaakte evacuatie tanker

WASHINGTON - De bemanning van een van de donderdag in de wateren tussen Iran en Oman beschadigde olietankers, is van boord gegaan, nadat een nog niet ontplofte mijn met een soort magneet op de wand van het schip was gesignaleerd. De mijn die ook de zeeslakmijn wordt genoemd, zou zijn waargenomen door de opvarenden van een voorbijvarende Amerikaanse oorlogsbodem in de Golf van Oman.

Twee tankers zijn donderdag verlaten en door brand beschadigd, nadat ze zouden zijn aangevallen. Dit is volgens Amerikaanse bronnen in ieder geval niet gebeurd met een torpedo, een raket onder water.

De zeeslakmijn is van het type explosieven dat ook is gebruikt bij een aanslag op de scheepvaart op 12 mei in dezelfde regio, naar schatting 100 kilometer westelijker dan de incidenten van donderdag. Toen raakten voor het emiraat Fujeirah, aan de Golf van Oman, twee Saudische olietankers, een Noorse tanker en een schip uit de VAE (Verenigde Arabische Emiraten) beschadigd.

Telegraaf, 13-06-2019, 20:28

Maurice

En de E-Two van Emar Offshore is aan het blussen (marinetraffic en de foto op de NOS).
Wel grappig dat 2 Nederlandse schepen die aan hun wegbreng reis bezig zijn nu assistentie verlenen.


Harald

#93
Bemanning van schip uit Den Helder redt opvarenden van tanker in Golf van Oman  ( scheepsnaam : Coastal Ace (tug) bevindt zich nog steeds bij de 2 tankers )

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190613_14430249/bemanning-van-schip-uit-den-helder-redt-opvarenden-van-tanker-in-golf-van-oman

COASTAL ACE
https://www.vesselfinder.com/nl/vessels/COASTAL-ACE-IMO-9645554-MMSI-244620128