Damen Enforcer LPD's

Gestart door Ace1, 12/12/2015 | 11:17 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#159
Citaat van: Poleme op 18/01/2018 | 19:27 uur
De KM wil ook helemaal geen LHD 'dikke boot' en het is ook nog maar afwachten of het Zr.Ms. Rotterdam LPD vervangen gaat worden, gezien de investering boeggolf van 23 te vervangen KM schepen.

Dat laatste vraag ik me ook geregeld af, volgens planning zou deze vervangingen moeten liggen (nu) ongeveer gelijktijdig met vMFF met als (huidig) meer reëel beeld tussen vMFF en vLCF.

Hopelijk schept de nieuwe defensienota enige duidelijkheid.

Poleme

 ;D  Err ... zo een 14 jaar geleden verscheen de Integrale Helikopter Capaciteit Studie met een aantal opties:
1. Brede optie.
2. Doelmatigheid optie.
3. Land georiënteerde optie.
4. maritiem georiënteerde optie.
5. Variant op brede optie.

De keuze viel toen op de Land georiënteerde helikopter vloot.  Deze huidige heli vloot opzet fundamenteel wijzigen zal ingrijpende financiele en organisatorische gevolgen hebben.

Zowel de KLu, KM als KL zitten dus niet te wachten op een optie 4.
De KM wil ook helemaal geen LHD 'dikke boot' en het is ook nog maar afwachten of het Zr.Ms. Rotterdam LPD vervangen gaat worden, gezien de investering boeggolf van 23 te vervangen KM schepen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Parera op 18/01/2018 | 15:31 uur
Koop dan maar een paar Tigers met wat nieuwe Carcals /NH-90's :)

Citaat van: Parera op 18/01/2018 | 15:54 uur
Frankrijk zet ze wel in op de mistrals vandaar mijn keuze. Als het lastig word met de tiger dan liever niets dan die AH-1's  ;D

Apache's en ook de Tigre's zijn (in de basis) niet gemaakt om maritiem in te zetten. Net als Chinooks
Cougars zijn dat wel, deze te vervangen door Caracals .. daar kan ik wel achter staan, maar NH90's ... nee, ik ben eigenlijk wel klaar met die Multi samenwerkingsprojecten om een vliegtuig of helicopter te ontwerpen. Iedereen wil zijn plasje erover doen en stel weer andere eisen en wil zijn eigen systemen inbouwen . En dat allemaal onder de noemer "standaard".
Laat de NH90 in NL dienst gewoon alleen ingezet worden als ASW/SAR helicopter van de fregatten, dat was een eerste instantie de bedoeling van de NH90.   
Voor transport taken en troepen vervoer maar een andere maritieme helicopter.

Liever de AH-1W/Z dan helemaal niets en misschien in combi met de Venom wel een goede maritieme aanvals/transport combi.
En zeker met het idee van gebruik op LHD, LPD, JSS


Parera

Citaat van: Sparkplug op 18/01/2018 | 15:36 uur
Tiger? Serieus? Dan mag er wel behoorlijk aan gesleuteld worden, voordat het een echte maritieme helicopter gunship is.
Frankrijk zet ze wel in op de mistrals vandaar mijn keuze. Als het lastig word met de tiger dan liever niets dan die AH-1's  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/01/2018 | 15:31 uur
Koop dan maar een paar Tigers :)

Je wil ze toch kunnen inzetten...? (laat die barrels aub voor wat ze zijn)

Sparkplug

Citaat van: Parera op 18/01/2018 | 15:31 uur
Koop dan maar een paar Tigers met wat nieuwe Carcals /NH-90's :)

Tiger? Serieus? Dan mag er wel behoorlijk aan gesleuteld worden, voordat het een echte maritieme helicopter gunship is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 18/01/2018 | 14:49 uur
ach... eerst voor een zacht prikkie een paar van die W's, kunnen we ervaring opdoen en dan overgaan op het Z model.
Net als met die apache's, eerst van die (geleasde) A's en dan overgaan op de D

Z model heeft wel de voorkeur, misschien dan gelijk een aantal Bell UH-1Y Venom's ?
kwa transport wel een achteruitgang iov de Cougars. 



Koop dan maar een paar Tigers met wat nieuwe Carcals /NH-90's :)

Harald

Citaat van: StrataNL op 18/01/2018 | 14:57 uur
Dat verschil valt op zich nog wel mee hoor, blijven zeer bruikbare en kosten-effectieve helikopters.
ok, .. dussss ..  ;)

US Marine Corps Awards Bell Helicopter Contract for 28 H-1 Aircraft  (12x Venom, 16x Viper)
Released on Friday, May 13, 2016

Bell Helicopter, a Textron Inc. (NYSE: TXT) company, was awarded a $461.1 million contract in March 2016 from the U.S. Pentagon to supply the U.S. Marine Corps with more than two dozen new utility and attack helicopters. The contract includes 12 UH-1Y Venom utility helicopters and 16 AH-1Z Viper attack helicopters and the associated auxiliary fuel kits.

StrataNL

Citaat van: Harald op 18/01/2018 | 14:49 uur
misschien dan gelijk een aantal Bell UH-1Y Venom's ?
kwa transport wel een achteruitgang iov de Cougars. 
Dat verschil valt op zich nog wel mee hoor, blijven zeer bruikbare en kosten-effectieve helikopters.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Sparkplug op 18/01/2018 | 14:16 uur
Spaar dan meteen door voor de AH-1Z uitvoering i.p.v. de oudere AH-1W  ;)

ach... eerst voor een zacht prikkie een paar van die W's, kunnen we ervaring opdoen en dan overgaan op het Z model.
Net als met die apache's, eerst van die (geleasde) A's en dan overgaan op de D

Z model heeft wel de voorkeur, misschien dan gelijk een aantal Bell UH-1Y Venom's ?
kwa transport wel een achteruitgang iov de Cougars. 


Sparkplug

Citaat van: Harald op 18/01/2018 | 14:02 uur
USMC SuperCobras to be sold off to international customers
http://www.janes.com/article/77142/usmc-supercobras-to-be-sold-off-to-international-customers

Hebben nog mensen interesse in aankoop van AH-1W helicopters onder een Foreign Military Sales (FMS) contract voor op de LHD ? ...  ;) ;D

Kunnen natuurlijk ook prima opereren vanaf onze huidige LPD's en JSS.

Spaar dan meteen door voor de AH-1Z uitvoering i.p.v. de oudere AH-1W  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

USMC SuperCobras to be sold off to international customers
http://www.janes.com/article/77142/usmc-supercobras-to-be-sold-off-to-international-customers

Hebben nog mensen interesse in aankoop van AH-1W helicopters onder een Foreign Military Sales (FMS) contract voor op de LHD ? ...  ;) ;D

Kunnen natuurlijk ook prima opereren vanaf onze huidige LPD's en JSS.

Lex

De discussie is eerder gevoerd binnen het topic over de verplaatsing van het KMARNS vanuit Doorn naar Vlissingen en heeft geen nut om deze hier te herhalen.

Parera

Citaat van: Lex op 14/12/2017 | 22:22 uur
De kosten van het verdiepen van de totale vaarweg naar Den Helder zal afhangen van de vereiste diepte, de stroming en de vraag om de hoeveel tijd het verdiepen herhaald moet worden.
Vlissingen is een verhaal apart, wat natuurlijk ook speelt sinds de aanstaande verhuizing van het KMARNS uit Doorn.
Wil men daar voor langere tijd het JSS, een LPD afmeren? Wat zijn de consequenties? Wat is er benodigd? etc.
Steigerruimte, wal voorzieningen, bewaking/beveiliging etc.
Een dilemma dus. :angel:

Het voormalige olau terrein aangrenzend aan de nieuwe kazerne zou een prima optie zijn om bij de kazerne te trekken, een nieuwe steiger en het opknappen van de Ro-Ro faciliteiten die reeds aanwezig zijn maken een prima opstap ruimte en laad/los ruimte voor de mariniers. Het zal niet goed zijn om permanent een schip te plaatsen maar voor langere periodes is geen slecht idee om de faciliteiten te moderniseren. Het terrein is aangegeven in de paarse ruimte. Een kleine 35.000 m2 parkeer terrein met ro-ro steiger, volgens mij is het terrein al aangeboden aan defensie door de provincie zeeland.

Lex

Citaat van: Parera op 14/12/2017 | 21:47 uur
De vraag is wat kost het verdiepen van Den Helder vs wat kost het aanleggen van de mogelijkheid om aan te meren in Vlissingen ? Ik denk dat Den Helder eerder de voorkeur heeft ook omdat het voor de civiele haven voordelen kan hebben en voor militaire partners die makkelijker op bezoek kunnen komen.
De kosten van het verdiepen van de totale vaarweg naar Den Helder zal afhangen van de vereiste diepte, de stroming en de vraag om de hoeveel tijd het verdiepen herhaald moet worden.
Vlissingen is een verhaal apart, wat natuurlijk ook speelt sinds de aanstaande verhuizing van het KMARNS uit Doorn.
Wil men daar voor langere tijd het JSS, een LPD afmeren? Wat zijn de consequenties? Wat is er benodigd? etc.
Steigerruimte, wal voorzieningen, bewaking/beveiliging etc.
Een dilemma dus. :angel: