De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Harald

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 12:18 uur
De ESB is een apart project, komen er maar één of twee van. Metalshark heeft hier niks mee te maken en is een totaal andere boot.

Als je het plaatje bekijkt bij het twitter bericht van de ondertekening van de samenwerking tussen DMO en Damen voor de ESB, dan lijkt het wel erg op een type boot als een CB90 of type Metal Shark.


StrataNL

Citaat van: Harald op 23/01/2020 | 11:19 uur
Zullen misschien ook niet helemaal weg gaan en wel ingebruik blijven.

FFI zien als vervanger voor bepaald gebruik/ missies.

FRISC is wel open en bloot, FFI meer beschermd.
Alleen al tegen weer en wind en het water.
Dat de FRISC open en bloot is heeft redenen, met boarden van schepen zit een cabine alleen maar in de weg.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Parera op 23/01/2020 | 10:10 uur
Het zijn rubberboten en geen staal daarom gaan ze ook minder lang mee.
Onzin, de boordrhibs zijn een stuk ouder en doen het ook nog prima. Nogmaals de meeste FRISC's zijn nog geen 10 jaar oud.

De CB90 is overigens ook niet van staal mar aluminium, net als onze LCVP's.

Citaat van: Harald op 23/01/2020 | 11:13 uur
Ze worden door DMO ; Expeditionary Survey Boat genoemd.

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1108035269788397569

Contract met Damen is reeds getekend, misschien wel een afgeleid van de Metal Shark 40D.
Matal shark en Damen zijn geen onbekenden van elkaar en hebben ook een samenwerkingsverband voor levering van 13 stuks schepen gebaseerd op Damen's Stan Patrol 2606.

De ESB is een apart project, komen er maar één of twee van. Metalshark heeft hier niks mee te maken en is een totaal andere boot.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/01/2020 | 11:09 uur
Ik geloof er helemaal niks van dat we de FRISCS eruit doen.  Dingen zijn te belangrijk en te mobiel.
Zullen misschien ook niet helemaal weg gaan en wel ingebruik blijven.

FFI zien als vervanger voor bepaald gebruik/ missies.

FRISC is wel open en bloot, FFI meer beschermd.
Alleen al tegen weer en wind en het water.

Harald

Ze worden door DMO ; Expeditionary Survey Boat genoemd.

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1108035269788397569

Contract met Damen is reeds getekend, misschien wel een afgeleid van de Metal Shark 40D.
Matal shark en Damen zijn geen onbekenden van elkaar en hebben ook een samenwerkingsverband voor levering van 13 stuks schepen gebaseerd op Damen's Stan Patrol 2606.

Metal Shark 40 Defiant / US Navy 40 PB   (ontwikkeld voor de USN, metal shark is geen onbekende voor de KM)
https://www.metalsharkboats.com/40defiant/
https://www.youtube.com/watch?v=C9JTer4S4V0

Huzaar1

Ik geloof er helemaal niks van dat we de FRISCS eruit doen.  Dingen zijn te belangrijk en te mobiel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 09:49 uur
Tja, het gros van de FRISC's is nog geen 10 jaar oud. Ja er is behoefte aan een CB90 achtig type, ook met de komst van het Fleet Marine squadron, maar voorlopig blijven in ieder geval een deel van de FRISC's gewoon varen denk ik.

Volgens de nota worden ze tussen 2022 - 2024 toch echt al vervangen. Het zijn rubberboten en geen staal daarom gaan ze ook minder lang mee.

Ik verwacht ook dat de nieuwe boten van een CB-90 achtig type gaan zijn en dat we ook de LCVP's vervangen door dezelfde klasse.

StrataNL

Tja, het gros van de FRISC's is nog geen 10 jaar oud. Ja er is behoefte aan een CB90 achtig type, ook met de komst van het Fleet Marine squadron, maar voorlopig blijven in ieder geval een deel van de FRISC's gewoon varen denk ik.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2020 | 16:53 uur
Duidt aub. Snap er niets van. Wie zegt wat en waarom is dit in hemelsnaam in het frans?
;D ;D ;D :big-smile: ;)

Letterlijke google vertaling :

De NL Navy overweegt de vervanging van zijn 48 FRISCs met 26 toekomstige Fast interceptors (FFI) door 2024, met een optionele 26 voor "geallieerde naties"

Zou die FFI, een CB90 achtig vaartuig zijn, waar we hier op DF over gesproken hebben, eventueel een Damen type

Iets zoals deze Stan 1605


Parera

#1056
Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2020 | 16:53 uur
Duidt aub. Snap er niets van. Wie zegt wat en waarom is dit in hemelsnaam in het frans?

Dit is van een van de redacteuren van Navalnews.com en daarom is dit in het Frans ( Franstalige Belg )

Ik ga er vanuit dat dit verhaal dus vanuit de Belgische geruchten molen komt.

En hierbij de bijdrage van google translate

CitaatDe marine 🇳🇱 is van plan zijn 48 FRISC's te vervangen door 26 Future Fast Interceptors (FFI) tegen 2024, + 26 optioneel voor "geallieerde landen"

➡️ Moeilijk om een ​​nauwere marine-bondgenoot te vinden dan de 🇧🇪 (#BENESAM)

Eed Behoefte aan een FRISC-supplement uitgedrukt door #SORegt

Huzaar1

Duidt aub. Snap er niets van. Wie zegt wat en waarom is dit in hemelsnaam in het frans?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Zojuist zag ik dit voorbij komen op Twitter:

CitaatLa Marine 🇳🇱 envisage le remplacement de ses 48 FRISC par 26 Future Fast Interceptors (FFI) à l'horizon 2024, + 26 en option pour des "nations alliées"

➡️Difficile de trouver plus proche allié naval que la 🇧🇪 (#BENESAM)

➡️Besoin pour un complément FRISC exprimé par le #SORegt

Via @nthn_gn

48 Friscs worden dus 26 Future Fast Interceptors (FFI) met een optie voor 26 voor partner landen. Ik zeg Belgie & Duitsland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Geen idee of dit al eens de revue gepasseerd is, zo niet, dan bij deze wel.

Marine Divingcentre Den Helder (Thetis 2) #Marine #Defensie

https://www.waterstudio.nl/projects/marine-divingcentre-den-helder

StrataNL

Citaat van: RTB op 13/12/2019 | 14:45 uur
In principe zal in 2020 de RfP de deur uit gaan en kunnen de betrokken partijen gaan rekenen en tekenen. Als de D-brief en contractondertekening in 2021 komt heeft de winnende partij dus 6 jaar voor gedetailleerd ontwerp + bouw (en 7 jaar vanaf voorlopig ontwerp). Dit moet gewoon mogelijk zijn, zolang er niet te veel hoeft aangepast te worden aan het winnende voorstel.
Nee, ik weet niet hoe je daarbij komt maar dat ga je niet redden als je geen warme en gestandaardiseerde productielijn hebt. Reken van kiellegging tot tewaterlating zo'n 4/5 jaar. Bij een oppervlakteschip kun je nog wel wat detailontwerp doen tijdens de bouw van het casco, maar bij een onderzeeboot wil je dat zoveel mogelijk voorkomen, dat zorgt echt voor enorme problemen. Je moet echt tijd nemen voor je ontwerp en dan ben je ook al gauw een paar jaar mee bezig.

CitaatAlleen jammer dat beide IP's zo vertraagd en m.i. redelijk beperkt zijn. Als de LCF'en nog SM-3 en nieuwe 127mm kanons krijgen kunnen ze weer 1+ jaar in het dok.. En volgens mij is er ook niet gedacht aan nieuwe GT's en diesels?
Werkzaamheden voor kanon en SM-3 gaan geloof ik tijdens regulier onderhoud uitgevoerd worden dus dat valt mee. Nieuwe GT's en diesels is niet aan de orde.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

RTB

#1051
Citaat van: StrataNL op 13/12/2019 | 13:39 uur
Niet helemaal, de bouw van een sub duurt nou eenmaal langer, omdat je te maken hebt met complexe systemen (meestal specials/custom built) in een kleine cilinder waar je je kont amper kan keren. We weten allemaal dat DMO onvoldoende capaciteit heeft om die boeggolf aan projecten te verwerken.
In principe zal in 2020 de RfP de deur uit gaan en kunnen de betrokken partijen gaan rekenen en tekenen. Als de D-brief en contractondertekening in 2021 komt heeft de winnende partij dus 6 jaar voor gedetailleerd ontwerp + bouw (en 7 jaar vanaf voorlopig ontwerp). Dit moet gewoon mogelijk zijn, zolang er niet te veel hoeft aangepast te worden aan het winnende voorstel.

CitaatDe derde onderzeeboot ondergaat nu de MLU/IP-W. De eerste LCF is bijna klaar met de MLU, maar om de LCF'en relevant te houden is er nog wel wat werk aan de winkel. De grootste beperking zit denk ik bij de M-fregatten, behalve op ASW gebied zijn die wat betreft Sewaco niet echt meer bij de tijd.
Alleen jammer dat beide IP's zo vertraagd en m.i. redelijk beperkt zijn. Als de LCF'en nog SM-3 en nieuwe 127mm kanons krijgen kunnen ze weer 1+ jaar in het dok.. En volgens mij is er ook niet gedacht aan nieuwe GT's en diesels?