De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

RTB

Citaat van: Thomasen op 23/01/2020 | 16:50 uur
Dit, en voor boarding ops is een FRISC ook echt niet altijd makkelijker dan een CB90.
Iets groters dan de FRISC gaat sowieso moeilijk in de OPV's passen, dus als er iets CB90-achtigs als FRISC-vervanger komt dan zal er ofwel langer doorgevaren worden met een deel van de huidige FRISC Boarding Crafts of iets anders voor in de plaats komen. Ook voor de FRISC-en in de West kunnen niet heel veel groter en zwaarder worden als ze nog aan boord van de Pelikaan willen.

RTB

#1071
Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 13:33 uur
Aannames... de FRISC raiding craft heeft voor en nadelen t.o.v. CB90 achtig vaartuig, maar ik heb niet het idee dat ze dringend vervangen moeten worden.
Die boten zijn hartstikke handig voor amfibische ops, littorals, verkenningen, afzetten van SF, duikers etc. je kan er een stuk of wat op een LPD kwijt of hangt ze onder een NH90/chinook.
Uiteraard aannames, maar het aantal van 26 zal niet compleet willekeurig zijn en het toeval wil dat de SATG er ook rond de 26 heeft. En dat ze daar iets CB90-achtigs wensen is al langer bekend.

Nut van de FRISC-en trek ik niet in twijfel, maar het is wel zo dat de huidige realiteit dwingt tot een andere invulling van amfibische operaties, waarbij de LPD's steeds verder de kust uit worden gedwongen en amfibische operaties dus ook over een grotere afstand zullen plaatsvinden. Een CB90 (of vergelijkbaars) met een combinatie van snelheid, bescherming en relatief comfort lijkt me een mooie stap hierin.

De A-brief over vervanging FRISC zou snel moeten komen dus dan horen we in ieder geval meer.

Harald

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 13:26 uur
Klopt, echter suggereer je in je eerste bericht dat de ESB de FFI is en dat is niet zo, er is nog vrijwel niks openbaar bekend daarvan.

Wat ik bedoelde te zeggen, is dat de ESB wel de uitstraling/vorm heeft om als FFI te dienen.
De opdracht van DMO voor de ESB is voor 2 a 3 boten, maar de basis ervan zou kunnen doorontwikkeld worden naar een FFI ala CB90 achtige inzet. 
Idd, het is suggestief, maar ... zou zo waarheid kunnen zijn.

en waarom ik Metal Shark erbij haalde is :
- Metal Shark heeft in de West recentelijk nog boten geleverd voor de Kustwacht, dus geen onbekende.
- Metal Shark heeft een opdracht van de USN voor levering van FFI achtige boot, namelijk de 40D
- Metal Shark heeft connectie met Damen

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 13:26 uur
Kan best zijn dat de FFI overeenkomsten zal hebben met de ESB, maar misschien ook wel helemaal niet.
;) :P  hier zeg jij ook niets ... maar dit neigt wel naar ... ik weet wel meer, maar ik wil/mag/kan niets zeggen..  :big-smile: ;D
begrijpelijk.

StrataNL

Citaat van: RTB op 23/01/2020 | 13:25 uur
Ik neem aan dat de 26 FFI's vervangers zijn voor de 26 FRISC-en van SATG. Dus dat de overige FRISC-en op Aruba en op de OPV's gewoon behouden blijven.
Aannames... de FRISC raiding craft heeft voor en nadelen t.o.v. CB90 achtig vaartuig, maar ik heb niet het idee dat ze dringend vervangen moeten worden.
Die boten zijn hartstikke handig voor amfibische ops, littorals, verkenningen, afzetten van SF, duikers etc. je kan er een stuk of wat op een LPD kwijt of hangt ze onder een NH90/chinook.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 12:22 uur
Dat de FRISC open en bloot is heeft redenen, met boarden van schepen zit een cabine alleen maar in de weg.

Dit dus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Harald op 23/01/2020 | 12:26 uur
Als je het plaatje bekijkt bij het twitter bericht van de ondertekening van de samenwerking tussen DMO en Damen voor de ESB, dan lijkt het wel erg op een type boot als een CB90 of type Metal Shark.

Klopt, echter suggereer je in je eerste bericht dat de ESB de FFI is en dat is niet zo, er is nog vrijwel niks openbaar bekend daarvan.
Kan best zijn dat de FFI overeenkomsten zal hebben met de ESB, maar misschien ook wel helemaal niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

RTB

Ik neem aan dat de 26 FFI's vervangers zijn voor de 26 FRISC-en van SATG. Dus dat de overige FRISC-en op Aruba en op de OPV's gewoon behouden blijven.

Harald

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 12:18 uur
De ESB is een apart project, komen er maar één of twee van. Metalshark heeft hier niks mee te maken en is een totaal andere boot.

Als je het plaatje bekijkt bij het twitter bericht van de ondertekening van de samenwerking tussen DMO en Damen voor de ESB, dan lijkt het wel erg op een type boot als een CB90 of type Metal Shark.


StrataNL

Citaat van: Harald op 23/01/2020 | 11:19 uur
Zullen misschien ook niet helemaal weg gaan en wel ingebruik blijven.

FFI zien als vervanger voor bepaald gebruik/ missies.

FRISC is wel open en bloot, FFI meer beschermd.
Alleen al tegen weer en wind en het water.
Dat de FRISC open en bloot is heeft redenen, met boarden van schepen zit een cabine alleen maar in de weg.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Citaat van: Parera op 23/01/2020 | 10:10 uur
Het zijn rubberboten en geen staal daarom gaan ze ook minder lang mee.
Onzin, de boordrhibs zijn een stuk ouder en doen het ook nog prima. Nogmaals de meeste FRISC's zijn nog geen 10 jaar oud.

De CB90 is overigens ook niet van staal mar aluminium, net als onze LCVP's.

Citaat van: Harald op 23/01/2020 | 11:13 uur
Ze worden door DMO ; Expeditionary Survey Boat genoemd.

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1108035269788397569

Contract met Damen is reeds getekend, misschien wel een afgeleid van de Metal Shark 40D.
Matal shark en Damen zijn geen onbekenden van elkaar en hebben ook een samenwerkingsverband voor levering van 13 stuks schepen gebaseerd op Damen's Stan Patrol 2606.

De ESB is een apart project, komen er maar één of twee van. Metalshark heeft hier niks mee te maken en is een totaal andere boot.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/01/2020 | 11:09 uur
Ik geloof er helemaal niks van dat we de FRISCS eruit doen.  Dingen zijn te belangrijk en te mobiel.
Zullen misschien ook niet helemaal weg gaan en wel ingebruik blijven.

FFI zien als vervanger voor bepaald gebruik/ missies.

FRISC is wel open en bloot, FFI meer beschermd.
Alleen al tegen weer en wind en het water.

Harald

Ze worden door DMO ; Expeditionary Survey Boat genoemd.

https://twitter.com/Inkoop_DMO/status/1108035269788397569

Contract met Damen is reeds getekend, misschien wel een afgeleid van de Metal Shark 40D.
Matal shark en Damen zijn geen onbekenden van elkaar en hebben ook een samenwerkingsverband voor levering van 13 stuks schepen gebaseerd op Damen's Stan Patrol 2606.

Metal Shark 40 Defiant / US Navy 40 PB   (ontwikkeld voor de USN, metal shark is geen onbekende voor de KM)
https://www.metalsharkboats.com/40defiant/
https://www.youtube.com/watch?v=C9JTer4S4V0

Huzaar1

Ik geloof er helemaal niks van dat we de FRISCS eruit doen.  Dingen zijn te belangrijk en te mobiel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 23/01/2020 | 09:49 uur
Tja, het gros van de FRISC's is nog geen 10 jaar oud. Ja er is behoefte aan een CB90 achtig type, ook met de komst van het Fleet Marine squadron, maar voorlopig blijven in ieder geval een deel van de FRISC's gewoon varen denk ik.

Volgens de nota worden ze tussen 2022 - 2024 toch echt al vervangen. Het zijn rubberboten en geen staal daarom gaan ze ook minder lang mee.

Ik verwacht ook dat de nieuwe boten van een CB-90 achtig type gaan zijn en dat we ook de LCVP's vervangen door dezelfde klasse.

StrataNL

Tja, het gros van de FRISC's is nog geen 10 jaar oud. Ja er is behoefte aan een CB90 achtig type, ook met de komst van het Fleet Marine squadron, maar voorlopig blijven in ieder geval een deel van de FRISC's gewoon varen denk ik.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation