De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Ace1

Citaat van: StrataNL op 01/06/2019 | 16:08 uur
Je bedoelt de Flyco? (Flight/flying control)

Ja was de naam vergeten.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 01/06/2019 | 15:55 uur

is die achterkant niet bedoeld om een lande of opstijgende heli te ondersteunen zoals bij de LPD's en de JSS?
Je bedoelt de Flyco? (Flight/flying control)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

#840
Citaat van: Parera op 01/06/2019 | 15:10 uur
Die tweede brug kan eventueel ook opgelost worden op een MRAV 3600 door de opbouw te vergroten en voor het opleidingsschip  een UAV / VERTREP vliegdek te maken en niet een waar de NH90 op kan landen. Door die ''achteruitkijk brug'' iets door te trekken (tot waar de klap hekjes van vliegdek beginnen) kan daar makkelijk een instructiebrug geplaatst worden. Met wat meer ramen voor extra zicht krijg je vrij simpel een tweede brug opbouw.

Is de tweede brug van het MOV ook echt werkend of puur instructief?




is die achterkant niet bedoeld om een lande of opstijgende heli te ondersteunen zoals bij de LPD's en de JSS?


Flyguy

Citaat van: Parera op 01/06/2019 | 15:10 uur
+1

Die tweede brug kan eventueel ook opgelost worden op een MRAV 3600 door de opbouw te vergroten en voor het opleidingsschip  een UAV / VERTREP vliegdek te maken en niet een waar de NH90 op kan landen. Door die ''achteruitkijk brug'' iets door te trekken (tot waar de klap hekjes van vliegdek beginnen) kan daar makkelijk een instructiebrug geplaatst worden. Met wat meer ramen voor extra zicht krijg je vrij simpel een tweede brug opbouw.

Is de tweede brug van het MOV ook echt werkend of puur instructief?



Die tweede brug is gewoon een instructieruimte met een ECDIS, een radar en sherm om mee te briefen. Die ramen om naar buiten te kijken zijn er voor de lol, dus je kan de 'achterbrug' gewoon in iedere ruimte kwijt op een MOV,  als het maar dichtbij de echte brug is.

Een MOV is het meest simpele schip wat je maar kan bouwen, laat daar dus maar niets van af hangen. Enige eenheid qua systemen met de rest van de vloot zou wel handig zijn, maarja dat is toch gelul schijnt.

Parera

Citaat van: StrataNL op 01/06/2019 | 15:03 uur
Nogmaals gemeenschappelijke romp, aandrijflijn etc. moet geen probleem zijn.

+1

Die tweede brug kan eventueel ook opgelost worden op een MRAV 3600 door de opbouw te vergroten en voor het opleidingsschip  een UAV / VERTREP vliegdek te maken en niet een waar de NH90 op kan landen. Door die ''achteruitkijk brug'' iets door te trekken (tot waar de klap hekjes van vliegdek beginnen) kan daar makkelijk een instructiebrug geplaatst worden. Met wat meer ramen voor extra zicht krijg je vrij simpel een tweede brug opbouw.

Is de tweede brug van het MOV ook echt werkend of puur instructief?


StrataNL

Citaat van: Parera op 01/06/2019 | 14:21 uur
Ja dat is natuurlijk wel het beste en meest positieve uitgangspunt maar we weten allemaal dat het in de huidige situatie wel eens lastig kan worden om dat voor elkaar te krijgen.
Misschien is een ''base platform'' met per taakstelling aanpassingen wel de beste oplossing maar ik ben toch bang dat een deel van de taken modulair gaan worden want dat is zo ''populair'' binnen de politiek.

Een andere oplossing is natuurlijk een klasse van 4 schepen (MOV, HOV en MERC) vervangen door 1 type schip waar al die taken in verwerkt zitten. Dan krijg je wel 4 grote schepen maar dan ook wel alles deticated ingebouwd. Ik denk dat een groot deel van de taken wel samen te plaatsen zijn in 1 ontwerp, een HOV is uiteindelijk niets meer dan een goede sonar voor de bodem in kaart te brengen en een HOV bijboot. Voor de taken van het MOV zit je toch al met wat meer benodigdheden maar die zijn (naast de dubbele brug) niet heel duur ; extra slaapverblijven + les lokaal /materiaal. Voor de Mercuur is het allemaal wat lastiger en duurder omdat het heel gespecialiseerd werk is.

In mijn ogen is het ''base platform'' concept de beste oplossing en dan per taak wel gespecialseerde middelen plaatsen. Alleen blijft die dubbele brug bij het MOV een lastig punt want die heb je totaal niet nodig bij de twee andere taken. Kan dit niet eventueel gewoon grotendeels door een Simulator in Den Helder en daarnaast praktijk vanuit de normale brug van het MOV?
Het is geen 2011 meer. Als je dat goed brengt kan het prima.

Nogmaals gemeenschappelijke romp, aandrijflijn etc. moet geen probleem zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 01/06/2019 | 13:08 uur
Ik vind dat je niet met containers moet gaan knaken maar gewoon dedicated werkplaatsen en opslagruimtes aan boord met alle benodigde (veiligheids)-voorzieningen en genoeg werkruimte.

Ja dat is natuurlijk wel het beste en meest positieve uitgangspunt maar we weten allemaal dat het in de huidige situatie wel eens lastig kan worden om dat voor elkaar te krijgen.
Misschien is een ''base platform'' met per taakstelling aanpassingen wel de beste oplossing maar ik ben toch bang dat een deel van de taken modulair gaan worden want dat is zo ''populair'' binnen de politiek.

Een andere oplossing is natuurlijk een klasse van 4 schepen (MOV, HOV en MERC) vervangen door 1 type schip waar al die taken in verwerkt zitten. Dan krijg je wel 4 grote schepen maar dan ook wel alles deticated ingebouwd. Ik denk dat een groot deel van de taken wel samen te plaatsen zijn in 1 ontwerp, een HOV is uiteindelijk niets meer dan een goede sonar voor de bodem in kaart te brengen en een HOV bijboot. Voor de taken van het MOV zit je toch al met wat meer benodigdheden maar die zijn (naast de dubbele brug) niet heel duur ; extra slaapverblijven + les lokaal /materiaal. Voor de Mercuur is het allemaal wat lastiger en duurder omdat het heel gespecialiseerd werk is.

In mijn ogen is het ''base platform'' concept de beste oplossing en dan per taak wel gespecialseerde middelen plaatsen. Alleen blijft die dubbele brug bij het MOV een lastig punt want die heb je totaal niet nodig bij de twee andere taken. Kan dit niet eventueel gewoon grotendeels door een Simulator in Den Helder en daarnaast praktijk vanuit de normale brug van het MOV?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 01/06/2019 | 13:08 uur
Ik vind dat je niet met containers moet gaan knaken maar gewoon dedicated werkplaatsen en opslagruimtes aan boord met alle benodigde (veiligheids)-voorzieningen en genoeg werkruimte.

Mee eens... je ziet het lijk nu al drijven.

StrataNL

Ik vind dat je niet met containers moet gaan knaken maar gewoon dedicated werkplaatsen en opslagruimtes aan boord met alle benodigde (veiligheids)-voorzieningen en genoeg werkruimte.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Thomasen op 01/06/2019 | 11:15 uur
Klopt natuurlijk gedeeltelijk. Een TWS heeft specifieke apparatuur nodig. Maar goede kans dat je de romp wel voor een groot deel gelijk kunt houden, die specialistische uitrusting verschilt dan per eenheid.
Maargoed, een ruimte om enkele torpedo's op te slaan is best flink, dus weet ook niet of je dat überhaupt moet willen op die andere schepen.

Maar even een korte vraag:

Damen geeft aan in hun MRAV ontwerp dat TWS taken uitgevoerd kunnen worden vanuit containers, ik weet dat Strata (als ik het goed heb) het hier niet zo op had.
Is zo'n systeem plaatsbaar in containers ? En ook belangrijk ; werkt dit fatsoenlijk op zee?

MRAV 1600 TWS


MRAV 3600 TWS

Parera

Citaat van: StrataNL op 01/06/2019 | 01:37 uur
Ik vind het Torpedowerkschip toch wat te specialistisch om het ontwerp te combineren met een voornamelijk civiel opnemingsvaartuig.

Wellicht dezelfde romp, maar zo'n schip moet toch wat meer kunnen.

Ja ik heb in eerste instantie puur gekeken naar het vervangen van het MOV, als je echt een ''zwitserszakmes'' wilt voor alle 3 die vaartuigen komt een of twee ontwerpen uit de MRAV serie beter tot zijn recht. Daarmee kun je eventueel al die taken uitvoeren, het torpedowerkschip gedeelte kan volgens Damen vanuit container modules. Maar of dat ideaal is dat weet ik niet.

De MRAV serie van Damen is een echt werkpaard voor een marine en verkrijgbaar in 3 formaten ; 660 , 1600 & 3600 ton.

StrataNL

Ik vind het Torpedowerkschip toch wat te specialistisch om het ontwerp te combineren met een voornamelijk civiel opnemingsvaartuig.

Wellicht dezelfde romp, maar zo'n schip moet toch wat meer kunnen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Thomasen op 31/05/2019 | 23:41 uur
Eerder was er een idee om deze te vervangen door een schip dat grote gelijkenissen zou hebben met een vAMBV. Dat platform moest ook de HOV's vervangen. Nu was dat al ambitieus, maar met de keuze voor dat Franse apperaat is natuurlijk alles in het water gevallen wat er uberhaupt mogelijk was.

Hoop dat ze onthouden, dat de KINS een drama is, wegens bezuinigingen ingekort en daardoor zowel langzamer als een enorme rolbak geworden. Bij seastate drie ben je gewoon al klaar op dat ding. Vervang het door een schip dat echt een verbetering is, of laat het nog ff voor wat het is.

Was het niet het idee om de HOV's en de Mercuur op basis van 1 ontwerp te vervangen (defensie nota 2018 : Vervanging Zr. Ms. Mercuur & Hydrografische Opname Vaartuigen). De vervanging van het MOV is een ''aparte categorie''.

Het idee om terug te vallen naar 1 standaard ''klein ondersteuningsvaartuig'' is helemaal niet zo gek maar wil en kan je alles uitvoeren wat nu met deze 2 of 3 klasses gedaan word?
MOV = Opleidingen
HOV =  Hydrografie, Betonning en andere werkzaamheden aan de vaarwegen.
MER = Torpedo recovery / submarine support ship

Als je kijkt naar de keuze bij Damen voor een gemotoriseerd opleidingsvaartuig ben je snel uitgekeken want daar is keuze uit 1 model : MV Scymore /MULTI-ROLE AVIATION TRAINING VESSEL 2300. Dit schip weegt zoals het al aangeeft 2300 ton en is 91 m lang. De bemanning bestaat slechts uit 22 vaste koppen en bied ruimte aan totaal 93 koppen. Dat is een grote vooruitgang met het huidige MOV maar ik vermoed dat het (veel) te veel is voor onze marine.

Maar dat ontwerp is weer gebaseerd op de Damen OPV 2400 dus met die gedachten is gaat er een boek aan keuze open, zo kan je ook kiezen voor een ontwerp op basis van een van de andere OPV ontwerpen. Maar een ontwerp op basis van de Damen MPV 5413 is ook goed mogelijk, een civiel schip met ruimte voor totaal 34 koppen.

Flyguy

Weet niet zeker of het om die gaat hoor. En of dat nou prio is...  :cute-smile:

Het enige wat ze doen is een beetje het sloepzeilen begeleiden en af en toe een MBV richting de kaden stoten (?) dacht ik.

Parera

Citaat van: Flyguy op 29/05/2019 | 15:05 uur
Dat zal wel gaan om de vervanging van de legendarische Wierbalg 😂

Ah die bootjes! Kunnen prima op basis van eenzelfde stantug achtig bootje.


Slepers : Stantug 1606
Werkboten : Stantug 1205

klaar!