Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 13/12/2021 | 09:57 uur
Die 'A200m' is een echt project, opgenomen in PESCO.
https://pesco.europa.eu/project/future-medium-size-tactical-cargo-fmtc/

Op papier een prachtige kist maar of het optijd komt om mee te doen met onze C-130 vervanging dat is nog maar de vraag. Als we echt willen dan kan het natuurlijk (interim C-130's of de huidige kisten verder moderniseren) maar ik weet niet of de KLU zit te wachten op deze A200M of A410M zoals het ook genoemd is. Als alles volgens planning verloopt moet de A200M rond 2030 - 2035 klaar zijn. Maar als we kijken naar de A-400M is dat nog te betwijfelen.

Voor wat ik er van kan vinden zit het toestel precies tussen de C-130J en A-400M in qua capaciteiten;
Citaat
A200M
Lengte: 34,4 m
MTOW: 97 ton
Interne ruimte: 280 m3
Parachutisten: 90

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 13/12/2021 | 08:41 uur
Zou Airbus een kleine versie van de A400 moeten ontwikkelen als tegenhanger en vervanger van de C-130 Herc ?

A200M - A smaller A400M to replace the C-130?


https://www.snafu-solomon.com/2021/12/a200m-smaller-a400m-to-replace-c-130.html

Die 'A200m' is een echt project, opgenomen in PESCO.
https://pesco.europa.eu/project/future-medium-size-tactical-cargo-fmtc/

StrataNL

Citaat van: Harald op 13/12/2021 | 08:41 uur
Zou Airbus een kleine versie van de A400 moeten ontwikkelen als tegenhanger en vervanger van de C-130 Herc ?

A200M - A smaller A400M to replace the C-130?


https://www.snafu-solomon.com/2021/12/a200m-smaller-a400m-to-replace-c-130.html

Doen ze niet, dan wordt het in feite een heel nieuw toestel.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Zou Airbus een kleine versie van de A400 moeten ontwikkelen als tegenhanger en vervanger van de C-130 Herc ?

A200M - A smaller A400M to replace the C-130?


https://www.snafu-solomon.com/2021/12/a200m-smaller-a400m-to-replace-c-130.html

silvester herc

Kunt u nader toelichten wat het mankement aan het hydraulische systeem van de C130 Hercules was ten tijde van inzet bij evacuaties uit Afghanistan? Is het hydraulische systeem niet van vitaal belang voor de bestuurbaarheid van een vliegtuig? Hoe is dit mankement verholpen en welke garanties zijn er dat het mankement niet opnieuw voorkomt? Heeft het mankement een relatie met de ouderdom van het type vliegtuig? Bij een van de hydraulische systemen van een C-130 is na de landing op Kabul lekkage geconstateerd. Met hulp van de aanwezige coalitietroepen is ter plaatse een noodreparatie uitgevoerd, waarna het vliegtuig op een veilige locatie in de regio volledig gerepareerd is. De bestuurbaarheid van de C-130 blijft gegarandeerd doordat de C-130 voor de besturing beschikt over meerdere hydraulische systemen en ook een alternatieve mechanische besturing heeft. Garanties dat dergelijke lekkages niet voorkomen zijn er niet. De vliegtuigen van Defensie worden preventief en correctief onderhouden om de kans op uitval van systemen te minimaliseren. Bij toename van de leeftijd van het vliegtuig neemt de kans op uitval en daarmee correctief onderhoud toe. Vanwege de veroudering en afnemende beschikbaarheid van de C-130 heeft Defensie besloten deze te vervangen door nieuw materieel. Defensie heeft de Kamer hierover met de A-brief vervanging tactisch luchttransport (Kenmerk 27830 nr. 317) d.d. 12 oktober 2020 geïnformeerd. Dit project wordt uitgevoerd van 2021 tot en met 2028. Binnenkort wordt de Kamer met een B-brief geïnformeerd over de uitkomst van de onderzoeksfase van het project.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/10/22/antwoorden-op-kamervragen-over-defensie-projectenoverzicht-2021?fbclid=IwAR15fZpfhSiVWiJlcJbqMZuySuwRms70T8j_Hd4GHXgMKCVwlTGohKs17MM

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2021 | 18:57 uur
Ontwikkelingen he, afstemmen van materiaal. 'Nu' is gebaseerd op een behoefte uit het verleden.
Afstemmen van materiaal is ook niet meer echt van toepassing aangezien de Duitsers vooral met de A400M vliegen en de KLu weinig interesse in die kist heeft.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 22/10/2021 | 18:56 uur
Ik zie niet wat dat uit zou moeten maken voor de keuze van het toestel, we hebben nu toch ook verschillende soorten kisten?

Ontwikkelingen he, afstemmen van materiaal. 'Nu' is gebaseerd op een behoefte uit het verleden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2021 | 11:34 uur
Gezien de intense samenwerking tussen de Luchtmobiele brigade en de DsK lijkt me de keus verbonden met de Duitsers.
Die was ik even vergeten.
Ik zie niet wat dat uit zou moeten maken voor de keuze van het toestel, we hebben nu toch ook verschillende soorten kisten?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Gezien de intense samenwerking tussen de Luchtmobiele brigade en de DsK lijkt me de keus verbonden met de Duitsers.
Die was ik even vergeten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: silvester herc op 21/10/2021 | 16:31 uur
Ik wil wel effe opmerken dat de C-130J-30 SUPER een lente heeft van 34,4 meter die staat niet in de vergelijking dat is de afmetingen van de standaard korte J versie !!

Met een nóg lagere payload tot gevolg.

StrataNL

Citaat van: Umbert op 22/10/2021 | 00:53 uur
Misschien 2 toestellen voor in de west, en 6 C130j(-30) voor het Europese deel, want het wordt er niet veiliger op hier. En sinds de Duitsers ook al dit toestel gaan gebruiken is een zelfde toestel voor missies van de DSK waar 11 LMB ook deel van uitmaakt een pre.
Twee C-390's voor in de West? Wat is dat voor logica?
Wie gaat er dan mee vlioegen?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Umbert

Citaat van: Master Mack op 19/10/2021 | 17:55 uur
Fokker gaat samenwerken met Embrear. Dus toch de KC 390 ??

Misschien 2 toestellen voor in de west, en 6 C130j(-30) voor het Europese deel, want het wordt er niet veiliger op hier. En sinds de Duitsers ook al dit toestel gaan gebruiken is een zelfde toestel voor missies van de DSK waar 11 LMB ook deel van uitmaakt een pre.

silvester herc

Citaat van: Stoonbrace op 21/10/2021 | 12:36 uur
De A400m zit in een andere klasse dan de C-390 en die laatste is te klein om ons nieuw voertuigenpark te verzetten dus nee. Een paar NL C-390's erbij zou wel een mooi internationaal samenwerkingsverband maken, zoals ik hier al eerder bepleitte.


Ik wil wel effe opmerken dat de C-130J-30 SUPER een lente heeft van 34,4 meter die staat niet in de vergelijking dat is de afmetingen van de standaard korte J versie !!

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 20/10/2021 | 11:45 uur
Omdat het zo'n fantastisch toestel is wat de Brazilianen bouwen? Of omdat een klein NL bedrijf er bij betrokken is?
Klinkt wel tof natuurlijk, maar laten we wel waken dat nostalgie er niet voor zorgt dat we straks wild in een avontuur storten.

Nu zijn de specs van dat ding wel op orde, het is vooral jammer dat de deal met Boeing is mislukt. Dat had het programma een enorme potentie gegeven.
Dat Fokker erbij is betrokken is leuk, maar dat is niet de reden dat ik het zou toejuichen. Het is innovatief en volgens mij capabel toestel. Natuurlijk zou kiezen voor nieuwe C-130's een veiliger optie zijn. Maar de C-390 mag van mij wel de kans krijgen om zich te bewijzen tegenover de A400M en C130's.

Er zijn niet zoveel "nieuwe" transportkisten ontwikkeld de laatste jaren, vooral omdat het westen wel happy is met de C-130, maar naar mijn mening wordt het nu toch wel een beetje tijd voor een opvolger. (A400M zie ik niet als een waardige opvolger van C130).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Stoonbrace

#284
Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2021 | 10:11 uur
Iedereen vliegt met andere toestellen in zelfde klasses.

De A400m zit in een andere klasse dan de C-390 en die laatste is te klein om ons nieuw voertuigenpark te verzetten dus nee. Een paar NL C-390's erbij zou wel een mooi internationaal samenwerkingsverband maken, zoals ik hier al eerder bepleitte.