Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 28/02/2024 | 01:33 uurVolgens mij had ook belgie zo te lezen veel beter uitgeweest met de Embrear, een stuk veelzijdiger en effectiever per kosteb toestel dan de airbus.

Dan had België niet al in 2011 de keuze moeten maken en hadden zij langer met hun C-130H vloot moeten vliegen. Deze zijn een stuk ouder (levering 1972-1973) dan die van de KLu. Wel een goede what if indien de C-390 eerder beschikbaar was geweest.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Volgens mij had ook belgie zo te lezen veel beter uitgeweest met de Embrear, een stuk veelzijdiger en effectiever per kosteb toestel dan de airbus.

Met geld over om hun eenheden nog te voorzien van kogels. Nld maakt de juiste keuzes op gebieden waar juist de Belgen een slag hadden moeten slaan met hun beperkte portomonnee.

De Embrear, de Boxer, etc.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#491
Citaat van: Harald op 27/02/2024 | 08:48 uurHierbij het antwoord ;  ;)


Bedankt, goed nieuws voor de KLU. Nu hopen dat we i.v.m. al die extra taken genoeg kisten hebben met 5x MC-390. Zo niet zou deze order nog wel uitgebreid mogen worden naar 6/7 toestellen wat mij betreft.

Mochten we de toestellen ooit willen bewapenen voor SOF support zal dat naar mijn mening puur zijn met geleide raketten zoals de Hellfire. Al verwacht ik niet dat dit ooit gaat gebeuren.

Die refueling capaciteit is een geweldige toevoeging, na de Caracals nog een 4 tal SOF specifieke CH-47F's met refueling rod (wel zoveel mogelijk de basis variant aanhouden).

Harald

Citaat van: Sparkplug op 27/02/2024 | 13:00 uurDe MC-390 krijgt vermoedelijk eerder de air-to-air refueling kit dan een wapenuitrusting. Zelfs de Rafael Litening 5 targeting pod is al een mooie aanvulling op de MC-390 uitrusting.

Die air to air komt er wel, denk ik

Sparkplug

Citaat van: Harald op 27/02/2024 | 11:30 uurIdd, wat ik wel een "mooie" uitbreiding van capaciteiten vind zijn ;

.../..

Een andere capaciteit in het verlengde van bovenstaande en als aanvulling op SF ondersteuning zou er nog aangedacht kunnen worden om in de toekomst de MC-390 uit te kunnen rusten met een bewapeningspakket.
Iets zoals bijvoorbeeld een Harvest Hawk pakket welke gebruikt wordt door de USMC op hun KC-130J toestellen.

Harvest Hawk is een Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR)/Weapons Mission Kit, a modular roll-on roll-off weapons system. ( dus op een pallet systeem)

https://www.cherrypoint.marines.mil/News/Article/525021/kc-130j-harvest-hawk-marine-corps-teaches-old-plane-new-tricks-in-afghanistan/

https://www.twz.com/21805/marine-kc-130js-are-getting-a-much-more-potent-bolt-on-weapons-and-sensor-kit

En wat ook een optie is een PaWS Bushmaster, dit wordt gebruikt als een RO-RO bij de MC-27J van de Italiaanse luchtmacht.

PaWS Bushmaster
The onboard PaWS (palletized weapon system) provides combat capabilities for the MC-27J aircraft. The PaWS is specifically designed for the ATK GAU-23 30mm cannon and other precision guided light munitions. The system minimises collateral damages. The palletised system can be loaded / unloaded through the rear ramp of aircraft. It can be installed in the aircraft within four hours.

The GAU-23 Bushmaster 30mm cannon mounted on the PaWS RO/RO pallet is a next-generation chain gun. The gun incorporates battle proven features of the M242 and Mk44 25mm cannons. The gun can fire 30mm x 173mm, PGU-13, PGU-15, and PGU-46 ammunition at a rate of 200 rounds a minute. The ammunition is fed into the gun through a dual feed system.

https://www.edrmagazine.eu/leonardo-showcases-its-c27j-mpa-configuration-and-details-its-gunship-solution


Bij de MC-27J gunship ontwikkeling is de fabrikant (Leonardo) betrokken. In het geval van een eventuele C-390 gunship is het de vraag of Embraer dit zelfstandig wil ontwikkelen of toch partners nodig heeft. Er zijn in ieder geval weinig gunships met turbofan straalmotoren.

De MC-390 krijgt vermoedelijk eerder de air-to-air refueling kit dan een wapenuitrusting. Zelfs de Rafael Litening 5 targeting pod is al een mooie aanvulling op de MC-390 uitrusting.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 27/02/2024 | 09:50 uurDuidelijk. 336 Squadron kan op heel wat gebieden (bestaand en nieuw) flink aan de bak.

Idd, wat ik wel een "mooie" uitbreiding van capaciteiten vind zijn ;

1) the Leonardo weather radar also has a SAR mapping capability, while the Rafael Litening 5 electro-optical (EO) sensor allows for pattern-of-life assessments.
2) tactical air-to-air refuelling, for receivers like special operations forces (SOF) helicopters
3) communications relay for SOF ground forces.

Door deze nieuwe capaciteiten kunnen onze SF eenheden geweldig ondersteunt worden !

Een andere capaciteit in het verlengde van bovenstaande en als aanvulling op SF ondersteuning zou er nog aangedacht kunnen worden om in de toekomst de MC-390 uit te kunnen rusten met een bewapeningspakket.
Iets zoals bijvoorbeeld een Harvest Hawk pakket welke gebruikt wordt door de USMC op hun KC-130J toestellen.

Harvest Hawk is een Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR)/Weapons Mission Kit, a modular roll-on roll-off weapons system. ( dus op een pallet systeem)

https://www.cherrypoint.marines.mil/News/Article/525021/kc-130j-harvest-hawk-marine-corps-teaches-old-plane-new-tricks-in-afghanistan/

https://www.twz.com/21805/marine-kc-130js-are-getting-a-much-more-potent-bolt-on-weapons-and-sensor-kit

En wat ook een optie is een PaWS Bushmaster, dit wordt gebruikt als een RO-RO bij de MC-27J van de Italiaanse luchtmacht.

PaWS Bushmaster
The onboard PaWS (palletized weapon system) provides combat capabilities for the MC-27J aircraft. The PaWS is specifically designed for the ATK GAU-23 30mm cannon and other precision guided light munitions. The system minimises collateral damages. The palletised system can be loaded / unloaded through the rear ramp of aircraft. It can be installed in the aircraft within four hours.

The GAU-23 Bushmaster 30mm cannon mounted on the PaWS RO/RO pallet is a next-generation chain gun. The gun incorporates battle proven features of the M242 and Mk44 25mm cannons. The gun can fire 30mm x 173mm, PGU-13, PGU-15, and PGU-46 ammunition at a rate of 200 rounds a minute. The ammunition is fed into the gun through a dual feed system.

https://www.edrmagazine.eu/leonardo-showcases-its-c27j-mpa-configuration-and-details-its-gunship-solution

Sparkplug

Citaat van: Harald op 27/02/2024 | 08:48 uurHierbij het antwoord ;  ;)


Duidelijk. 336 Squadron kan op heel wat gebieden (bestaand en nieuw) flink aan de bak.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 31/12/2023 | 15:01 uurDe M-prefix staat binnen de Amerikaanse militaire luchtvaart voor Multi-mission. SOF is maar 1 van deze missie types. Afwachten wat voor extra kit(s) zal worden aangeschaft.

Citaat van: Parera op 31/12/2023 | 13:52 uurDat moet dan wel duiden op ''extra taken'' voor de nieuwe kisten. De term ''MC'' word in de VS gebruikt voor de C-130's (MC-130) speciale missie toestellen voor het ondersteunen van de SOF eenheden.

De meest moderne variant is de MC-130J Commando II, deze kunnen naast het leveren van transport / airdrop capaciteit ook helikopters van de SOF in de lucht bij tanken. Gaan we dan toch deze capaciteit toevoegen op de C-390's? Het zou wel aansluiten bij de aankoop van de H225M Caracals.

Hierbij het antwoord ;  ;)

CitaatThe RNLAF's acquisition of the Millennium is the first instance of the type being referred to as the MC-390. Diesel noted: "It's not just a tanker-transport, but so much more. Since it is so versatile in its capabilities, it should be designated MC-390. For example, the Leonardo weather radar also has a SAR mapping capability, while the Rafael Litening 5 electro-optical (EO) sensor allows for pattern-of-life assessments. In addition, the existing aeromedical evacuation capability will be upgraded with sophisticated onboard patient care equipment. So there is a significant increase in capabilities being added to the Armed Forces of the Netherlands, making this aircraft a true 'Swiss army knife'."
The squadron's future focus will be on mastering the multi-mission capabilities of the MC-390. This includes functions such as tactical air-to-air refuelling, both buddy-buddy and for receivers like special operations forces (SOF) helicopters, pattern-of-life assessment of an objective area and communications relay for SOF ground forces.

Harald

HOW THE RNLAF'S C-130 UNIT IS TRANSITIONING TO THE MC-390
https://www.key.aero/article/how-rnlafs-c-130-unit-transitioning-mc-390

The 'Black Bulls' of 336 Squadron, Royal Netherlands Air Force RNLAF, are currently transitioning from the Lockheed Martin C-130H to the Embraer MC-390. Overseeing this transformation is the air arm's new commander, Lt Gen André 'Jabba' Steur, who is ensuring the squadron lives up to its motto: 'Fight tonight, fight tomorrow, fight together'.
The Black Bulls currently operate four Lockheed Martin C-130Hs: two C-130H-30s, G-273 (c/n 382-5273) and G-275 (c/n 382-5275), and two C-130Hs, G-781 (c/n 382-4781) and G-988 (c/n 382-4988). The unit comprises 14 pilots (with four more in training at the time of writing), 18 loadmasters and 16 flight engineers.
Future tactical airlift

Aligning with Gen Steur's vision, there is significant change ahead for 336 Sqn. It involves embracing new doctrinal and tactical concepts, such as agile combat employment (ACE) – the US Air Force's evolving operational strategy necessitated by advances in adversary reconnaissance and weapons capabilities – and with the C-130H reaching the end of its life with the RNLAF. After 45 years in service, the four Hercules will be replaced by the Embraer MC-390 Millennium. The formal contract has yet to be signed, but it is increasingly likely that, over the next seven years, 336 will expand to 15 crews with five new MC-390s.

Lt Col Diesel, the MC-390 transition team leader, explained why the Brazilian type was chosen: "There are many positives. We can still land on small dirt strips, still drop paras and still fly as tactically as we do now. But the MC-390 will enable us to move the same volume of payload faster and over a greater range."

As an example of this operational efficiency, the current standard load on sorties to Mali comprises five pallets and takes an average of four days turnaround in the C-130H. This time will be halved to two days when operating the MC-390. Currently, developing mission tapes for the self-protection systems of the C-130H took a long time. Electromagnetic warfare (EW) technology is changing at a fast pace and near peer opposition may outpace the unit if this continues. Elbit delivers in-country reprogramming (ICR) labs that, in theory, should enable the unit to update their MC-390 mission tapes within a day.

The RNLAF's acquisition of the Millennium is the first instance of the type being referred to as the MC-390. Diesel noted: "It's not just a tanker-transport, but so much more. Since it is so versatile in its capabilities, it should be designated MC-390. For example, the Leonardo weather radar also has a SAR mapping capability, while the Rafael Litening 5 electro-optical (EO) sensor allows for pattern-of-life assessments. In addition, the existing aeromedical evacuation capability will be upgraded with sophisticated onboard patient care equipment. So there is a significant increase in capabilities being added to the Armed Forces of the Netherlands, making this aircraft a true 'Swiss army knife'."
The squadron's future focus will be on mastering the multi-mission capabilities of the MC-390. This includes functions such as tactical air-to-air refuelling, both buddy-buddy and for receivers like special operations forces (SOF) helicopters, pattern-of-life assessment of an objective area and communications relay for SOF ground forces.
The current expected timeline is for the first aircraft to be delivered in 2027, with entry-into-service six months later after build-in of the government furnished equipment. After delivery of the second MC-390, the C-130s will be phased out.

In preparation for this, new simulators will arrive prior to the aircraft. Furthermore, the MC-390 transition team will head abroad in 2024 for the qualification and instructor training on type. Thereafter, this team will start designing the new mission qualification training programme, with the goal of developing tactical operating procedures and other building blocks to shape a military approved training organisation (MATO). The MC-390 MATO must be able to produce crews who are qualified to perform airland and airdrop missions, both at night and in a degraded visual environment with threats. Moreover, these crews must also develop new skills, such as air-to-air refuelling, proficiency in the use of a complex communications suite and handling of the EO sensor.


Sparkplug

Citaat van: Parera op 31/12/2023 | 13:52 uurDat moet dan wel duiden op ''extra taken'' voor de nieuwe kisten. De term ''MC'' word in de VS gebruikt voor de C-130's (MC-130) speciale missie toestellen voor het ondersteunen van de SOF eenheden.

De meest moderne variant is de MC-130J Commando II, deze kunnen naast het leveren van transport / airdrop capaciteit ook helikopters van de SOF in de lucht bij tanken. Gaan we dan toch deze capaciteit toevoegen op de C-390's? Het zou wel aansluiten bij de aankoop van de H225M Caracals.

De M-prefix staat binnen de Amerikaanse militaire luchtvaart voor Multi-mission. SOF is maar 1 van deze missie types. Afwachten wat voor extra kit(s) zal worden aangeschaft.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#483
Citaat van: silvester herc op 31/12/2023 | 12:26 uurVolgens het Engelse luchtvaart blad AFM van december wordt de type aanduiding van de C-390 voor onze RNLAF MC-390.

Dat moet dan wel duiden op ''extra taken'' voor de nieuwe kisten. De term ''MC'' word in de VS gebruikt voor de C-130's (MC-130) speciale missie toestellen voor het ondersteunen van de SOF eenheden.

De meest moderne variant is de MC-130J Commando II, deze kunnen naast het leveren van transport / airdrop capaciteit ook helikopters van de SOF in de lucht bij tanken. Gaan we dan toch deze capaciteit toevoegen op de C-390's? Het zou wel aansluiten bij de aankoop van de H225M Caracals.

silvester herc

Volgens het Engelse luchtvaart blad AFM van december wordt de type aanduiding van de C-390 voor onze RNLAF MC-390.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Embraer verstevigt banden met Nederlandse industrie

ROTTERDAM – Vliegtuigbouwer Embraer heeft donderdag (30 november) een voorlopige samenwerkingsovereenkomst (MoU) getekend met het Netherlands Industries for Defense & Security (NIDV). Het akkoord in hoofdlijnen moet leiden tot een grotere inbreng van Nederland in de producten van Embraer, dat specifiek de C390 Millennium en A-29 Super Tucano noemt.

Embraer werkt op meerdere terreinen al samen met Nederlandse bedrijven en kenniscentra, maar zegt die relatie te willen intensiveren. Voor de Braziliaanse fabrikant liggen er kansen in Nederland. Het bedrijf wil graag een voorlopig verkoopakkoord voor vijf C-390-transportvliegtuigen aan Nederland omzetten in een definitieve deal.

Volgens Embraer geeft het MoU structuur aan "een gezamenlijk raamwerk gericht op het verkennen van aanvullende kansen die aansluiten bij de prioriteiten van de Nederlandse Defensie-industriestrategie". Centraal doel daarbij zijn bijdragen van 'het Nederlandse ecosysteem' aan de toeleveringsketen van het Embraer C-390-programma voor exportmarkten. Naast Nederland hebben ook enkele andere Europese landen zich voor de C-390 bij Embraer gemeld.

De MoU werd van Braziliaanse zijde getekend door topman Bosco da Costa Junior van Embraer Defence & Security, die eerder dit jaar in een interview zei dat Nederland ook belangstelling voor de A-29N Super Tucano heeft. Nederland is op zoek naar een nieuw basistrainingsvliegtuig voor de opleiding van militaire vliegers, maar de A-29N is een toestel voor een later stadium in de opleiding. Het kan bovendien gebruikt worden voor lichte aanvalstaken.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2023/11/30/embraer-verstevigt-banden-met-nederlandse-industrie/

Harald



'Het schaalmodel is binnen, in 2026 moet de eerste echte Embraer C-390M in Nederland landen'

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2023/05/column-commandant-commit