Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zweeds model opvallendste gast op beurs

Een Zweeds schaalmodel was gisteren de verrassendste maritieme gast op de jaarlijkse defensietentoonstelling van de Stichting Nederlandse Industrie voor Defensie en Veiligheid (NIDV) in Ahoy te Rotterdam. Het maritieme deel was klein tijdens het evenement -waar ook een symposium deel van uitmaakte- en draaide vooral om netwerken tussen industrie en overheid. Desondanks zorgde de inbreng van Saab en Damen toch voor interessante verhalen.

http://marineschepen.nl/nieuws/verslag-NIDV-tentoonstelling-211114.html

HermanB

Bij de Duitsers is echter een nog groter deel niet inzetbaar dan bij Nederland. Maar de wil om eenheden in te zetten is ook stukken minder dus het maakt wat minder uit.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 13/11/2014 | 23:36 uur
Voor de land- en luchtmacht kan ik eigenlijk wel hetzelfde schrijven. De Duitse luchtmacht is naar verhouding gewoonweg klein. Natuurlijk, nummers zijn niet alles, zeker niet, maar de lufwaffe staat er qua nummers ook weer niet beter voor dan de Italianen, Fransen of Britten. De Duitse landmacht is ook qua omvang gewoonweg te klein. De Duitsers hebben het geld en de mensen, maar het komt niet in de cijfers naar voren. Wel denk ik, en dat is even onderbuik, dat de Duitse eenheden gemiddeld genomen het best uitgerust zijn van Europa. Hun 'SMP' loopt jaren voor op de rest, en ook qua voertuigen zijn ze uitgerust met de 'BMW's van het slagveld'.  En dan bedoel ik niet persee de leo's, ook de Marder was, puur gevoelsmatig, al de sterkste IFV die je tegen kon komen. En met straks de Puma weer hetzelfde, duur, zwaar, maar wil je niet tegenover je hebben, ben ik zeker van.

Maar terug naar het topic: De duitsers hebben straks een OZD van 6 schepen van ong 0.5 miljard, samen 3 miljard. De Britten geven het tienvoudige daarvan uit aan de Trident Replacement, althans, hangt van de wind af, maar aanzienlijk, getallen tussen de 20 en 100 miljard worden genoemd. Mijn punt, er is geen enkele reden waarom Duitsland niet een aantal nieuwe subs kan bestellen, die ook een wat groter bereik hebben dan de huidige. Sterker, ik verwacht dat ze dat over een jaar of 5 gaan doen. Maargoed, niet met ons dus.

Als we die dingen in Nederland kunnen bouwen, dan ontstaan er toch wel mooie kansen. 

goede post.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: tentara71 op 13/11/2014 | 23:51 uur
Misschien niet volledig maritiem in WO2 maar in deel 1 hebben ze een aardige staat van dienst. En de U-Boote in beide WO-en.
Dus of dat een factor van betekenis is......

Dat is waar...  vandaag lijkt het vergane glorie, iets wat met een pennenstreek is te herstellen.

MasterChief1971

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/11/2014 | 23:16 uur
Duitsland is u eenmaal geen echte maritieme natie, meer een land van land- en luchtmacht.
Misschien niet volledig maritiem in WO2 maar in deel 1 hebben ze een aardige staat van dienst. En de U-Boote in beide WO-en.
Dus of dat een factor van betekenis is......
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/11/2014 | 23:16 uur
Duitsland is u eenmaal geen echte maritieme natie, meer een land van land- en luchtmacht.

Voor de land- en luchtmacht kan ik eigenlijk wel hetzelfde schrijven. De Duitse luchtmacht is naar verhouding gewoonweg klein. Natuurlijk, nummers zijn niet alles, zeker niet, maar de lufwaffe staat er qua nummers ook weer niet beter voor dan de Italianen, Fransen of Britten. De Duitse landmacht is ook qua omvang gewoonweg te klein. De Duitsers hebben het geld en de mensen, maar het komt niet in de cijfers naar voren. Wel denk ik, en dat is even onderbuik, dat de Duitse eenheden gemiddeld genomen het best uitgerust zijn van Europa. Hun 'SMP' loopt jaren voor op de rest, en ook qua voertuigen zijn ze uitgerust met de 'BMW's van het slagveld'.  En dan bedoel ik niet persee de leo's, ook de Marder was, puur gevoelsmatig, al de sterkste IFV die je tegen kon komen. En met straks de Puma weer hetzelfde, duur, zwaar, maar wil je niet tegenover je hebben, ben ik zeker van.

Maar terug naar het topic: De duitsers hebben straks een OZD van 6 schepen van ong 0.5 miljard, samen 3 miljard. De Britten geven het tienvoudige daarvan uit aan de Trident Replacement, althans, hangt van de wind af, maar aanzienlijk, getallen tussen de 20 en 100 miljard worden genoemd. Mijn punt, er is geen enkele reden waarom Duitsland niet een aantal nieuwe subs kan bestellen, die ook een wat groter bereik hebben dan de huidige. Sterker, ik verwacht dat ze dat over een jaar of 5 gaan doen. Maargoed, niet met ons dus.

Als we die dingen in Nederland kunnen bouwen, dan ontstaan er toch wel mooie kansen. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 13/11/2014 | 21:13 uur
De type-212 stroomt net in en is inderdaad een stuk kleiner model. Echter, laten we niet vergeten dat Duitsland wel veruit het land met het grootste aantal inwoners en de grootste economie is. Met een defensiebudget dat redelijk in de buurt komt van dat van Frankrijk en de UK (als je daar het nuclaire deel van afhaalt). De huidige vloot is 6 subs, dat is dus net zo groot als de Italiaanse OZD en kleiner dan de Griekse. Een uitbreiding met 6 grotere subs is dus wel iets wat wmb plaats zou moeten en kunnen vinden. Dat is, als de politieke wind daar wat bijdraait.

Duitsland is u eenmaal geen echte maritieme natie, meer een land van land- en luchtmacht.

dudge

Citaat van: Harald op 13/11/2014 | 20:19 uur
Op zich wel verrassend, maar aan de andere kant ze hebben de stap naar nieuwe onderzeeboten net gemaakt, dus andere of uitbreiding van de Duitse U-boot flotte zat er toch al niet in.
Maar is dan ook de eventuele bouw van de boten in Duitsland uitbeeld ? ... vooral gezien dat Noorwegen nog nooit onderzeeboten zelf heeft gebouwd en altijd bij andere landen gekocht en laten ontwikkelen.

Misschien toch een kans om binnen de NL e.e.a. te gaan ontwikkelen en bouwen ? 

De type-212 stroomt net in en is inderdaad een stuk kleiner model. Echter, laten we niet vergeten dat Duitsland wel veruit het land met het grootste aantal inwoners en de grootste economie is. Met een defensiebudget dat redelijk in de buurt komt van dat van Frankrijk en de UK (als je daar het nuclaire deel van afhaalt). De huidige vloot is 6 subs, dat is dus net zo groot als de Italiaanse OZD en kleiner dan de Griekse. Een uitbreiding met 6 grotere subs is dus wel iets wat wmb plaats zou moeten en kunnen vinden. Dat is, als de politieke wind daar wat bijdraait.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/11/2014 | 20:29 uur
Ik begrijp van goede bronnen dat dit geen probleem hoeft te zijn en wel degelijk tot de mogelijkheden behoord.

Waarvan acte !!      :big-smile:   mooi

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 13/11/2014 | 20:19 uur

Misschien toch een kans om binnen de NL e.e.a. te gaan ontwikkelen en bouwen ?


Ik begrijp van goede bronnen dat dit geen probleem hoeft te zijn en wel degelijk tot de mogelijkheden behoord.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/11/2014 | 19:56 uur
Nieuwe Nederlandse onderzeeboten zonder Duitsland

Daarnaast, maar dat staat niet in de brief, speelt mee dat de verschillen tussen de Duitse en Nederlandse onderzeediensten groot zijn. Veel groter dan het verschil met de Britten en Noren. De Nederlandse onderzeedienst heeft door de samenwerking met Groot-Brittannië tijdens de Tweede Wereldoorlog veel van de Britse werkwijze overgenomen. Ook komen de eisen van de Nederlandse en Duitse onderzeediensten voor wat betreft onderzeeboten in het algemeen niet overeen. Duitsland bouwt bijvoorbeeld kleine onderzeeboten voor kortere afstanden, heeft de voorkeur voor een ander type staal en de bemanningsleden moeten hun bedden delen met collega's (hotbunken). Een samenwerking met Duitsland op gebied van onderzeebootbouw lag mede daardoor op voorhand ook al minder voor de hand.


http://marineschepen.nl/nieuws/Nieuwe-Nederlandse-onderzeeboten-zonder-Duitsland-131114.html

Op zich wel verrassend, maar aan de andere kant ze hebben de stap naar nieuwe onderzeeboten net gemaakt, dus andere of uitbreiding van de Duitse U-boot flotte zat er toch al niet in.
Maar is dan ook de eventuele bouw van de boten in Duitsland uitbeeld ? ... vooral gezien dat Noorwegen nog nooit onderzeeboten zelf heeft gebouwd en altijd bij andere landen gekocht en laten ontwikkelen.

Misschien toch een kans om binnen de NL e.e.a. te gaan ontwikkelen en bouwen ?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuwe Nederlandse onderzeeboten zonder Duitsland

13-11-2014

Van de twee vaak genoemde mogelijke onderzeebootpartners is er één afgevallen. Dat maakte minister Hennis bekend aan de Tweede Kamer. Nederland heeft een gaat door met Noorwegen voor de verdere samenwerking op gebied van onderzeebootbouw, maar Duitsland is uit beeld. De investeringsschema's van de Duitse en Nederlandse marines lopen uit de pas.

http://marineschepen.nl/nieuws/Nieuwe-Nederlandse-onderzeeboten-zonder-Duitsland-131114.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 12/11/2014 | 20:21 uur
Gelukkig heb je ook nog 2 kamerleden die uit de PVV zijn gestapt en prodefensie zijn. :angel:

Dat dan weer wel, al is de kans levensgroot dat deze ex PVV"ers de volgende verkiezing niet overleven in de TK.

Terug naar de Walrusvervanger, ik denk dat de grootse hobbels nu al genomen zijn en de het er voor de OZD rooskleurig uit ziet.


Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/11/2014 | 13:34 uur
Zoals reeds voorspeld: hiermee lijkt/is de Walrusvervanging een hamerstuk geworden.  :angel:
Let's hope so..

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/11/2014 | 19:16 uur
Zeker, het zal je gebeuren dat de PVV+GL+PVDD en SP de kamer meerderheid halen.  :sick:

Gelukkig heb je ook nog 2 kamerleden die uit de PVV zijn gestapt en prodefensie zijn. :angel: