Defensie werving

Gestart door Lex, 21/03/2012 | 12:43 uur

Huzaar1

Volgens nieuwste informatie is Defensie weer? de grootste werkgever in Nederland. Organisatie telt nu praktisch 70.000 mensen.

Afgelopen jaar zijn er 6000 nieuwe collega's bijgekomen.

Hiervan zijn er 3500 militairen, tegenover 3200 militairen die de organisatie hebben verlaten.

Grootste doel voor aanstaand jaar wordt verder beperken van de uitstroom.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Marcel1966

Citaat van: Thomasen op 15/02/2020 | 09:58 uur
Bij mij zijn er het afgelopen jaar meer taken boekers uitgestroomd dan er zijn bevordert. Ook het behoud van nieuw geworven personeel blijkt moeilijk.

Dit is interessant, wat is/was hiervan de oorzaak?

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 11/09/2020 | 23:48 uur
Vond er weinig aan als binnenslaper en was blij toen ik met de auto op en neer naar huis kon.... maar ik ben dan ook geen zuiper  ;D

Maar inderdaad is behoud minstens zo belangrijk als werving en daar laat men toch wel de grootste steken vallen denk ik.

Wat is dat toch haha. Het is toch fantastisch om met je kameraden de hele tijd te hangen en te zuipen en overal naartoe te gaan om vervolgens weer op zn brits op een legering ergens te snurken.

Gezellig juist. Merkte dat de binnenslapers een hele andere band kregen met iedereen dan de buitenslapers. Maar dan nog was er daardoor echt eenheid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: A.J. op 11/09/2020 | 22:30 uur
Eerst zien dan geloven. Dit klinkt mij teveel als een "we kunnen legering wegbezuinigen" verhaal. Als thuiswonende jonge kerel (de vijver waar defensie het van moet hebben) boeit het je geen reet of je binnenslaper wordt. Ze zitten liever in alle vrijheid op een kazerne te zuipen met de maten ipv thuis in de pas te lopen.

En verder, zet eens in op behoud ipv dit soort trucs uit te halen.

Maar goed, we zullen zien.
Vond er weinig aan als binnenslaper en was blij toen ik met de auto op en neer naar huis kon.... maar ik ben dan ook geen zuiper  ;D

Maar inderdaad is behoud minstens zo belangrijk als werving en daar laat men toch wel de grootste steken vallen denk ik.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: A.J. op 11/09/2020 | 22:30 uur
Eerst zien dan geloven. Dit klinkt mij teveel als een "we kunnen legering wegbezuinigen" verhaal. Als thuiswonende jonge kerel (de vijver waar defensie het van moet hebben) boeit het je geen reet of je binnenslaper wordt. Ze zitten liever in alle vrijheid op een kazerne te zuipen dan thuis onder het bewind van moeders in de pas te lopen.
Maar goed, we zullen zien.
Ik ben het eens met je stelling: 'Eerst zien dan geloven.' De nieuwe opzet in natuurlijk een poging om maar meer te werven aangezien de cijfers desastreus zijn. Ik ben benieuwd hoe de aankomende personeelsrapportage er uit zal zien.
Hetgeen over binnenslaper etc. is een ander aspect. Er is daar natuurlijk op zeer vele locaties allereerst de ontevredenheid over internet, maar ook over huisvesting.
En zo spelen er meerdere factoren, welke reeds bekend zijn.

A.J.

#227
Eerst zien dan geloven. Dit klinkt mij teveel als een "we kunnen legering wegbezuinigen" verhaal. Als thuiswonende jonge kerel (de vijver waar defensie het van moet hebben) boeit het je geen reet of je binnenslaper wordt. Ze zitten liever in alle vrijheid op een kazerne te zuipen met de maten ipv thuis in de pas te lopen.

En verder, zet eens in op behoud ipv dit soort trucs uit te halen.

Maar goed, we zullen zien.

Lex

Werving en selectie op de schop

Engelse en Amerikaanse leger geïnteresseerd in experimenten Defensie

Defensie ontwikkelt een nieuw personeelsbeleid, waarmee onder meer de aanname van nieuwe medewerkers op de schop gaat. Zo wordt er geëxperimenteerd met werving en selectie, keuringen en opleidingen op regionaal niveau. Ofwel dichtbij de operatie, bij het personeel, partners en daar waar defensiemedewerkers-in-spe al wonen, werken of studeren. De eerste resultaten zijn succesvol en het Amerikaanse en Britse leger hebben interesse getoond voor dit nieuwe HR-model.

Op verschillende defensielocaties draaien proeftuinen, die moeten uitwijzen of het nieuwe HR-model ook in de praktijk werkt.

Nu kan het sollicitatietraject voor een baan bij Defensie, van voorlichting tot eerste werkdag, wel 2 jaar duren. Dat proces verloopt volgens een strak stramien, met weinig ruimte voor flexibiliteit en maatwerk. Ook hebben commandanten van eenheden een beperkte rol bij de werving en selectie, terwijl ze wél verantwoordelijk zijn voor de gereedstelling van hun mannen en vrouwen.

"Daarom hebben we verschillende proeftuinen, waar nieuwe vormen van onder meer werving, selectie, aanstelling, loopbaanontwikkelingen en meer verantwoordelijkheid voor commandanten in de praktijk worden getest. We willen hiermee sollicitanten binnen 6 tot 9 maanden op functie hebben, met flexibele arbeidscontracten en vooraf bekende loopbaanmogelijkheden", vertelt majoor Guido de Veld, betrokken bij de proeftuin in Uden, waar mensen worden geworven voor Vliegbasis Volkel.

Naast Volkel zijn er proeftuinen bij 414 CBRN Verdedigingscompagnie in Oirschot, het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando in De Peel, bij de Defensie Gezondheidsorganisatie in Utrecht en bij de Onderzeedienst in Den Helder. Als alles volgens plan verloopt, wordt het concept op den duur binnen heel Defensie uitgerold.

1. Werving
Werving zou niet meer louter landelijk moeten plaatsvinden, maar vooral regionaal. Bij wijze van experiment gaat bijvoorbeeld 640 Squadron* van Vliegbasis Volkel naar ROC De Leijgraaf in Uden om leerlingen van de mbo-opleiding 'beveiliger' warm te maken voor een baan. "Geen landelijke open dagen met duizenden bezoekers en veel algemeenheden, waardoor je aan het eind nog niet weet wat je mogelijkheden zijn. Uit de eerste ervaringen blijkt dat het effectiever is om doelgericht te werven, bij wie al interesse heeft voor een bepaald vakgebied", verduidelijkt De Veld.

En personeel aantrekken uit de omgeving betekent minder reistijd voor de medewerker. "Natuurlijk heb je altijd mensen die naar de andere kant van het land willen voor een specifieke opleiding of eenheid, maar een grote groep werkt het liefst dichtbij huis, familie en vrienden. Scheelt ook weer binnenslapen", benadrukt De Veld.

Voor deze manier van werving wordt nauw samengewerkt met lokale bedrijven, gemeenten en scholengemeenschappen. "Het kan zijn dat leerlingen nog te jong zijn op het moment dat ze worden geworven. Daarom gebruiken we dit experiment ook om schakelprogramma's te ontwikkelen, die geënthousiasmeerden volgen tussen het ROC en de aanstelling bij Defensie in", vertelt Hans de Jong, regiodirecteur van scholengemeenschap De Leijgraaf.

Onderzeedienst
De Onderzeedienst (OZD) in Den Helder is een vreemde eend in de bijt. Daar komen ze er niet met alleen regionale werving. Daarvoor is de vijver waaruit gevist kan worden simpelweg te klein. De proeftuin van de OZD richt zich daarom op HR Analytics, ofwel data-analyse. "Hiermee zien we bijvoorbeeld waar we geschikte, nieuwe kandidaten kunnen vinden en wat we binnen de organisatie missen. Zo kun je effectiever werven en verkleinen we de kans dat kandidaten tussentijds afvallen", aldus kapitein-luitenant-ter-zee (TD) Olaf Binnenhei.

2. Selectie
Wie serieus geïnteresseerd is kan zich melden bij de thuisbasis van 640 squadron aan de Kromstraat in Uden. Hiet krijgt de kandidaat een recruiter toegewezen, die hem het gehele traject ondersteunt. Die aanpak is persoonlijk en de sollicitant krijgt veel aandacht. Bij een vraag, is een Whatsapp sturen voldoende.

Al tijdens de selectieprocedure worden kandidaten volledig bijgepraat over het sollicitatietraject, de opleiding en uiteindelijke functie. In dit stadium weet de kandidaat al precies wat hij gaat verdienen en waar hij tewerkgesteld wordt.

Nieuw is dat kandidaten kunnen kiezen uit een aanstelling van 4, 6 of 8 jaar. Waar iemand voor kiest hangt af van zijn persoonlijke voorkeur. De 1 wil eerst ontdekken en vindt 4 jaar genoeg. De ander tekent voor meer zekerheid. In alle gevallen is er een persoonlijk ontwikkelplan. Loopt zijn arbeidscontract af, dan krijgt de militair de kans om bij te tekenen, als burgermedewerker verder te gaan of de dienst te verlaten. Die flexibiliteit mist Defensie nu.

Sollicitanten krijgen in de proeftuin een recruiter toegewezen, die het gehele traject bij hem of haar betrokken blijft. Bij een vraag is een Whatsappje sturen voldoende.

3. Keuring
Vervolgens staan de medische en psychologische keuring op het programma. Voorheen moesten kandidaten daar meerdere dagen voor naar het keuringscentrum in Amsterdam. In de proeftuinen wordt geëxperimenteerd met keuren in de regio of op locatie. Bij DGLC is een keuringslocatie ingericht, met als doel de hele keuring in 1 dag te doorlopen. 's Middags weet je of je geschikt bent. Zo ja, dan krijg je diezelfde dag nog een aanstelling. Voldoe je niet, dan wordt gekeken naar je inzet en potentie en of je de keuring later alsnog kunt halen. "Vroeger was het heel zwart/wit en werd je direct naar huis gestuurd", legt recruiter Puck uit.

4. Opleiden
Het gehele sollicitatie- en opleidingsproces in de proeftuinen is drastisch verkort, doordat de stappen in de procedure beter op elkaar aansluiten. Een paar dagen na de afronding van de Algemene Militaire Opleiding kunnen de kandidaten bijvoorbeeld al met de functieopleiding starten. En doordat een sollicitant aan de voorkant veel beter geïnformeerd en voorbereid is, begint hij meer overwogen aan zijn carrière. Binnen de proeftuinen is het uitvalspercentage zeer laag.

De opleidingen zelf zijn kleinschalig, efficiënter ingericht en daardoor eveneens korter. De eisen en examens zijn gelijk aan het reguliere traject. Er wordt gewerkt aan een civiel-militaire opleiding, in samenwerking met het ROC. Hierbij  haalt een kandidaat gelijktijdig met zijn of haar militaire opleiding ook een mbo-niveau 2 diploma, nog voor de eerste plaatsing.

Wees flexibel!
Defensie is een organisatie vol tradities en regels. Er zijn onder meer in sollicitatieprocedures richtlijnen en regels, waar strak aan vastgehouden wordt. In de proeftuinen wordt die gedachte losgelaten. Er is maatwerk mogelijk. Net als bij de 41-jarige soldaat-3 Sijahailatua. Officieel was ze te oud om nog militair te worden, maar Sijahailatua bewijst dat dit op latere leeftijd nog prima mogelijk is. "Het was een carrièreswitch. Van technicus naar grondverdediging. Vorig jaar heb ik me aangemeld en 2 weken geleden heb ik de Algemeen Militaire Opleiding (AMO) afgerond. Maandag begin ik aan mijn functieopleiding. Zo snel kan het gaan."

5. Loopbaan
In de jaren dat Luuk beroepsmilitair was, is hem nooit gevraagd wat hij leuk vond om te doen of wat hij met zijn carrière wilde. "Totdat ik in 2009 als pantserinfanterist in Uruzgan gewond raakte. Daar ging mijn loopbaan....Toen was Defensie er wél om te kijken wat ik nog voor de organisatie kon betekenen. Dat moet altijd zo zijn, niet alleen als je gewond raakt."

Daarom worden militairen die meedraaien in de proeftuinen en net klaar zijn met hun basisopleiding al direct aan een loopbaanbegeleider gekoppeld. Dat klinkt overdreven voor iemand die net binnen is, maar Defensie wil dat de kandidaten weten wat hun toekomstperspectief is. Maar ook wat voor opleidingsbudget ze hebben en wat de doorgroeimogelijkheden zijn.

Na Defensie naar Dienst Justitiële inrichtingen?
Wie er uiteindelijk toch voor kiest om de dienst te verlaten krijgt, bij goed functioneren, een baan aangeboden bij de Dienst Justitiële Inrichtingen. Omgekeerd dragen zij ook kandidaten aan bij Defensie, die nog te jong of onervaren zijn voor justitie.

Kort samengevat:
Door flexibeler te zijn, maatwerk te leveren, commandanten meer verantwoordelijkheid te geven en lokaal in te spelen op de wensen van huidig en nieuw personeel wil Defensie de gereedstelling verbeteren.

De eerste resultaten uit de proeftuinen zijn positief en nieuwe medewerkers enthousiast. Het Amerikaanse en Engelse leger hebben al interesse getoond voor deze aanpak. Dat de traditionele organisatie op de schop moet, is in ieder geval duidelijk.

Defensiekrant, 11-09-2020.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 15/02/2020 | 11:10 uur
Worstebroodje weer verkeerd gevallen ?  :sick:

Moet ik al je foutieve voorspellingen erbij pakken, hoeveel staan we nu?
50% van wat je zegt is een open deur, de rest is een voorspelling die of het tegenovergestelde heeft gebracht, of nooit is uitgekomen.
Je bent hier al vaker op aangesproken. Gaan discussieren over de inhoud van een nota die er nog niet is is nutteloos, des te meer omdat het jou mening is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Worstebroodje weer verkeerd gevallen ?  :sick:

Huzaar1

Citaat van: Ros op 15/02/2020 | 10:27 uur
Ik stel mij van de herijking niet veel voor. 15 jaar vooruit kijken en alvast op de stoel van nog te formeren regeringen te gaan zitten ? Daarnaast is niet willen of kunnen concurreren met de burgersector geen keuze, het zal domweg moeten.

Niemand vind daarintegen jou mening of visie op een voorjaarsnota interessant, noch verwacht daar iets van. Je opmerkingen hoef je dus niet te plaatsen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

#222
Citaat van: RTB op 14/02/2020 | 19:07 uur
Daarom moet er bij de herijking Defensienota opnieuw geld bij voor het personeel. Concurreren met de burgermaatschappij zal niet lukken..........

Ik stel mij van de herijking niet veel voor. 15 jaar vooruit kijken en alvast op de stoel van nog te formeren regeringen te gaan zitten ? Daarnaast is niet willen of kunnen concurreren met de burgersector geen keuze, het zal domweg moeten.

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 14/02/2020 | 21:50 uur
Wat was er op vlak zoal beter geregeld dan nu?

Denk aan de ziektekostenverzekering inc die voor het gezin, de FLO leeftijd, baanzekerheid, een eigen pensioenregeling, etc.

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 14/02/2020 | 21:31 uur
Dat hoeft niet alleen geld te zijn, de secundaire arbeidsvoorwaarden in ere herstellen scheelt ook al een slok op een borrel.

Wat was er op vlak zoal beter geregeld dan nu?

A.J.

Citaat van: RTB op 14/02/2020 | 19:07 uur
Daarom moet er bij de herijking Defensienota opnieuw geld bij voor het personeel. Concurreren met de burgermaatschappij zal niet lukken, maar het gaat om een stukje waardering natuurlijk

Dat hoeft niet alleen geld te zijn, de secundaire arbeidsvoorwaarden in ere herstellen scheelt ook al een slok op een borrel.

Citaat
De cijfers die ik aanhaalde zijn Defensiebreed, dat men daar persoonlijk nog niks van merkt is (en ik bedoel dit niet lullig) niet relevant in deze. Feit blijft ook dat er bij de ene opco meer werk nodig is dan de andere. De dingen die nu goed gaan (hoge instroom, meer geld voor nieuw materieel/munitie/oefeningen) duren helaas ook gewoon heel lang voordat men dat op de werkvloer terugziet.

Waar komen die instroomcijfers vandaan?

RTB

Citaat van: A.J. op 14/02/2020 | 16:22 uur
Het toverwoord hierin is "budgetneutraal" dus ga er maar niet vanuit dat je er ook maar een cent op vooruit gaat met het nieuwe loongebouw. Er is afgedwongen dat niemand er op achteruit mag gaan er wordt nergens gezegd dat men er op vooruit moet gaan.
Daarom moet er bij de herijking Defensienota opnieuw geld bij voor het personeel. Concurreren met de burgermaatschappij zal niet lukken, maar het gaat om een stukje waardering natuurlijk

Citaat
Het geld zou zogenaamd tegen de plinten opklotsen maar daar merk er helemaal niks van. En de vulling is nog steeds dramatisch.
De cijfers die ik aanhaalde zijn Defensiebreed, dat men daar persoonlijk nog niks van merkt is (en ik bedoel dit niet lullig) niet relevant in deze. Feit blijft ook dat er bij de ene opco meer werk nodig is dan de andere. De dingen die nu goed gaan (hoge instroom, meer geld voor nieuw materieel/munitie/oefeningen) duren helaas ook gewoon heel lang voordat men dat op de werkvloer terugziet.