Natres uitrusting

Gestart door nard_v, 18/01/2013 | 23:16 uur

freekjan

Vertel... Hoe was het? Daar heeft een ander ook weer wat aan, :-)

Thom95

Ok bedankt voor de antwoorden en tips! ik ga het morgen zien :)

freekjan

Het ligt er inderdaad aan hoe druk het is. Toen ik er liep was ik in 2 uur klaar. We waren met een groepje van een man of 12 denk ik.
Er werd even gemeten zoals je op de filmpjes ook altijd ziet. Even de laser erover, handje op een plankje en "thats it". De mensen van de sportschoenen waren er niet. Die heb ik later gebeld en verteld waar ik altijd op hardloop. De volgende dag een setje mooie sportschoenen voor buiten en een voor binnen gekregen.
We begonnen achter in de ruimte met het aanmeten van het DT. Nu 6 maanden later wacht ik nog er nog steeds op.
Handschoenen, riem, trui, broek, schoenen, sokken alles krijg je uitgereikt. Probeer het gelijk netjes te ordenen in je karretje en het zo te houden want er komt nog een hoop bovenop en het wordt niet uitgereikt zodat het zwaarste onderop komt te liggen :-)
Na je DT krijg je je sportkleding uitgereikt. Pas het even goed zodat het lekker zit. Alles zit in plastic verpakt wat het niet makkelijk stapelbaar maakt. Alles ligt gelijk door heel je karretje als je ergens tegenaan botst.
Na de sportkleding krijg je je ondergoed. Ook dit gewoon even passen. Neem de tijd want je bent al gauw een maand of 3 verder voor je kunt ruilen en tussentijds of tijdens de AMO is dat niet mogelijk.
Na je ondergoed krijg je je petje (die schijnt in de regen te krimpen dus pak een een maatje groter), baret (die komt op je hoofd en niet eroverheen dus neem m niet in een te grote maat), handschoenen, helm, overal (ook even passen zodat je makkelijk erin kunt klimmen, kruipen en springen op de HiBa) en een grote verzegelde weekendtas met daarin allemaal maatloze zooi.
Daarna zie je jezelf en je nieuwe collega's langzaam in militairen veranderen. Je GVT wordt verstrekt. Ook even goed passen. Zeker wanneer je je regenjas past. Die moet lekker over je bontje gaan zodat je ook in de winter voldoende ruimte hebt als je dik aangekleed bent.
Daarna krijg je je sokken uitgereikt, je 60L ruza, opsvest, bifizak, slaza en andere tactische zooi. Op het einde je Meindls die ook moeten passen waar je nog wel ruimte hebt zodat je voet kan uitzetten. Bij lange stukken lopen gaan je voeten uitzetten dus precies passen betekent knellen wanneer je het net niet kunt gebruiken.
Ik zelf heb ik op 1 dag nog niet verder gemarst dan een km of 14. Dat was op de AMO+ op de dag van de Fit. Toen deden we 2x 5km en nog wat heen en weer over het terrein. Valt reuze mee maar misschien doe je nog eens mee met de vierdaagse ofzo...
Hamil, IK boekje, munitietassen en wapenriem (sling) krijg je pas bij je parate eenheid evenals alles badges voor op je uniform. (ook de emblemen voor op je baret krijg je pas op de AMO)
Eenmaal thuis heb ik alles uit het plastic gehaald en gewassen voordat ik naar de AMO ging.
Achteraf had ik aan de hand van een digitaal Hamil wat ik viavia had gekregen wel al mn 60l en opsvest in elkaar kunnen meubelen maar wanneer we dat op de AMO klassikaal hadden gedaan had dat wel heel bijdehand eruit gezien. Ik heb dus alles los meegenomen en het tijdens de opleiding gedaan. Had ik het thuis gedaan had me dat veel tijd gescheeld maar ik wilde niet het risico lopen als betweter gezien te worden.

Uiteindelijk is de tip gewoon alles passen, luisteren naar de mensen die alles uitgeven, alles goed nakijken aan het einde aan de hand van je lijsten en alles netjes in je kar houden.

Aan het einde krijg je de kans om alles in de 2 uitgereikte plunje balen te doen. Dat moet makkelijk gaan. Je loopt dan met 2 plunjebalen en een weekendtas weer naar je auto en je eerste militaire avontuur zit er weer op. Als het meezit zie je toekomstige collega's voor de eerste keer. Ik ben er toen 1 tegen gekomen waarmee ik ook de AMO en AMO+ deed.

Succes!


Oldenhave

Antwoord: het hangt er vanaf hoe druk het is, of er kleding etc aangepast moet worden. Maar ja, houdt er rekening mee dat je inderdaad tot in de namiddag bezig kan zijn. En zorg dat je genoeg ruimte hebt in je auto voor alle zooi.

Thom95

#132
Even een kort vraagje: a.s. vrijdag moet ik me melden om 7:45 in Soesterberg om te kleden. Kan iemand mij ongeveer een indicatie geven hoelang dit duurt? Kan ik nog iets in de middag plannen op m'n laatste vakantie dagje? :P

freekjan

Wow. Gefeliciteerd! Het is een waar wonder :-)
Nu de rest gauw versieren!

peroxidetim

OH!!!!

ik ben zo gelukkig!

ik heb originele KL naamlintjes, EN een naamplaatje voor op DT.....

alleen heb ik nog geen DT of defensiepas e.d.  maar voor de rest!!!!
alles!

Nil volentibus arduum

N. Kerkhof

Het is idd terug naar de AF. Die gaat me erbij moeten helpen. Toen ik het hem vroeg begon hij flink te lachen maar we gaan het gewoon in werking zetten.
De meneer aan de telefoon bij het KPU bedrijf had ook zoiets van "dat kan nog lang duren" :-)

Reinier

Citaat van: N. Kerkhof op 28/12/2016 | 21:37 uur
Hi collega! Hoe heb je je naamlinten geregeld? Bij mij ging iedereen lachen toen ik er naar vroeg :-)
Uiteindelijk gedaan via naamlint.nl maar alsnog via de baas zou wel heel fijn zijn... Paar op mn tas en op voorraad is nooit verkeerd..
Afgelopen maand mn eerste bestelling gedaan bij KPU... Dat werkt allemaal geloof ik wel. Alleen heb ik het nog niet binnen...
Hebben ze die dingen nog steeds niet? Die hebben ze al een jaartje of 5,6 of 7 niet  :silent:

Bobber

Citaat van: N. Kerkhof op 28/12/2016 | 21:37 uur
Hi collega! Hoe heb je je naamlinten geregeld? Bij mij ging iedereen lachen toen ik er naar vroeg :-)
Uiteindelijk gedaan via naamlint.nl maar alsnog via de baas zou wel heel fijn zijn... Paar op mn tas en op voorraad is nooit verkeerd..
Afgelopen maand mn eerste bestelling gedaan bij KPU... Dat werkt allemaal geloof ik wel. Alleen heb ik het nog niet binnen...
Volgens mij kan je korporaal onderhoud die aanvragen. Of die dat bij de cie doet of zelf: geen idee. Als hij zijn zaken op orde heeft zou hij je in ieder geval moeten kunnen vertellen hoe.
Zelfde geldt voor je naamplaatje voor op je DT.

N. Kerkhof

Hi collega! Hoe heb je je naamlinten geregeld? Bij mij ging iedereen lachen toen ik er naar vroeg :-)
Uiteindelijk gedaan via naamlint.nl maar alsnog via de baas zou wel heel fijn zijn... Paar op mn tas en op voorraad is nooit verkeerd..
Afgelopen maand mn eerste bestelling gedaan bij KPU... Dat werkt allemaal geloof ik wel. Alleen heb ik het nog niet binnen...

peroxidetim

Citaat van: N. Kerkhof op 23/10/2016 | 21:35 uur
Dat van die naamlinten vond ik eerst ook maar vind ook dat ik m'n uniform gewoon in orde wil hebben. Dit blijft een bijzondere discussie.

Die tentjes zou ik graag voor m'n werk gebruiken. Voor die paar keer dat ik er in de naam van Jeanine in lig met het groene vlekkenpak kruip ik wel gewoon in de bifizak met de poncho erboven... :-)

Grappig:  ik heb dan weer geen defensiepas (na een half jaar na afronden opleiding), slaza, DT, enzenz, maar dan wel weer binnen maand na aanvraag mijn eigen naamlinten. dat dan weer wel!

Overigens kun je ook een deel van je uitrusting op je studentenkamer opslaan. die kun je dan voor je oefenmomenten / opkomsten direct pakken. zaken zoals je DT, slaapzak, sportkleding etc heb je niet meer dan misschien eens per jaar nodig, dus die kun je misschien wel ergens dieper weg opslaan. Bij ouders thuis of zo?
Nil volentibus arduum

N. Kerkhof

Dat van die naamlinten vond ik eerst ook maar vind ook dat ik m'n uniform gewoon in orde wil hebben. Dit blijft een bijzondere discussie.

Die tentjes zou ik graag voor m'n werk gebruiken. Voor die paar keer dat ik er in de naam van Jeanine in lig met het groene vlekkenpak kruip ik wel gewoon in de bifizak met de poncho erboven... :-)

Citaat van: Robert2 op 22/10/2016 | 20:27 uur
Naamlinten zou ik lekker door de baas laten betalen, dan duurt het maar wat langer. Je hebt er gewoon recht op. En dat puptentje? Begin er niet aan, je hebt een poncho gekregen en spanners, méér dan voldoende.

Robert2

Naamlinten zou ik lekker door de baas laten betalen, dan duurt het maar wat langer. Je hebt er gewoon recht op. En dat puptentje? Begin er niet aan, je hebt een poncho gekregen en spanners, méér dan voldoende.

Robin7

Citaat van: N. Kerkhof op 21/10/2016 | 17:41 uur
Graag gedaan. De tent wordt of is op dit moment door iedereen ingeleverd. Daarvoor in de plaats is dus de bifizak.  De M90 slaapzak is ook aan zn einde gekomen en daarvoor is nu de nieuwe gekomen...
BEst jammer want ik had mn zinnen op dat tentje gezet... Moet m nu dus maar eens via een dump aanschaffen...

Oh die tent gaat er dus gewoon helemaal uit joh.. ja ik vond het ook wel een tof ding, je kan hem voor 34 euro al bestellen zie ik.. ga ik maar eens doen dan :-)