Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Lex


Huzaar1

#323
Misschien is het gezond even iedereen te helpen herinneren naar het Nederlandse bezuinigingsplan van 2011.
Dat had 10 varianten! van A tot en met J.

Een ervan was een complete marine focus, de ander een dienstplicht focus, etc.
Het is hopen op een dergelijk resultaat voor België, als ze een Marine versie kiezen wordt het nog eens wat.
Dan hoop ik wel dat ze asap overgaan op flinke investeringen in de paracommando's, deze jongens vechten met het je-van-het spul uit 1991.
Dus nieuwe vuursteun, gegarandeerde helikopter bestand invulling speciaal voor hen, uberhaupt een luchttransportbaar voertuig zoals die NL aan het ontwikkelen is ( beter nog kopen ze die ), moderne anti tank wapens en die helikopters mogen dan best NH-90's zijn. Daar zitten ze ( net als wij ) toch al mee opgescheept.

Apaches lijkt me wat ver gegrepen, dat 4e fregat ook. Maar als ze investeren in luchtmacht, marine en para's is het goed hoor.
Dat kan wel wat als ze degelijke zooi meekrijgen. En dan gaan meedoen he!  8)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 07/04/2015 | 21:32 uur
Dat zet dus geen zoden aan de dijk. Naar mijn zeer bescheiden mening moet je bij een visie niet hiervan uitgaan, maar van het aantal eenheden dat je op een "permanente basis" operationeel wilt hebben/verwacht nodig te hebben om aan de vraag/dreigingen te voldoen, waarbij de geloofwaardigheid dus niet in het geding komt. Dan kom je dus op een groter aantal uit.  :angel:

In jouw lijst zou het mogelijk zijn om para 3 & 4 ineen te schuiven, aangezien je in een onderhoudsperiode geen voltallige bemanning nodig hebt.


8 is dan een meer geloofwaardig getal.

Zeewier

Citaat van: Robert2 op 07/04/2015 | 19:21 uur
Is vijf dan niet het minimale dat beide landen nodig zijn? Opleiding, onderhoud, opwerktraject. En dan nog twee, dus voor beide landen een fregat, voor acties op zee. Of zit ik er nu heel erg naast?
5 is inderdaad het minimale aantal als we er van uitgaan dat er op 1 fregat tezamen vlootbalen opgewerkt worden. Wat volgens mij de intentie was.

Lex

#320
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2015 | 19:26 uur
5 is voor twee landen onvoldoende, als vuistregel: 4 fregatten is 1 operationeel.

1. operationeel
2. opwerken
3. verlof
4. onderhoud

Vandaar wellicht de opmerking dat men in België blijkbaar is voor gemengde bemanningen, dan zou de BeNL marine 5 nieuwe fregatten hebben en in theorie dus 2 operationeel gelijktijdig kunnen inzetten.
Dat zet dus geen zoden aan de dijk. Naar mijn zeer bescheiden mening moet je bij een visie niet hiervan uitgaan, maar van het aantal eenheden dat je op een "permanente basis" operationeel wilt hebben/verwacht nodig te hebben om aan de vraag/dreigingen te voldoen, waarbij de geloofwaardigheid dus niet in het geding komt. Dan kom je dus op een groter aantal uit.  :angel:

In jouw lijst zou het mogelijk zijn om para 3 & 4 ineen te schuiven, aangezien je in een onderhoudsperiode geen voltallige bemanning nodig hebt.

Elzenga

3 nieuwe fregatten voor de Belgen..en intentie voor geld erbij...dat komt al aardig in de richting ;D.
http://www.defensieforum.nl/Forum/viewblog.html;u=5206;id=119
Hopelijk uiteindelijk een 4e fregat en wat andere aanvullingen.

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 20:41 uur
Ik ben heel erg benieuwd, hoop op het beste budget voor België maar dat het geen spekpot zal worden staat vast. De Belgische krijgsmacht heeft al flinke investeringen nodig om alles te vervangen, repareren en updaten.  Daar zie ik liever geld naartoe gaan.

Idem, dit ruikt echter steeds meer naar een regelrechte visie. Stel je voor. Dat we dat nog mogen meemaken.

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 07/04/2015 | 20:24 uur
Correctie: Dit zou zijn wat de MinDef als plan heeft en na de Paasvakantie gaat voorleggen aan de rest van de regering. Het uiteindelijke plan zal ook aan een financieringswet worden gekoppeld. In het regeerakkoord staat het voornemen om defensie terug middelen te geven, ik wacht voorlopig af met grote uitspraken...

Ik ben heel erg benieuwd, hoop op het beste budget voor België maar dat het geen spekpot zal worden staat vast. De Belgische krijgsmacht heeft al flinke investeringen nodig om alles te vervangen, repareren en updaten.  Daar zie ik liever geld naartoe gaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 20:17 uur
En dit dus..

Zoals ik al zei, dit is wat de Belgische krijgsmacht wil, wat de politiek wil is echter veel belangrijker want dat is leidend en er is geen partij in dat parlement wat dit zal goedkeuren. Alleen dat lijstje kost al 2 x het budget van wat ze nu uitgeven. Dan hebben we het nog niet eens gehad over dat ze hun rekeningen nu al een decennium niet kunnen betalen en met een krijgsmacht zitten waarbij alles tot op het bot verouderd en versleten is en er wel belangrijkere dingen ontbreken dan die apaches.

Correctie: Dit zou zijn wat de MinDef als plan heeft en na de Paasvakantie gaat voorleggen aan de rest van de regering. Het uiteindelijke plan zal ook aan een financieringswet worden gekoppeld. In het regeerakkoord staat het voornemen om defensie terug middelen te geven, ik wacht voorlopig af met grote uitspraken...

Huzaar1

#315
Citaat van: Enforcer op 07/04/2015 | 19:51 uur
Bijna de halve Krijgsmacht zou weggevaagd worden en nu komt er een lijstje met:
-Cybercommando
-Extra/nieuwe fregatten
-Mijnenleggers/ruimers
-Apaches
-F35
Ben ik nog iets vergeten?

Waar is dat geld dan in 1 keer vandaan gekomen?

En dit dus..

Zoals ik al zei, dit is wat de Belgische krijgsmacht wil, wat de politiek wil is echter veel belangrijker want dat is leidend en er is geen partij in dat parlement wat dit zal goedkeuren. Alleen dat lijstje kost al 2 x het budget van wat ze nu uitgeven. Dan hebben we het nog niet eens gehad over dat ze hun rekeningen nu al een decennium niet kunnen betalen en met een krijgsmacht zitten waarbij alles tot op het bot verouderd en versleten is en er wel belangrijkere dingen ontbreken dan die apaches.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2015 | 19:26 uur
5 is voor twee landen onvoldoende, als vuistregel: 4 fregatten is 1 operationeel.

1. operationeel
2. opwerken
3. verlof
4. onderhoud

Vandaar wellicht de opmerking dat men in België blijkbaar is voor gemengde bemanningen, dan zou de BeNL marine 5 nieuwe fregatten hebben en in theorie dus 2 operationeel gelijktijdig kunnen inzetten.

:angel: Ik zie liever 4 voor de KM en 2 voor onze zuiderburen (3 voor BE mag natuurlijk ook, graag zelfs)


Dit dus
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 07/04/2015 | 19:39 uur
Als ik marineschepen.nl moet geloven krijgen de opvolgers van het M Fregat een bemanning van 80 personen tegen nu een bemanning van 154 peronen.

Dat lijkt me een behoorlijke factor in de exploitatie kosten, een aanzienlijk kleinere bemanning zou wel eens wat deuren kunnen openen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2015 | 19:48 uur
Klinkt eerder als we vragen 200 in de hoop 150 of 100 te krijgen en als ze niet oppassen dan wordt het 50.

Meer dan een luchtballonnetje zal het idd niet zijn.

Enforcer

 Bijna de halve Krijgsmacht zou weggevaagd worden en nu komt er een lijstje met:
-Cybercommando
-Extra/nieuwe fregatten
-Mijnenleggers/ruimers
-Apaches
-F35
Ben ik nog iets vergeten?

Waar is dat geld dan in 1 keer vandaan gekomen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 07/04/2015 | 19:46 uur
Er wordt zelfs gesproken over de aanschaf van Apaches, ook zijn er geen plannen om grote taken af te stoten. Klinkt erg ambitieus allemaal...

Klinkt eerder als we vragen 200 in de hoop 150 of 100 te krijgen en als ze niet oppassen dan wordt het 50.

Nikehercules

Er wordt zelfs gesproken over de aanschaf van Apaches, ook zijn er geen plannen om grote taken af te stoten. Klinkt erg ambitieus allemaal...