Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 18/07/2016 | 22:00 uur
Dit lezende rijst de vraag: Wat verstaat men onder een [relatief] simpele tanker?  :angel:

Wat mij betreft: neem de Zuiderkruis/Poolster als voorbeeld en vertaal dit naar anno nu.

Hangaar voor 2 helies, voldoende brandstof,- vers water,-victualiën- en munitiecapaciteit.

Minimaal Dual RAS posities, voldoende bereik en kruisvaart van minimaal 18kts.

Beperkt sensoren pakket en beperkte bewapening - uiteraard wel CIWS x 2

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/07/2016 | 20:56 uur
Met een relatief simpele tanker zie ik niet zo veel kinderziektes.

Citaat van: Harald op 18/07/2016 | 21:55 uur
Elke oceangoing marine is gebaat bij een simpele tanker.

Dit lezende rijst de vraag: Wat verstaat men onder een [relatief] simpele tanker?  :angel:

Harald

Citaat van: JdL op 18/07/2016 | 20:01 uur
Dat vind ik toch iets te vlug gezegd, het gaat hier om een ontwerp. Wie weet wat er allemaal voor kinderziektes zouden kunnen komen bij de bouw.
Persoonlijk zie ik liever een 2de JSS als vervanger van de Rotterdam, lijkt me eerder haalbaar dan 2 LPD's, 1 JSS en 1 tanker.
Elke oceangoing marine is gebaat bij een simpele tanker. Al is een LSV19000 eigenlijk al geen simpele tanker meer, want deze heeft extra transport capaciteit. 
Ik persoonlijk zie in de toekomst liever eerst een toevoeging bij de KM, van een LSV19000. Extra tanker capaciteit.  En later als vervanging van de Rotterdam, weer een LPD met dock of 2 stuks Crossover ontwerpen XO131 of 139 met multi mission bay.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 18/07/2016 | 20:01 uur
Dat vind ik toch iets te vlug gezegd, het gaat hier om een ontwerp. Wie weet wat er allemaal voor kinderziektes zouden kunnen komen bij de bouw.

Met een relatief simpele tanker zie ik niet zo veel kinderziektes.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 18/07/2016 | 20:01 uur
Dat vind ik toch iets te vlug gezegd, het gaat hier om een ontwerp. Wie weet wat er allemaal voor kinderziektes zouden kunnen komen bij de bouw.
Persoonlijk zie ik liever een 2de JSS als vervanger van de Rotterdam, lijkt me eerder haalbaar dan 2 LPD's, 1 JSS en 1 tanker.

Daar zou ik voorstander van zijn, waarna de Johan de Witt in de jaren dertig vervagen kan worden door een LHD.

JdL

Citaat van: Harald op 18/07/2016 | 18:06 uur
Prima tanker.
Dat vind ik toch iets te vlug gezegd, het gaat hier om een ontwerp. Wie weet wat er allemaal voor kinderziektes zouden kunnen komen bij de bouw.
Persoonlijk zie ik liever een 2de JSS als vervanger van de Rotterdam, lijkt me eerder haalbaar dan 2 LPD's, 1 JSS en 1 tanker.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#32
Citaat van: Harald op 18/07/2016 | 17:23 uur
Laat dan een LSV19000 rond de € 400 - 450 miljoen kosten ?? , vergelijkbaar bedrag als deze voor Nieuw Zeeland.
Een LSV heeft wat extra's tov deze voor Nieuw Zeeland

Voor de rekenaars: NZ $493 million = ruim €316 miljoen. (wisselkoers 18 juli 2016)

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/07/2016 | 17:44 uur

Persoonlijk denk ik dat een LSV19K aanzienlijk goedkoper is dan €400- 450 miljoen, tenzij je deze gaat uitrusten met veel hightech gadgets.

Het JSS koste 407,9 miljoen euro en LSV19K zal, vermoed ik, niet meer kosten dan €250, het oorspronkelijk begrote bedrag voor het JSS.
Ok. Ik dacht dat de JSS duurder was. Dat valt me mee. Idd dan zal LSV19000 rond de € 250 miljoen zitten. Prima tanker.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#30
Citaat van: Harald op 18/07/2016 | 17:23 uur
Laat dan een LSV19000 rond de € 400 - 450 miljoen kosten ?? , vergelijkbaar bedrag als deze voor Nieuw Zeeland.
Een LSV heeft wat extra's tov deze voor Nieuw Zeeland

Persoonlijk denk ik dat een LSV19K aanzienlijk goedkoper is dan €400- 450 miljoen, tenzij je deze gaat uitrusten met veel hightech gadgets.

Het JSS koste 407,9 miljoen euro en LSV19K zal, vermoed ik, niet meer kosten dan €250, het oorspronkelijk begrote bedrag voor het JSS.

Harald

Laat dan een LSV19000 rond de € 400 - 450 miljoen kosten ?? , vergelijkbaar bedrag als deze voor Nieuw Zeeland.
Een LSV heeft wat extra's tov deze voor Nieuw Zeeland

Ace1

New Navy tanker to cost $493 million


The new vessel will be built by South Korean company Hyundai Heavy Industries

By Claire Trevett

The Government is to buy a $493 million naval tanker which will be custom-made for use in the Antarctic.

Defence Minister Gerry Brownlee said the tanker will replace the 30-year-old HMNZS Endeavour which is used to refuel naval vessels and helicopters at sea and to supply fuel and fresh water.

The new vessel will be built by South Korean company Hyundai Heavy Industries and was expected for delivery in 2020. It will be ice-strengthened and adapted to cope with extreme winter conditions so it could deliver fuel and supplies to Scott Base and McMurdo Station during the summer months - something HMNZS Endeavour could not do.


An indicative image of the new Navy tanker that will replace the 30-year-old HMNZS Endeavour.

"It is important that New Zealand has a significant asset capable of supporting our presence in the Antarctic and our interests in the Southern Ocean more generally," Brownlee said.

He said the investment would help show New Zealand's long-term commitment to its joint work in the Antarctic with the United States. The recent White Paper on Defence put a greater emphasis on the Southern Ocean and Antarctic than in the past.

The replacement tanker will be much larger than HMNZS Endeavour, which is due to retire in 2018. It will be able to refuel two ships at once, carry and refuel helicopters, produce and store fresh water and transport bulk goods.

Labour's Defence spokesman Phil Goff said the price tag of almost $500 million was the same as for all seven vessels purchased in the early 2000s under Project Protector, for a single multi-role HMNZS Canterbury, two offshore patrol vessels, and four inshore patrol vessels


An indicative image of the new Navy tanker

However, he said HMNZS Endeavour was due for replacement. "Is the tanker required? Absolutely. It's been on the books for some time and the naval fleet requires it."

He was not concerned it would be made overseas.

"I don't know if there were New Zealand tenderers for it, but the prospects of building a ship that size in New Zealand -- I don't think the New Zealand industry would have the structure and the competitiveness to do it here."

He said some components of the Project Protector builds were done in New Zealand but it was important to get the best value for money.

http://m.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11676697


Harald

Toch liever de 19000 met zijn 20 knopen, Ro-Ro en davits.

Ace1

#26
Specificaties  Logistic Support Vessel Replenisher 20000

GENERAL

Yard Reference: FP4235
Basic Functions: Replenishment at Sea (RAS) with solids and liquids. Helicopter operations including HIFR and VERTREP operations, Role 1 Medical Support.
Secondary tasks: Naval presence, Support to other units of the armed forces and government agencies.
Classification: Lloyds Register of Shipping

DIMENSIONS
Length o.a. 187.4 m
Length p.p. 173.0 m
Beam 25.0 m
Draught(max) 7.60 m
Depth 14.70 m
Displacement 20300 tonnes

PERFORMANCE
Maximum Sustained speed 18 knots
Range at 16 knots 6000nm
Endurance 20 days

PROPULSION SYSTEM
Propulsion system Diesel-Hybrid (Diesel direct + PTI/PTO)
Propulsion engines Diesel engines + Electrical motor
Propulsion power 14.000 kW
Propellers 2 x CPP
Bow thrusters 1 x 1100 kW
Stern thruster 1 x 750 kW

AUXILIARY SYSTEMS
Diesel generator 4 x 1200 kW
Emergency diesel generator 1 x 750 kW

COMPLEMENT
Crew: 70
Nonlisted 50

MEDICAL FACILITIES
Role 1 Medical facilities; Consulting Room, Ward and storage rooms.

TRANSPORT CAPACITY
Flight deck: 1 spots medium size helicopter
Hangar: 2 x medium size helicopter
Flight deck 675 m2
F76 (Cargo) 8000 tonnes
F44(Cargo) 1700 tonnes
Supply stores
Ammunition

EQUIPMENT
2 Dual Purpose Underway Replenishment Masts
Refueling Hose Reel 30 metres 2.5" dia
Deck Crane 25 tonnes
Ammunition elevator
Stores Elevator
Personel Elevator
RO units

WEAPON & SENSOR SUITE
- 4 x Remote controlled .50 machine guns (Prepared for)
- Integrated Bridge System, for safe sailing and optimal control of navigational equipment.
- Helicopter Control facilities, to safely execute helicopter control and approach procedures.
- Integrated Internal Communication System, allowing voice and data communication.
- Ergonomically lay-out of operational spaces (Bridge, Operations Room).

Bron Damen

Ace1

#25
Citaat van: Harald op 22/10/2015 | 17:43 uur
Als er 1 binnen de KM aangeschaft zou worden, dan heeft de 19000 mijn voorkeur.
Alleen het bemannings verschil tussen 16000 en 19000 is groot....

Het bemannings verschilt komt door 2 dingen de 19000 is een Roro schip en kan uitgerust worden met 2 kleine missile launchers en  daardoor heb je meer bemanningsleden nodig. Met kleine missile launchers zullen de ontwerpers de MBDA SIMBAD-RC of de Ram bedoelen.

http://www.mbda-systems.com/products/maritime-superiority/simbad-rc/47-5/

http://www.diehl.com/en/diehl-defence/products/guided-missiles/ram.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#24
Citaat van: Elzenga op 22/10/2015 | 19:31 uur
Zie liever een tweede JSS/JLOS. En dan bij instromen de Zr.Ms. Rotterdam overdoen aan België...

Ik ook, maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren, ook niet in de periode tot 2030, een "van de plank" taker is wellicht wel haalbaar al zie ik wel mogelijkheden als we de RDAM als wisselgeld kunnen gebruiken