Oefeningen defensie breed, zoals Frisian Flag, ....

Gestart door Harald, 31/03/2017 | 08:33 uur

Harald

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2024/11/03_red-flag_11

Red Flag 'game changer' voor luchtmacht

Een grote sprong voorwaarts

Met Red Flag editie 2024 schrijft de luchtmacht historie, want voor het eerst doen de eigen F-35's mee. De oefening - die vandaag afloopt - geldt als de grootste en beste op het gebied van combined air operations. Vanaf Nellis Air Force Base in Las Vegas, Nevada trainen vliegers in het opzetten van een luchtverdediging en in het uitvoeren van operaties boven vijandelijk gebied. Het afwerpen van bommen hoort er ook bij. Al in de eerste van de twee oefenweken boeken de Nederlanders successen.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 21/03/2024 | 20:16 uurIk weet niet of ik het hier perse mee eens ben. Het idee om de UK weer te voorzien van vliegdekschepen stamt uit een tijd dat de wereld er heel anders uit zag en er behoefte was aan middelen die meer globaal ingezet konden worden. Een ietwat logischere opvolger van de invincible klasse. Ik denk niet dat de UK ooit aan deze schepen is begonnen om te voldoen aan NAVO behoeftes of een behoefte om te laten zien dat ze weer een wereldleider zijn. Ze zullen het ongetwijfeld wel in het achterhoofd hebben gehad maar in de jaren 90 was nu eenmaal het idee dat we de kleine oplaaiende conflicten wel aan konden met alleen wat tactische luchtbombardementen.

En dat is juist het onderwerp van gesprek. Ze zijn geen wereldmacht meer, hebben te maken met veel beperkingen v.s ambitie en juist daarom sluiten voor de UK deze carriers nergens op.

UK heeft ook niks te winnen voorbij het Suez kanaal, zoals de auteur terecht stelt. Als er iets gebeurt is de gehele britse marine nodig hier, in Europa en daar omheen, met uitzonderingen van onderzeeërs,  wat de auteur ook terecht stelt.

Daarbij gaan drones zo snel, dat dit allemaal lijkt op weggegooid geld. Je had hiermee zoals ik al stelde 2 divisies en 4 sattelieten voor kunnen aankopen, om wat te noemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 20/03/2024 | 18:22 uurHet is natuurlijk maar één opvatting, maar gezien de lastige en controversiële geschiedenis met die systemen en de wereld as is, deel ik het wel.

Britten kunnen carriergroep niet goed ondersteunen, het uitrusten van carriers blijft een probleem, heeft geld opgevroten  wat voor andere zaken was, is een prestigeproject zonder gedegen ambitie, UK is een regionale power en heeft met die vliegdekschepen niet een afschrikkend wapensysteem op de inhoud dat echt effectief bijdraagt aan de veiligheid van de UK.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,30470.0.html


Ik weet niet of ik het hier perse mee eens ben. Het idee om de UK weer te voorzien van vliegdekschepen stamt uit een tijd dat de wereld er heel anders uit zag en er behoefte was aan middelen die meer globaal ingezet konden worden. Een ietwat logischere opvolger van de invincible klasse. Ik denk niet dat de UK ooit aan deze schepen is begonnen om te voldoen aan NAVO behoeftes of een behoefte om te laten zien dat ze weer een wereldleider zijn. Ze zullen het ongetwijfeld wel in het achterhoofd hebben gehad maar in de jaren 90 was nu eenmaal het idee dat we de kleine oplaaiende conflicten wel aan konden met alleen wat tactische luchtbombardementen.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 21/03/2024 | 12:46 uurHet is toch zo dat de NAVO graag meer Europese vliegdekschepen wil? Ik snap alleen in het huidige dreigingsbeeld niet waarom; met de Rus zijn onze luchtmachtbasissen een stuk goedkoper, minder kwetsbaar en bij schade sneller gerepareerd. Bij een conflict met China kunnen ze handig zijn, maar ik denk dat je ook daar verder komt met de andere marine facetten (anti-sub, anti scheeps, luchtverdediging). Maar de NAVO richtlijn volgend zijn de Engelsen juist goed bezig geweest. (Op papier dan; carriers zonder begeleidende schepen zijn nutteloos.)

Dat is wel zo, maar dit is een UK plan geweest en de UK zelf heeft er niet over nagedacht afgezet tegenover hun eigen belangen en de impact die ze willen maken. Je kunt je geld maar 1 x uitgeven, en voor dat geld hadden ze een twee divisies met tanks, lynxen, himars, satcap, en dan nog wat kunnen uitrusten.

De navo wil dit, Europa wil dat, en de UK Snapt niet dat ze geen grootmacht meer zijn, alsof ze met hun 2 carriers ergens iets gaan uithalen in hun uppie. Er moet veel meer afstemming komen, maar met een recente brexit kun je dat vergeten. Britten zitten enorm in oude emoties vast.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 20/03/2024 | 18:22 uurHet is natuurlijk maar één opvatting, maar gezien de lastige en controversiële geschiedenis met die systemen en de wereld as is, deel ik het wel.

Britten kunnen carriergroep niet goed ondersteunen, het uitrusten van carriers blijft een probleem, heeft geld opgevroten  wat voor andere zaken was, is een prestigeproject zonder gedegen ambitie, UK is een regionale power en heeft met die vliegdekschepen niet een afschrikkend wapensysteem op de inhoud dat echt effectief bijdraagt aan de veiligheid van de UK.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,30470.0.html


Het is toch zo dat de NAVO graag meer Europese vliegdekschepen wil? Ik snap alleen in het huidige dreigingsbeeld niet waarom; met de Rus zijn onze luchtmachtbasissen een stuk goedkoper, minder kwetsbaar en bij schade sneller gerepareerd. Bij een conflict met China kunnen ze handig zijn, maar ik denk dat je ook daar verder komt met de andere marine facetten (anti-sub, anti scheeps, luchtverdediging). Maar de NAVO richtlijn volgend zijn de Engelsen juist goed bezig geweest. (Op papier dan; carriers zonder begeleidende schepen zijn nutteloos.)

Huzaar1

#229
Citaat van: Benji87 op 20/03/2024 | 09:49 uurWant?

Het is natuurlijk maar één opvatting, maar gezien de lastige en controversiële geschiedenis met die systemen en de wereld as is, deel ik het wel.

Britten kunnen carriergroep niet goed ondersteunen, het uitrusten van carriers blijft een probleem, heeft geld opgevroten  wat voor andere zaken was, is een prestigeproject zonder gedegen ambitie, UK is een regionale power en heeft met die vliegdekschepen niet een afschrikkend wapensysteem op de inhoud dat echt effectief bijdraagt aan de veiligheid van de UK.

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,30470.0.html

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"



Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1


Harald

Citaat van: Benji87 op 19/03/2024 | 19:55 uurEerste beelden stromen al weer binnen. Wie heeft er nog mooie foto's van HMS prince of Wales?
Brits vliegdekschip komt aan in Rotterdamse haven

https://www.nu.nl/307059/video/brits-vliegdekschip-komt-aan-in-rotterdamse-haven.html (via @NUnl)

Benji87

Eerste beelden stromen al weer binnen. Wie heeft er nog mooie foto's van HMS prince of Wales?

silvester herc

#220
Een tip Voor de liefhebbers van vliegdekschepen kunnen volgende week hun hart ophalen in de haven van Rotterdam. HMS Prince of Wales bezoekt de Europahaven (2e Maasvlakte) van 19-25 maart. Volgens de Britse ambassade is het schip niet open voor publiek. Verwachte aankomst bij Hoek van Holland is 11 uur in de ochtend.tip.via Gert Kr