Federale begroting en Politieke toekomst België

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 13:02 uur

Huzaar1

Komt vast ten goede van het BNP van Belgie. Ahum.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Voor alle zekerheid nagevraagd of dit wel klopt omdat ik er vanuit ging dat dit een 1 april mop was maar dat blijkt niet het geval.

Ace1

Belgen mogen kiezen voor vierdaagse werkweek, met behoud van loon

Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: het recht om vier dagen te werken

Opmerkelijk nieuws van onze zuiderburen vorige week. Met het nieuwe Belgische arbeidsakkoord krijgen de Belgen het recht op een vierdaagse werkweek. Hierbij krijgen de Belgen (althans, zij die werkzaam zijn in de privésector) de keuze om niet de standaard vijf, maar vier dagen te werken - met behoud van loon. Als ze daarvoor kiezen, kan er wel van hen verlangd worden om op die dagen iets langer te werken: maximaal 9,5 uur.

De Belgen krijgen in het akkoord ook het recht op onbereikbaarheid. Dit recht, dat in Frankrijk al eerder werd ingevoerd, maakt dat werknemers buiten hun werktijden niet meer beschikbaar hoeven zijn voor het opnemen van telefoontjes, bekijken van appjes of beantwoorden van e-mails - met uitzondering van hoogst exceptionele en urgente situaties. Een ongevraagd dwingend mailtje van de baas om half acht 's avonds om nog even de spoedvergadering van morgen voor te bereiden, daar hoeven de Belgen dus niet meer bang voor te zijn.

Meer tijd om te ontspannen en te herstellen
Een driedaags weekend, en de avonden en weekenden weer werk-vrij - daarmee wordt volgens het Belgische kabinet het werken prettiger en gezonder gemaakt. Zo ontstaat er namelijk meer tijd voor de kinderen, voor vrijwilligerswerk of mantelzorg - of gewoon meer tijd om te besteden aan de andere dingen in het leven die naast werk óók belangrijk zijn. Meer tijd om te ontspannen en te herstellen, waarbij de werktelefoon gewoon in de jaszak mag blijven zitten: het is een goede manier om stress en burn-out te verminderen, zo blijkt ook uit onderzoek.

Frappant is het wel: in Nederland wordt het invoeren van wetten over deze rechten tot dusverre steevast van de hand gewezen, want 'niet realistisch' en 'hinderlijk bureaucratisch'. Ondanks dat vakbonden al jaren roepen om maatregelen om werken gezonder te maken, ondanks dat uit onderzoek blijkt dat dit soort maatregelen gewoon wérken, en ondanks dat we met een onverminderd hoog aantal burn-outs kampen. In Nederland vinden we het belang van de werkgever nog altijd een stuk belangrijker dan dat van de werknemer. En dan doen onze onderburen het gewoon wél!

Als we iets geleerd hebben in de coronacrisis, dan is het wel dat we onze manier van werken kunnen veranderen als de nood maar hoog genoeg is. Als er nu maatregelen voor handen zijn die zorgen voor minder stress en meer werkgeluk, is dat dan niet evenzeer een reden om opnieuw te kijken naar onze manier van werken? Want als de Belgen het kunnen, dan kunnen wij het ook.

Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover de boeken Fokking druk (2018), Werken met millennials (2019) en Werk kan ook uit (2020).

https://www.ad.nl/werk/belgen-mogen-kiezen-voor-vierdaagse-werkweek-met-behoud-van-loon~a792f0d5/

ARM-WAP

Dat de Russen aktief zijn op vele niveaus staat ondertussen als een paal boven water...
Ook in Nederland...
Ook in de UK... waar al verschillende keren dissidenten vergiftigd zijn... waar Russen delen van London gewoon opkopen... waar ze zelfs Tory (Conservatives) partijkas-donoren zijn en er zelfs een Rus in het hogerhuis (House of Lords) zit... https://en.wikipedia.org/wiki/Evgeny_Lebedev

Ace1

Legerbaas België: bewijs inmenging Rusland rond militair Conings

Er zijn concrete bewijzen dat de vele complottheorieën rond de verdwijning en dood eerder dit jaar van de extreemrechtse Belgische militair Jürgen Conings afkomstig zijn van Russische internettrollen. Dat zegt de stafchef van het Belgische leger, Michel Hofman.

Volgens de stafchef van het leger, Michel Hofman, hebben extremistische groeperingen uit Rusland het internet overspoeld met foutieve informatie en beelden 'met als bedoeling onze westerse maatschappij te destabiliseren en mensen bij ons te radicaliseren', zegt hij in verschillende Vlaamse kranten.

Conings kwam in mei in het nieuws nadat hij met een flink aantal uit een kazerne gestolen zware wapens spoorloos was verdwenen. De politie en het leger maakten wekenlang jacht op de schietinstructeur, die het uit woede over het coronabeleid gemunt had op virologen en de overheid. Vanwege zijn dreigementen werd de ook in Nederland bekende viroloog Marc Van Ranst wekenlang met zijn gezin in een safehouse ondergebracht.

Verdachtmakingen
Tijdens zijn verdwijning en vooral nadat hij ruim een maand later dood in een bos was teruggevonden, werden via sociale media ­allerlei verdacht­makingen gedeeld als zou de militair 'te veel geweten hebben' en daarom 'vermoord' zijn. Conings bleek al snel na zijn verdwijning een eind aan zijn leven te hebben gemaakt.

De affaire toont aan dat België sneller een volwaardige cyberdivisie bij defensie moet opbouwen, zegt Hofman onder meer in Het Nieuwsblad en De Morgen. Die staat nu voor 2030 gepland maar dat moet sneller, 'liefst morgen'. Er zouden zo'n driehonderd hooggekwalificeerde militairen en burgers moeten werken.

https://www.ad.nl/buitenland/legerbaas-belgie-bewijs-inmenging-rusland-rond-militair-conings~ab3e30c5/

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 24/07/2021 | 21:16 uur
Dit gaat nog een staartje krijgen gok ik.

Beste wat kan gebeuren is een nieuwe minister. Maar het is de partij die Defensie niet past. Met name haar team scheen het het ministerie en haar medewerkers erg lastig te maken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Dit gaat nog een staartje krijgen gok ik.

Ace1

Dedonder over ontslag generaal Boucké: "Dit was geen botte hakbijl om een kop te doen rollen"

Defensieminister Ludivine Dedonder (PS) wordt vandaag het vuur aan de schenen gelegd in de Kamer. Ze zette de chef van de militaire inlichtingendienst ADIV, generaal-majoor Philippe Boucké, op een zijspoor. Dat deed ze zonder rugdekking van de regering, zo vernam 'De Morgen'.

"De waarheid is genuanceerder dan sommigen suggereren", benadrukt minister Dedonder over het plotse vertrek van generaal Boucké. "Dit was geen kwestie van de botte hakbijl om een kop te doen rollen. Het opzet was ook niet om de verantwoordelijkheid af te wentelen op iemand anders. Of om iemand van een fout te betichten. Dit was een kwestie van drie partijen die in onderling overleg tot het besluit komen dat er geen basis was voor een verdere samenwerking."

Manke communicatie
Minister Dedonder vertelde dat haar werkrelatie met generaal Boucké al langer getroebleerd was. De onderlinge communicatie liep mank. "In februari 2021 gaf Boucké verschillende opvallende interviews over de aanwezigheid van extreemrechtse militairen in het leger. Daarna heeft hij me gezegd dat de risico's onder controle waren. Jammer genoeg bleek dat niet zo. Toen de zaak-Jürgen Conings uitbrak, moest ik vaststellen dat hij de man niet kende", aldus Dedonder.

Na de vlucht van Jürgen Conings op 17 mei werd minister Dedonder naar eigen zeggen pas vier dagen later door generaal Boucké geïnformeerd dat hij zelf nog nooit van Conings had gehoord. Volgens de minister liet Boucké vaak een vermoeide indruk. Voor en tijdens de zaak-Jürgen Conings. "Vorige week, tijdens zijn hoorzitting, heb ik hem met een vastberadenheid horen spreken die ik voordien nooit had vastgesteld. Ik heb hem nog voor de crisis aangemoedigd om ij'n entourage te vergroten. Omdat ik vaststelde dat hij onder druk stond. Dat is nooit gebeurd."

"Karaktermoord"
N-VA'ers Peter Buysrogge en Theo Francken vroegen ook naar de berichten op basis van de entourage van de minister dat generaal Boucké mentale en gezondheidsproblemen zou gehad hebben en zelfs afgevoerd moest worden. Voor Francken was dit 'karaktermoord' en waren er voordien ook al incidenten. Maar Dedonder ontkende dat zij aan de basis lag van die berichten. "Dan kan u een rechtzetting eisen bij de betrokken media", repliceerde Buysrogge.

Voor Annick Ponthier (Vlaams Belang) is de minister politieke verantwoordelijk en moet ze ontslag nemen, wat de partij ook al in mei had gevraagd bij het uitbreken van de zaak-Jürgen Conings.

Hendrik Bogaert (CD&V), die de vervanging van Boucké een 'nipte' beslissing noemde, pleitte ervoor dat de minister de middelen van Defensie optrekt. Meerderheid en oppositie zullen u hierin steunen, verklaarde hij.

Boucké kreeg vorige donderdag onverwacht zijn ontslag op het kabinet-Dedonder. Woensdag had hij in de Kamer nochtans het volste vertrouwen gekregen van stafchef Michel Hofman, omdat hem in de zaak-Jürgen Conings niets te verwijten viel. Vrijdag volgde een droge mededeling dat Boucké, Hofman en Dedonder 'in onderling overleg' zijn overplaatsing waren overeengekomen. Deze uitleg bleek vervolgens niet te kloppen.

Eerst kwamen er hoogst ongebruikelijke en woedende tweets van Bouckés collega-generaals. Daarna erkende stafchef Hofman in een interne communicatie naar zijn kaderpersoneel dat de beslissing genomen werd door de defensieminister alleen. Zelf aanvaardde hij ze met tegenzin. Boucké deelde daarna ook kort mee dat hij Dedonder had aangeboden aan te blijven als hij extra personeel zou krijgen, zoals het Comité I aanbeval. Desondanks werd hij dus vervangen.

Het ontslag van de ADIV-topman blijkt niet volgens het boekje verlopen te zijn. Normaal moet de ontzetting van een onderstafchef zoals Boucké gedragen worden door de ministerraad én de legertop. De federale regering daarentegen was niet op de hoogte van het ontslag, zo bevestigen verschillende politieke bronnen.

Oppositiepartijen N-VA en Vlaams Belang hebben al openlijk het ontslag van Dedonder gevraagd. Ook binnen de meerderheidspartijen Open Vld, Groen en Vooruit worden er ernstige vragen gesteld over hoe het ontslag tot stand kwam, maar binnen de regering voelt niemand de behoefte om er nu een zaak van te maken.

https://www.hln.be/binnenland/dedonder-over-ontslag-generaal-boucke-dit-was-geen-botte-hakbijl-om-een-kop-te-doen-rollen~a194d267/

A.J.

Het kan zijn dat ik het gemist heb maar niks over de crisis mbt het op persoonlijke titel ontslaan van Boucke door Dedonder?

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 23/07/2021 | 20:37 uur
Deze tragedie hoeft niet door te gaan. En het kan inderdaad binnen 2 jaar klaar zijn, maar ze kunnen ook nog decennia door rommelen. Zelfs als we die walloniers erbij krijgen trekken we de boel in potentie wel recht. En een echt machtig land binnen Europa.

Wel het mooiste België qua natuur. Maar die mensen laten zich never besturen. Wallonië zal indien Belgie zich ooit opsplitst naar mijn gevoel het snelst stevenen op een soort vader-zoon relatie met Frankrijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 23/07/2021 | 16:19 uur
We hoeven niet meer naar België om vuurwerk te halen. Dat kunnen we dan gewoon in Nederland kopen.

Ik quote deze maar ipv je telefoonboek ;). Maar zo onzinnig is het niet. Er zal post corona heel veel nog duidelijker worden. Het is wachten op het doorbreken van een populist a la baudet in Belgie. Eentje die niet knettergek is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 23/07/2021 | 13:15 uur
Klopt helemaal, maar waar het allemaal begint is ..... de wil om te veranderen ... Wil Belgie, de inwoners, het beleid, de regering veranderen ?
Hoe het nu gaat .. is erin gesleten, natuurlijk zijn mensen niet tevreden dat dingen traag gaan. En ik ben bang dat je dat als het puntje bij paaltje komt, het vast geroest is en niet veranderd.
Wordt een moeilijk verhaal... maar ben met je eens dat een snelle wijziging beter is, maar is dat haalbaar. Ik betwijfel het.

Ik denk dat alleen maar de politieke partijen Belgie in de weg staan...de waal of vlaming wil gewoon z'n bed bad en brood lijkt me. Het dogmatisch denken van de politieke partijen in België houden alles in zijn grip. Als er niet een soort rigoreuze ingreep komt met een soort referendum wat de grondwet kan laten herzien is het wachten op een populist met veel grotere problemen tot gevolg. Een Belgische baudet ofzo, die dan niet naakt op een zwembadrand gaat liggen maar echt een verhaal heeft. Dan heb je de poppen aan het dansen, maatschappelijke ontwrichting tot gevolg.

Hoe dan ook, onstabiele tijden voor Belgie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2021 | 11:51 uur
Ik snap ook wel dat het in het voordeel van belgie zou zijn..daar zijn we allemaal achter ;). Maar nu even de praktijk. Belgie heeft de tijd niet er tien jaar over te doen. En een generatie gaat het verschil niet maken. Dit is elke keer de Belgische aanpak die niet werkt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Die hele aanpak van we komen er samen over een generatie uit heeft geleid tot weet ik hoeveel hoven, overheden en veel te verregaande autonomie die ze echt niet gaan opgeven. Indien je zo doorgaat zal het land zich zo traag blijven ontwikkelen en omkomen in eigen kosten. Het is zo efficient als een lekke emmer.

Apart van elkaar door zie ik niet als een levensvatbare optie. Fusie ook niet zo snel tenzij er een hele grote beweging zou ontstaan.

Klopt helemaal, maar waar het allemaal begint is ..... de wil om te veranderen ... Wil Belgie, de inwoners, het beleid, de regering veranderen ?
Hoe het nu gaat .. is erin gesleten, natuurlijk zijn mensen niet tevreden dat dingen traag gaan. En ik ben bang dat je dat als het puntje bij paaltje komt, het vast geroest is en niet veranderd.
Wordt een moeilijk verhaal... maar ben met je eens dat een snelle wijziging beter is, maar is dat haalbaar. Ik betwijfel het.

Huzaar1

#110
Citaat van: Harald op 23/07/2021 | 11:34 uur
Nou, dat het niet werkt in Belgie zo lijkt me eigenlijk nu door de jaren heen ook wel duidelijk, verschillende regeringsformatie processen welke moeizaam tot stand komen en het lijkt wel dat partijen gewoonweg niet willen.
Dat e.e.a. veranderen moet lijkt me idd in het voordeel eindigen voor heel Belgie. ook het 2 talig zijn werkt niet in het voordeel in een veranderingsproces. Maar van 6 overheden naar 2 of 1 lijkt me in de besluitstructuur een grote stap voorwaarts.
Maar zo'n veranderingsproces is er 1 van jaren, 10 tallen jaren, misschien wel een generatie.


Ik snap ook wel dat het in het voordeel van belgie zou zijn..daar zijn we allemaal achter ;). Maar nu even de praktijk. Belgie heeft de tijd niet er tien jaar over te doen. En een generatie gaat het verschil niet maken. Dit is elke keer de Belgische aanpak die niet werkt. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Die hele aanpak van we komen er samen over een generatie uit heeft geleid tot weet ik hoeveel hoven, overheden en veel te verregaande autonomie die ze echt niet gaan opgeven. Indien je zo doorgaat zal het land zich zo traag blijven ontwikkelen en omkomen in eigen kosten. Het is zo efficient als een lekke emmer.

Apart van elkaar door zie ik niet als een levensvatbare optie. Fusie ook niet zo snel tenzij er een hele grote beweging zou ontstaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Nou denk dat een groter NL wel goed is, want de toevoeging van Vlaanderen aan NL zal een mooi powerblok toevoegen om de macht van "Holland" wat te breken daar zullen ook andere delen van Nederland van profiteren, "Holland" zal dit minder bekoren omdat dan de macht die ze nu nog hebben kleiner zal worden, en ze gedwongen worden om groter te denken. En qua regels zal het ook wel gaan "Holland" moet meer richting het Vlaams gaan denken en Visa versa, naar grote waarschijnlijkheid zal het centrum van de macht dan richting het Brabantse/Limburgse verschuiven en dat zal ff wennen worden voor "Holland" En qua defensie moet het ook kunnen, Vlaanderen moet gewoon afzien van zijn een gedeelte van zijn land component, het Waalse gewest van de marine component, en de lucht component wordt gewoon naar verdeeld gewoon dat een Belgisch F35 squadron in Kleine Brogel bij NL, hebben we ook dat 4de F35 sqn en als de Fransen de F35 niet willen nemen we alle over, voordeel al begroot. en de betaalbaarheid moet ook geen probleem, zijn als we netjes 2% BNP gaan gebruiken hebben we zelfs geld over.
En we maken van Brussel gewoon de Europese Hoofdstad, en van de Belgische koningshuis gewoon de koning van de EU  8), zijn we in de toekomst ook af van een boel vriendjes gedraai. er zullen een aantal strijdpunten zijn maar die kunnen wel opgelost krijgen. Denk dat het wel gaat, de grootste tegensstanders zijn in mijn ogen de "Hollanders" en niet zozeer de Brabanders en Limburgers en de rest kan er alleen beter van worden als het centrum van de macht enigzins verschuift.

En als de Duitsers 30 jaar geleden de DDR konden opnemen en zelfs groter gegroeid zijn qua BNP waarom zal het ons dan niet lukken?