AMO 2021-1 CLSK/Koninklijke Luchtmacht en KMar

Gestart door Charles, 08/01/2021 | 16:48 uur

Charles

#4
Bedankt voor de reactie. Overigens net te horen gekregen dat door capaciteitstekort de AMO toch iets later voor mij begint. Nog steeds zin in gelukkig.

Pieter71

Het fysieke deel moet je je niet al te druk over maken. Touwbaan en hindernisbaan zul je vast krijgen maar is meer een kennismaking. 3x5 km met bepakking en hindernisbaan, dat lijkt op de FIT (fysieke inspannings test). Strict gesproken is die 5 km lopen, dan hiba met daarna draag en tiltest en dan wederom 5km met bepakking. Bij mijn weten krijg je die niet tijdens de natres amo. Tuurlijk heb je sportmomentjes en moet je een stuk lopen met bepakking, wie weet een stuk over de tankbaan in het mulle zand met jerrycans en/of brancards sjouwen tijdens de bivak maar dat is uiteindelijk allemaal prima te doen als je een beetje conditie hebt. Je hebt ook maar twee weken opleiding waarin het aanleren van de basisvaardigheden prioriteit heeft, niet om je fysiek af te matten.

Opkomen in GVT mochten wij trouwens absoluut niet.

Je 'schema' klopt voor de rest heel aardig. Succes en veel plezier!

Enforcer

Lijkt mij handig om je opkomstdata even weg te halen.

Charles

#1
Hallo,

Na (een half jaar geleden) de keuring te hebben gehaald, kreeg ik gisteren bericht over de reservisten AMO 2021-1 CLSK en KMar. Ik wil hier graag informatie uitwisselen met ervaringsdeskundigen en anderen die de opleiding gaan volgen.

Ik heb oudere onderwerpen over reservistenopleidingen van de NATRES gelezen. Ik kom voor mezelf uit op drie onderwerpen:
1. Schema (leertraject/activiteiten)
2. Spullen om mee te nemen
3. Fysieke vereisten

Ik weet niet of alle informatie die ik gelezen heb nog actueel is, of uberhaupt klopt qua DO waarbij de AMO gelopen wordt.

1. Schema

Hier kan ik op basis van de oudere onderwerpen het korts zijn. Er werd veelvuldig gevraagd naar een schema, met altijd als antwoord: dat is hier nog niet, maar kun je zelf later hier opstellen. Dat is nog nooit gebeurd. Het dichtste in de buurt komt het volgende:

Je leert exercitie (vooral de eerste dag) veel ZHKH (militaire ehbo), veel omgaan met wapens (hoe zit-ie in elkaar, hoe werkt-ie, hoe los je storingen op, hoe onderhoudt je hem, wat zijn de veiligheidsmaatregelen, en theorie zoals wat is de kogelbaanverheffing etc) je gaat 1 of 2 keer naar de schietbaan om je kwalificatie basisschutter te halen, je gaat de DCP doen en waarschijnlijk een keer de HiBa en misschien de touwHiBa, er zit mogelijk een verplaatsing te voet bij van een aantal kilometer, en je gaat 1 of 2 nachten op bivak waar je hopelijk de contactdrill leert, een poncho onderkomen bouwt, je camoufleert, patrouille leert lopen en velddiensttekens leert gebruiken, bewegingen bij nacht (spokengang, kattengang etc) een boogtent opbouwen (wat toch echt een essentiĆ«le Natres vaardigheid is), lesje HPG en je gaat de MOR in voor in je CBRN masker te testen en daar oefen je ook nog wat mee.  Een en ander kan in detail afwijken, maar Schieten, ZHKH, DCP, CBRN en een bivakje zal er hoe dan ook in zitten. En ohja: je leert heel netjes kleren vouwen en je bed opmaken want je kast conform ingepakt worden en je hebt iedere ochtend corvee.

Exacte inhoud kan op details verschillen, maar houdt rekening met veel ZHKH, omgaan/onderhoud wapen, 1 of 2 keer schieten op de schietbaan om basisschutter te worden en idem in de Simulator. Wat sport dus Hindernisbaan/evt touwhindernisbaan, je gaat een nachtje het veld in slapen in de buitenlucht en patrouille lopen, contactdrill etc. En veel theorie.  En je bent de halve dag bezig met je kast netjes inruimen


2. Spullen

Hier heb ik gelezen:

Neem een kwast/sponsje voor je camo.
Iets te eten voor op de kamer 's avonds.
Evt oordopjes als je snel wakker word van geluiden.
Neem een klein A6 aantekeningenboekje mee
Kleine douchegel verpakking voor in je toilettas.
Evt haak voor helm mag niet reflecteren.
Een horloge

Hoofdlampje met roodfilter, spinners voor je zeiltje waar je onder slaapt, een haak om je helm aan je vest te hangen en wat babydoekjes om je gezicht af te vegen.

En ik zou alle kleding, die nog nieuw in de verpakking zit, ook eerst een keertje in de wasmachine gooien. Draagt zeker bij aan het draagcomfort.

"Het tenue is GVT, camouflage pak" Ik heb het nagevraagd, het is de bedoeling dat je in GVT aankomt, maar omkleden bij aankomst was ook mogelijk.

Die twee paar kisten is zeker geen overbodige luxe. Wat betreft parka's, neem ze gewoon allebei mee, dan kun je erachter komen welke je het fijnst vind. Je moet toch al zoveel zooi meenemen dat een jasje meer of minder ook niet uitmaakt.
Met alles bedoeld men dus ook alles exclusief DT.
Tent
Slaza
rugzak
matje
sport en gevechtskleding
harnas
en alle losse kleine PGU die je verder nog hebt
Bril + contactlenzen is zeker een goed idee

3. Fysiek

Dit is mij niet duidelijk. Ik las:

Nu ik ervaringsdeskundige ben kan ik zeggen dat de daadwerkelijke Natres ARB (AMO) fysiek niet echt zwaar is. Ja, je moet een DCP afleggen (coopertest >2400 meter [12 min dus], 20 pushups 30 situps in 2 min) en je slaapt erg weinig en maakt LANGE dagen. Maar echt zwaar vond ik het niet. Er waren welgeteld 2 van de 36 mensen die het DCP niet haalden.

Maar las ook over 3x vijf km waarvan een hindernisbaan en een keer met bepakking, steeds binnen een uur. Hoe uitdagend en ingevuld een HiBa en touwHiBa zou zijn moet ik aan mijn fantasie overlaten. Ik heb de keuring gehaald, maar vind het toch prettig om een inschatting te kunnen maken

Ik hoor graag van mensen die informatie en ervaring willen uitwisselen!