Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Harald

Citaat van: Parera op 06/09/2017 | 12:22 uur
Sterker nog dit het JSS ontwerp van Canada op basis van de Duitse Berlin klasse. :devil: Het is waarschijnlijk niets meer dan een ''plaatje op de achtergrond''.



:omg:  ooo, ik zag die 2de kraan niet die voor de brug geplaatst is van de Duitse "berlin", daarom dacht ik de 20000, maar goed.
Het is dus het Canadese "berlin" ontwerp.
Als er een AOR komt hoop ik wel dat deze "gewoon" een NL product is.

Parera

Citaat van: walter leever op 06/09/2017 | 12:49 uur
Idd,dit is een plaatje van de The first JSS, the future HMCS Queenston,oftewel de Queenston-class.Gaat 'm voor ons niet worden denk ik. ;)
Opzich ben ik wel fan van de Duitse berlin's en met een redelijke capaciteit  wel geschikt voor de KM. Maar ja geen Hollands ontwerp

walter leever

Citaat van: Parera op 06/09/2017 | 12:22 uur
Sterker nog dit het JSS ontwerp van Canada op basis van de Duitse Berlin klasse. :devil: Het is waarschijnlijk niets meer dan een ''plaatje op de achtergrond''.



Idd,dit is een plaatje van de The first JSS, the future HMCS Queenston,oftewel de Queenston-class.Gaat 'm voor ons niet worden denk ik. ;)

Parera

#285
Citaat van: Harald op 06/09/2017 | 12:21 uur
Dat lijkt verdacht veel op een LSV 20000 ! ..  :big-smile:

Sterker nog dit het JSS ontwerp van Canada op basis van de Duitse Berlin klasse. :devil: Het is waarschijnlijk niets meer dan een ''plaatje op de achtergrond''.


Harald

Citaat van: Parera op 06/09/2017 | 12:04 uur
Marc de Natris tweet:


Dat lijkt verdacht veel op een LSV 20000 ! ..  :big-smile:

Parera

Marc de Natris tweet:

CitaatKTZ TD Paul Willemse praat ons bij over de ontwikkelingen op materieelsgebied bij de KM. #KVMOME2017

Parera

Citaat van: StrataNL op 02/09/2017 | 13:36 uur
16,3 m diepgang?!  ;D das nog dieper dan de Queen Elizabeth-klasse!
Dus jij denk dat een schip met een kleinere waterverplaatsing dan het JSS, twee keer zo diep steekt  ;)

Nee, die 16.3m is de totale hoogte van kiel tot het maindeck. De diepgang zal 6-8 meter bedragen.

Ik vond het zelf al een zeer vreemde diepgang voor dit schip maar ja als zelfs de werf die diepgang aangeeft dan zal het wel kloppen. Als je ook kijkt naar civiele tankers van die afmetingen 183 x 32 m (MV Gotland Marieann) varen die ook met  een Summer draft van 13.5 m. De kiel tot maindeck klinkt wel logischer, als het inderdaad om een diepgang van 8 m gaat zou het ontwerp zeker kunnen dienen als inspiratie voor ons CSS.


StrataNL

Citaat van: Parera op 01/09/2017 | 19:04 uur
Het was 1 van de opties die in me opkwam, het zal waarschijnlijk ook geen I-mast krijgen (veel te duur).
De NS-100 of afgeleide zoals de RD krijgt is ook mogelijk ja.

Ik moet wel zeggen dat de Italianen ook een mooie nieuwe tanker aan het bouwen zijn ''Vulcano''  van 25.000 ton en een 179 x 24 m x 16.3 m
Dit schip is helaas voor Den Helder te diep met haar 16.3 meter diepgang.

16,3 m diepgang?!  ;D das nog dieper dan de Queen Elizabeth-klasse!
Dus jij denk dat een schip met een kleinere waterverplaatsing dan het JSS, twee keer zo diep steekt  ;)

Nee, die 16.3m is de totale hoogte van kiel tot het maindeck. De diepgang zal 6-8 meter bedragen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/09/2017 | 18:27 uur
In dat kader lijkt mij de I-mast overbodig, wel zie ik graag een vorm van CIWS want een tanker is en blijft een HVT.

Het was 1 van de opties die in me opkwam, het zal waarschijnlijk ook geen I-mast krijgen (veel te duur).
De NS-100 of afgeleide zoals de RD krijgt is ook mogelijk ja.

Ik moet wel zeggen dat de Italianen ook een mooie nieuwe tanker aan het bouwen zijn ''Vulcano''  van 25.000 ton en een 179 x 24 m x 16.3 m
Dit schip is helaas voor Den Helder te diep met haar 16.3 meter diepgang.


Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/09/2017 | 18:27 uur
In dat kader lijkt mij de I-mast overbodig, wel zie ik graag een vorm van CIWS want een tanker is en blijft een HVT.

Misschien die afgeleide radar van de I-mast die de Rotterdam krijgt + gatekeeper erbij?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/09/2017 | 16:50 uur
Ktz Sebo Hofkamp heeft in een interview met SWZ Maritime ook iets verteld over de nieuwe geplande bevoorrader of zoals het genoemd word Combat Support Ship (CSS);

Daarmee vervalt dus de discussie over het wel of niet krijgen van Roll-on Roll-off capaciteit en het Sea basing concept. Het word wel duidelijk dat het CSS zal beschikken over een deel van dezelfde systemen als het JSS;

- I-mast ?
- Marlin + Hitroles
- RAS masten
- Kranen / Liften

In dat kader lijkt mij de I-mast overbodig, wel zie ik graag een vorm van CIWS want een tanker is en blijft een HVT.

Parera

#277
Ktz Sebo Hofkamp heeft in een interview met SWZ Maritime ook iets verteld over de nieuwe geplande bevoorrader of zoals het genoemd word Combat Support Ship (CSS);

CitaatDaarnaast overweegt Defensie de verwerving van een Combat Support Ship (CSS), een nieuw bevoorradingsschip om de eenheden op zee te kunnen bevoorraden met brandstof, goederen en munitie. Naast het Joint Suport Ship (JSS) zou de Koninklijke Marine dan weer beschikken over twee van dergelijke eenheden waardoor het voortzettingsvermogen weer gewaarborgd is. Het CSS is kleiner dan het JSS en heeft alleen een bevoorradings-taak, maar zal wel beschikken over zoveel mogelijk gelijke systemen en concepten vanuit de Life Cycle Cost-gedachten.

Daarmee vervalt dus de discussie over het wel of niet krijgen van Roll-on Roll-off capaciteit en het Sea basing concept. Het word wel duidelijk dat het CSS zal beschikken over een deel van dezelfde systemen als het JSS;

- I-mast ?
- Marlin + Hitroles
- RAS masten
- Kranen / Liften


Parera

#276
Citaat van: Huzaar1 op 01/09/2017 | 02:25 uur
Je hebt het bericht van marineschepen niet gelezen?

Marine werkt aan nieuw bevoorradingsschip

Behalve nieuwe fregatten, onderzeeboten en mijnenjagers, wordt momenteel ook gestudeerd op een nieuw bevoorradingsschip. Dat blijkt uit een bericht dat gisteren op Defensie.nl werd gepubliceerd.

Dat een bevoorradingsschip naast de Karel Doorman door de marine gewenst is, is al langer bekend, maar dat er serieuze plannen zijn is nieuw.



Gisteren werd in een nieuwsbericht over een symposium voor Defensie en organisaties uit de marine-industrie over bemanning en automatisering voor het eerst melding gemaakt van een nieuw "combat support ship". In het bericht, werd dit nieuwe schip in een adem met de drie bekende vervangingstrajecten genoemd. Van deze vier projecten moeten de "eerste versies over, pak 'm beet, 10 jaar worden opgeleverd" aldus Defensie.nl.



Er is vooralsnog verder niets over de plannen van Defensie omtrent het combat support ship bekend. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie berichtte maandag aan Marineschepen.nl dat het project zich nog in de pre-A-fase bevindt. De A-fase is het echte begin van het traject. Maar met de expliciete vermelding van de nieuwe capaciteit moeten de plannen achter de schermen wel serieus genoeg zijn.

Waarom de Koninklijke Marine behoefte heeft aan extra ondersteunende capaciteit laat zich eenvoudig raden. In de periode 1975 - 2011 heeft de vloot altijd de beschikking gehad over twee bevoorradingsschepen, zodat in geval van technische problemen of onderhoud van één schip er nog een ander beschikbaar was. Toen besloten werd om het fast combat support ship Zr.Ms. Amsterdam niet te vervangen, bleef alleen de vervanger van Hr.Ms. Zuiderkruis over: Zr.Ms. Karel Doorman. Critici merkten direct op dat daarmee de back-up was verdwenen, zeker omdat de Doorman meer taken heeft dan alleen bevoorrading op zee en ook nog gedeeld wordt met andere landen. De daaropvolgende technische problemen met de voortstuwing maakten voor iedereen de kwetsbaarheid op gebied van bevoorradingscapaciteit duidelijk.

De afgelopen weken heeft de Doorman al meerdere schepen op zee bevoorraad. Niet omdat de schepen ineens zonder peut zaten, maar omdat het bevoorraden op zee een activiteit is die regelmatig moet worden beoefend door de bemanningen van schepen en van het bevoorradingsschip zelf.

Met de plannen voor een combat support ship wordt voor het eerst sinds lange tijd nagedacht over een project dat niet bedoeld is als vervanging, maar als uitbreiding van de vloot.

marineschepen.nl
Ja ik heb dit artikel gelezen, maar dat de KM hier aan werkt betekend niet dat die er ook 100% zeker komt dit hangt allemaal af van de politiek. Als de KM ergens aan werkt en dat zou betekenen dat dat er ook echt komt hebben we over enkele jaren ook nieuwe onderzeeboten, fregatten, mijnenjagers, LPD's en wie weet waar ze achter de schermen nog aan werken.

En om eerlijk te zijn is de website waar je naar refereert in mijn ogen zeker niet de betrouwbaarste bron. Hoewel goed geïnformeerd over het algemeen is het niet altijd 100% correct wat er geschreven word. Het is een leuke website daar niet van maar ik lees altijd met een korreltje zout.

Gaat dit project op korte termijn uitgevoerd worden dan zal dit opgenomen worden in de komende DMPO, staat het daar niet in zal het helaas weer op de lange baan geschoven worden.
Ik zie niets liever dan een extra AOR bij de KM maar ik twijfel aan de politieke bereidheid om te investeren in de komende jaren.

Huzaar1

#275
Citaat van: Parera op 31/08/2017 | 04:19 uur
Laten we eerst Prinsjesdag afwachten of dit project überhaupt meegenomen is vanaf het wensenlijstje van de  KM, dan zullen we moeten zien welke termijn en welk budget er toegekend word aan dit project. Dan is het alsnog wachten op de (zoveelste) A-brief waarin de exacte wensen bekend gemaakt worden.

Bij de aangekondigde verkoop van de Karel Doorman werd gesproken over een ''goedkopere bevoorader'' dat betekend in elk geval een bedrag van < 400 miljoen. Er werd weinig bekend gemaakt in deze korte periode maar de ''nieuwe tanker'' zou in elk geval geen ruimte krijgen voor tanks of ander strategisch transport, daarnaast was er ook geen geld voor extra helikopters waardoor ook die behoefte wegviel. Het zou een ''pure tanker'' worden.

Ga je dan kijken naar wat er bij Damen ''van de plank'' te koop is kom je al snel uit bij de LSV  R 16000



Afmeting: 165,50  x 24,00 x 7,30 m
Bemanning: 43 + 116

Dit schip bevat een redelijk groot role 1 hospitaal voor 48 gewonden, wat ik opmaak uit de info is dit niet permanent aanboord.

Helidek voor 1 NH90
Hangaar voor 2 NH90's

Cargo deck or 135 lane meters
F76 (Marine Diesel)    5100 t
F44 (Kerosine) 425 t
Cargo Stores    360 m²
Ammo Stores    300 m²

Je hebt het bericht van marineschepen niet gelezen?

Marine werkt aan nieuw bevoorradingsschip

Behalve nieuwe fregatten, onderzeeboten en mijnenjagers, wordt momenteel ook gestudeerd op een nieuw bevoorradingsschip. Dat blijkt uit een bericht dat gisteren op Defensie.nl werd gepubliceerd.

Dat een bevoorradingsschip naast de Karel Doorman door de marine gewenst is, is al langer bekend, maar dat er serieuze plannen zijn is nieuw.



Gisteren werd in een nieuwsbericht over een symposium voor Defensie en organisaties uit de marine-industrie over bemanning en automatisering voor het eerst melding gemaakt van een nieuw "combat support ship". In het bericht, werd dit nieuwe schip in een adem met de drie bekende vervangingstrajecten genoemd. Van deze vier projecten moeten de "eerste versies over, pak 'm beet, 10 jaar worden opgeleverd" aldus Defensie.nl.



Er is vooralsnog verder niets over de plannen van Defensie omtrent het combat support ship bekend. Een woordvoerder van het ministerie van Defensie berichtte maandag aan Marineschepen.nl dat het project zich nog in de pre-A-fase bevindt. De A-fase is het echte begin van het traject. Maar met de expliciete vermelding van de nieuwe capaciteit moeten de plannen achter de schermen wel serieus genoeg zijn.

Waarom de Koninklijke Marine behoefte heeft aan extra ondersteunende capaciteit laat zich eenvoudig raden. In de periode 1975 - 2011 heeft de vloot altijd de beschikking gehad over twee bevoorradingsschepen, zodat in geval van technische problemen of onderhoud van één schip er nog een ander beschikbaar was. Toen besloten werd om het fast combat support ship Zr.Ms. Amsterdam niet te vervangen, bleef alleen de vervanger van Hr.Ms. Zuiderkruis over: Zr.Ms. Karel Doorman. Critici merkten direct op dat daarmee de back-up was verdwenen, zeker omdat de Doorman meer taken heeft dan alleen bevoorrading op zee en ook nog gedeeld wordt met andere landen. De daaropvolgende technische problemen met de voortstuwing maakten voor iedereen de kwetsbaarheid op gebied van bevoorradingscapaciteit duidelijk.

De afgelopen weken heeft de Doorman al meerdere schepen op zee bevoorraad. Niet omdat de schepen ineens zonder peut zaten, maar omdat het bevoorraden op zee een activiteit is die regelmatig moet worden beoefend door de bemanningen van schepen en van het bevoorradingsschip zelf.

Met de plannen voor een combat support ship wordt voor het eerst sinds lange tijd nagedacht over een project dat niet bedoeld is als vervanging, maar als uitbreiding van de vloot.

marineschepen.nl
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Lex op 31/08/2017 | 22:56 uur
Ik heb van 1994 tot FLO in 2001 te maken gehad met de planning. De % waren toentertijd ook een NATO eis.Het zal gissen blijven, maar ik denk dat de eenheden die naar zee gaan toch wel maximaal opgetopt zijn.
Maar waarom deze vragen?
Het gaat om het volume brandstof van een mogelijke nieuwe tanker/bevoorrader voor de KM en het moment dat er herbevoorrading plats moet vinden.
En zeker in deze onzekere tijden lijkt mij 41% een zeer acceptabel geheel.

Bedankt voor de uitleg.

De reden voor de vragen is omdat er hieronder werd gesproken dat bepaalde ontwerpen tekort schieten qua opslag, vandaar dat ik wat uitleg wou over hoe dit in elkaar zat.
En inderdaad is 41% acceptabel maar ik had er door alle bezuinigingen gewoon minder van verwacht.