Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Ronald Elzenga

#168
Citaat van: Ace1 op 25/06/2017 | 11:48 uur
Ik verwacht dat de  Mercuur wel een opvolger krijgt en dat deze  uitgerust wordt  een bevoorrading systeem zodat een of meerdere onderzeeboten  bevoorraad kunnen worden op zee,  bij de marine zullen ze heel goed naar het tanksysteem van de Elbe klasse kijken. Alleen verschil ik daarbij met jou daarover qa inzicht, je hebt de nieuwe Mercuur niet nodig om de VS te halen maar als je bv in de Middellandse zee actief bent dat een onderzeeboot niet Rota of Suda bay binnen hoeft te lopen om te tanken zodat je buitenlandse inlichtingendiensten niet wijzer hoeft te maken dat er een Nederlandse onderzeeer in de middellandse zee actief is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Elbe-class_replenishment_ship
Ja, of in Azië. Nu zullen de grote buitenlandse (militaire) inlichtingendiensten wel de middelen hebben zo'n bevoorradingslocatie te ontdekken..als ze willen..maar er zijn zoveel missies denkbaar waar dit niet zo'n probleem is. Gezien worden is inderdaad niet altijd een nadeel, maar vaak onderdeel van de "boodschap". Gezien het drukke schema van ook de opvolger van de Mercuur zie ik die inderdaad niet snel de oversteek naar de VS maken. Dus handig als ook andere bevoorraders deze specifieke bevoorrading kunnen uitvoeren.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/06/2017 | 12:07 uur
Vervolgens weten buitenlandse inlichtingen diensten  waar dat schip zich bevind... maar ook hiervoor geldt: beter mee dan om verlegen.

Dat hoeft niet als je er bv een pr verhaal van maakt de de opvolger van de Mercuur aan de missie Africa Partnership Station doet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Africa_Partnership_Station

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 25/06/2017 | 12:02 uur
Je begrijpt mij volkomen verkeerd Jurrien het gaat om het tanksysteem van de Elbe klasse als je dit op de opvolger van de Mercuur kunt zetten hoeven de Nederlandse onderzeeboten bepaalde havens niet binnen te lopen en wordt het voor buitenlandse inlichtingen diensten lastiger om te bepalen waar een Nederlandse onderzeeboot zich bevindt.

Vervolgens weten buitenlandse inlichtingen diensten  waar dat schip zich bevind... maar ook hiervoor geldt: beter mee dan om verlegen.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/06/2017 | 11:58 uur
Zinloos voor de KM, deze klasse is voor brown water...

Je begrijpt mij volkomen verkeerd Jurrien het gaat om het tanksysteem van de Elbe klasse als je dit op de opvolger van de Mercuur kunt zetten hoeven de Nederlandse onderzeeboten bepaalde havens niet binnen te lopen en wordt het voor buitenlandse inlichtingen diensten lastiger om te bepalen waar een Nederlandse onderzeeboot zich bevindt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 25/06/2017 | 11:48 uur
bij de marine zullen ze heel goed naar de Elbe klasse kijken.

Zinloos voor de KM, deze klasse is voor brown water...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 25/06/2017 | 11:43 uur
De Duitsers hebben met hun huidige onderzeeboten ook laten zien dit trucje met een bevoorrader uit te kunnen halen toen er een onderzeeboot naar de VS voer. Dat zal alleen maar beter worden in het nieuwe model. Goed als onze Marine dat straks ook kan.

Kunnen is één, noodzaak is twee, daar gaat je onderzeeboot positie.

Ace1

#162
Citaat van: Ronald Elzenga op 25/06/2017 | 09:46 uur
Zou ook een optie zijn voor de Nederlandse tankers lijkt mij. Maar als het nieuwe Submarine Support Ship een flinke slag groter wordt dan de Zr.Ms. Mercuur komen we daarmee ook al een heel eind.

Ik verwacht dat de  Mercuur wel een opvolger krijgt en dat deze  uitgerust wordt  een bevoorrading systeem zodat een of meerdere onderzeeboten  bevoorraad kunnen worden op zee,  bij de marine zullen ze heel goed naar het tanksysteem van de Elbe klasse kijken. Alleen verschil ik daarbij met jou daarover qa inzicht, je hebt de nieuwe Mercuur niet nodig om de VS te halen maar als je bv in de Middellandse zee actief bent dat een onderzeeboot niet Rota of Suda bay binnen hoeft te lopen om te tanken zodat je buitenlandse inlichtingendiensten niet wijzer hoeft te maken dat er een Nederlandse onderzeeer in de middellandse zee actief is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Elbe-class_replenishment_ship

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/06/2017 | 10:52 uur
Daarom hebben we (ook) oceaan boten...
De Duitsers hebben met hun huidige onderzeeboten ook laten zien dit trucje met een bevoorrader uit te kunnen halen toen er een onderzeeboot naar de VS voer. Dat zal alleen maar beter worden in het nieuwe model. Goed als onze Marine dat straks ook kan.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 25/06/2017 | 09:46 uur
Zou ook een optie zijn voor de Nederlandse tankers lijkt mij. Maar als het nieuwe Submarine Support Ship een flinke slag groter wordt dan de Zr.Ms. Mercuur komen we daarmee ook al een heel eind.

Daarom hebben we (ook) oceaan boten...

Ace1

Citaat van: walter leever op 24/06/2017 | 23:58 uur
Nou noem je ook wel een paar "oldtimers" op.  :devil: (toen speelde dat mischien in mindere mate mee,ik weet dat dus niet,daarom niet minder geschikt voor hun taak,dat wel)Maar denk dat heden ten dage die "suites" een belangrijk exportpuntje zijn.

Maar nogmaals ik kan er zomaar faliekant naast zitten. ;)

Walter jij bedoeld een Gatekeeper systeem?  Dat zou een goede aanvulling kunnen zijn de Amsterdam kreeg er ook een.

http://thalesalerts.nl/2011/februari/gatekeeper.doc/

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/asset/document/tha0053_datasheet_gatekeeper_hr.pdf

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/09/09/marine-bestelt-gatekeeper-beveiligingssysteem


Ronald Elzenga

Citaat van: Parera op 25/06/2017 | 03:48 uurDe nieuwe Noorse tanker HNoMS Maud heeft ook de functie van onderzeeboot bevoorader, ik kan me niet herinneren dat de NL bevooraders deze taak ook opzich namen of heb ik dit verkeerd?
Zou ook een optie zijn voor de Nederlandse tankers lijkt mij. Maar als het nieuwe Submarine Support Ship een flinke slag groter wordt dan de Zr.Ms. Mercuur komen we daarmee ook al een heel eind.

Ronald Elzenga

Citaat van: walter leever op 24/06/2017 | 23:58 uur
Nou noem je ook wel een paar "oldtimers" op.  :devil: (toen speelde dat mischien in mindere mate mee,ik weet dat dus niet,daarom niet minder geschikt voor hun taak,dat wel)Maar denk dat heden ten dage die "suites" een belangrijk exportpuntje zijn.

Maar nogmaals ik kan er zomaar faliekant naast zitten. ;)
Ik verwacht ook wel de nodige bling bling in deze. Zolang dat maar niet ten kosten gaat van de bewapening, want die moet wat mij betreft uitvoerig en als zelfverdediging effectief zijn.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/06/2017 | 23:14 uur
Ik voel dan ook veel voor de Damen LSV/R 20000 (bij voorkeur met een iets hogere max snelheid en een vergroot bereik)
Het zal uiteindelijk dan wel een soort mix worden denk ik. Maar ik vind dat we moeten oppassen dat we uiteindelijk niet een JSS-maatje krijgen qua afmetingen en tonnage. Of het moet bij een enkele JSS en deze tanker blijven. Weer dat beoogde defensiebudget en visie en ambitieniveau die meespelen hier.

Ronald Elzenga

Citaat van: Parera op 24/06/2017 | 23:04 uur
In mijn ogen kan je de containers ook beschouwen als joint. De Duitsers hebben dit slim aangepakt met hun Berlin klasse waar bijvoorbeeld op de plaats van de containers een compleet containerized hospitaal geplaatst kan worden van de Deutsches Heer. Maar hierbij kan je ook denken (mijn mening) aan barakken in container vorm als troop transport of veldkeukens wanneer er gekozen word om het schip in te zetten bij humanitaire missies of ondersteuning van een (landings) operatie. De duitsers hebben ruimte voor 32 containers, maar dat mogen er van mij ook wel meer worden.
Ja, ben zeer doordrongen van de mogelijkheden met containers en daar ook erg voor. De LSV/S 19000 heeft daar ook alle mogelijkheden voor.
Citaat van: Parera op 24/06/2017 | 23:04 uurEr is meer mogelijk met containers dan met alleen een voertuigen dek, en vergeet niet dat de Doorman bijna weg bezuinigd is van wegen het overschot aan transport capaciteit.
Ik denk ook niet dat een schip dat alleen voor de marine gebruikt kan worden van deze tijd is maar ik vind dat er nu gekeken moet worden naar waar de behoefte van de KM ligt en dat een evt joint concept op de 2e plaats moet komen.
Ik vind die extra mogelijkheden en daardoor ook een makkelijker in- en uitladen van de Damen LSV/S 19000 voldoende meerwaarde hebben boven een ontwerp waar die ontbreken. Lengte voertuigdek is een kwart van die van de JSS. En kan ook beladen worden met containers indien nodig. Maar dus ook met voertuigen en ander qua afmetingen minder gestandaardiseerd materiaal. Handig als je wat breder moet bevoorraden verder van huis of bij humanitaire inzet. Waarbij losse inzet vaak zal voorkomen. Al zijn visie en ambitieniveau hierin natuurlijk weer bepalend.
Citaat van: Parera op 24/06/2017 | 23:04 uurJe hoeft het niet eens te worden, discussies zorgen voor nieuwe inzichten.
Zeker, ik constateerde slechts want juich discussies daarom ook toe! Ik heb daar erg veel van geleerd hier (en elders).