De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

silvester herc

Zal mij niks verwonderen als de Rotterdam ook aan een Zuid Europees land of Chili verkocht gaat worden o.a Portugal wilde ook al langer een LPD!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zet die SIGMA's uit je hoofd als interim oplossing, de aan Griekenland aangeboden schepen waren duurder dan de Belgen bereidt zijn om te betalen voor ASWF

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 29/10/2021 | 14:35 uur
De SIGMA 10515 kon naar mijn idee in 12 maanden gebouwd worden, maar de Crossover serie is geen bestaand ontwerp maar een papieren ontwerp. Dit zal wel wat meer werk kosten dan het SIGMA maar 24 maanden moet wel lukken als er gekozen wordt voor een ''folder model''.

Alleen vraag ik me af of je dat moet willen, zowel de KM al marine component kunnen beter krijgen en verdienen beter. Dan zie ik (voor NL) liever 2 SIGMA 10514's als interim (eventueel 11515) waarmee we de komende jaren onze taken kunnen blijven uitvoeren en ze vervolgens kunnen doorverkopen (door Damen). Een interessante constructie kan een lease zijn met Damen waarbij Damen de schepen bouwt en de KM(+ marine component) deze voor x aantal jaar leased en dan mag Damen ze daarna verkopen op de export markt.

Ik zou ze absoluut houden voor België. Exact het soort littoral capaciteit dat wij nodig hebben voor het Special Operations Regiment.

Harald

Ik zie het voordeel van een XO schip ook op de langere termijn in de vervanging van de OPV's en met de LPD's
Door XO als interim te nemen voor de ASWF en deze later doorschuift als vervanging van OPVen/of LPD en je zo extra ruimte ontstaat om in de M fregat vervanging juist van 2 stuks op te hogen naar 4 stuks en later in de OPV en LPD vervanging nieuwe XO schepen aan te schaffen naast de reeds aangeschafte 2 XO's of deze dan juist te verkopen en te laten vervangen door nieuwe.

Parera

#1469
Citaat van: Stoonbrace op 29/10/2021 | 14:25 uur
Hoe snel kan Damen 5 zo'n schepen opleveren?

De SIGMA 10515 kon naar mijn idee in 12 maanden gebouwd worden, maar de Crossover serie is geen bestaand ontwerp maar een papieren ontwerp. Dit zal wel wat meer werk kosten dan het SIGMA maar 24 maanden moet wel lukken als er gekozen wordt voor een ''folder model''.

Alleen vraag ik me af of je dat moet willen, zowel de KM al marine component kunnen beter krijgen en verdienen beter. Dan zie ik (voor NL) liever 2 SIGMA 10514's als interim (eventueel 11515) waarmee we de komende jaren onze taken kunnen blijven uitvoeren en ze vervolgens kunnen doorverkopen (door Damen). Een interessante constructie kan een lease zijn met Damen waarbij Damen de schepen bouwt en de KM(+ marine component) deze voor x aantal jaar leased en dan mag Damen ze daarna verkopen op de export markt.

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 29/10/2021 | 13:55 uur
100% mee-eens.
Dan gelijk voor NL als Interim oplossing 2 stuks XO bestellen bij Damen, levering in 2025, dan kunnen we nog even varen voordat we de ASW Fregatten 2028/2029/2030 zullen ontvangen.
Want een gat zal er zo-wie zo ontstaan in ons fregatten bestand.


Hoe snel kan Damen 5 zo'n schepen opleveren?

Parera

Aan de ene kant vind ik het een verstandige keuze om de 2 MFF's op voorhand vast te verkopen aan de Grieken, net als de 6 MCMV's die we straks gaan vervangen. Als we ze niet meer nodig hebben kunnen we ze beter gelijk kwijt zijn dan dat ze liggen te roesten in de haven met het te koop bord er op.

Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel heel erg zuur voor de KM dat we onze 2 ASW fregatten te snel kwijt zijn nog voor dat de nieuwe in de haven aankomen. En als daar nu een half jaar tussen zat zou ik nog zeggen niks aan de hand maar dit is een gat van 3 jaar of misschien wel langer.

Ik ga bijna zeggen (even los van wat de Belgen willen) schrap het ASWF zoals het nu op tafel ligt en voeg het project samen met het FuAD project tot een ''Future Single Class Surface Combatant'' neem hierin ook gelijk de (vervroegde) vOPV in op en vervang de huidige 10 schepen door 1 klasse van 8 multi-role schepen. Ja dit worden 8 zeer dure schepen maar op die manier is het nog behapbaar voor de KM in personeel en ook het budget is mogelijk goed te verdelen. Door de 4 LCF's en 4 OPV's nog te koop te zetten kunnen we in totaal misschien een kleine 1 miljard bij elkaar sprokkelen voor de bouw van de nieuwe schepen. Misschien moeten we maar gewoon toegeven dat onze KM niks meer is en we het moeten doen met een 8 tal zwitserse zakmessen. De rek is er een keer uit als je het mij vraagt.

Met een 8 tal oppervlakte schepen en 4 onderzeeboten zijn we misschien geen grote marine maar wel een die veel taken aan kan. Daarnaast moet het vLPD project ook nog lopen en misschien komt daar nog wat nuttigs uit in de vorm van een XO stijl scheepsklasse ipv de 2 LPD's (en dan hierin het vJSS meenemen).

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/10/2021 | 12:30 uur
Ik deel die overtuiging, maar ASW fregatten die uitgekleed zijn tot een ondermaats korvet, zonder een vooruitzicht op opwaardering levert niets op. In BE is het ASW wel uit het ASWF gesloopt.

Voordeel van 4 XO's is o.a. dat België kan beschikken over een Godetia opvolger en een amfibisch rol zou kunnen spelen naast het feit dat 4 schepen de patrouille capaciteiten en gevechtskracht tegen een relatief laag budget aanzienlijk verhogen.

Elke XO een blokje van 8 VLS en zowaar wordt een verdubbeling in luchtverdedigingscapaciteit gerealiseerd.

100% mee-eens.
Dan gelijk voor NL als Interim oplossing 2 stuks XO bestellen bij Damen, levering in 2025, dan kunnen we nog even varen voordat we de ASW Fregatten 2028/2029/2030 zullen ontvangen.
Want een gat zal er zo-wie zo ontstaan in ons fregatten bestand.
   

Flyguy

Ja ja, daar is het dan. Confirmatie van de verwarmingsbuizen en die Grieken die ik zag rondlopen op de haven een tijdje terug.

Dit is een genadeklap voor de vloot. Triest, maar beter gaat het toch niet worden. Mochten ze gaan dan gaat de Speijk eerst denk ik en dan de Amstel tegen de tijd dat die klaar is voor BO, dus over zo'n 3 jaar ongeveer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Verkoop M-fregatten en mijnenjagers aan Griekenland: intentieverklaring getekend

http://disq.us/t/42duzp1

Stoonbrace

Citaat van: Mourning op 29/10/2021 | 12:46 uur
De Belgische politiek kennende zou ik dan eerder rekening houden met 2 XO's ter vervanging van 2 ASWF...
Pas op, vandaag nog een tweet van lid hen de meerderheid dat er nood is aan een derde fregat.

Mourning

De Belgische politiek kennende zou ik dan eerder rekening houden met 2 XO's ter vervanging van 2 ASWF...

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 29/10/2021 | 12:20 uur
Vaste overtuiging dat we ook ASW fregatten nodig hebben maar met deze regering wordt het niets.

Ik deel die overtuiging, maar ASW fregatten die uitgekleed zijn tot een ondermaats korvet, zonder een vooruitzicht op opwaardering levert niets op. In BE is het ASW wel uit het ASWF gesloopt.

Voordeel van 4 XO's is o.a. dat België kan beschikken over een Godetia opvolger en een amfibisch rol zou kunnen spelen naast het feit dat 4 schepen de patrouille capaciteiten en gevechtskracht tegen een relatief laag budget aanzienlijk verhogen.

Elke XO een blokje van 8 VLS en zowaar wordt een verdubbeling in luchtverdedigingscapaciteit gerealiseerd.

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/10/2021 | 12:14 uur
Prima als BE gaat voor een vierslag met XO's, voor BeNeSam vind ik het dan wel essentieel dat NL gaat voor 4 volwaardige ASWF.

Vaste overtuiging dat we ook ASW fregatten nodig hebben maar met deze regering wordt het niets.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 29/10/2021 | 12:10 uur
Graag. Gecombineerd met schrappen ASWF en aankoop van 2-3 Damen XO's. Time to cut our losses.

Prima als BE gaat voor een vierslag met XO's, voor BeNeSam vind ik het dan wel essentieel dat NL gaat voor 4 volwaardige ASWF.