Recente berichten

#11
Archief Algemeen / Re: Komt er nog een nieuwe Fok...
Last post by Ace1 - Vandaag om 08:15
FOKKER NEXT GEN EN AIRBALTIC GAAN SAMENWERKEN AAN WATERSTOFVLIEGTUIG

Het Nederlandse bedrijf Fokker Next Gen en de Letse luchtvaartmaatschappij airBaltic hebben een overeenkomst getekend over een samenwerking bij de ontwikkeling van een waterstofvliegtuig. AirBaltic als mogelijke eindgebruiker helpen bij het ontwerp en de ontwikkeling van het Fokker Next Gen-vliegtuig met waterstofverbranding.

Fokker Next Gen werkt aan een compleet nieuwe Fokker op waterstof, die in 2035 op de markt moet komen. Het vliegtuig zal een capaciteit hebben van 120 tot 150 passagiers en moet zo'n 2.500 kilometer kunnen vliegen.

De verwezenlijking van een waterstofvliegtuig is volgens Fokker Next Gen sterk afhankelijk van samenwerking binnen de hele industrie. "Door onze collectieve expertise te bundelen en gebruik te maken van onze rijke ervaring in de luchtvaart, willen we de introductie van koolstofvrije vliegtuigen versnellen, wat een belangrijke stap in de richting van een duurzamere luchtvaart betekent", stelt het bedrijf.

Martin Gauss, de CEO van airBaltic zegt blij met de deelname aan het programma. "We zien dit als een belangrijke stap voor de toekomst voor  de luchtvaartindustrie en willen graag onze expertise delen."

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/fokker-next-gen-en-airbaltic-gaan-samenwerken-aan-waterstofvliegtuig
#12
Citaat van: Stoonbrace op 17/05/2024 | 19:29 uurDe kostprijs voor het op peil brengen van de munitievoorraden van de landmacht is 30 miljard. Momenteel zijn de stocks voor 7% gevuld.

Heb je hier bronnen van? :neutral:
#13
Citaat van: Stoonbrace op 17/05/2024 | 19:29 uurDe kostprijs voor het op peil brengen van de munitievoorraden van de landmacht is 30 miljard. Momenteel zijn de stocks voor 7% gevuld.
Zo, dat is erbarmelijk.  :neutral:
#14
Citaat van: Parera op 17/05/2024 | 19:44 uurDat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).

Het punt is dat Schiphol moet gaan spreiden. Niet vanwege C02, niet vanwege stikstof maar vanwege geluidsoverlast ivm met een gerechtelijke uitspraak. Het is dus wel een belangrijke vraag, voor in ieder geval de burgerluchtvaart, wat er gaat gebeuren met Lelystad
#15
Citaat van: Parera op 17/05/2024 | 19:44 uurDat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).
Zal wel weer een boel tegenstand geven maar zie het ook gebeuren, zelfde als ik Twente wel weer open zie gaan, en voor de civiele markt er zijn in Noord/Oost en Zuid Nederland genoeg (semi)burger velden die uitbreiding aankunnen, moet misschien de mens uit het westen wel eens hier naar toe maar wat is probleem omgekeerd lukt het ook, en die weg is even lang.
#16
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Kornet43 - 17/05/2024 | 22:21 uur
Citaat van: StrataNL op 17/05/2024 | 09:42 uurNee, wel op de FLATM-BV (Bandvagn). De Polaris-achtige is de andere FLATM variant.
Oké, dat klinkt logisch
#17
KM / Re: Zr. Ms. Tromp gaat in 2024...
Last post by Lex - 17/05/2024 | 22:03 uur
Van kruitvat naar kruitvat: marineschip Tromp op weg naar Zuid-Chinese Zee

door Sjoerd den Daas correspondent China

De trossen zijn los. Sleepboten trekken de Tromp los van de kade in de militaire haven van Singapore. Van het ene kruitvat naar het andere: na de Rode Zee zet de bemanning van het marinefregat koers naar de Zuid-Chinese Zee. Een doorvaart door de Straat van Taiwan wordt niet bij voorbaat uitgesloten. "Daar waar het internationaal recht zegt dat er vrije doorvaart mogelijk is, kan het zijn dat de Tromp daar gaat varen."

De ruim 200-koppige bemanning van commandant Yvonne van Beusekom heeft in Singapore even op adem kunnen komen na de inzet in de Rode Zee. "De scheepvaart wordt daar bedreigd", zegt ze, refererend aan de drones en raketten van de Houthi's. "We hebben er geopereerd met de hoogste dreiging. Dat betekent dat we op elk moment gereed waren om eventuele dreiging weg te nemen en de scheepvaart te beschermen."

Kaarten aan de wand laten zien waar het schip vandaan komt, met een ingetekende stippellijn die Den Helder, via de Rode Zee, met de Indonesische hoofdstad verbindt. Vaak laat de Nederlandse marine zich niet meer zien in dit deel van de wereld. De Tromp was er voor het laatst in 2007.

Internationaal recht
Den Haag heeft de ambitie elke twee jaar een schip naar 'de Oost' te sturen. En dus is, na de Evertsen in 2021, nu ook de Tromp terug. "De marine vertegenwoordigt de handelsbelangen van ons land", vertelt ze. "Dit is een belangrijk gebied voor Nederland, omdat die handel daar plaatsvindt. Daarom zullen we ook door de Zuid-Chinese Zee varen."

De Spratly's, de Paracel-eilanden: de lijst met betwiste gebieden is lang. "Niet alle eilanden zijn voor Nederland betwist", zegt Van Beusekom daarover. "We kijken naar het internationaal recht. Waar mogen we wel en niet varen? Wij zullen dat proberen op een normale manier gewoon doorgang te vinden naar daar waar we naartoe willen. Dat doen we in de Noordzee, de Oostzee en dus ook in de Zuid-Chinese Zee."

Vrijheid van doorvaart
"Een grote uitdaging voor China", noemt Wu Shicun van het Huayang Research Center for Maritime Cooperation doorvaarten als deze. "Niet alleen omdat er geen wet is waar alle partijen zich aan willen houden, ook vanwege de geopolitieke aard ervan."

Wetten zijn er wel. In 2016 nog toetste het Arbitragehof in Den Haag dat China geen aanspraak kan maken op grote delen van de Zuid-Chinese Zee. "Voor China is het onmogelijk deze uitspraak te respecteren omdat het de Chinese soevereiniteit volledig ontkent", zegt Wu.

In Japan zal de Tromp in elk geval een warm welkom genieten. "Zowel voor Japan, als voor landen in Europa geldt dat hun economie en levensstandaard afhangt van transport over zee", zegt oud-minister van Defensie van het land Itsunori Onodera desgevraagd.

"De havenbezoeken van Europese marineschepen aan Japan zijn belangrijk. Dat NAVO-landen sterke interesse tonen in de regio geeft een sterk signaal af in de regio waar het gaat om afschrikking," aldus de voormalig defensie-chef. Afschrikking richting China, lijkt hij te willen zeggen.

Termen die ook vanuit Taiwan klinken. "Europese landen, ook Nederland, moeten zich realiseren dat hun economische en technologische belangen direct verweven zijn met een potentieel conflict in de Straat van Taiwan", stelde Roy Chun Lee eerder in gesprek met Nieuwsuur.

Geen directe dreiging
Bij de Evertsen werd een doorvaart door de Straat van Taiwan vooraf goeddeels uitgesloten, ook om China niet onnodig te provoceren. Tijden zijn veranderd, zo lijkt het. "Dat kan een mogelijkheid zijn", zegt Van Beusekom. "We zijn nog bezig met de planning, het is nog niet bekend waar we exact gaan varen."

Dat zal ook afhangen van de spanningen in de Straat. Maandag vindt in Taipei de inauguratie plaats van de nieuwe Taiwanese president William Lai Tsing-te, de derde presidentstermijn op rij voor de China-kritische DPP .

In aanloop daarnaartoe spotte Taiwan in de afgelopen dagen wederom vele tientallen Chinese gevechtsvliegtuigen in en rond de Straat van Taiwan. Oorlogsschepen van het Volksbevrijdingsleger varen in de wateren rond het eiland.

"We kijken natuurlijk wat er om ons heen daar gebeurt: wat vaart daar, wat vliegt daar, wat zit er eventueel onder water?", zegt van Beusekom. "We zijn op de hoogte van alles wat China onderneemt. Er is geen directe dreiging voor de Tromp."

NOS, 17-05-2024, 21:51
#18
Citaat van: Stoonbrace op 17/05/2024 | 19:29 uurDe kostprijs voor het op peil brengen van de munitievoorraden van de landmacht is 30 miljard. Momenteel zijn de stocks voor 7% gevuld.
:omg:  :omg:  wattttt...  :neutral:  :dead:
#19
KL / Re: Groene baretten verhuizen ...
Last post by Flyguy - 17/05/2024 | 21:09 uur
Kazerne =/= oefengebied  :dead:

Wanneer begrijpt het klootjesvolk dat nou eens. Had ik maar een kazerne als buren; meestal open en bebosd terrein met 0730 file bij de poort naar binnen, 1530 operatie stofwolk naar huis. Oh en lekker handig gratis gym.
#20
Citaat van: bergd op 17/05/2024 | 19:35 uurHet nieuw regeerakkoord zegt niks over de toekomst van Lelystad airport

Dat moet gewoon een militair vliegveld worden. Defensie heeft die ruimte nodig en de burger luchtvaar moet simpelweg op schiphol blijven en eventueel een nieuw vliegveld ver weg van alle ellende en mensen (in zee).