Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 08/01/2024 | 11:24 uurHeftig, volgens mij is er nogal wat ge'axed' daar in de afgelopen jaren.

Ik denk dat die twee carriers een flinke klap geven op het personeelsbestand. Daarnaast hebben ze de ssbn's nog, die moeten ook bemand worden. Grote vloot, grote problemen.

Huzaar1

Heftig, volgens mij is er nogal wat ge'axed' daar in de afgelopen jaren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Royal Navy Forced To Retire Frigates Due To Personnel Shortages: Report

The two Type 23 frigates on the chopping block, HMS Argyll and Westminster, have recently been overhauled at major expense to the taxpayer.

The U.K. Royal Navy is so short on sailors that it is reportedly having to decommission two Type 23 class frigates in order to staff its new class of frigates. If this comes to pass, it would reduce the service's current fleet of 11 Type 23s to nine. That the frigates may be decommissioned comes at a time when the Royal Navy's major surface combatants are in high demand, including in the Red Sea.

Details on the Royal Navy's possible decision to decommission the Type 23, or Duke class, frigates HMS Argyll and Westminster, commissioned in 1991 and 1994 respectively, were originally reported by The Telegraph newspaper, citing unnamed defense and government sources. The Royal Navy and the U.K. Ministry of Defense have neither confirmed nor denied the claims thus far, and The Telegraph was seemingly unable to establish a timeline for when the frigates' retirement may occur from its sources.

"We will have to take manpower from one area of the Navy in order to put into a new area of the force," the newspaper reports, citing an unnamed defense official. Once in service, the crews from the two Type 23 frigates will be sent to work across the future Type 26 fleet, the publication notes. Following their decommissioning, Argyll and Westminster will either be scrapped or sold, according to the newspaper.

An unnamed Whitehall source who spoke to The Telegraph confirmed the personnel changes and retirement plans for the vessels, stating that they will allow the service to focus its attention on "updating the Navy into a modern, hi-tech fighting force."

.../...

https://www.thedrive.com/the-war-zone/royal-navy-forced-to-retire-frigates-due-to-personnel-shortages-report

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 07/01/2024 | 20:32 uurEen JSS Jarel Doorman of CSS Den Helder, beide zijn veel te groot.

Eventueel zou dan een Enforcer type in het LPX concept nog een oplossing van de plank kunnen zijn.

Of iets als een LST 100 ?

Na het, voor Duitsland, F126 debacle heb ik zo het idee dat Duitsland genezen is van marine schepen elders te laten ontwikkelen en/of bouwen. (al rent de Duitse industrie momenteel massaal naar elders*).

*Duitsland naait zich zelf momenteel een enorm oor aan door hun energiepolitiek.

Harald

Een JSS Jarel Doorman of CSS Den Helder, beide zijn veel te groot.

Eventueel zou dan een Enforcer type in het LPX concept nog een oplossing van de plank kunnen zijn.

Of iets als een LST 100 ?

Parera

#2522
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/01/2024 | 16:19 uurJe zou de Duitsers bijna uitnodigen voor LPX.... (niet in het ontwikkeltraject maar van de plank).

Het grootste ''probleem'' daarvoor is de Duitse wens voor RAS capaciteit. En dat moeten wij op de LPX niet willen. Maar misschien is het wel vanuit Duitsland het idee om bij het LPX aan te haken, nadeel is dan wel dat Duitsland niet zomaar zal accepteren om het Brits/ Nederlandse ontwerp te kopen. De Duitse industrie moet er aan deelnemen en het liefste mee ontwerpen.


De MUsE moet een klasse worden ter vervanging van de Elbe klasse tankers, dit betekend dat er op basis van de Force Structure 2035 een zestal schepen gebouwd gaan worden. Daarnaast is het ontwerp volgens mij al volledig afgerond. Het ontwerp is afkomstig van NVL, dit is overigens de Duitse partner van Damen voor het F-126 project. Het moet een schip worden van 135 x 20 m (7600 t).






https://marineforum.online/mehr-als-nur-tender/

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2024 | 14:30 uurAls Duitsland is over een dergelijke capaciteit niet beschikken not-done. Maar deze 'jack of all rrades master in none' lijkt me niet de oplossing.
Idd, dat lijkt me ook

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/01/2024 | 16:19 uurJe zou de Duitsers bijna uitnodigen voor LPX.... (niet in het ontwikkeltraject maar van de plank).
Precies, dan kunnen ze in licentie de schepen zelf bouwen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2024 | 14:30 uurAls Duitsland is over een dergelijke capaciteit niet beschikken not-done. Maar deze 'jack of all rrades master in none' lijkt me niet de oplossing.



Je zou de Duitsers bijna uitnodigen voor LPX.... (niet in het ontwikkeltraject maar van de plank).

Huzaar1

Als Duitsland is over een dergelijke capaciteit niet beschikken not-done. Maar deze 'jack of all rrades master in none' lijkt me niet de oplossing.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 07/01/2024 | 12:23 uurWaar mij het meer omgaat is "wat willen de Duitsers in vredesnaam met zo'n multifunctioneel schip ?
Er moet duidelijk van alles meegedaan worden, namelijk; bevoorradings-, ondersteunings-, commandotaken, ook "amfibische" capaciteiten met een RoRo deur en dek en een slipway. En dan willen ze het ook gebruiken voor drones, ROV's e.d.

Het lijkt me bijna een ontwerp voor de vervanging van hun mijnenjager/veger schepen.

Duitsland is al ruim 10 tot 15 jaar opzoek naar een schip dat amfibische capaciteiten heeft, maar ze willen het niet te groot aanpakken. Lang geleden was er ooit het LPD/LHD concept, dat is nooit van de grond gekomen. Nu proberen ze het weer, maar door het schip veel taken te geven komt het er mogelijk ook makkelijker (politiek) door heen want het is niet echt een offensief schip.

Je ziet dat ze ook gekeken hebben naar ons JSS; RAS-capaciteit gecombineerd met amfibische taken en de steelbeach zien we terug.

Interessant concept, we gaan zien hoever dit gaat komen.

Parera

Citaat van: Benji87 op 07/01/2024 | 10:16 uurStapje terug nog even... kan Turkije überhaupt wel een carrier van significante grote bouwen in eigen land? Volgens mij moet Sedef Shipyard dan ook voorzien worden van een flinke upgrade. Dat zou het voor Turkije economisch gezien ook wel interessant maken.

Als je kijkt naar de industrie, dan zou dat in theorie mogelijk moeten zijn. Maar ook dan is het de vraag vanaf wanneer noem je iets een vliegdekschip? Het portugese multirole schip dat Damen gaat bouwen kan je ook zo noemen want volledig vliegdek en ruimte voor UAV's. Maar het is nogal een verschil met bijvoorbeeld de Ford klasse van de Yanks.

Ik kan me herinneren dat men in gesprek was met Spanje voor de levering van een 2e Anadolu klasse (Juan Carlos) schip. Ik verwacht dat ze deze ook opnieuw gaan bouwen, mogelijk wel met modificaties.

Mogelijke modificaties zijn, het volledig maken van het vliegdek (lift verplaatsen naar de zijkant). Het dok weglaten waardoor het vergelijkbaar word met de Italiaanse Cavour. Hierdoor zou je wel ruimte overhouden voor een groot RoRo dek op de plek van het dok met een side/ stern door voor het laden en lossen.

Beide modificaties vragen wel behoorlijk veel werk en herontwerpen, maar in theorie zou het mogelijk zijn om het ontwerp om te vormen naar een meer carrier gericht ontwerp dan amfibisch.

De kans is heel erg groot dat ze kiezen voor een carrier met daarop enkel UAV's en helikopters. De Turken hebben natuurlijk een redelijk sterke drone industrie met het meest recente ontwerp ''Bayraktar Kızılelma''. Dit moet een stealth carrier capable UAV worden, dat heeft nog wel potentie naar mijn mening. Het is natuurlijk geen F-35B maar het is wel mooi ter ondersteuning.

Harald

Citaat van: Ace1 op 07/01/2024 | 11:24 uurAan de hand van de afbeelding denk ik aan een gemodificeerde Meko korvet.

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/products-services/surface-vessels/light-frigates

Waar mij het meer omgaat is "wat willen de Duitsers in vredesnaam met zo'n multifunctioneel schip ?
Er moet duidelijk van alles meegedaan worden, namelijk; bevoorradings-, ondersteunings-, commandotaken, ook "amfibische" capaciteiten met een RoRo deur en dek en een slipway. En dan willen ze het ook gebruiken voor drones, ROV's e.d.

Het lijkt me bijna een ontwerp voor de vervanging van hun mijnenjager/veger schepen.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 07/01/2024 | 11:21 uurDe economie van Turkije ligt sinds de mislukte coup op zijn gat, internationale bedrijven trekken weg uit Turkije. En recent was er ook nog een aardbeving. Het enige wat Ome Erdo kan doen is geldpers aanzetten.

Dan zijn dit soort projecten natuurlijk wel interessant om bedrijven weer naar je toe te trekken natuurlijk. Als jij een scheepswerf bezit waar je een carrier van tussen de 40.000 en 60.000 ton kan bouwen kun je namelijk ook commerciële schepen van dat formaat bouwen. Ik ben niet zo bekend met de scheepswerven in die regio maar volgens mij ben je dan gelijk een van de grootste spelers in de middellandse zee.


Ace1

Citaat van: Harald op 06/01/2024 | 16:08 uurDeutsche Marine: Projekt "Mittlere Unterstützungseinheit schwimmender Einheiten" (MUsE)
https://esut.de/2024/01/fachbeitraege/45761/die-abteilung-see-s-im-baainbw/

(vertaald via Google Translate)

MUsE – Middelgrote ondersteuningseenheid voor drijvende eenheden

De middelgrote ondersteuningseenheid MUsE zal voldoen aan de huidige eisen van de Duitse marine 2035+ voor een op behoeften gebaseerde bevoorradings-, ondersteunings- en commando-eenheid op zee. Dankzij het multifunctionele ontwerp met een flexibele RoRo (Roll on Roll off) laadruimte, een interne achterstevenhelling voor boten en een helikopterlandingsdek kunnen naast de kerntaak van het bevoorraden van eenheden ook soldaten en voertuigen van het "Seebataillon" worden verplaatst afhankelijk van de bestelling. Daarnaast kunnen speciale en gespecialiseerde troepen worden ingezet en kunnen patiëntentransporten op grotere schaal worden uitgevoerd.



De mogelijkheid om te dienen als drijvend commandoplatform voor onbemande systemen - in de lucht, op het water en onder water - is ook toekomstgericht. Dit betekent dat de huidige en toekomstige mogelijkheden van onbemande systemen, onder meer op het gebied van verkenning, communicatie en gevecht, wereldwijd vanaf zee beschikbaar zullen zijn.

Het ontwerp wordt momenteel ontworpen met externe expertise en met voortdurende betrokkenheid van de marine. Als de financiering snel wordt ontvangen, kan de eerste eenheid in 2030 worden gesloten.


Aan de hand van de afbeelding denk ik aan een gemodificeerde Meko korvet.

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/products-services/surface-vessels/light-frigates


Ace1

Citaat van: Benji87 op 07/01/2024 | 10:16 uurStapje terug nog even... kan Turkije überhaupt wel een carrier van significante grote bouwen in eigen land? Volgens mij moet Sedef Shipyard dan ook voorzien worden van een flinke upgrade. Dat zou het voor Turkije economisch gezien ook wel interessant maken.

De economie van Turkije ligt sinds de mislukte coup op zijn gat, internationale bedrijven trekken weg uit Turkije. En recent was er ook nog een aardbeving. Het enige wat Ome Erdo kan doen is geldpers aanzetten.