Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

Ace1

Citaat van: Harald op 17/10/2023 | 17:37 uurDat is interessant nieuws !!  Caracal is dus te transporteren in/via een KC-390M

Als een Caracal in een C-390M  vervoerd kan worden is dat ook mogelijk met een NH90.

Harald

Citaat van: Harald op 17/10/2023 | 17:24 uur(4) meet the requirement for deployability (transport in C390M and mission ready within 4 hours and/or HAAR[1]); and

Dat is interessant nieuws !!  Caracal is dus te transporteren in/via een KC-390M

Harald

project vMUH   ( aanschaf H225M Caracal, vervanging van de Cougar )

the intention to award the contract for the supply of a number of multi utility helicopters for RNLAF

Project vMUH (vervanging Medium Utility Helikopter) is a project to replace the Cougar helicopters of the Royal Netherlands Air Force (RNLAF). The main mission profile of the new helicopters will be for our Special Operation Forces (SOF). From September until November 2022 all relevant branches of NLD SOF, RNLAF and other divisions of NLD MoD have put together the list of Program of Requirements (PoR) of the new MUH.

This set of requirements is derived from the diverse modus operandi employed by our Special Forces, and due to their distinct status within our Ministry of Defense, will be treated as confidential/secret. It is essential to recognize the private nature of these user requirements. Since a third party could potentially deduce the desired or planned method of use from them, we are refraining from providing additional information about the user requirements or the intended platform usage. Consequently, these details are classified as secret. Therefore, we regret to inform you that we cannot offer any further responses to potential questions you may have on this matter.

Most important selection criteria for these SOF operations are:

(1) Meet the strict requirement of a military proven concept (in SOF role);

(2) with the desired COTS/MOTS SOF mission equipment available;

(3) a required minimum loading capacity;

(4) meet the requirement for deployability (transport in C390M and mission ready within 4 hours and/or HAAR[1]); and

(5) delivery of the first aircraft by 2028.

A research was conducted based on open source information, desk research, expert observations and experiences of military helicopter operators (SOF). After this research, the project team came to the conclusion that only one supplier is able to meet the PoR.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:629123-2023:TEXT:EN:HTML&src=0

Parera

GKN AEROSPACE AND AIRBUS HELICOPTERS SIGN MOU ON INDUSTRIAL PARTICIPATION

GKN Aerospace has recently signed a Memorandum of Understanding (MoU) with Airbus Helicopters, marking a significant step in a long-standing partnership. This collaboration follows the recent pre-selection of Airbus Helicopters to deliver 14 H225M helicopters for Special Operations to the MoD of the Netherlands.

https://www.gknaerospace.com/en/newsroom/news-releases/2023/gkn-aerospace-and-airbus-helicopters-sign-mou-on-industrial-participation/

Huzaar1

Citaat van: Parera op 23/06/2023 | 18:37 uur
Vergeet niet dat het project voor 10 zware (later politiek al medium) helikopters nog loopt. En met de aankoop van de Caracal voor de NL SOF lijkt mij dat dit toestel ook voor de Belgen interessant gaat worden. De CH-47 is misschien de droom heli maar H225M is wel een realistisch alternatief.

Dit is wel weer waar. Het zou kunnen dat ipv de chinook de Caracal misschien dan wel in beeld komt. De belgische fregatten gaan ook bewapend worden. Dit kost zo veel dat het iets anders verdringt is wat ik begrijp. Heli dossier is dan al snel het haasje. Is ook niet zo gek, de rest is ook gebonden aan partnerschappen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: bergd op 23/06/2023 | 18:34 uur
Ik vindt het jammer dat ze voor de playmobiel heli hebben gekozen. Hopelijk heb ik het bij het verkeerde eind..

Er is niet zoveel geld beschikbaar bij de zuiderburen. Ik had ook liever iets met wat meer vlees gezien, en daadwerkelijk militair. Iets wat recht doet aan waar de Paracommando's voor stonden en staan. Het is een grote huilenmetdepetop.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/06/2023 | 18:16 uur
Nee, het wordt die omgetoverde civiele heli voor onze zuiderburen.

Vergeet niet dat het project voor 10 zware (later politiek al medium) helikopters nog loopt. En met de aankoop van de Caracal voor de NL SOF lijkt mij dat dit toestel ook voor de Belgen interessant gaat worden. De CH-47 is misschien de droom heli maar H225M is wel een realistisch alternatief.

bergd

Citaat van: Huzaar1 op 23/06/2023 | 18:16 uur
Nee, het wordt die omgetoverde civiele heli voor onze zuiderburen.
Ik vindt het jammer dat ze voor de playmobiel heli hebben gekozen. Hopelijk heb ik het bij het verkeerde eind..

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 23/06/2023 | 11:31 uur
Leg eens uit.

De AW101 is een drie motorige heli met een max. startgewicht van rond de 15 ton. Heeft dus heeft een aanzienlijke hogere Cost Per Flight Hour dan een 2 motorige heli in de 10 ton categorie.
Het AW101 staat net als het NH-90 en Tigre / Tiger bekend om hun (te) slechte inzetbaarheid.  De Super Puma / Cougar en Caracal familie heeft juist bewezen betrouwbare werkpaarden te zijn.
Van het AW101 zijn er slechts circa 190 kisten gebouwd, ook nog eens in afwijkende varianten.  Dus is de exploitatie en eventuele opwaarderingen zijn net als bij de Tigre relatief (te) duur.
Oorlogservaringen van tactisch heli transport boven het slagveld leert dat je dan kiest voor zo compact mogelijke helikopters die een geweergroep mee kunnen nemen.  En geen (klein) peloton, zoals de AW101 met zijn capaciteit voor maximaal 30 pax.
De Britse landmacht heeft hiervoor de Puma.  En zagen niets in het AW101, zij hadden namelijk liever extra CH-47 Chinook's gehad.

Kijk alleen maar naar het wapenpakket. Dan zie je waar hij voor is gebouwd. Zo simpel is dat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: bergd op 23/06/2023 | 11:16 uur
Maakt de AS-532 nog enige kans voor de Belgen om aangeschaft te worden?

Nee, het wordt die omgetoverde civiele heli voor onze zuiderburen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 23/06/2023 | 11:02 uur
Is misschien nog niet eens zo'n rare gedachte.  :hrmph:
Is natuurlijk geen Chinook, deze kan dubbel aantal  manschappen vervoeren iov de Caracal.
Caracal is ook in gebruik bij de Fransen, landmacht is zo-wie-zo meer op de Fransen geori?nteerd, dus samenwerking met de Fransen is geen probleem. En ook met de opleidingen.     

Ook de Belgische SOF is wel gediend met een Caracal, denk ik.

De Belgische gemotoriseerde brigade is op de Fransen geori?nteerd. Het Special Operations Regiment heeft een samenwerkingsverband met Nederland en Denemarken.

Stoonbrace

Noden Belgen:

Kleine SF-heli
Zware helikopter waarvan er 4 een compagnie verzetten + voertuigen intern mogelijk.

Ik weet dat de zoekfunctie kapot is maar jezus fuck hoeveel keer moet ik dat nog herhalen?

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 23/06/2023 | 10:36 uur
Nee de AW101 is veel te maritiem georienteerd.
Leg eens uit.

De AW101 is een drie motorige heli met een max. startgewicht van rond de 15 ton. Heeft dus heeft een aanzienlijke hogere Cost Per Flight Hour dan een 2 motorige heli in de 10 ton categorie.
Het AW101 staat net als het NH-90 en Tigre / Tiger bekend om hun (te) slechte inzetbaarheid.  De Super Puma / Cougar en Caracal familie heeft juist bewezen betrouwbare werkpaarden te zijn.
Van het AW101 zijn er slechts circa 190 kisten gebouwd, ook nog eens in afwijkende varianten.  Dus is de exploitatie en eventuele opwaarderingen zijn net als bij de Tigre relatief (te) duur.
Oorlogservaringen van tactisch heli transport boven het slagveld leert dat je dan kiest voor zo compact mogelijke helikopters die een geweergroep mee kunnen nemen.  En geen (klein) peloton, zoals de AW101 met zijn capaciteit voor maximaal 30 pax.
De Britse landmacht heeft hiervoor de Puma.  En zagen niets in het AW101, zij hadden namelijk liever extra CH-47 Chinook's gehad. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

bergd

Citaat van: Huzaar1 op 23/06/2023 | 00:14 uur
Alle gekheid op een stokje. Is dit niet precies wat de Belgen eigenlijk hadden moeten aanschaffen?
Maakt de AS-532 nog enige kans voor de Belgen om aangeschaft te worden?

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/06/2023 | 00:14 uur
Alle gekheid op een stokje. Is dit niet precies wat de Belgen eigenlijk hadden moeten aanschaffen?
Is misschien nog niet eens zo'n rare gedachte.  :hrmph:
Is natuurlijk geen Chinook, deze kan dubbel aantal  manschappen vervoeren iov de Caracal.
Caracal is ook in gebruik bij de Fransen, landmacht is zo-wie-zo meer op de Fransen geori?nteerd, dus samenwerking met de Fransen is geen probleem. En ook met de opleidingen.     

Ook de Belgische SOF is wel gediend met een Caracal, denk ik.