Einde Alouette III in NL dienst

Gestart door JdL, 14/12/2015 | 13:38 uur

dudge

Citaat van: Poleme op 23/12/2015 | 18:08 uur
Alle 4 de Alouette III's zijn gebouwd in 1965.
Het totale jaarlijkse vlieguren budget voor de "Leeuwerik" bedraagt 800 uren.
Voor het onderhoud zijn 5 monteurs beschikbaar, die tijdens VIP vluchten ook worden ingezet als crew chiefs.
Er is een dock chief, vooral voor de fase inspecties en een hangaar chef.
Het Alouette III vlieger bestand bestaat slecht uit 2 vaste functies en 10 gastvliegers.

Registratie               Vlieguren saldo 10-12-09   Vlieguren saldo 15-12-15 geschat
A-247                             9.316,7                        10.516
A-275                             9.263,7                        10.463
A-292                             9.246,0                        10.446
A-301                             9.446,0                        10.646

De Alouette III kent een onderhoud schema met een kleine fase  inspectie na elke 25 vlieguren.
Na 3 25 uurs inspecties volgt een ingrijpender 100 uren inspectie.
Na 3 keer 100-uren inspecties volgt een 400 uren inspectie of, als dat moment eerder komt, een 2 jaren inspectie.  En wordt de kist helemaal uit elkaar gehaald.
Na 3.200 vlieguren of 12 jaar volgt een zware beurt, die de Alouette III's ondergingen in 2004 - 2005 bij het Zwitserse RUAG.
Want de KLu houdt bij zo een kleine vloot niet meer die capaciteit in stand.
De volgende 3.200 uren / 12 jaar inspectie moet bij in dienst houden echter gebeuren in 2016 - 2017.

Volgens de oorspronkelijke planning zou de Alouette III al in 2004 worden uitgefaseerd.  Het doel was te komen tot 'rationalisering', beter gezegd standaardisering van de MinDef helikopter vloot tot slechts 3 typen, de Chinook, Apache en NFH-90.  De Agusta Bell 412SP's zouden in die plannen eind 2008, begin 2009 worden uitgefaseerd.
Maar in 2003 werden de Bolkow Bo-105's van 299 sqn al weg bezuinigd, dus waren er geen light utiliteit helikopters meer.
De Cougar Mk.2's kregen nu het overgrote deel van de lichte utiliteit taken in hun pakket.
De VIP vervoer en o.a. niet-operationele verkenningen (t.b.v. laagvlieg oefeningen) werden toen toevertrouwd aan de 4 overgebleven Alouette III's die in 2004 in totaal EUR 1,66 miljoen per jaar kosten aan exploitatie.
Terwijl toen al het voornemen bestond om de VIP taak civiel te beleggen en de niet-VIP taken te beleggen bij de andere overgebleven types, die toen daar voldoende capaciteit voor hadden.  Verkoop van de 4 Alouette III's in 2004 zou in totaal een gehoopte 200.000 Euro opleveren.

Een 3.400 uren / 12 jaar inspectie brengt hoge kosten met zich mee, dus gaan ze er nu wel uit.

Verklaard het eea, te verdedigen keuze dus.

Ros

Citaat van: 5m@sh_1up op 23/12/2015 | 22:33 uur

Hahahahhaha!!!

Dude, seriously?
Vanaf nu neem ik jou echt nooit meer serieus.

Ik was de  :cute-smile: vergeten. In alle artikelen staat duidelijk dat de toestellen de 10.000 vlieguren naderen .

5m@sh_1up

Citaat van: Ros op 23/12/2015 | 12:31 uur
Ja, 100.000



Hahahahhaha!!!

Dude, seriously?
Vanaf nu neem ik jou echt nooit meer serieus.

Poleme

#74
Wat kosten de Alouette III en vergelijkbare helikopters in 2015?
Ik gebruik niet de cijfers van de KLu, maar van een bedrijf dat onderzoek doet naar de kosten van luchtvaartuigen.  Door te kijken naar de ervaringen van diverse gebruikers.

Type                                Cost Per Flight Hour in US Dollars    Index

Bell 407GX                                  698                                       53
Bell 407GXP                                692                                       52
AW119 Koala                            1.006                                       76  (heeft laagste gebruik kosten v. alle AW types)
AS350D (Fennec)                        698                                        53
AS350B3 (2B1)                           733                                        55
Airbus H145                             1.306                                        99
Eurocopter EC145                     1.335                                      101
AS316B *                                 1.319                                      100
* De KLu heeft de iets lichter gemotoriseerde AS3160 met een 100 kg lager Max. startgewicht.
AS319B                                   1.274                                       97
EC135 T2e                                 957                                       73

De Bell 407GX koste begin dit jaar USD 2,98 miljoen en de 407GXP met sterkere motor kost USD 3,02 miljoen.
De Bell 407GXP heeft vergelijkbare hot & high prestaties als de AS350B3(e).
En de AS350B3 zit in dezelfde prijs klasse.

Invoering van 4 AS350B3e's zou dit jaar USD 468.800 besparen.
En de Bell 407GXP zou in totaal USD 501.600 besparen.
Terug verdien tijd is dus circa 6 jaar.
De Bell 407 werd in 1995 geïntroduceerd.  Dus stel je eens voor als we in 2004/2005 de Alouette III's geen 12 jaar inspectie hadden gegeven.  Maar gelijk vervangen door 4 Bell 407's, dan hadden we nu aardig wat muntjes bespaard.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Alle 4 de Alouette III's zijn gebouwd in 1965.
Het totale jaarlijkse vlieguren budget voor de "Leeuwerik" bedraagt 800 uren.
Voor het onderhoud zijn 5 monteurs beschikbaar, die tijdens VIP vluchten ook worden ingezet als crew chiefs.
Er is een dock chief, vooral voor de fase inspecties en een hangaar chef.
Het Alouette III vlieger bestand bestaat slecht uit 2 vaste functies en 10 gastvliegers.

Registratie               Vlieguren saldo 10-12-09   Vlieguren saldo 15-12-15 geschat
A-247                             9.316,7                        10.516
A-275                             9.263,7                        10.463
A-292                             9.246,0                        10.446
A-301                             9.446,0                        10.646

De Alouette III kent een onderhoud schema met een kleine fase  inspectie na elke 25 vlieguren.
Na 3 25 uurs inspecties volgt een ingrijpender 100 uren inspectie.
Na 3 keer 100-uren inspecties volgt een 400 uren inspectie of, als dat moment eerder komt, een 2 jaren inspectie.  En wordt de kist helemaal uit elkaar gehaald.
Na 3.200 vlieguren of 12 jaar volgt een zware beurt, die de Alouette III's ondergingen in 2004 - 2005 bij het Zwitserse RUAG.
Want de KLu houdt bij zo een kleine vloot niet meer die capaciteit in stand.
De volgende 3.200 uren / 12 jaar inspectie moet bij in dienst houden echter gebeuren in 2016 - 2017.

Volgens de oorspronkelijke planning zou de Alouette III al in 2004 worden uitgefaseerd.  Het doel was te komen tot 'rationalisering', beter gezegd standaardisering van de MinDef helikopter vloot tot slechts 3 typen, de Chinook, Apache en NFH-90.  De Agusta Bell 412SP's zouden in die plannen eind 2008, begin 2009 worden uitgefaseerd.
Maar in 2003 werden de Bolkow Bo-105's van 299 sqn al weg bezuinigd, dus waren er geen light utiliteit helikopters meer.
De Cougar Mk.2's kregen nu het overgrote deel van de lichte utiliteit taken in hun pakket.
De VIP vervoer en o.a. niet-operationele verkenningen (t.b.v. laagvlieg oefeningen) werden toen toevertrouwd aan de 4 overgebleven Alouette III's die in 2004 in totaal EUR 1,66 miljoen per jaar kosten aan exploitatie.
Terwijl toen al het voornemen bestond om de VIP taak civiel te beleggen en de niet-VIP taken te beleggen bij de andere overgebleven types, die toen daar voldoende capaciteit voor hadden.  Verkoop van de 4 Alouette III's in 2004 zou in totaal een gehoopte 200.000 Euro opleveren.

Een 3.400 uren / 12 jaar inspectie brengt hoge kosten met zich mee, dus gaan ze er nu wel uit.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ros

Citaat van: JdL op 23/12/2015 | 10:02 uur
Ik denk dat Ros hier eerder 100.000 uur bedoelt
Vergeet niet dat de alouettes al 51 jaar vliegen

Ja, 100.000

dudge

Citaat van: Ros op 22/12/2015 | 15:40 uur
Je geeft al aan dat er gemiddeld maar 1 of 2 toestellen gebruikt worden. Dat bedoel ik met de gemoeide kosten en  daadwerkelijke inzet per maand/jaar of hoe je het wil meten. 75 tot 100% inzetbaarheidspercentage zegt in dit geval niet zo veel. Veel aan de grond staan is ook veel tijd beschikbaar voor onderhoud en dan zijn deze normen makkelijk haalbaar. Ik meen ook gelezen te hebben, misschien dat een insider dit kan bevestigen, dat bij het bereiken van de maximale aantal vlieguren het toestel ook opnieuw gecertificeerd/gekeurd moet worden. Het zou best kunnen dat ze dan niet aan de huidige eisen en normen voldoen.

Het zou natuurlijk kunnen dqt er een dure 'APK', in wat voor vorm dan ook, aan zit te komen.

Maar de exploitatie kosten hoeven ook niet hoog te liggen, aan een simpele heli gaat immer weinig stuk, en als het gebeurd is het goedkoop te repareren.

Het zou ook niet de eerste 'bezuiniging' zijn die meer kost dan oplevert, verre van de eerste zelfs.

JdL

Citaat van: 5m@sh_1up op 23/12/2015 | 01:43 uur
Sommige van onze Chinooks hebben al dik 12.000 uur. En een Chinook schudt en trilt, en krijgt veel meer op z'n kloten dan een Allouette. 10.000 uur is niks voor zo'n klein dingetje.
Ik denk dat Ros hier eerder 100.000 uur bedoelt
Vergeet niet dat de alouettes al 51 jaar vliegen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

5m@sh_1up

Sommige van onze Chinooks hebben al dik 12.000 uur. En een Chinook schudt en trilt, en krijgt veel meer op z'n kloten dan een Allouette. 10.000 uur is niks voor zo'n klein dingetje.

Ace1

Citaat van: JdL op 22/12/2015 | 14:04 uur
Er liggen volgens mij nog een aantal alouettes in opslag dus het lijkt me stug dat die allemaal aan een overhaul toe zijn
verder is de alouette een simpele heli waar veel systemen nog enkelvoudig zijn uitgevoerd en met weinig elektronica dus de kosten van zo'n overhaul vallen denk wel mee
Verder haalden ze regelmatig inzetbaarheidspercentages van 75 en 100 procent terwijl er normaal maar 1 of 2 heli's in gebruik hoeven te zijn voor de taken die ze hebben
Die 2 heli's die vliegklaar zijn maar niet percee nodig zijn voor de taken ga je echt niet vliegklaar maken als ze teveel kosten

Als ik het goed weet liggen er 3 of 4   Alouettes III in opslag op vliegbasis Soesterberg, deze zijn bedoeld als spare parts.

Ros

Je geeft al aan dat er gemiddeld maar 1 of 2 toestellen gebruikt worden. Dat bedoel ik met de gemoeide kosten en  daadwerkelijke inzet per maand/jaar of hoe je het wil meten. 75 tot 100% inzetbaarheidspercentage zegt in dit geval niet zo veel. Veel aan de grond staan is ook veel tijd beschikbaar voor onderhoud en dan zijn deze normen makkelijk haalbaar. Ik meen ook gelezen te hebben, misschien dat een insider dit kan bevestigen, dat bij het bereiken van de maximale aantal vlieguren het toestel ook opnieuw gecertificeerd/gekeurd moet worden. Het zou best kunnen dat ze dan niet aan de huidige eisen en normen voldoen.

JdL

Er liggen volgens mij nog een aantal alouettes in opslag dus het lijkt me stug dat die allemaal aan een overhaul toe zijn
verder is de alouette een simpele heli waar veel systemen nog enkelvoudig zijn uitgevoerd en met weinig elektronica dus de kosten van zo'n overhaul vallen denk wel mee
Verder haalden ze regelmatig inzetbaarheidspercentages van 75 en 100 procent terwijl er normaal maar 1 of 2 heli's in gebruik hoeven te zijn voor de taken die ze hebben
Die 2 heli's die vliegklaar zijn maar niet percee nodig zijn voor de taken ga je echt niet vliegklaar maken als ze teveel kosten
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ros

Citaat van: JdL op 22/12/2015 | 13:12 uur
Ik bedoel wat is de reden dat ze deze bezuiniging niet terug willen draaien

Wat mij betreft is het geen bezuiniging maar de afweging om te investeren in  een verouderd toestel dat aan de 10.000 vlieguren tikt. Je heb het dan over een totale overhaul, dus feitelijk nieuwbouw van de heli's. Het staat nergens te lezen maar ik denk dat de jaarlijkse inzet (uren) van de Alouette de te maken kosten niet kunnen verantwoorden. En dat je voor het geld ook alternatieven in kan schakelen. De beslissing is wat mij betreft  genomen naar aanleiding van een  kosten/baten analyse.


JdL

Citaat van: Ros op 22/12/2015 | 13:09 uur
Den Haag heeft er geen probleem mee.......of heb ik iets gemist ?


Ik bedoel wat is de reden dat ze deze bezuiniging niet terug willen draaien
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ros

Citaat van: JdL op 22/12/2015 | 13:04 uur
Dus wat is het probleem van den Haag?

Den Haag heeft er geen probleem mee.......of heb ik iets gemist ?