Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

ARM-WAP

De Portugese Marine wil vanalles... Echter... hun drie MEKO's zijn er gekomen met financiele steun van NATO en sedertdien zijn er 'slechts' 2 tweedehands M-fregatten bijgekomen. Om dan te spreken over een klasse van 6 of zelfs 8 nieuwe fregtten op de proppen te komen...
Bevoorradingscapaciteit is ook beperkt en loop echt op het einde met die ene Rover-klasse eenheid.
Die paar subs zijn de enige recente inkopen die ze gedaan hebben.

Afwachten maar wat daar uit de bus komt - maar ik zie het niet snel gebeuren dat daar in de komende jaren nieuwe sbstantiele oppervlakteeenheden bijkomen.
Ze doen me denken aan mijn landgenoten: het blijft decennia-lang bij planning en ontwerpen... Gelukkig komt hier dra verandering in.

Huzaar1

Met de huisge italiaanse regering is alles onzeker. Helemaal de italiaanse strijdkrachten. Lui gaan bezuinigen straks.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#464
Ook de Portugezen hebben plannen voor hun vloot te versterken waaronder de lang geplande LPD! Een aantal jaar geleden zijn ze met Damen (toen nog de KSG) in onderhandeling geweest over de aankoop van 1 Enforcer LPD. De deal was grotendeels rond maar op het laatste moment heeft Portugal toen besloten het project uit te stellen. Het lijkt er op dat ze ook plannen hebben voor 6 of 8 (nieuwe) fregatten. Misschien een partner voor ons vLPD project of de verkoop van de JW tegen 2032?

Via @AlixVal

CitaatIn the next 6 years #Portuguese #Navy will seek to strengthen power projection. Part of this will come through acquiring multi mission ships



Een impressie van de oude LPD die gepland was ''Navio Polivalente Logístico'', de levering stond gepland voor 2010.

Parera

#463
Via de Italiaanse defensie vrienden, vordering in de bouw van LHD Trieste. Toch een boot om jaloers op te zijn voor onze KM. :silent:
Ook de landings vaartuigen ervoor zijn in aanbouw. jammer genoeg geen Damen LC, deze werf bouwt ook de Stan Patrol 5009's onder licentie.
Ik zie dat ze ook een ''Damen inspired'' duik ondersteuningsvaartuig bouwen voor de Italiaanse marine, die van ons zijn ook aan vervanging toe (2022 - 2029).

LC-23 presentatie
http://www.tonissi.com/wp-content/uploads/2017/10/cantiere-navale-vittoria-military-lc-23-pictures.pdf

Video van de tewaterlating van 1 van de 4 LC's
https://www.facebook.com/vittoriashipyard/videos/504676350011115/

Dive Support Vessel
https://www.vittoria.biz/wp-content/uploads/2018/06/C863_DIVING-SUPPORT-VESSEL.pdf






Parera

Het past wel in de Chinese strategie, de Type 001 Liaoning (CV-16) is van origine een schip gebouwd door de Soviets en verbouwd door de Chinezen. Voor China is/was deze carrier een leerproject om zelfstandig carriers te kunnen bouwen wat ze gedaan hebben met het (half-)zusterschip Type 001A een zelfgebouwde, geïmproviseerde versie van de Type 001. Deze beide schepen zijn conventioneel aangedreven en maken gebruik van een skyjump voor het lanceren van de vliegtuigen.

Nu bouwt men het Type 002 vliegkampschip, deze word naar verwachting nog grotendeels gebaseerd op de voorgangers maar grootste verandering is het EMALS lanceer systeem, een grote vooruitgang voor de Chinezen omdat naast de VS geen enkel ander land dit operationeel heeft. Als andere grote verandering word verwacht dat ze gebruik gaan maken van een angled deck voor het landen van de kisten. Dit word waarschijnlijk weer een klasse van 2 carriers.

De vervolg stap voor de Chinezen is de overstap naar nucleaire aandrijving, volgens geruchten het Type 003 ontwerp.

Bij het Type 004 ontwerp verwacht ik dat de Chinezen hun definitieve ''seriebouw'' ontwerp hebben varen, een carrier vergelijkbaar met de Amerikaanse Nimitz of Ford klasses.

De verkoop van hun ''oude'' carrier aan een partner land klinkt daarom ook niet vreemd, als de Chinezen Pakistan blijven ondersteunen, bijna alle nieuwbouw van Pakistan word al geleverd door China. De vervolgstap naar grotere schepen zoals carriers is niet ondenkbaar, en vergeet ook niet dat India van beide landen een ''vijand'' is.

De Pakistani's gaan zelfstandig nooit over een carrier beschikken, terwijl aartsvijand India al zelfstandig bouwt aan carriers (met alle problemen / vertragingen die er bij komen kijken).

Lex

Citaat van: Mourning op 08/02/2019 | 17:48 uur
Vraag ik me ondertussen toch ook af of de Liaoning wel zo'n goed schip is als men een dergelijk capitalplatform nu al wil verkopen, zeker als je bedenkt dat haar Russische zusterschip ook nou niet het toonbeeld van "probleemvrijvaren" is. Nu is de Liaoning natuurlijk bij lange na niet hetzelfde schip, maar toch... ik blijf het vreemd vinden.

Verder:

Het schip zou dus in 2020 18 jaar in dienst zijn van de Chinese Marine. Dan kom ik uit op 2002, maar in het artikel heeft men het erover dat het schip in dienst is gesteld in Septmember 2012. Wordt er nu een telfout gemaakt? Die 18 jaar geld vanaf datum in dienststelling (2012) of heeft men van 2002-2012 aan dat ding lopen sleutelen, verbouwen, etc (zou me niet verbazen overigens) en worden die jaren ook meegeteld omdat het toen al wel (blijkbaar) "bezit" c.q. "eigendom" was van de Chinese Marine? Indien 2012 moet worden genomen... dan wordt het geschip toch pas in 2030 aan de Pakistani overgedragen i.p.v. 2020? Dat zou nogal wat uitmaken.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Liaoning_(vliegdekschip)

Mourning

Vraag ik me ondertussen toch ook af of de Liaoning wel zo'n goed schip is als men een dergelijk capitalplatform nu al wil verkopen, zeker als je bedenkt dat haar Russische zusterschip ook nou niet het toonbeeld van "probleemvrijvaren" is. Nu is de Liaoning natuurlijk bij lange na niet hetzelfde schip, maar toch... ik blijf het vreemd vinden.

Verder:

CitaatAn official media report separately disclosed that China has planned to carry out a "large-scale upgrade" of China's first aircraft carrier, the Liaoning, and "sell it to Pakistan to compete with India"! It described Pakistan "as the best destination for it" and said that by then the Liaoning, which was commissioned into the PLAN in September 2012, will have served the Chinese Navy for about 18 years. Gwadar and Karachi are already described by Chinese Navy strategists as a "logistics base" and "PLA Navy (PLAN) base" respectively. This does mean that the carrier could be sold to Pak by 2020.

Het schip zou dus in 2020 18 jaar in dienst zijn van de Chinese Marine. Dan kom ik uit op 2002, maar in het artikel heeft men het erover dat het schip in dienst is gesteld in Septmember 2012. Wordt er nu een telfout gemaakt? Die 18 jaar geld vanaf datum in dienststelling (2012) of heeft men van 2002-2012 aan dat ding lopen sleutelen, verbouwen, etc (zou me niet verbazen overigens) en worden die jaren ook meegeteld omdat het toen al wel (blijkbaar) "bezit" c.q. "eigendom" was van de Chinese Marine? Indien 2012 moet worden genomen... dan wordt het geschip toch pas in 2030 aan de Pakistani overgedragen i.p.v. 2020? Dat zou nogal wat uitmaken.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 06/02/2019 | 21:35 uur
ik denk dat ik het heb onderschat   :angel: solly
Als je je software wat vaker had geüpdatet had je het wel geweten.............
People are sheep

Huzaar1

ik denk dat ik het heb onderschat   :angel: solly
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

#457
Citaat van: Lex op 06/02/2019 | 20:56 uur
Ben het niet met je eens. Als HVT (High Value Target) zal een AOR(H) vaak ZZ (middelpunt van een verband van schepen zijn), maar hoeft geen vlaggenschip te zijn.Voor de niet ingewijden bedoel je hier vast en zeker HNLMS Amsterdam.
Dat is zeker waar, maar het was grappend bedoeld (huzaar onderschat de waarde van een combat supplier binnen een vloot een beetje, gok ik). Reken maar dat een AOR zichzelf altijd lekker als baasje zz indeelt.  :cute-smile:

Edit: en dat is de Amsterdam idd.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 06/02/2019 | 20:56 uur
Ben het niet met je eens. Als HVT (High Value Target) zal een AOR(H) vaak ZZ (middelpunt van een verband van schepen zijn), maar hoeft geen vlaggenschip te zijn.

Vaker niet dan wel.. al is ze idd meestal wel ZZ.

ARM-WAP

Citaat van: Lex op 06/02/2019 | 20:56 uur
Ben het niet met je eens. Als HVT (High Value Target) zal een AOR(H) vaak ZZ (middelpunt van een verband van schepen zijn), maar hoeft geen vlaggenschip te zijn.
+1

Lex

Citaat van: Flyguy op 06/02/2019 | 20:49 uur
Een AOR is altijd het vlaggenschip als ZZ, zoals 't heurt.
Ben het niet met je eens. Als HVT (High Value Target) zal een AOR(H) vaak ZZ (middelpunt van een verband van schepen zijn), maar hoeft geen vlaggenschip te zijn.
Citaat van: Flyguy op 06/02/2019 | 20:49 uur
Net als de goeie ouwe A836  8)
Voor de niet ingewijden bedoel je hier vast en zeker HNLMS Amsterdam.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 06/02/2019 | 19:18 uur
Als je vlaggenschip een bevoorrader is  :dead:

Een AOR is altijd het vlaggenschip als ZZ, zoals 't heurt. Net als de goeie ouwe A836  8)

Huzaar1

Als je vlaggenschip een bevoorrader is  :dead:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"