Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2019 | 17:56 uur
De F35C is natuurlijk uitgesloten, maar als de KLu toch inzet op meer dan 15 F35A dan kan het 4e squadron natuurlijk ook in de B variant zijn.

Als 2 LHD's kunnen, dan kan 67 x F-35A ook. Vervolgens daar bovenop een x aantal F-35B.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2019 | 17:42 uur
yes, daar zit het probleem.
Volgens mij kosten 20+- F-35C nogal wat.
Vooral instandhouding.

De F35C is natuurlijk uitgesloten, maar als de KLu toch inzet op meer dan 15 F35A dan kan het 4e squadron natuurlijk ook in de B variant zijn.

Huzaar1

yes, daar zit het probleem.
Volgens mij kosten 20+- F-35C nogal wat.
Vooral instandhouding.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2019 | 17:39 uur
2, zelfde klasse blijven. 1 hoeft maar volledig uitgerust te worden, andere kan worden gebruikt voor taken die nu ook met de Rdam/witt gebeuren.

Lijkt me goed. betekent ook uitbreiding van het vliegend materieel.

Huzaar1

2, zelfde klasse blijven. 1 hoeft maar volledig uitgerust te worden, andere kan worden gebruikt voor taken die nu ook met de Rdam/witt gebeuren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 16/02/2019 | 17:21 uur
inderdaad, ik zie in deze tijden veel kans voor Rdam/Witt vervanging voor escort carrier. Maar dan moet het budget wel naar 2%. De uitrusting van zo'n boot is nogal duur.

Indien... hebben we het dan over 1 of 2 LHD's?


Huzaar1

inderdaad, ik zie in deze tijden veel kans voor Rdam/Witt vervanging voor escort carrier. Maar dan moet het budget wel naar 2%. De uitrusting van zo'n boot is nogal duur.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/02/2019 | 16:53 uur
Dit plan heeft lang op de plank gelegen voor het JSS maar politiek vond het niet nodig en te duur.

Het zou maar zo in een 2030 variant van 30K ton weer relevant kunnen worden als de eerste LPD vervangen moet worden.

Parera

Citaat van: StrataNL op 16/02/2019 | 16:02 uur
In Vlissingen hebben ze nog wel wat op de plank liggen



Dit plan heeft lang op de plank gelegen voor het JSS maar politiek vond het niet nodig en te duur.

StrataNL

In Vlissingen hebben ze nog wel wat op de plank liggen

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

had een prima optie geweest, als we wat flexibeler waren als org. Hadden we heroverweging kunnen maken nu met meer geld, en de MCM's die komen. Lijkt me best interessant, maar waarom zijn de Rdam en de Witt en KD niet aanpasbaar hiervoor?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Jooop op 15/02/2019 | 16:10 uur
Lijkt wel of veel landen nu overgaan op een LHD, dat tevens ook als een mini vliegdekschip gebruikt kan worden in combinatie met een F35B

LHD's, LHA's en LPH's zijn ook geëvolueerd uit de escort carrier. Die boette aan populariteit in toen vliegtuigen zwaarder en zwaarder werden. De Harrier bood hierbij later goed uikomst, maar deze waren ontzettend complex, kwetsbaar en duur en dus alleen beschikbaar in een niche rol bij een paar landen. Nu met het gegroeide potentieel van de F-35B en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van autonome oorlogsvoering biedt een flat top ontzettend veel mogelijkheden tov een 'gewone' amphib, minus de kosten die verbonden zijn aan een grotere fleet carrier. Daarom zie je deze concepten overal uit de grond schieten, terwijl het eigenlijk gewoon de renaissance is van de escort of light carrier.


Een flat top drone carrier lijkt me wel wat voor de KM. We kunnen ze zelfs onder dezelfde noemer verkopen als de MCM's door ze ook 'moederschepen' noemen.  :angel:


Jooop

Lijkt wel of veel landen nu overgaan op een LHD, dat tevens ook als een mini vliegdekschip gebruikt kan worden in combinatie met een F35B

Parera

Het nieuwe LHD van de Italiaanse marine Trieste krijgt nu vorm:




Parera

#467
Citaat van: ARM-WAP op 11/02/2019 | 10:40 uur
De Portugese Marine wil vanalles... Echter... hun drie MEKO's zijn er gekomen met financiele steun van NATO en sedertdien zijn er 'slechts' 2 tweedehands M-fregatten bijgekomen. Om dan te spreken over een klasse van 6 of zelfs 8 nieuwe fregtten op de proppen te komen...
Bevoorradingscapaciteit is ook beperkt en loop echt op het einde met die ene Rover-klasse eenheid.
Die paar subs zijn de enige recente inkopen die ze gedaan hebben.

Afwachten maar wat daar uit de bus komt - maar ik zie het niet snel gebeuren dat daar in de komende jaren nieuwe sbstantiele oppervlakteeenheden bijkomen.
Ze doen me denken aan mijn landgenoten: het blijft decennia-lang bij planning en ontwerpen... Gelukkig komt hier dra verandering in.

Het is natuurlijk maar een planning en niet alle schepen moeten nieuwbouw zijn, zo zie ik best kans om de JW te verkopen aan de Portugezen voor het NPL project.

Wat ik zie op die vage foto is dat er gepland word met:
- 1x Navio Polivalente Logístico / LPD
- 6x Surface combatant (onbekend type 6 a 8 stuks)
- ?x MFF, nu zijn er 2 in dienst (mogelijke overname van 2 of 4 NL-BE als interim oplossing)
- 1x Bérrio (ex-rover) klasse AOR
- 3x SSK Type 214's, nu zijn er 2 in dienst
- 12x OPV's Viana do Castelo klasse nu zijn er 4 in dienst
- 2x Dom Carlos I (ex-Stalwart) klasse research vessels
- 10x coastal patrol ships Tejo (ex-Flyvefisken) klasse, nu zijn er 5 in dienst