Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

Ik ben benieuwd wie die schuiten sponsort. Egypte laat hem de laatste jaren lekker uit de broek hangen op het gebied van grote militaire aankopen.
Maar poen hebben ze eigenlijk niet.

Waarschijnlijk sponsoren de Saoudi's deze aanschaf. Net als de vingen in de pap bij de aankoop van de Franse/Russische Mistrals.
Ik ben benieuwd wat de Saoudi's hier mee winnen.
People are sheep

Parera

Germany Approves Export Of Six Vessels To Egypt In 2.3 Billion € Deal

According to German newspaper BILD, the Budgets Committee gave the go-ahead for an export credit guarantee in order to secure the settlement of the deal.

The six vessels for the Egyptian Navy will be produced by Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS). Three of the vessels will be MEKO A-200 frigates, a design already selected by two African navies: South Africa and Egypt. It is unclear what type the other three vessels will be.

Back in January, German weekly news magazine Der Spiegel announced a
500 million euros deal with Egypt for the export of a single MEKO 200 frigate to the Egyptian navy. It is not clear if the 2.3 billion deal announced today is linked to that one or if it comes in addition to it.

According to TKMS, The MEKO A-200 is a fighting vessel capable of full 4-dimensional warfare (AAW, ASW and ASuW, BCW). The frigate is designed for sustained operations across the full spectrum of general missions and tasks: patrol and interdiction, support of special force operations, SAR, and humanitarian operations.

In its baseline configuration, the MEKO A-200 has a length of 121 meters, a width of 16.3 metesr and a displacement of 3,700 tons.

[Source: Navalnews ]

Parera

#574
Citaat van: Thomasen op 30/03/2019 | 16:25 uur
Natuurlijk had ik graag een NL schip zien winnen. Het marktaandeel dat DSNS nu al heeft veroverd is eigenlijk ongekend.
En ja, met een SIGMA hadden de Brazillianen gewoon blij kunnen zijn. Ik weet ook niet wat er mogelijk is qua bewapening, maar tot nu toe is het allemaal een beetje tam gebleven. Weet niet of Indonesië er een A50 in heeft gezet, als je daar 16 cellen van hebt +een short range oplossing begint het ergens op te lijken.

Daarnaast weet ik niet of bemanningsaantallen kloppen, maar ook daar scoren deze schepen niet heel goed als je globaal open source bekijkt.
Hoop is nog niet vervlogen, maar zoals ik het programma zie is het precies dat, hoop.

Het bod wat Damen heeft neergelegd is een prima bod, maar als het bod van TKMS beter is dan zijn ze de terechte winnaar.

Wat betreft de PKR Sigma 10514 klasse hebben of krijgen die 12 cell VLS voor MICA VL. Deze VLS is ook geïnstalleerd op de Marokkaanse SIGMA's.
Er is een tijdje gekeken naar Sylver VLS voor de Aster-15 en Aster-30 is ook genoemd. Deze raketten willen ze nu plaatsen op de nieuwe klasse fregatten, waar ze voorkeur hebben voor de Deense Iver Huitfeldt klasse maar ook onze Omega's zijn daarvoor in de race.


Poleme

Citaat van: Thomasen op 30/03/2019 | 16:25 uur
Natuurlijk had ik graag een NL schip zien winnen. Het marktaandeel dat DSNS nu al heeft veroverd is eigenlijk ongekend.
En ja, met een SIGMA hadden de Brazillianen gewoon blij kunnen zijn. Ik weet ook niet wat er mogelijk is qua bewapening, maar tot nu toe is het allemaal een beetje tam gebleven. Weet niet of Indonesië er een A50 in heeft gezet, als je daar 16 cellen van hebt +een short range oplossing begint het ergens op te lijken.

Daarnaast weet ik niet of bemanningsaantallen kloppen, maar ook daar scoren deze schepen niet heel goed als je globaal open source bekijkt.
Hoop is nog niet vervlogen, maar zoals ik het programma zie is het precies dat, hoop.
De specificaties van de Braziliaanse MEKO A100 variant doen denken aan de Maleisische Gowind LCS / Maharaja Lela klasse van 3.100 ton, CODAD aandrijving = 28 knopen, 5.000 zeemijlen bereik:
8 x NSM anti schip raketten,
16 x MICA VL in een Sylver VLS, A43 of A50 (?),
1 57 mm kanon op de bak,
2x MSI 30 mm snelvuur kanons,
1x 5 of 10 ton boord-heli,
1x Thales SMART-S Mk.2 radar,
Rheinmetall TMEO, gecombineerde radar / Electro-Optische vuurleiding systeem,
1x gesleepte Captas-2 sonar.
De Maleisische marine had een voorkeur voor het Thales Nederland Tacticos Combat Management System.  Maar de Naval Group dwong Malaysia om het Franse SETIS CMS, ook van de Naval Group, toe te passen !   Hoe klant-vriendelijk kun je zijn.

Totale kosten voor 6 schepen is USD 2,8 miljard / 6 = USD 467 miljoen, is ruwweg EUR 400 miljoen per fregat.  Het eerste schip werd te water gelaten in augustus 2017.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

#572
Citaat van: Thomasen op 30/03/2019 | 16:25 uur
Natuurlijk had ik graag een NL schip zien winnen. Het marktaandeel dat DSNS nu al heeft veroverd is eigenlijk ongekend.
En ja, met een SIGMA hadden de Brazillianen gewoon blij kunnen zijn. Ik weet ook niet wat er mogelijk is qua bewapening, maar tot nu toe is het allemaal een beetje tam gebleven. Weet niet of Indonesië er een A50 in heeft gezet, als je daar 16 cellen van hebt +een short range oplossing begint het ergens op te lijken.

Daarnaast weet ik niet of bemanningsaantallen kloppen, maar ook daar scoren deze schepen niet heel goed als je globaal open source bekijkt.
Hoop is nog niet vervlogen, maar zoals ik het programma zie is het precies dat, hoop.
De US Navy heeft in vorig decennium eens haar LCS klassen geëvalueerd qua efficiëntie en kosten-effectiviteit ( = waar voor je geld) tegenover diverse buitenlandse ontwerpen.  (Noot: genoemde bedragen stammen ook uit vorig decennium.)

1.  Het meest efficient:  SIGMA 9113, maar om de effectiviteit van 10 LCS-en te evenaren wel 15 (vijftien) stuks aanschaffen: 15 x USD 200 miljoen = USD 3 miljard.

2.  Visby,  echter wel 16 schepen nodig:  USD 200 mln x 16 = USD 3,2 miljard.

3.  Het Russische Stereguschchiy,  13 schepen a USD 250 miljoen = USD 3,25 miljard.

4. MILGEM (Turkije),  11 schepen x USD 300 miljoen = USD 3,3 miljard.

5. Formidable, Singapore, ontwikkeld uit de Franse Lafayette klasse: 11 schepen x USD 400 miljoen = USD 4,4 miljard.

6. Freedom LCS klasse, 10 schepen a USD 650 miljoen = USD 6,5 miljard.


De betrokken US Navy officieren besloten toen om de SIGMA 9113 en Visby op te waarderen met een RAM of SeaRAM CIWS systeem.
De aanschaf prijzen gingen nu voor beide ontwerpen naar circa USD 250 miljoen, maar voor beiden waren nu maar 13 schepen benodigd om 10 LCS-en te evenaren = 13 x USD 250 miljoen = USD 3,25 miljard.    Echter, kwantiteit, aantallen, is ook een kwaliteit op zich, want in een oorlog worden er ook schepen afgeborreld.

Wij, de Zweden en Russen zouden dus goud in de handen moeten hebben op de export markt.  En dan vooral op de markten waar weinig pecunia is, maar wel veel beschikbaar goedkoop personeel.

Maar we zagen het al bij het aanbieden van M-fregatten aan mogelijke buitenlandse klanten.  De samenwerking  tussen Nederlands bedrijfsleven en rijksoverheid is inzake dit soort deals slecht en de overheid biedt ook geen of zeer weinig ondersteuning in deze.  Potentiele buitenlandse klanten: "Waar is jullie gezamenlijke loket / aanspreekpunt ?"
De Duitsers en vooral de Fransen hebben dat wel goed tot zeer goed geregeld.  Voor de Fransen is dat natuurlijk gemakkelijker, want de Naval Group (voorheen DCNS) is nu eenmaal een staatsbedrijf en in Frankrijk gaan de 'hand van het geld' (zakenleven) en de hand van de macht' (politiek) altijd hand in hand.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Thomasen op 30/03/2019 | 10:19 uur
Balen, maar meko is denk ik meer fregat dan die Sigma.

Dat ben ik niet met je eens  ;) En de Brazilianen zochten korvetten geen fregatten, TKMS heeft de deal nog niet binnen maar ze zijn preferred bidder.


Parera

Dag 3 van de LIMA 2019 beurs met uitgelicht het MRSS o.a. de Damen Enforcer variant (Dag 2 ontbreekt nog)

Parera


Parera

LIMA 2019: Muhibbah Engineering's Mobile Offshore Base Project



At LIMA 2019, the Langkawi International Maritime and Aerospace exhibition, Malaysian company Muhibbah Engineering is showcasing its Mobile Offshore Base project.

Muhibbah Engineering leveraged years of know-how and experience in the oil & gas offshore field to come up with its Mobile Offshore Base (MOB) concept.

The MOB would act as a forward operating base (FOB) which can be deployed to an area of interest, delivering extended range of operation, logistics and coverage supported by various sensors. Sensor suites may include long range maritime surveillance radar, electro-optic system, air surveillance radar... The MOB comes with a dedicated combat information center (CIC) which can be linked with (and deploy) various platforms such as autonomous vehicles, helicopters and fast interceptor craft.

The MOB can be deployed (under its own power, or towed by tug boats) to an area with a maximum water depth of 100 meters. The leg are 135 meters long. In case of high sea states, the MOB can be raised above sea levels and sea swell.



According to its designer, the MOB provides an effective and real time C4ISR (Command, control, communications, computers, intelligence, surveillance, reconnaissance) therefore increasing the situational awarness capability to security forces. The idea behind the concept is to support maritime operations where conventional land bases are not available.

Missions of the MOB include sea control, search and rescue, air defense (with containerized launchers), disaster relief, forward logistics operations... The platform can accommodate 150 military personnel in normal conditions, and up to 420 people in disaster relief configuration.

[Source: NavalNews.com ]


Parera

LIMA 2019: MTC Pushing Its Mobile Offshore Base Station



As situation in the Eastern Sabah Security Zone (ESSZONE) remains challenging the RMN and the MMEA (Malaysian Coast Guard) might opt to procure a further two mobile sea bases to complement the existing ones: the PL Tun Sharifah Rodziah which is based on a rig and the KA Tun Azizan which is actually a large surface vessel.

With this in mind, the local shipyard Marine Technology Company (MTC) is always promoting its Mobile Offshore Base Station. The MTC MOBS is based on a self-propelled barge made of welded steel. It has a length of 62 meters, a beam of 18.6 meters and a beam of 3 meters.

The Mobile Offshore Base Station (MOBS) integrates fully air-conditioned accommodation and cabin area for 40 troops on the main deck. These three-stage « structure » includes galley, control room, mess room, and meeting room. Autonomy is provided by a 2000 m3 fuel oil tank and a 200 m3 fresh water tank.

The MOBS is also fitted with a large helicopter pad placed forward and adapted to the RMN H125M Fennec and Super Lynx 300 choppers.

Lastly, a stern ramp is fitted under the structure's first floor to launch and recover a Fast Interceptor Craft such as the CB90 currently in service with the RMN. The main deck adds two RHIBs that are to be put at sea through dedicated launch and recovery systems.

[Source: NavalNews.com ]


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#564
Brazil launches the second locally developed anti-ship missile

The Brazilian Navy successfully launched the second prototype of the MANSUP (Míssil Antinavio Nacional de Superfície) surface-to-surface anti-ship missile from Niterói-class frigate Independência (F44) on 20 March.

The corvette Barroso (V34) launched the first MANSUP on 27 November 2018.


CitaatThe Brazilian frigate <I>Independência</I> launches the second prototype of MANSUP anti-ship missiles. (Brazilian Navy)

Independência launched its missile off the coast between Rio de Janeiro and Cabo Frio. The test was used to further test navigation, control, and guidance of MANSUP.

The fire-and-forget and sea-skimming 5,780 mm-long, 860 kg MANSUP was developed by Avibras Indústria Aeroespacial, Omnisys Engenharia, Fundação Ezute, SIATT Engenharia, and Indústria e Comércio together with the Brazilian Navy as part of the so-called programme Esporão.

[Source: Janes.com ]


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.