T-X programma ... the new trainer ... or next light multi-roll fighter ?

Gestart door Harald, 06/06/2016 | 10:41 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 06/06/2016 | 17:43 uur
Red Air kan met een onbewapende moderne advanced trainer virtueel worden uitgevoerd.

Duidelijk.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/06/2016 | 17:32 uur
Er wordt gesproken over de T-X in de rol van red air en voor de National Guard wat zou beteken een aanzienlijk grotere order dan slechts een trainer... afwachten dus, maar ook de Amerikanen realiseren zich dat er meer kwantiteit nodig is dan alleen de F22, F35 en de B-21.

Red Air kan met een onbewapende moderne advanced trainer virtueel worden uitgevoerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 06/06/2016 | 17:16 uur
Er is niks mis mee met een moderne versie van de A4 Skyhawk of de  F-5 Freedom Fighter.

Niet in een gezonde mix aan capaciteiten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 06/06/2016 | 15:09 uur
Ik denk zeker dat in de trainer-vervanging in de VS niet alleen specifiek voor vlieg-trainer zal zijn. Maar juist een trainer welke alle aspecten/capaciteiten kan uitvoeren, dus ook A-A en A-G. Dit om de vlieg uren op de F-35 te verkleinen om zo de kosten in opleiding en het bijhouden van je kennis/vlieg-uren met de systemen te verlagen.

En ja, ik zie die T-X  op termijn de F-16 vervangen.   

Er wordt gesproken over de T-X in de rol van red air en voor de National Guard wat zou beteken een aanzienlijk grotere order dan slechts een trainer... afwachten dus, maar ook de Amerikanen realiseren zich dat er meer kwantiteit nodig is dan alleen de F22, F35 en de B-21.

Ace1

Citaat van: Harald op 06/06/2016 | 11:07 uur
Ik zie voor/in het T-X programma veel potentie/ verkoop aantallen, niet alleen als trainer in de VS, maar juist als licht Multi-roll fighter.
Een toestel, klein wendbaar met A-A en A-G capaciteiten, voor landen die geen F-35 willen en mogen kopen. En welke goedkoper in aanschaf en onderhoud is.
Eigenlijk simpel gezegd voor alle landen welke nu vliegen met "oude" F-16's, mirage's, Mig29's e.d.

Er is niks mis mee met een moderne versie van de A4 Skyhawk of de  F-5 Freedom Fighter.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 06/06/2016 | 14:42 uur
Als de USAF/ANG een AT-X uitvoering wil, dan betwijfel ik of zij aan 350 stuks genoeg hebben. Dit aantal is zeker nodig om de T-38 bij de voortgezette vliegeropleiding te kunnen vervangen. Gaan zij allerlei toeters en bellen aan toevoegen, dan wordt een goedkoop type ook vanzelf duurder.

Wie weet hoelang zij de F-16C/D in gemoderniseerde vorm nog aanhouden.

Ik denk zeker dat in de trainer-vervanging in de VS niet alleen specifiek voor vlieg-trainer zal zijn. Maar juist een trainer welke alle aspecten/capaciteiten kan uitvoeren, dus ook A-A en A-G. Dit om de vlieg uren op de F-35 te verkleinen om zo de kosten in opleiding en het bijhouden van je kennis/vlieg-uren met de systemen te verlagen.

En ja, ik zie die T-X  op termijn de F-16 vervangen.     

Sparkplug

Citaat van: Harald op 06/06/2016 | 14:22 uur
Klopt, maar ook de VS gaan er steeds meer stemmen op om de T (Trainer) een A erbij te geven van Attack. Ze zien ook in de VS dat geld niet oneindig is en dat het project JSF naar F-35 niet zonder (hoge) hobbels is en dat er naast de High-end systemen behoefte is aan Mid-end systemen met lagere aanschaf en onderhoudskosten voor "safari's" zoals in Irak en Afghanistan waarbij zoiets als Stealth e.d. totaal niet nodig zijn.

Als de USAF/ANG een AT-X uitvoering wil, dan betwijfel ik of zij aan 350 stuks genoeg hebben. Dit aantal is zeker nodig om de T-38 bij de voortgezette vliegeropleiding te kunnen vervangen. Gaan zij allerlei toeters en bellen aan toevoegen, dan wordt een goedkoop type ook vanzelf duurder.

Wie weet hoelang zij de F-16C/D in gemoderniseerde vorm nog aanhouden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 06/06/2016 | 11:23 uur
Het zal dan wel eerst aan het ontwerp moeten liggen v.w.b. de gevechtsmogelijkheden. Aan alleen de T-38 had je op dat vlak ook niets en was daarvoor het F-5A/B ontwerp nodig.

Klopt, maar ook de VS gaan er steeds meer stemmen op om de T (Trainer) een A erbij te geven van Attack. Ze zien ook in de VS dat geld niet oneindig is en dat het project JSF naar F-35 niet zonder (hoge) hobbels is en dat er naast de High-end systemen behoefte is aan Mid-end systemen met lagere aanschaf en onderhoudskosten voor "safari's" zoals in Irak en Afghanistan waarbij zoiets als Stealth e.d. totaal niet nodig zijn.

   

JdL

Citaat van: Harald op 06/06/2016 | 11:07 uur
Ik zie voor/in het T-X programma veel potentie/ verkoop aantallen, niet alleen als trainer in de VS, maar juist als licht Multi-roll fighter.
Een toestel, klein wendbaar met A-A en A-G capaciteiten, voor landen die geen F-35 willen en mogen kopen. En welke goedkoper in aanschaf en onderhoud is.
Eigenlijk simpel gezegd voor alle landen welke nu vliegen met "oude" F-16's, mirage's, Mig29's e.d.
+1
net zoals de F-5 serie vroeger.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: Harald op 06/06/2016 | 11:07 uur
Ik zie voor/in het T-X programma veel potentie/ verkoop aantallen, niet alleen als trainer in de VS, maar juist als licht Multi-roll fighter.
Een toestel, klein wendbaar met A-A en A-G capaciteiten, voor landen die geen F-35 willen en mogen kopen. En welke goedkoper in aanschaf en onderhoud is.
Eigenlijk simpel gezegd voor alle landen welke nu vliegen met "oude" F-16's, mirage's, Mig29's e.d.

Het zal dan wel eerst aan het ontwerp moeten liggen v.w.b. de gevechtsmogelijkheden. Aan alleen de T-38 had je op dat vlak ook niets en was daarvoor het F-5A/B ontwerp nodig.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Ik zie voor/in het T-X programma veel potentie/ verkoop aantallen, niet alleen als trainer in de VS, maar juist als licht Multi-roll fighter.
Een toestel, klein wendbaar met A-A en A-G capaciteiten, voor landen die geen F-35 willen en mogen kopen. En welke goedkoper in aanschaf en onderhoud is.
Eigenlijk simpel gezegd voor alle landen welke nu vliegen met "oude" F-16's, mirage's, Mig29's e.d.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/06/2016 | 10:56 uur
Voor als nog zet ik mijn kaarten op Boeing-Saab als clean sheet ontwerp (al was het maar om LM van een monopolie positie te weerhouden).

Daarnaast Northrop Grumman  heeft de B-21 en Boeing heeft na sluiting van de F15/F18 productielijnen: niets.

Het zou helemaal voor Boeing zuur zijn als Raytheon-Alenia Aermacchi met de buit ervandoor gaat. Zij zijn toch een soort van underdog.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Voor als nog zet ik mijn kaarten op Boeing-Saab als clean sheet ontwerp (al was het maar om LM van een monopolie positie te weerhouden).

Daarnaast Northrop Grumman  heeft de B-21 en Boeing heeft na sluiting van de F15/F18 productielijnen: niets.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Lockheed Martin flies the T-50A

Lockheed Martin this week successfully completed the initial flight test of its T-50A configured aircraft. The T-50A is the company's aircraft offering in the U.S. Air Force's Advanced Pilot Training competition, and is based on the Korea Aerospace Industries (KAI T-50 Golden Eagle. The first flight took place from Sacheon airfield in South Korea.

"The aircraft in its new configuration with the 5th Gen cockpit and other upgrades performed flawlessly," said Mark Ward, Lockheed Martin T-50A lead test pilot, after the flight in Sacheon, South Korea. "I have no doubt this aircraft will close the gap which currently exists between the trainer fleet and 5th Generation fighters."

According to Lockheed Martin, the T-50A meets all APT requirements and can deliver those capabilities on schedule at low risk. The company is currently standing up its T-50A Final Assembly and Checkout site in Greenville, South Carolina.

Also in the race to supply a new jet trainer to the US, are Saab and Boeing, who aim to jointly design a new aircraft. Leonardo Finmeccanica has teamed up with Raytheon and offers the T-100, an upgraded version of the M-346 Master.

Lockheed Martin at first also announced it would design a new aircraft, but then changed its mind. The T-50A was developed jointly by Lockheed Martin and Korea Aerospace Industries. The latter so far delivered over 100 T-50 aircraft. The fleet has accumulated 100,000 flight hours and has trained more than 1,000 pilots.

http://airheadsfly.com/2016/06/02/30982/



Deze T-50A doet me altijd denken aan de Skyhawk A-4, met zijn "bult"