Klein kaliber vuurwapens

Gestart door Sparkplug, 05/01/2017 | 19:15 uur

Huzaar1

7 20 schots patroonhouders.. zal drie dagen duren voordat er grotere patroonhouders op de markt komen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Next Generation Squad Weapons (NGSW) Weapons and Ammunition (W&A)

De NGSW-R XM7 is volgens bovenstaande link (DOT&E FY2023 report) voorzien van zeven 20-schots patroonhouders. Verwachten jullie dat dit voldoende is?

A Soldier fires the unsuppressed Sig Sauer XM7 Rifle with Vortex XM157 Fire Control from the standing position during a controllability trial of the Next Generation Squad Weapons (NGSW) Production Soldier Tough Point (STP) #1 at Aberdeen Proving Ground, Md., November 2022. (PEO Soldier Public Affairs, U.S. Army)

A Soldier aims the Sig Sauer XM7 Rifle with Vortex XM-157 Fire Control from the standing position during a controllability trial of the Next Generation Squad Weapons (NGSW) Production Soldier Tough Point (STP) #1 at Aberdeen Proving Ground, Md., November 2022. (PEO Soldier Public Affairs, U.S. Army)

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 24/12/2023 | 13:58 uurWorden patroon en kogelpunt nu niet door elkaar gehaald? Aan het gewicht van de kogelpunt, kruit en slaghoedje kun je weinig tot niets veranderen. Het S&T artikel refereert naar hulzen met een lager gewicht. Alleen dat zorgt voor een lager gewicht van de eenheidspatroon.

Je hebt gelijk dat we de focus teveel leggen op iets waar het artikel niet direct op doelt.
En Indien de uitwerking exact hetzelfde blijft voor de snelheid zal er aan de kracht weinig veranderen aangezien ; kracht = M x V.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 24/12/2023 | 11:24 uurNee dit gaat op voor de inslag en beoogde uitwerking op doel. Een lichtere patroon penetreert veel minder.

Worden patroon en kogelpunt nu niet door elkaar gehaald? Aan het gewicht van de kogelpunt, kruit en slaghoedje kun je weinig tot niets veranderen. Het S&T artikel refereert naar hulzen met een lager gewicht. Alleen dat zorgt voor een lager gewicht van de eenheidspatroon.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 23/12/2023 | 23:04 uurMaar deze regel gaat toch alleen op voor het projectiel, in dit geval de kogelpunt? Vorm en gewicht van de kogelpunt hebben inderdaad invloed.

Nee dit gaat op voor de inslag en beoogde uitwerking op doel. Een lichtere patroon penetreert veel minder.

Sparkplug

Citaat van: Lynxian op 24/12/2023 | 02:05 uurIk kan me voorstellen als je patroon lichter is omdat er ook minder kruit in zit, dit resulteert in een lagere snelheid van de kogelpunt. En dan heb je krachtverlies.

Dit is zoals ik eerder al aangaf juist niet wat je wilt. Het geeft verlies in prestatie. Verder heeft elk type kogelpunt te maken met een vaste minimum en maximum hoeveelheid kruit. Het verschil (bandbreedte) geeft maar beperkte speling voor veilig gebruik.

Lynxian

Citaat van: Sparkplug op 23/12/2023 | 23:04 uurMaar deze regel gaat toch alleen op voor het projectiel, in dit geval de kogelpunt? Vorm en gewicht van de kogelpunt hebben inderdaad invloed.
Ik kan me voorstellen als je patroon lichter is omdat er ook minder kruit in zit, dit resulteert in een lagere snelheid van de kogelpunt. En dan heb je krachtverlies.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 23/12/2023 | 18:39 uurKracht = massa × snelheid

Er zit een voordeel in een zwaardere patroon.

Maar deze regel gaat toch alleen op voor het projectiel, in dit geval de kogelpunt? Vorm en gewicht van de kogelpunt hebben inderdaad invloed.

Huzaar1

Kracht = massa × snelheid

Er zit een voordeel in een zwaardere patroon.

Sparkplug

Een lager gewicht van een patroon is gunstig, mits dezelfde bandbreedte aan kruit van een patroon met messing huls erin kan. De prestatie van de kogelkop mag niet hieronder lijden.

Harald

Maar ... is de uitwerking en prestaties van de lichte munitie gelijk aan de "zware" ??
Dat is denk ik wel belangrijk, bij gelijke of een klein verschil, dan is inderdaad het meer mee kunnen nemen van munitie wel een voordeel.
Aan de andere kant, de zakken van een bepakking zijn ook wel een keer vol.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/12/2023 | 11:24 uurNee hoor, misschien mariniers. Enige club die ik ken die dat apparaat rondsjouwen zijn Belgische Luchtmobielers. Maar dat is ook allemaal voor de show, het levert anno 2023 niet een doctrine op die werkt dunkt me. Ipv die .50 lijken me drones en sensoren meenemen een stuk interessanter en effectiever. 7.62 MAG kan dat allemaal prima opvangen.

Oke, maar dan ga ik wel mee met wat Thomasen zegt, kijk naar 7.62 / 5.56 mm. Als het met .50 mogelijk is dan kan het ook doorgetrokken worden naar andere kleinere kalibers.

Het artikel maakt gebruik van foto's van True Velocity, een bedrijf uit de VS dat al lichtgewicht munitie produceert. Naast minder gewicht hebben ze ook een conversie kit ontwikkeld voor de M240 (FN MAG) naar 6.8 mm door eigenlijk alleen de loop te veranderen. Hiermee kunnen ze 25% gewicht besparen voor een MG team, met hetzelfde aantal patronen (1200 stuks).

Dat soort keuzes moeten toch wel zeer interessant zijn voor de troepen in het veld. Dit vraagt wel om een nieuw standaard wapen en/of een aanpassing van de (nieuwe) wapens. Maar 25% minder gewicht meenemen scheelt heel veel, of juist 25% meer munitie mee kunnen nemen zonder extra gewicht te hoeven dragen kan ook interessant zijn. Dat betekend in het M240 geval dat er nu 1500 patronen mee genomen kunnen worden door het team.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 23/12/2023 | 10:41 uurVolgens mij dragen o.a. de mariniers die dingen nog steeds het veld in, en 11 LMB ook? Zo niet dan is het een stuk minder interessant naast dat een voertuig dan een paar kg extra aan materieel of andere meuk kan mee sjouwen.

Nee hoor, misschien mariniers. Enige club die ik ken die dat apparaat rondsjouwen zijn Belgische Luchtmobielers. Maar dat is ook allemaal voor de show, het levert anno 2023 niet een doctrine op die werkt dunkt me. Ipv die .50 lijken me drones en sensoren meenemen een stuk interessanter en effectiever. 7.62 MAG kan dat allemaal prima opvangen.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/12/2023 | 10:33 uurWaarom? Vind dat helemaal niet zo logisch. .50 bij onze clubs zit allemaal op een voertuig en wat maakt het dan uit hoe zwaar je patronen zijn.

Lichter patroon heeft veel gevolgen voor uitwerking en is daarmee niet direct gunstig.

Volgens mij dragen o.a. de mariniers die dingen nog steeds het veld in, en 11 LMB ook? Zo niet dan is het een stuk minder interessant naast dat een voertuig dan een paar kg extra aan materieel of andere meuk kan mee sjouwen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 23/12/2023 | 10:23 uurUSMC wil lichtere .50 BMG-munitie voor meer flexibiliteit

https://soldat-und-technik.de/2023/12/bewaffnung/36230/usmc-will-leichtere-50-bmg-munition-fuer-mehr-flexibilitaet/

Een marktstudie vanuit het USMC voor 24 tot 30% lichtere patronen voor de .50, dat klinkt best interessant. Ook voor de Nederlandse krijgsmacht en dan voornamelijk de infanterie.

Waarom? Vind dat helemaal niet zo logisch. .50 bij onze clubs zit allemaal op een voertuig en wat maakt het dan uit hoe zwaar je patronen zijn.

Lichter patroon heeft veel gevolgen voor uitwerking en is daarmee niet direct gunstig.