Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Harald

Duitsland koopt waarschijnlijk 4 extra onderzeeboten type 212CD

Pistorius ziet behoefte aan vier extra onderzeeërs

Minister van Defensie Boris Pistorius is blijkbaar van plan nog vier onderzeeërs van de U 212 CD-klasse aan te schaffen. Zoals hij vandaag tegen journalisten vertelde tijdens zijn bezoek aan het 1e onderzeeërsquadron en het zeebataljon in Eckernförde, wil hij in de tweede helft van het jaar werken aan hoe en met welke snelheid de extra vier benodigde U-212 CD-klasse onderzeeërs kunnen worden besteld. . Dit valt nog te bezien, ook in het licht van verdere begrotingsonderhandelingen. Volgens de minister is de materiële operationele paraatheid van Duitse onderzeeërs inmiddels aanzienlijk verbeterd. Pistorius gaf geen details. 

Ook kondigde hij de komende jaren investeringen aan van ongeveer 500 miljoen euro op de locatie Eckernförde, onder meer voor infrastructuur in het kader van de Duits-Noorse onderzeese samenwerking.

Tot nu toe zijn de twee landen overeengekomen om zes identieke boten uit de U212 CD-klasse te bestellen en deze samen te exploiteren. Twee hiervan zijn bestemd voor de Duitse marine. Volgens de huidige plannen zal Noorwegen blijkbaar nog twee onderzeeërs bestellen.

Zoals hartpunkt begin deze maand meldde , is de Bundeswehr ook van plan om nog minstens twee boten aan te schaffen. De aankondiging van vandaag van Pistorius gaat nu verder dan dat aantal.

https://www.hartpunkt.de/pistorius-sieht-bedarf-fuer-vier-zusaetzliche-u-boote/

Harald

Germany and Spain complete AIP submarine trials for Indian Navy.

According to information published by The Economic Times on July 11, 2024, in recent developments within naval defense, Germany and Spain have successfully completed their Air Independent Propulsion (AIP) system trials for the Indian Navy's ₹43,000-crore submarine acquisition project. This high-stakes competition aims to equip the Indian Navy with next-generation conventional submarines capable of extended underwater endurance.

Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) from Germany and Navantia from Spain have demonstrated their AIP technologies, each bringing unique advancements to the table. The initial round of trials, conducted in Germany, featured TKMS showcasing their operational AIP system aboard a German 212-class submarine.

According to Khalil Rehman, CEO of TKMS India, the trials met all technical parameters and highlighted the submarine's stealth capabilities. However, it was noted that the fuel cells used during the demonstration are not the same as those proposed for the Indian project, with plans for an upgraded version to be offered.

Following the German trials, the focus shifted to Spain, where Navantia conducted the second round of evaluations. Unlike TKMS, Navantia does not yet have an operational submarine equipped with their AIP system. Instead, they showcased components intended for future integration and conducted battery-charging trials using a land-based AIP setup. These trials involved charging the batteries of an operational submarine, followed by a series of test dives.

Both TKMS and Navantia have established local partnerships for this project, with TKMS collaborating with Mazagon Dockyards Limited and Navantia teaming up with Larsen & Toubro. The Indian Navy is now in the process of evaluating the results from these trials to determine the next steps in this crucial procurement process.

https://www.armyrecognition.com/news/navy-news/2024/germany-and-spain-complete-aip-submarine-trials-for-indian-navy


Germany vs Spain: Intense Competition for Building Submarines for Indian Navy.

The race to secure a global contract for constructing six conventional submarines for the Indian Navy has narrowed down to a competition between two joint ventures. On one side is the German shipbuilder Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS), partnered with India's leading defense shipyard Mazagon Dock Limited (MDL). On the other side is the Spanish shipyard Navantia, which is making a bid in partnership with the Indian engineering giant Larsen & Toubro (L&T).

The program, budgeted at 538 million dollars, is known as Project 75-I and falls under the "strategic partner" (SP) acquisition category. This category requires qualified Indian companies to construct a weapons platform in collaboration with a foreign original equipment manufacturer (OEM) selected by the Ministry of Defense. The six submarines will be equipped with air-independent propulsion (AIP), a technology that significantly enhances the submarines' stealth and endurance.

Khalil Rehman, the CEO of TKMS India, spoke in New Delhi for the first time advocating for the construction of a TKMS submarine in India under the strategic partner program. He highlighted that MDL is the only shipyard in India with the necessary experience in submarine construction. MDL has a storied history dating back to the 18th century and has constructed several advanced warships, including two classes of submarines for the Indian Navy, thus bolstering its underwater warfare capability.

These submarines include two of the Shishumar class and six of the Kalvari class. The Shishumar class submarines were constructed in collaboration with HDW through a technology transfer agreement, with the first two being assembled in Killough with full integration of Indian teams. This collaboration facilitated the indigenous construction of the third and fourth submarines.

The design of Project-75 (I) is based on the well-established HDW Class 214 submarine, a model currently in service with several navies around the world. Its technological advancements include AIP, lithium-ion battery technology, sensor and combat systems, and stealth features that ensure superior performance, increased endurance, and reduced detectability—critical for naval operations in diverse environments.

The TKMS/MDL design for Project-75 (I) combines proven reliability with technological advancements, capable of launching precision-guided weapons, including torpedoes and anti-ship missiles such as MBDA's SM-39 Exocet, along with other precision-guided munitions.

TKMS has implemented various models in Italy, Israel, South Korea, Brazil, and India. These experiences have enabled recipient countries to independently design submarines, achieve autonomy in maintenance and manufacturing, develop an export industry, strengthen bilateral cooperation, and enhance security.

The German government and HDW, TKMS's predecessors, as well as Italy, cooperated from the early stages of building the Class 212A submarine, which was later purchased by the Italian government for Fincantieri, its national shipbuilding champion. TKMS and Fincantieri have thus developed a unique cooperation model for future Italian submarines, enhancing the defense capabilities of both countries.

https://www.armyrecognition.com/news/navy-news/2024/germany-vs-spain-intense-competition-for-building-submarines-for-the-indian-navy

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 27/06/2024 | 19:43 uurIk snap de zorgen, maar er zal echt een plan achter zitten. Er zitten echt hele knappe koppen op. En is afgesloten.

Ik zie ons gewoon straks met Franse raketten op de nieuwe subs en fregatten varen  :cute-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 11/07/2024 | 22:20 uurDat type is in basis toch helemaal niet geschikt om te opereren waar de canuks willen?

U212CDE komt in de richting, maar ik denk dat ze beter het U-216 concept weer op de tekentafel kunnen leggen.

Hadden de Duitsers dit concept aangepast aan NL wensen en eisen dan vraag ik mij of Frankrijk onze tender had gewonnen.

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 11/07/2024 | 22:20 uurDat type is in basis toch helemaal niet geschikt om te opereren waar de canuks willen?
Citaat van: Huzaar1 op 11/07/2024 | 22:20 uurDat type is in basis toch helemaal niet geschikt om te opereren waar de canuks willen?
Klopt, maar alles wordt beslist door middel van belangen en politiek gekonkel, enige ratio is ver te zoeken vooral in Canada.

Huzaar1

Dat type is in basis toch helemaal niet geschikt om te opereren waar de canuks willen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Duitsland en Noorwegen hebben hun focus volledig op Canada gezet om Canada hun type 212CD /E te kunnen verkopen.
Een worst welke waarschijnlijk gebruikt wordt is dat Duitsland in hun F127 programma het Canadese Combat Management System 330 van Lockheed Martin wil hebben in verband met het open architecture design van het systeem. (extra info CMS330, zie onderstaande link)
https://www.asianmilitaryreview.com/2024/03/cms-more-inputs-quicker-solutions/

Ook heeft Duitsland samen met Noorwegen een MoU met Canada getekend, een partnership/samenwerking voor de veiligheid van de North Atlantic en Arctic. (zie onderstaande link)
https://www.cbc.ca/news/politics/canada-germany-norway-nato-submarines-1.7240569

Canada Launches Process To Acquire Up To 12 Conventionally-Powered Submarines

Canada is taking the first step towards the procurement of up to 12 conventionally-powered, under-ice capable submarines and is launching the process to formally engage industry on this acquisition.



Canada MoD press release

Canada is the country with the largest coastline in the world – an underwater surveillance capability is crucial to our security and sovereignty.

As outlined in our defence policy update, Our North, Strong and Free, released in April 2024, our Arctic is now warming at four times the global average, making a vast and sensitive region more accessible to foreign actors who have growing capabilities and regional military ambitions. By 2050, the Arctic Ocean could become the most efficient shipping route between Europe and East Asia.

Canada's Northwest Passage and the broader Arctic region are already more accessible, and competitors are seeking access, transportation routes, natural resources, critical minerals, and energy sources through more frequent and regular presence and activity. They are exploring Arctic waters and the sea floor, probing our infrastructure and collecting intelligence. In the maritime domain, Russian submarines are probing widely across the Atlantic, Arctic and Pacific Oceans and China is rapidly expanding its underwater fleet.

In response to these emerging security challenges, in Our North, Strong and Free, the Government of Canada committed to exploring options for renewing and expanding our submarine fleet, in order to allow Canada to detect and deter threats and control our maritime approaches. We made this commitment because Canada's current fleet of four Victoria-class submarines is becoming increasingly obsolete and expensive to maintain. Canada needs a new fleet of submarines to protect our sovereignty from emerging security threats.

Today, the Honourable Bill Blair, Minister of National Defence, announced that Canada is taking the first step towards the procurement of up to 12 conventionally-powered, under-ice capable submarines – and that Canada is launching the process to formally engage industry on this acquisition. This is an important step in implementing Canada's renewed vision for defence, Our North, Strong and Free.

Through the Canadian Patrol Submarine Project (CPSP), Canada will acquire a larger, modernized submarine fleet to enable the Royal Canadian Navy to covertly detect and deter maritime threats, control our maritime approaches, project power and striking capability further from our shores, and project a persistent deterrent on all three coasts.

The Department of National Defence is currently in the process of meeting with manufacturers and potential partners, as part of the Canadian Patrol Submarine Project (CPSP). A formal Request for Information will be posted in fall 2024 to gain further information on the procurement, construction, delivery and operational capabilities of potential bidders who can build submarines for Canada. This RFI will also seek to gain information which will enable the establishment of a submarine sustainment capability in Canada. This procurement will enable Canada to develop closer ties with its allies and partners and establish a strategic partnership that not only delivers the submarines themselves, but creates a durable relationship between Canada and its strategic partner(s) to support personnel training and the sharing of information.

Canada's key submarine capability requirements will be stealth, lethality, persistence and Arctic deployability – meaning that the submarine must have extended range and endurance. Canada's new fleet will need to provide a unique combination of these requirements to ensure that Canada can detect, track, deter and, if necessary, defeat adversaries in all three of Canada's oceans while contributing meaningfully alongside allies and enabling the Government of Canada to deploy this fleet abroad in support of our partners and allies.

The procurement of up to 12 submarines is necessary to ensure the defence of our three coasts, and the federal government is looking forward to working with industry to find a partner that will deliver world-class submarines for Canada.

"As the country with the longest coastline in the world, Canada needs a new fleet of submarines – and today, we've announced that we will move forward with this acquisition. This new fleet will enable Canada to protect its sovereignty in a changing world, and make valuable, high-end contributions to the security of our partners and NATO Allies. We look forward to delivering this new fleet to the Royal Canadian Navy."
The Honourable Bill Blair, Minister of National Defence

Quick facts
- The security situation in Arctic and North is changing as the region becomes more accessible. We are seeing more Russian activity in our air approaches, and a growing number of Chinese dual-purpose research vessels and surveillance platforms collecting data about the Canadian North that is, by Chinese law, made available to China's military.
- A Renewed Vision for Canada's Defence, the Government of Canada announced $8.1 billion over five years and $73 billion over 20 years in new defence spending. This builds on historic investments the federal government has made to date to support members of our Armed Forces, strengthen Canada's defence capabilities, and respond to global challenges.
- In addition to the funded initiatives in Our North, Strong and Free, Canada also identified ten capabilities for which we will explore options, including:
    - renewing and expanding our submarine fleet;
    - acquiring new vehicles adapted to ice, snow and tundra;
    - enabling our Arctic and Offshore Patrol Vessels to embark and operate our maritime helicopters at sea;
    - making further contributions to the integrated air and missile defence of Canada and North America;
    - acquiring ground-based air defences to defend critical infrastructure;
    - acquiring long-range air- and sea-launched missiles;
    - modernizing our artillery capabilities;
    - upgrading or replacing our tank and light armoured vehicle fleets;
    - establishing a light armoured vehicle production program; and
    - acquiring a suite of surveillance and strike drones and counter-drone capabilities.
- Today, Canada is announcing that it is moving forward to engage industry on the renewal and expansion of Canada's submarine fleet – in particular, the purchase of up to 12 conventionally-powered, under-ice capable submarines.
- Four Victoria-class submarines were purchased from the British Government in 1998, and delivered to Canada over a four year period from 2000 to 2004. The first three submarines—Victoria, Windsor and Corner Brook—were commissioned into RCN service shortly after their arrival in Canada. The fourth, Chicoutimi, was delivered to Canada in 2004, but was not commissioned into RCN service until 2015, due to a fire in 2004 and subsequent work required.
- The Government of Canada has committed to modernizing and operating the Victoria-class into the mid-to-late 2030s.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/07/canada-launches-process-to-acquire-up-to-12-conventionally-powered-submarines/

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Spanje-wil-twee-extra-onderzeeboten-040724.html

Spanje wil meer onderzeeboten

Spanje is van plan om een vijfde en zesde onderzeeboot van de S-80-klasse aan te schaffen bij scheepsbouwer Navantia. De Spaanse onderzeedienst had begin deze eeuw nog acht onderzeeboten en voer de laatste jaren met vier boten. Ook de nieuwe klasse zou oorspronkelijk uit vier stuks bestaan

Huzaar1

Ik snap de zorgen, maar er zal echt een plan achter zitten. Er zitten echt hele knappe koppen op. En is afgesloten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 27/06/2024 | 15:26 uurDe wat en waarom achter dit advies van de Vs met de  voorwaarden en consequenties aan zijde van Australie zijn ons totaal onbekend.

We kunnen er daarom niet zo veel mee. Ik snap je zorg wel.

Volgens de Amerikanen schijnt het moeilijk te zijn om het goed draaiende te krijgen en geeft het weinig waarde voor het geld. Dat kan ik mij enigszins wel voorstellen. De walrus klasse is de jongste klasse niet meer, vergelijkbaar met de collins. Daarnaast wordt geschreven dat de productie van de uit torpedo buis gelanceerde tomahawk al 12 jaar stil ligt. Productie lijnen zouden dus moeten worden opgestart wat leidt tot hogere kosten. De Amerikanen hebben geopperd dat alleen een samenwerking tussen landen zoals bijvoorbeeld Polen, NL en de UK kan leiden tot lagere kosten.

En dan speelt er voor ons nog mee dat wij ze op de walrus klasse vooral willen hebben om kennis mee op te doen. Dit in tegenstelling tot de Aussies die er nog echt tot 2040 mee wilden werken. Onze boten gaan er 2031 al uit en dat terwijl ze pas verwachten dat er in 2029 de eerste pijlen vanaf kunnen worden gevuurd. Dus je hebt 2-3 jaar Max om kennis mee op te doen. Persoonlijk zie ik hier dan ook wel de bui hangen dat ook de Amerikanen hier zullen zeggen dat het sterk wordt afgeraden. En anders zal de prijs zo hoog zijn dat de marine zich wel even 2x bedenkt of dit wel de juiste optie is. Maar tijd zal dit uit moeten wijzen.

CitaatRAN intended to equip Collins with the Tomahawk missile for providing additional "strike and deterrence capability". The phrase is ironically again used in the June 5 statement dropping the capability. Australia took this decision based on "advice from Defence, in consultation with the United States, that adding Tomahawk cruise missile capability to the Collins class submarines is not viable and does not represent value for money." Collins would have to use the torpedo-tube launched variant of TLAM, which, as Naval News understands, has been out of production for over 12 years.

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 27/06/2024 | 12:55 uurIn het artikel wordt gesproken dat de Amerikanen een negatief advies hebben gegeven op de intergratie van de tomahawks op de subs en dat de aussies in dit verhaal zijn meegegaan. Ik acht de kans vrij aannemelijk dat de Amerikanen dat advies ook aan ons af gaan geven.

Zo ver wil ik nog niet gaan maar het zegt wel wat over de gewenste integratie van de tomahawks op de walrus klasse

De wat en waarom achter dit advies van de Vs met de  voorwaarden en consequenties aan zijde van Australie zijn ons totaal onbekend.

We kunnen er daarom niet zo veel mee. Ik snap je zorg wel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 27/06/2024 | 14:35 uurDus concreet moeten we met schuine ogen richting Polen gaan kijken of het überhaupt wel een mogelijkheid is?

Wat een mogelijkheid is?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Parera op 27/06/2024 | 13:24 uurDe Polen hebben nog interesse voor hun nieuwe (ook Orka klasse) onderzeeboten en ook Spanje was ooit geïnteresseerd in deze capaciteit (al was dit voor haar oppervlakte schepen).

Het enige voordeel aan de keuze voor de Franse boten is dat we net als Brazilie naast SSK's een bijna gelijke klasse van 2 SSN's kunnen ontwikkelen :angel:  :dead:

Dus concreet moeten we met schuine ogen richting Polen gaan kijken of het überhaupt wel een mogelijkheid is?

Parera

#1233
Citaat van: Huzaar1 op 27/06/2024 | 13:14 uurIk hoop het met je mee, enige wat ik zeg is dat als de australiers iets niet doen, dit niks te maken hoeft te hebben met de integratie van het systeem.

Daarnaast is de tomahawk het wapensysteem zelf en spreken we niet over specifiek wapensysteem tomahawk als een systeem dat projectielen afvuurt. Dit betekent dat modificaties relatief eenvoudig weg zijn te maken. Die worden per projectiel gedaan.

Dat een duurdere weg is, dat klopt. Want wij zijn straks de enigen die Toma's afvuurt via de buis, of waren er nog andere toekomstige gebruikers?

De Polen hebben nog interesse voor hun nieuwe (ook Orka klasse) onderzeeboten en ook Spanje was ooit geïnteresseerd in deze capaciteit (al was dit voor haar oppervlakte schepen).

Het enige voordeel aan de keuze voor de Franse boten is dat we net als Brazilie naast SSK's een bijna gelijke klasse van 2 SSN's kunnen ontwikkelen :angel:  :dead:

Huzaar1

Citaat van: Parera op 27/06/2024 | 13:04 uurIk hoop het, want als we straks genoodzaakt zijn om MDCN te integreren in de subs dan zie ik onze toekomstige oppervlakte schepen ook nog wel eens daarmee worden uitgerust. Ik hoop dat we het houden op Tomahawk want dat is een bewezen wapensysteem en voldoet volledig aan onze wensen. Dat kunnen we van MDCN niet zeggen.

Ik hoop het met je mee, enige wat ik zeg is dat als de australiers iets niet doen, dit niks te maken hoeft te hebben met de integratie van het systeem.

Daarnaast is de tomahawk het wapensysteem zelf en spreken we niet over specifiek wapensysteem tomahawk als een systeem dat projectielen afvuurt. Dit betekent dat modificaties relatief eenvoudig weg zijn te maken. Die worden per projectiel gedaan.

Dat een duurdere weg is, dat klopt. Want wij zijn straks de enigen die Toma's afvuurt via de buis, of waren er nog andere toekomstige gebruikers?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"