Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/02/2019 | 16:53 uur
Dit plan heeft lang op de plank gelegen voor het JSS maar politiek vond het niet nodig en te duur.

Het zou maar zo in een 2030 variant van 30K ton weer relevant kunnen worden als de eerste LPD vervangen moet worden.

Parera

Citaat van: StrataNL op 16/02/2019 | 16:02 uur
In Vlissingen hebben ze nog wel wat op de plank liggen



Dit plan heeft lang op de plank gelegen voor het JSS maar politiek vond het niet nodig en te duur.

StrataNL

In Vlissingen hebben ze nog wel wat op de plank liggen

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

had een prima optie geweest, als we wat flexibeler waren als org. Hadden we heroverweging kunnen maken nu met meer geld, en de MCM's die komen. Lijkt me best interessant, maar waarom zijn de Rdam en de Witt en KD niet aanpasbaar hiervoor?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Jooop op 15/02/2019 | 16:10 uur
Lijkt wel of veel landen nu overgaan op een LHD, dat tevens ook als een mini vliegdekschip gebruikt kan worden in combinatie met een F35B

LHD's, LHA's en LPH's zijn ook geëvolueerd uit de escort carrier. Die boette aan populariteit in toen vliegtuigen zwaarder en zwaarder werden. De Harrier bood hierbij later goed uikomst, maar deze waren ontzettend complex, kwetsbaar en duur en dus alleen beschikbaar in een niche rol bij een paar landen. Nu met het gegroeide potentieel van de F-35B en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van autonome oorlogsvoering biedt een flat top ontzettend veel mogelijkheden tov een 'gewone' amphib, minus de kosten die verbonden zijn aan een grotere fleet carrier. Daarom zie je deze concepten overal uit de grond schieten, terwijl het eigenlijk gewoon de renaissance is van de escort of light carrier.


Een flat top drone carrier lijkt me wel wat voor de KM. We kunnen ze zelfs onder dezelfde noemer verkopen als de MCM's door ze ook 'moederschepen' noemen.  :angel:


Jooop

Lijkt wel of veel landen nu overgaan op een LHD, dat tevens ook als een mini vliegdekschip gebruikt kan worden in combinatie met een F35B

Parera

Het nieuwe LHD van de Italiaanse marine Trieste krijgt nu vorm:




Parera

#467
Citaat van: ARM-WAP op 11/02/2019 | 10:40 uur
De Portugese Marine wil vanalles... Echter... hun drie MEKO's zijn er gekomen met financiele steun van NATO en sedertdien zijn er 'slechts' 2 tweedehands M-fregatten bijgekomen. Om dan te spreken over een klasse van 6 of zelfs 8 nieuwe fregtten op de proppen te komen...
Bevoorradingscapaciteit is ook beperkt en loop echt op het einde met die ene Rover-klasse eenheid.
Die paar subs zijn de enige recente inkopen die ze gedaan hebben.

Afwachten maar wat daar uit de bus komt - maar ik zie het niet snel gebeuren dat daar in de komende jaren nieuwe sbstantiele oppervlakteeenheden bijkomen.
Ze doen me denken aan mijn landgenoten: het blijft decennia-lang bij planning en ontwerpen... Gelukkig komt hier dra verandering in.

Het is natuurlijk maar een planning en niet alle schepen moeten nieuwbouw zijn, zo zie ik best kans om de JW te verkopen aan de Portugezen voor het NPL project.

Wat ik zie op die vage foto is dat er gepland word met:
- 1x Navio Polivalente Logístico / LPD
- 6x Surface combatant (onbekend type 6 a 8 stuks)
- ?x MFF, nu zijn er 2 in dienst (mogelijke overname van 2 of 4 NL-BE als interim oplossing)
- 1x Bérrio (ex-rover) klasse AOR
- 3x SSK Type 214's, nu zijn er 2 in dienst
- 12x OPV's Viana do Castelo klasse nu zijn er 4 in dienst
- 2x Dom Carlos I (ex-Stalwart) klasse research vessels
- 10x coastal patrol ships Tejo (ex-Flyvefisken) klasse, nu zijn er 5 in dienst

ARM-WAP

De Portugese Marine wil vanalles... Echter... hun drie MEKO's zijn er gekomen met financiele steun van NATO en sedertdien zijn er 'slechts' 2 tweedehands M-fregatten bijgekomen. Om dan te spreken over een klasse van 6 of zelfs 8 nieuwe fregtten op de proppen te komen...
Bevoorradingscapaciteit is ook beperkt en loop echt op het einde met die ene Rover-klasse eenheid.
Die paar subs zijn de enige recente inkopen die ze gedaan hebben.

Afwachten maar wat daar uit de bus komt - maar ik zie het niet snel gebeuren dat daar in de komende jaren nieuwe sbstantiele oppervlakteeenheden bijkomen.
Ze doen me denken aan mijn landgenoten: het blijft decennia-lang bij planning en ontwerpen... Gelukkig komt hier dra verandering in.

Huzaar1

Met de huisge italiaanse regering is alles onzeker. Helemaal de italiaanse strijdkrachten. Lui gaan bezuinigen straks.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#464
Ook de Portugezen hebben plannen voor hun vloot te versterken waaronder de lang geplande LPD! Een aantal jaar geleden zijn ze met Damen (toen nog de KSG) in onderhandeling geweest over de aankoop van 1 Enforcer LPD. De deal was grotendeels rond maar op het laatste moment heeft Portugal toen besloten het project uit te stellen. Het lijkt er op dat ze ook plannen hebben voor 6 of 8 (nieuwe) fregatten. Misschien een partner voor ons vLPD project of de verkoop van de JW tegen 2032?

Via @AlixVal

CitaatIn the next 6 years #Portuguese #Navy will seek to strengthen power projection. Part of this will come through acquiring multi mission ships



Een impressie van de oude LPD die gepland was ''Navio Polivalente Logístico'', de levering stond gepland voor 2010.

Parera

#463
Via de Italiaanse defensie vrienden, vordering in de bouw van LHD Trieste. Toch een boot om jaloers op te zijn voor onze KM. :silent:
Ook de landings vaartuigen ervoor zijn in aanbouw. jammer genoeg geen Damen LC, deze werf bouwt ook de Stan Patrol 5009's onder licentie.
Ik zie dat ze ook een ''Damen inspired'' duik ondersteuningsvaartuig bouwen voor de Italiaanse marine, die van ons zijn ook aan vervanging toe (2022 - 2029).

LC-23 presentatie
http://www.tonissi.com/wp-content/uploads/2017/10/cantiere-navale-vittoria-military-lc-23-pictures.pdf

Video van de tewaterlating van 1 van de 4 LC's
https://www.facebook.com/vittoriashipyard/videos/504676350011115/

Dive Support Vessel
https://www.vittoria.biz/wp-content/uploads/2018/06/C863_DIVING-SUPPORT-VESSEL.pdf






Parera

Het past wel in de Chinese strategie, de Type 001 Liaoning (CV-16) is van origine een schip gebouwd door de Soviets en verbouwd door de Chinezen. Voor China is/was deze carrier een leerproject om zelfstandig carriers te kunnen bouwen wat ze gedaan hebben met het (half-)zusterschip Type 001A een zelfgebouwde, geïmproviseerde versie van de Type 001. Deze beide schepen zijn conventioneel aangedreven en maken gebruik van een skyjump voor het lanceren van de vliegtuigen.

Nu bouwt men het Type 002 vliegkampschip, deze word naar verwachting nog grotendeels gebaseerd op de voorgangers maar grootste verandering is het EMALS lanceer systeem, een grote vooruitgang voor de Chinezen omdat naast de VS geen enkel ander land dit operationeel heeft. Als andere grote verandering word verwacht dat ze gebruik gaan maken van een angled deck voor het landen van de kisten. Dit word waarschijnlijk weer een klasse van 2 carriers.

De vervolg stap voor de Chinezen is de overstap naar nucleaire aandrijving, volgens geruchten het Type 003 ontwerp.

Bij het Type 004 ontwerp verwacht ik dat de Chinezen hun definitieve ''seriebouw'' ontwerp hebben varen, een carrier vergelijkbaar met de Amerikaanse Nimitz of Ford klasses.

De verkoop van hun ''oude'' carrier aan een partner land klinkt daarom ook niet vreemd, als de Chinezen Pakistan blijven ondersteunen, bijna alle nieuwbouw van Pakistan word al geleverd door China. De vervolgstap naar grotere schepen zoals carriers is niet ondenkbaar, en vergeet ook niet dat India van beide landen een ''vijand'' is.

De Pakistani's gaan zelfstandig nooit over een carrier beschikken, terwijl aartsvijand India al zelfstandig bouwt aan carriers (met alle problemen / vertragingen die er bij komen kijken).

Lex

Citaat van: Mourning op 08/02/2019 | 17:48 uur
Vraag ik me ondertussen toch ook af of de Liaoning wel zo'n goed schip is als men een dergelijk capitalplatform nu al wil verkopen, zeker als je bedenkt dat haar Russische zusterschip ook nou niet het toonbeeld van "probleemvrijvaren" is. Nu is de Liaoning natuurlijk bij lange na niet hetzelfde schip, maar toch... ik blijf het vreemd vinden.

Verder:

Het schip zou dus in 2020 18 jaar in dienst zijn van de Chinese Marine. Dan kom ik uit op 2002, maar in het artikel heeft men het erover dat het schip in dienst is gesteld in Septmember 2012. Wordt er nu een telfout gemaakt? Die 18 jaar geld vanaf datum in dienststelling (2012) of heeft men van 2002-2012 aan dat ding lopen sleutelen, verbouwen, etc (zou me niet verbazen overigens) en worden die jaren ook meegeteld omdat het toen al wel (blijkbaar) "bezit" c.q. "eigendom" was van de Chinese Marine? Indien 2012 moet worden genomen... dan wordt het geschip toch pas in 2030 aan de Pakistani overgedragen i.p.v. 2020? Dat zou nogal wat uitmaken.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Liaoning_(vliegdekschip)

Mourning

Vraag ik me ondertussen toch ook af of de Liaoning wel zo'n goed schip is als men een dergelijk capitalplatform nu al wil verkopen, zeker als je bedenkt dat haar Russische zusterschip ook nou niet het toonbeeld van "probleemvrijvaren" is. Nu is de Liaoning natuurlijk bij lange na niet hetzelfde schip, maar toch... ik blijf het vreemd vinden.

Verder:

CitaatAn official media report separately disclosed that China has planned to carry out a "large-scale upgrade" of China's first aircraft carrier, the Liaoning, and "sell it to Pakistan to compete with India"! It described Pakistan "as the best destination for it" and said that by then the Liaoning, which was commissioned into the PLAN in September 2012, will have served the Chinese Navy for about 18 years. Gwadar and Karachi are already described by Chinese Navy strategists as a "logistics base" and "PLA Navy (PLAN) base" respectively. This does mean that the carrier could be sold to Pak by 2020.

Het schip zou dus in 2020 18 jaar in dienst zijn van de Chinese Marine. Dan kom ik uit op 2002, maar in het artikel heeft men het erover dat het schip in dienst is gesteld in Septmember 2012. Wordt er nu een telfout gemaakt? Die 18 jaar geld vanaf datum in dienststelling (2012) of heeft men van 2002-2012 aan dat ding lopen sleutelen, verbouwen, etc (zou me niet verbazen overigens) en worden die jaren ook meegeteld omdat het toen al wel (blijkbaar) "bezit" c.q. "eigendom" was van de Chinese Marine? Indien 2012 moet worden genomen... dan wordt het geschip toch pas in 2030 aan de Pakistani overgedragen i.p.v. 2020? Dat zou nogal wat uitmaken.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).