Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Parera

Citaat van: PieBie op 28/12/2018 | 12:34 uur
Inderdaad een prima presentatie. Mooie IT-ontwikkelingen als je kijkt naar de trainingsuren in simulatoren tov de Orion.
Weet iemand of dergelijke capaciteiten haalbaar zijn voor NL als we ooit richting de 2% zouden gaan? Kan me voorstellen dat er NAVO-breed behoefte aan is op dit moment...

5 a 8 P-8's passen met 2% uitgave prima in ons budget maar de vraag is of er op geïnvesteerd gaat worden.

PieBie

Citaat van: Parera op 28/12/2018 | 12:22 uur
Een gedetailleerde presentatie over de P-8 capaciteiten. Stevig platform als je het mij vraagt;
- 5 mk54 LWT's of mk54 HAAWC's
- 6 Harpoon's

Daarmee is het minder dan de voorganger P-3 Orions maar het bereik is wel groter, en ook de capaciteit om in de lucht bij te tanken is iets wat niet veel voorgangers hadden (enkel wat USN kisten).

Inderdaad een prima presentatie. Mooie IT-ontwikkelingen als je kijkt naar de trainingsuren in simulatoren tov de Orion.
Weet iemand of dergelijke capaciteiten haalbaar zijn voor NL als we ooit richting de 2% zouden gaan? Kan me voorstellen dat er NAVO-breed behoefte aan is op dit moment...

Parera

Citaat van: Sparkplug op 28/12/2018 | 09:52 uur
Voor de geïnteresseerden een bestand over de P-8 Poseidon van de RAAF.

http://airpower.airforce.gov.au/APDC/media/Events-Media/Seminars/SMR16-2015_12_08-P-8-Poseidon-The-Next-Step-in-Maritime-Patrol-PPT.pdf

Een gedetailleerde presentatie over de P-8 capaciteiten. Stevig platform als je het mij vraagt;
- 5 mk54 LWT's of mk54 HAAWC's
- 6 Harpoon's

Daarmee is het minder dan de voorganger P-3 Orions maar het bereik is wel groter, en ook de capaciteit om in de lucht bij te tanken is iets wat niet veel voorgangers hadden (enkel wat USN kisten).

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

smile and wave, .. smile and wave
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

France launches definition study on new maritime surveillance aircraft

14 November 2018


The DGA has launched the definition study for a new maritime surveillance and reaction aircraft based on the Falcon 2000 LXS

The first phase of the AVSIMAR programme already identified the Falcon 2000 LXS business jet as the best solution, which is faster and has greater endurance, according to the DGA.

The study aims to define the modifications that have to be made to the Falcon 2000 LXS and will prepare for the procurement, planned to be launched in 2020.

https://www.janes.com/article/84594/france-launches-definition-study-on-new-maritime-surveillance-aircraft

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#47
Op Euronaval 2018 staat een model van de A320 Neo MPA, vanaf 2030 in gebruik volgens de huidige planning.  :hrmph:

Via twitter.com @MaxK_J



Via twitter.com @nc_digital






ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 03/10/2018 | 20:06 uur
Dassault biedt een MPA aan op basis van de Falcon 900LX deze zie ik eerder als vervanger van de Breguet Atlantic .

https://www.dassault-aviation.com/en/defense/multi-mission-falcon/falcon-900-mpa/
Ik zie dat niet gebeuren... Dat is gewoon een "gemilitariseerde" business jet...  Zo XL is dat ding niet.
Eventjes gekeken op Dassaults website...
MILITARY MISSIONS
Monitoring of maritime approaches,
Anti Submarine Warfare (ASW),        -> Waarmee? Torpedo's? Sonobuoys?
Anti Surface Warfare (ASuW),           -> Waarmee? Missiles?
Target acquisition and Over The Horizon Targeting (OTHT),
Electronic Intelligence / Signal Intelligence (ELINT / SIGINT),
Naval forces training (target towing, EW simulation...).

Ik denk dat het voor de Fransen juist van belang is dat zij over een degelijke MPA capaciteit beschikken daar ze ook SSBNs hebben. Dat was nou een van dé redenen waarom de Britten alsnog de Poseidon besteld hebben (ingezien dat hun buitendienststelling een idiote beslissing was wanneer je SSBNs hebt waarop Russen-subs liggen te wachten in de Ierse zee of ten Noorden van Schotland...)

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 03/10/2018 | 19:56 uur
De Atlantique's zijn Duits-Frans of Duits-Frans bezoek het Dornier museum maar, dat krijg je daar een filmpje over te zien.

De Atlantic is Frans-Duits met als hoofdfabrikant Breguet. Toen keek men al naar een Europees samenwerkingsverband.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 03/10/2018 | 18:26 uur
Als Airbus het niet doet binnen "afzienbare tijd" dan moet airbus het niet meer doen.
En voor de Fransen wordt het dan een lekker duur ding... Nog liever extra betalen voor een Airbus MPA dan bij de Amerikanen aankloppen.
Of toch iets maatje ATR-72, zoals hun Italiaanse collega's. Die hebben niet gewacht op een Atlantique vervanger van Airbus.

Dassault biedt een MPA aan op basis van de Falcon 900LX deze zie ik eerder als vervanger van de Breguet Atlantic .

https://www.dassault-aviation.com/en/defense/multi-mission-falcon/falcon-900-mpa/

Ace1

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 10:27 uur
Aja, op een of andere manier vergeet ik altijd de Atlantique's dat die bestaan hebben. Zal wel zijn omdat het Frans is.  :angel:

De Atlantique's zijn Duits-Frans of Duits-Frans bezoek het Dornier museum maar, dat krijg je daar een filmpje over te zien.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 03/10/2018 | 19:01 uur
Of de Carib  :silent:

Carib zou kunnen al moet je dan wel afzien van patrouilles boven "highway 10"

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 03/10/2018 | 18:26 uur
Als Airbus het niet doet binnen "afzienbare tijd" dan moet airbus het niet meer doen.
En voor de Fransen wordt het dan een lekker duur ding... Nog liever extra betalen voor een Airbus MPA dan bij de Amerikanen aankloppen.
Of toch iets maatje ATR-72, zoals hun Italiaanse collega's. Die hebben niet gewacht op een Atlantique vervanger van Airbus.

Zowel Frankrijk als Duitsland willen pas in de begin jaren 30 hun huidige kisten vervangen, dat is dus ergens tussen 2030 - 2035.
Ik vind het A320 Neo M3A concept heel erg interessant ook voor Nederland met de gedachte van meerdere taken met 1 basis kist te kunnen uitvoeren maar dan moet dat niet te lang duren en als de plannen nu pas liggen rond 2030 is dat in mijn ogen te laat maar op het tempo dat de politiek nu gaat hoeft het voor Nederland ook niet eerder als er überhaupt weer een MPA gaat komen.

Een optie is natuurlijk ook dat we nieuwe MPA's in onbemande vorm aankopen want daar zit (grotendeels) de toekomst , maar die opties zijn ook nog niet zo verkrijgbaar. Er is nu de MQ-4C Triton om naast de P-8 te werken maar die is nog niet in staat om ook op te treden tegen dreigingen.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/10/2018 | 18:57 uur
Leuk voor de Middellandse zee en kustgebieden.
Of de Carib  :silent: