Nationaal plan voor de NAVO, Nederland

Gestart door Huzaar1, 25/12/2018 | 12:40 uur

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 27/12/2018 | 12:19 uur
Een groot deel van de inventaris van de KL is ook moderner dan die van de KM. Ook relatief gezien.
Uiteindelijk maakt het allemaal niet veel uit. Wat m.i. nu nog steeds mist, is een echte overkoepelende visie. Echt beleid. Niet iets zoals nu dat is toegeschreven naar 'iedereen een evengroot stukje van de taart geven'. Zeker aangezien we uiteindelijk altijd meer ambitie behouden dan we zelfstandig waar kunnen maken, moet hier ook op hoger niveau over nagedacht worden. NATO is daar wél heel druk mee, maar lijkt mij op dit moment te veel naar de Russen te kijken. Maar voor ons is er meer, en dat verhaal, of dat nu een EU/Europees NATO/kopgroep whatever verhaal is, is nodig. Daar moet uit blijken wat we nodig hebben en hoe we dat verdelen.

Dat komt omdat de dreiging ook uit een hoek komt waar we niet direct naast liggen. En dat is juist 1 van de drie hoofdtaken van Defensie.

https://www.defensie.nl/overdefensie/wat-doet-defensie

Willen we echt zelf plannen gaan maken moet je een status hebben a la Zweden, maar die zullen denk ik over niet al te lange tijd bij de NAVO aansluiten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

PieBie

Citaat van: Thomasen op 27/12/2018 | 12:19 uur
Een groot deel van de inventaris van de KL is ook moderner dan die van de KM. Ook relatief gezien.
Uiteindelijk maakt het allemaal niet veel uit. Wat m.i. nu nog steeds mist, is een echte overkoepelende visie. Echt beleid. Niet iets zoals nu dat is toegeschreven naar 'iedereen een evengroot stukje van de taart geven'. Zeker aangezien we uiteindelijk altijd meer ambitie behouden dan we zelfstandig waar kunnen maken, moet hier ook op hoger niveau over nagedacht worden. NATO is daar wél heel druk mee, maar lijkt mij op dit moment te veel naar de Russen te kijken. Maar voor ons is er meer, en dat verhaal, of dat nu een EU/Europees NATO/kopgroep whatever verhaal is, is nodig. Daar moet uit blijken wat we nodig hebben en hoe we dat verdelen.

Mag toch hopen dat dit beleid er is, maar simpelweg niet gedeeld wordt.
En daarnaast heeft Nederland de visie om iets van een eigen - hoe klein dan ook - broek op te houden te land, ter zee en in de lucht, dan blijf je de taart dus verdelen.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/12/2018 | 11:59 uur
Ik vind de NH-90 een prima SOF kist maar het meest ideale is nog een ''grote'' heli er naast bijvoorbeeld de AW-101 van de Italianen in SOF configuratie of MH-47's. Wat best mogelijk is in een klein aantal 6 a 8 MH-47G's, de Britten willen ze ook kopen dus export naar partners is blijkbaar mogelijk. Waarom geen 8 NH90 SOF + 8 MH-47G's voor onze SOF aviation en aangevuld door een transport / fire support fixed wing kist?

Eerder dit jaar was er een oefening in Nederland waarbij de HH-101 Caesar van dichtbij kon worden bekeken.

https://theaviationist.com/2018/06/15/30-combat-aircraft-from-7-nations-take-part-in-aproc-2018-personnel-recovery-exercise-in-the-netherlands/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 27/12/2018 | 11:18 uur
Alles is afhankelijk van de gestelde eisen en gebruik. SOF/CSAR helikopters hebben vaak alleen bewapening ter zelfverdediging. Zwaarder bewapend kan, maar gaat dan vaak ten koste van het gewicht en/of ruimte.

De Caracal en Pave Hawk kunnen met hun bewapeningsmogelijkheden doorgaan voor helicopter gunships. Zelfs de Italiaanse HH-139 gaat die kant op.

Ik vind de NH-90 een prima SOF kist maar het meest ideale is nog een ''grote'' heli er naast bijvoorbeeld de AW-101 van de Italianen in SOF configuratie of MH-47's. Wat best mogelijk is in een klein aantal 6 a 8 MH-47G's, de Britten willen ze ook kopen dus export naar partners is blijkbaar mogelijk. Waarom geen 8 NH90 SOF + 8 MH-47G's voor onze SOF aviation en aangevuld door een transport / fire support fixed wing kist?

Citaat van: artemivanov op 27/12/2018 | 11:48 uur
Wordt hier niet alleen maar mee bedoelt dat er extra NH90's (huidige configuratie) komen omdat 300sqn zich volledig op SOF gaat richten?

Als je een deticated SOF aviation gaat oprichten dan geef je dat bij nieuwe aankoop ook gespecialiseerde helikopters en niet de standaard NFH zonder de ASW meuk er in.
SOF vraagt ook extra bewapening, bepantsering en extra sensoren/ decoys en van dat soort middelen.


Sparkplug

Citaat van: artemivanov op 27/12/2018 | 11:48 uur
Wordt hier niet alleen maar mee bedoelt dat er extra NH90's komen omdat 300sqn zich volledig op SOF gaat richten?

Nu ik het opnieuw lees, wordt met extra rotary wing inderdaad extra helikopters bedoeld. Met wing wordt dus niet een  eenheid o.i.d. bedoeld. Ander Engels woord voor rotary wing is rotorcraft en dan wordt vaak helikopter bedoeld.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

artemivanov

#37
Citaatadditional enablers for our Special Operations Forces (on ground and in air, including an additional rotary wing)

Wordt hier niet alleen maar mee bedoelt dat er extra NH90's (huidige configuratie) komen omdat 300sqn zich volledig op SOF gaat richten?


Sparkplug

Citaat van: Parera op 27/12/2018 | 10:43 uur
Voor mij klinkt het logisch dat we mee kijken bij dit Franse plan voor de cougar vervanging binnen de SOF aviation. Waarschijnlijk hebben we nog wel wat andere eisen maar dat is dan aan ons, ook gebruiken wij niet de TTH maar NFH variant al moet dat weinig verschil maken verwacht ik. Voor de Fransen 10 NH90 SOF's, voor Nederland 8 ? De Fransen gebruiken de Tiger voor vuursteun bij de NH90 SOF iets waar wij nog wel een oplossing voor moeten zoeken of de AH-64 gebruiken.

Alles is afhankelijk van de gestelde eisen en gebruik. SOF/CSAR helikopters hebben vaak alleen bewapening ter zelfverdediging. Zwaarder bewapend kan, maar gaat dan vaak ten koste van het gewicht en/of ruimte.

De Caracal en Pave Hawk kunnen met hun bewapeningsmogelijkheden doorgaan voor helicopter gunships. Zelfs de Italiaanse HH-139 gaat die kant op.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#35
Citaat van: Huzaar1 op 25/12/2018 | 12:40 uur
-Een extra Helicopter squadron (NH90)

Terug komend op het Franse plan voor een SOF NH90;

Het gaat in Frankrijk om 10 NH90's in SOF configuratie, waarschijnlijk op basis van de TTH als ik het zo bekijk. Deze SOF variant word uitgerust met extra optische systemen zoals Safrans Eurofl'Eye systeem (.pdf) dat naast de FLIR gebruik maakt van vaste panorama sensoren. Dit systeem word geïntegreerd met het Thales TopOwl helmet display systeem dat volgens Thales al door Nederland gebruikt word.

Het Eurofl'Eye geeft een 240 graden breed beeld rondom de helikopter met maximaal 90 graden elevatie. De FLIR bol word ook vervangen door de EUROFLIR 410 van Safran. Deze nieuwe FLIR kan o.a. een kaart overlay maken die mee beweegt, bewegende doelen in kaart brengen (hot spot detection) en vergrote resolutie met hoge zoom capaciteit voor het identificeren van doelen en observatie op grote afstand. Verder kan het alles wat een andere FLIR ook kan.

Folder 1 (.pdf) & Folder 2(.pdf) van de EUROFLIR 410.

Citaat
France prepares NH90 Special Forces variant

France has awarded a contract for studies of a system to help helicopter pilots fly in degraded conditions. The system is destined for NH90 helicopters to be operated by French Special Forces.

France's DGA defence procurement agency has awarded a contract for studies of a system to help helicopter pilots fly in degraded conditions. The system is destined for NH90 helicopters to be operated by French Special Forces.

The contract concerns the Eurofl'Eye system, a panoramic, multispectral 3D pilot-aid sensor under development by Safran Electronics & Defense and displayed at the Eurosatory show in June. At Eurosatory, Eurofl'Eye highlighted its Trailblazer concept, combining Eurofl'Eye and the company's Euroflir 410 turret.

The system will be used on the NH90 in conjunction with a Thales TopOwl helmet-mounted sight and display. It is designed to provide pilots with an independent 200° view.

The system will be tested on simulators and flying testbeds. The 4th RHFS Special Forces Helicopter Regiment, which will operate the helicopters, will be involved in all stages of the qualification process.

The French multiyear defence spending bill for the period 2019-2025 comprises a requirement for 10 Special Forces NH90s, including six to be delivered by 2025. These machines are intended to replace the H225 Caracals currently operated by the 4th RHFS.

[Source: aircosmosinternational.com ]

Voor mij klinkt het logisch dat we mee kijken bij dit Franse plan voor de cougar vervanging binnen de SOF aviation. Waarschijnlijk hebben we nog wel wat andere eisen maar dat is dan aan ons, ook gebruiken wij niet de TTH maar NFH variant al moet dat weinig verschil maken verwacht ik. Voor de Fransen 10 NH90 SOF's, voor Nederland 8 ? De Fransen gebruiken de Tiger voor vuursteun bij de NH90 SOF iets waar wij nog wel een oplossing voor moeten zoeken of de AH-64 gebruiken.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 26/12/2018 | 16:13 uur
De Kmar is qua personeels aantal de Luchtmacht al voorbij.
Klopt. Van 5-6k pax naar 8k+ pax in een paar jaar vind ik best wat.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 25/12/2018 | 21:49 uur
Wishful thinking, maar gezien het feit dat hier meerdere departementen bij betrokken zijn, en gezien het nationale belang dat meespeelt, is het mogelijk dat uw aanname niet klopt.

De Kmar is qua personeels aantal de Luchtmacht al voorbij.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Ros op 25/12/2018 | 23:40 uur
Yup, de NAVO heeft dit al jaren geslikt en zal dit nu ook doen.  Te veel angst dat de organisatie uit elkaar ploft. Plus dat er geen enkel dwangmiddel is om leden te dwingen tot actie.

Aangezien de VS het leeuwendeel van de NATO is zou ik daar nog maar niet zo zeker van zijn. Daarbij zijn een flink aantal landen binnen de NATO wel serieus bezig om hun inspanning te verhogen... Als collectief kun je je nog redelijk makkelijk achter elkaar verschuilen en de grijze muis uithangen maar als je straks met Belgie de enige bent die er een potje van maakt is het gauw afgelopen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 25/12/2018 | 23:40 uur
Yup, de NAVO heeft dit al jaren geslikt en zal dit nu ook doen.  Te veel angst dat de organisatie uit elkaar ploft. Plus dat er geen enkel dwangmiddel is om leden te dwingen tot actie.

Trump laat zien dat hij het blijkbaar wel serieus neemt.... zie de Europese paniek reacties op het spontane vertrek uit Syrië.... Men ziet blijkbaar plots dat we geen reet voorstellen zonder de Amerikanen... Een ingeslagen weg die ook een Trump opvolger niet zo maar weer terug zal draaien.

Ros

Citaat van: A.J. op 25/12/2018 | 22:09 uur
Dus men neemt gewoon genoegen met zoete broodjes? Dat is wat je zegt?

Yup, de NAVO heeft dit al jaren geslikt en zal dit nu ook doen.  Te veel angst dat de organisatie uit elkaar ploft. Plus dat er geen enkel dwangmiddel is om leden te dwingen tot actie.

Flyguy

Citaat van: Lex op 25/12/2018 | 21:49 uur
Wishful thinking, maar gezien het feit dat hier meerdere departementen bij betrokken zijn, en gezien het nationale belang dat meespeelt, is het mogelijk dat uw aanname niet klopt.

Kan kloppen, maar aan de hand van wat ik van een van onze boys in blue hoorde denk ik dat zij wel redelijk achteraan intreden met de uitbreidingen die zij hebben ontvangen. Dat betekent niet dat ze (vooral op personeelsgebied; zie b.v. de situatie op Schiphol) niets meer verdienen, want dat verdienen alle KMDs nu ontzettend hard.

Feit blijft wel dat de KL nu eerst eindelijk wat terechte aandacht krijgt en dat de rest zich daarachter aansluit.

A.J.

Citaat van: Ros op 25/12/2018 | 22:04 uur
In dit geval.......welk bewijs ? Een verklaring iets te willen gaan doen is geen bewijs.

Iets met begrijpend lezen want het ging helemaal niet over dit verhaal...

Citaat
De NAVO zal dit wel pikken, de VS weet ik nog niet. Trump & Co. hebben nationale trubbels genoeg en of zij zich nu echt druk gaan maken ?

Dus men neemt gewoon genoegen met zoete broodjes? Dat is wat je zegt?