Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

Kership lanceert de romp van de tweede van de nieuwe Belgisch-Nederlandse mijnenjagers

https://www.meretmarine.com/fr/defense/kership-lance-la-coque-du-deuxieme-des-nouveaux-chasseurs-de-mines-belgo-neerlandais


De toekomstige Zr.Ms. Vlissingen is in Concarneau ter water gelaten.

Harald

DSEI 2023: Thales Explores Airborne MCM Sensor   ( interessant voor onze MCM schepen )

Thales UK has revealed that it is self-funding research and development of an electro-optical/infrared airborne mine countermeasures (MCM) sensor payload suitable for operations from light helicopters and uncrewed air vehicles (UAVs).

Leveraging core technology pulled through from  the Avni airborne intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) suite previously developed by Thales Optronic Missiles Electronics in Glasgow for counter-insurgency and anti-poaching operations, the system – given the name SWEEPIR 30 – is being designed for the detection of drifting and floating mines. A prototype system is already in test.

Although Thales has already made significant investments in the development of maritime autonomous systems and sensors for MCM, it currently lacks an airborne sensor payload in its product portfolio. To fill this gap, the company is looking to repurpose technology from the Avni ISR product line to develop a wide field-of-view system detect floating and near-surface mine threats.

A SWEEPIR 30 testbed – configured with an array of ten downward-looking uncooled long waveband infrared cameras – is being used to support initial experimentation. Early trials have been flown using a commercial Bell LongRanger helicopter.

Thales is striving to minimise the SWEEPIR 30 form factor, both for the sensor cluster and the backbone processing unit.  Early discussions with UAV house Schiebel have given confidence that the system's space and weight would enable integration with Schiebel's widely sold Camcopter S-100 UAV.

According to Thales, the final airborne MCM product solution is likely to be multi-spectral, with a combination of electro-optical, infrared and LIDAR sensors. LIDAR would offer a capability to detect mines just below the sea surface.

Thales is continuing self-funded development work, with an aspiration to have a 'minimum viable product' ready for market by the end of 2024.

https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2023/2023/09/dsei-2023-thales-explores-airborne-mcm-sensor/


Schiebel S100 VTOL UAV in Royal Navy configuration (as part of project Peregrine) hanging above the Thales booth at DSEI 2023. The SWEEPIR 30 is so compact and light that it could be fitted on the S100.

Parera

#2384
Ik heb toch het idee dat met slechts de aanpassing van het LARS en de Bofors 40 mm omruilen voor de RapidFire van Thales de schepen wel voor 90% overeenkomstig gaan zijn. Het Franse LARS systeem zorgt er wel voor dat het achterdek komt te vervallen en ook (een deel van) het (UAV) helidek zal komen te vervallen. En misschien komen de Franse er achter dat dit zo een ingrijpende aanpassing is dat ze hier toch niet voor kiezen ondanks dat het systeem volgens de Franse marine te complex, riskant en niet flexibel genoeg is.

Een andere optie is om de schepen voor Frankrijk wat te verlengen waardoor de LARS beter geplaatst kan worden. En als Frankrijk zich aansluit dan zou het zomaar kunnen dat er meer landen zich aan sluiten en we nog wat kunnen terug verdienen op deze schepen op de lange termijn in onderdelen en onderhoud.

Als men in Parijs een aantal keutels kunnen intrekken hebben we hier een prachtige impressie van de Franse MCM moederschepen.



Keutels:
- LARS overnemen.
- Toolbox 1 op 1 overnemen van BE/NL project (kosten besparend).

Harald

extra info :

Deel romp nieuwe Belgische mijnenjager van Polen naar Frankrijk gesleept
https://marineschepen.nl/nieuws/Deel-romp-nieuwe-Belgische-mijnenjager-van-Polen-naar-Frankrijk-gesleept-040923.html

.../...

CitaatFrankrijk sluit aan
Vorige week heeft Frankrijk zich ook aangesloten bij het Nederlands-Belgische programma.

Minister van Defensie Kajsa Ollongren gaf tegenover het ANP aan dat het niet meer dan logisch is dat er gewerkt wordt aan verdere samenwerking met de Fransen. De eerste stap in dit proces was volgens de minister het gebruik van dezelfde schepen. Tevens had Ollongren het al over verdere stappen in de samenwerking, maar dit noemde zij slechts "toekomstmuziek". Over verdere stappen in de samenwerking werden zodoende nog geen enkele details bekendgemaakt en vooralsnog lijken de plannen zich te concentreren op de mijnenbestrijdingsvaartuigen.

Het is nog wel de vraag in hoeverre er sprake zal zijn van familievorming. Eerder bleek al dat Frankrijk toch niet helemaal in dezelfde lijn als Nederland en België denkt. Zo zouden de Fransen de voorkeur geven aan een ander launch and recovery systeem voor de varende drones en is men ook van plan om een ander kanon op de schepen te plaatsen
.

Parera

Megablok voor toekomstig mijnenbestrijdingsvaartuig M941 Tournai onderweg over zee naar Franse haven



Het Binationaal Vervangingsprogramma van de Mijnenbestrijdingsvaartuigen (BEL-NLD), ook gekend als het rMCM-programma (renovatie Mine Countermeasures) draait op volle toeren!  Het megablok van de M941 Tournai, de boeg en een deel van de romp (van 40 x 17 x 10 meter), wordt momenteel door de sleper Mentor gesleept via het Kattegat, de Noordzee, het kanaal, en zo naar Concarneau in Frankrijk waar het uiteindelijk gelast zal worden aan de assemblage. De aankomst van het megablok staat gepland in de eerste week van september. Volg hier de sleper via internet!



https://beldefnews.mil.be/megablok-voor-toekomstig-mijnenbestrijdingsvaartuig-m941-tournai-onderweg-over-zee-naar-franse-haven/

Parera

#2381
Het toetreden van de Franse marine is voor het programma een mooie opsteker en hiermee hebben we in feite een ''Tripartite mk2'' in handen. Ik ben benieuwd of er in de (nabije) toekomst ook nog andere landen toegevoegd gaan worden aan het project waaronder de Britse Royal Navy al zijn de plannen daar op dit moment ander dan dedicated MCM schepen (Type 32 + civiele moederschepen).

Het Franse SLAM-F programma ter vervanging van de huidige MCMV's zou bestaan uit 6 moederschepen + 8 toolboxen + 5 moederschepen voor EOD duikers gecombineerd op een Mine Warfare Data Processing System (SEDGM). Daarnaast komen er 8 Ophrys klasse duik ondersteuningsvaartuigen.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 31/08/2023 | 22:41 uurBS. Dat zijn vele verschillende zaken, welke het niet verdienen op een hoop geschoven te worden.
Dat is hoe het werkt lexmans. Waarom staat het er dan niet, omdat het te interessant is?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 31/08/2023 | 22:05 uurNou ja, er gebeurt veel dus in die context is het begrijpelijk dat zoiets niet op de voorgrond komt. Met name met positief nieuws als vaste contracten voor manschappen. Vandaar.
BS. Dat zijn vele verschillende zaken, welke het niet verdienen op een hoop geschoven te worden.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 31/08/2023 | 21:55 uurWat is dan de minst interessante/sexy?

Dus daar waar Frankrijk betrokken raakt/is, geen noodzaak tot nadere vermelding?

Nou ja, er gebeurt veel dus in die context is het begrijpelijk dat zoiets niet op de voorgrond komt. Met name met positief nieuws als vaste contracten voor manschappen. Vandaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 31/08/2023 | 18:58 uurIs voor ons ook een van de minst interessante/sexy aanbestedingen die er zijn.
Wat is dan de minst interessante/sexy?

Dus daar waar Frankrijk betrokken raakt/is, geen noodzaak tot nadere vermelding?

Huzaar1

Is voor ons ook een van de minst interessante/sexy aanbestedingen die er zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Harald op 31/08/2023 | 10:23 uurFrance Joins Belgian-Dutch Minehunter Program
Opvallend dat NL-MINDEF (nog) geen bericht hieromtrent heeft gepubliceerd.


Harald

France Joins Belgian-Dutch Minehunter Program


French Armed Forces Minister Sebastien Lecornu poses with his Belgian and Dutch colleagues, Ludivine Dedonder (C) and Kajsa Ollongren (R), who announced that France will join the Belgian-Dutch joint minehunter program. The photograph was taken in Toledo, Spain, where they are attending an informal meeting of EU defense ministers.

France has joined the Belgian-Dutch minehunter program, the Belgian and Dutch defense ministers announced on their Twitter/X accounts on Wednesday morning from Toledo, Spain, where EU defense ministers are holding an informal meeting.

French Armed Forces Minister Sebastien Lecornu, who posed with his two colleagues for a photograph they used in their announcements, has not yet reacted, and nothing has been posted on the subject on his ministry's website.

"France is joining the Belgian-Dutch anti-mine naval development program. Welcome! Cooperation in this domain remains crucial to guarantee safe shipping routes and more European strategic autonomy. Our operational cooperation and interoperability will benefit from it," Belgian Defense Minister Ludivine Dedonder tweeted from Toledo.

This development is not totally unexpected, as France announced in October 2022 that it would join the program, with an initial order due this year.

The three countries' navies presently operate the same minehunters, built in the 1980s under the Tripartite Minehunter program. While Belgium and the Netherlands jointly launched a replacement progam, France had not yet committed to the replacement of its own Tripartite ships, known as the Eridan-class.

"Today, France signed to join the Dutch-Belgian project to replace our mine countermeasures vessels. The joint development of these innovative ships is an example for the future of European defence cooperation. The war in Ukraine underlines the importance of this maritime capability," Dutch Defense Minister Ollongren tweeted.

The Belgian-Dutch program is managed by Belgium Naval & Robotics - a joint venture between two French companies, Naval Group and ECA Group – which was awarded a contract in 2019 to build twelve minehunters and their drone systems for the Belgian and Royal Netherlands Navies. The program will run for over 10 years.

Six ships will be delivered to the Belgian Navy and six to the Royal Netherlands Navy with a first delivery scheduled for 2024.  They will be equipped with complete drone systems supplied by ECA Group containing a total of more than eighty underwater, surface and aerial drones entirely dedicated to mine countermeasures operations. It is not yet known how many ships France will procure.

https://www.defense-aerospace.com/france-joins-belgian-dutch-minehunter-program-ministers/

Parera

#2373
Via COMMIT

⚓️ De bouw van het toekomstige mijnenbestrijdingsvaartuig Zr.Ms. Scheveningen is begonnen!

Vandaag werd in de Roemeense stad Giurgiu de kiel van het schip officieel gelegd. Dat gebeurde door middel van een ceremonie waarbij een munt in de kiel werd gelast. Zr.Ms. Scheveningen is het vierde schip in de reeks van de in totaal twaalf schepen die voor de Belgische en Nederlandse marine worden gebouwd en geleverd zullen worden in de periode 2025 en 2030.

Wat volgt hierna? De komende periode staat in het teken van het bouwen van het casco. Vervolgens worden de grote componenten zoals motoren geplaatst en worden vele kilometers leidingen en kabels aangelegd. Als laatste volgt het afmonteren en krijgt het schip de verflaag, wat in Frankrijk zal gebeuren. Na het in bedrijfstellen van alle systemen volgt er een proefvaart waarna het schip officieel wordt overgedragen.

Ook zo levert Commando Materieel en IT het beste materieel voor de krijgsmacht.






StrataNL

Citaat van: Parera op 02/05/2023 | 10:18 uur
Er zit wel een dunne grondlaag op, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld het CSS dan gebruikt men daar wel een andere kleur menie voor de opbouw of een extra beschermende laag (het grijs/gele deel). Je zou denken dat de Franse ook zodra ze een module gebouwd hebben deze gelijk in de verf zetten zoals Damen dat veelal wel doet. Het staal kan wel buiten blijven, maar hoe eerder er verf opzit hoe beter het is voor de preventie van roest natuurlijk.
In NL is het de laatste jaren meer en meer gebruikelijk om secties zo snel mogelijk in de primer te zetten ja, om meerdere redenen. Maar echt noodzakelijk zou ik het niet noemen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation