Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Huzaar1

Is leuk dat dat kan natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat als we daadwerkelijk voor seabed warfare hele andere schepen hadden willen ontwikkelen.

En daarnaast, deze capaciteit ben je kwijt omdat die dingen straks meteen aan het werk kunnen om onder vredige omstandigheden te gaan mijnvissen op de noordzee en het kanaal  :sick: .

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/10/2023 | 18:56 uurEr blijven een hoop haken en ogen aan, maar al met al zijn het er gewoon geschikte schepen voor. De decotank gaan we volgens de laatste concepten sowieso vanaf stappen.
Citaat van: Thomasen op 19/10/2023 | 18:56 uurEr blijven een hoop haken en ogen aan, maar al met al zijn het er gewoon geschikte schepen voor. De decotank gaan we volgens de laatste concepten sowieso vanaf stappen.

Prima als daar al plannen voor zijn dan is dat niet meer nodig, misschien hooguit een of twee stuks in een container zodat ''als het nodig is'' ze op elk schip geplaatst kunnen worden in de (nieuwe) vloot. Dat is nou net zo een mooie maar ook simpele missie module die geschikt is voor de marine duikers (zowel EOD, MCM als bijvoorbeeld kikkers van het KMARNS). Die decotanks in containers zijn zelfs COTS zo te koop dus simpeler word het niet.

Maar het toevoegen van Seabed Warfare aan deze schepen lijkt me voor de marine component en/of onze KM de logische volgende stap nadat ze operationeel zijn voor MCM-taken.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2023 | 18:32 uurZou misschien een goed idee zijn ze direct door te sturen naar Oekraine.

Ik moet zeggen dat ik heel lang tegen deze schepen geweest ben, omdat Frans en ook omdat ze enkel voor deze taak (MCM) geschikt zijn. Maar wat men nu in Frankrijk gaat doen is deze schepen ook inzetten voor Seabed Warefare en op dat gebied denk ik dat ook voor BE en NL dat deze schepen nuttig ingezet kunnen gaan worden.

Daarom zou ik het ook echt verstandig vinden dat we van beide landen de laatste 2 schepen aanpassen zoals Frankrijk dit ook doet en ze te verlengen met 3,60 m waardoor er meer ruimte ontstaat voor seabed warefare modules en een decompressiekamer voor duikers. Dit betekend dat we straks dan wel 2 verschillende versies krijgen binnen dezelfde klasse maar in feite zijn ze dan nog 95% hetzelfde.

- 8x MCMV moederschip
- 4x MCMV moederschip + Seabed Warfare capable

En ja die taak zou ook kunnen met de huidige lengte maar als we dan toch samenwerken ben ik er ook voor om dit goed uit te voeren.

Huzaar1

Zou misschien een goed idee zijn ze direct door te sturen naar Oekraine.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Mijnenbestrijdingsvaartuig Vlissingen te water



Onder grote belangstelling is vandaag de Vlissingen te water gelaten. Het gaat om het eerste nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuig voor de Koninklijke Marine. De ceremonie speelde zich af in het Franse Concarneau. De havenstad ligt  aan de zuidkust van Bretagne, waar dit schip is gebouwd. De Vlissingen wordt in 2025 operationeel en krijgt pas dan Zr.Ms. voor de naam.

De Vlissingen is 1 van de 12 nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen die de marine samen met België heeft aangeschaft. Beide landen krijgen er 6. De levering vindt plaats tussen 2024 en 2030. Met de bouw van nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen krijgt de Koninklijke Marine een modern en robuust schip. Het is inzetbaar voor mijnenbestrijdingsoperaties waar ook ter wereld.

Dreiging neemt toe
"Met deze schepen kunnen de Belgische en Nederlandse marine een ongelooflijk grote bijdrage leveren aan de veiligheid in de wereld", zei Commandant Zeestrijdkrachten viceadmiraal René Tas. "De dreiging, ook van zeemijnen, neemt niet bepaald af op dit moment. De communicatie tussen de continenten gaat al voor 90% onder water en daarvan zijn we afhankelijk. De stremming in het Suezkanaal en de aanslag op Nordstream hebben bewezen dat een vrije zee essentieel is."

Frankrijk sluit aan
Het contract voor het programma werd in 2019 gegund aan Belgium Naval & Robotics. Dit is een consortium bestaande uit Naval Group en ECA Group, nu bekend als Exail. De eerste nieuwe Belgische mijnenjager, Oostende, is in maart dit jaar te water gelaten. Inmiddels zijn ook de Tournai en Scheveningen in aanbouw. Frankrijk heeft zich sinds kort eveneens aangesloten bij het Belgisch-Nederlandse programma.

Revolutionair ontwerp
De nieuwe schepen hebben een revolutionair ontwerp. Dat zit hem in de systemen, maar ook in de manier van opereren. De mijnenbestrijdingsvaartuigen worden bijvoorbeeld voorzien van moderne sensoren. Daarnaast bevatten de schepen een toolbox met onbemande en autonome varende en vliegende drones. Deze zijn op, boven en onder het water in te zetten. Zo hoeven de schepen met hun  bemanning niet meer een gebied in met mogelijk zeemijnen of andere explosieven.

Actueel
De dreiging van zeemijnen is nog steeds actueel. Het zijn relatief goedkoop en makkelijk te produceren explosieven. Hiermee zijn bijvoorbeeld zeehavens te blokkeren. Verder ligt de zeebodem nog vol met explosieven uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Alleen al in de Noordzee gaat het naar schatting om tienduizenden projectielen.

Oekraïne
De huidige mijnenjagers van de Alkmaarklasse zijn aan het einde van de levensduur en daarom toe aan vervanging. Eerder dit jaar maakte minister van Defensie Kajsa Ollongren bekend dat twee Nederlandse schepen na 2025 aan Oekraïne worden geschonken.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/10/19/mijnenbestrijdingsvaartuig-vlissingen-te-water






Parera

France Joins Belgium And The Netherlands For Mine Warfare Motherships

France inked, at the end of August, a memorandum of understanding (MoU) with Belgium and the Netherlands for the development and construction of future mine warfare vessels for the French Navy (Marine Nationale).

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/10/france-joins-belgium-and-the-netherlands-for-mine-warfare-motherships/


Ondanks dat het al wat ouder nieuws is bevat het artikel toch wat nieuwe interessante info.
Zo zullen de Franse MCM's hetzelfde LARS krijgen als die van BE en NL maar wel met wat kleine aanpassingen aan het LARS en/of de USV's zodat deze er in passen (USV van Thales). Daarnaast verlengen de Franse de schepen met 3,60 m waardoor ze uitgerust kunnen worden met een decompressie kamer voor duikers en er ook ruimte ontstaat voor de nieuw aan te schaffen Seabed Warfare modules. Deze nieuwe taak komt bij de Franse ook te liggen bij de MCMV's, ik zie het nog wel gebeuren dat wij besluiten om de laatste 4 (2x NLD + 2x BE) ook te verlengen tegen meer kosten.

Huzaar1

Lelijker kan in ieder geval niet, dat is een pluspunt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Kership lanceert de romp van de tweede van de nieuwe Belgisch-Nederlandse mijnenjagers

https://www.meretmarine.com/fr/defense/kership-lance-la-coque-du-deuxieme-des-nouveaux-chasseurs-de-mines-belgo-neerlandais


De toekomstige Zr.Ms. Vlissingen is in Concarneau ter water gelaten.

Harald

DSEI 2023: Thales Explores Airborne MCM Sensor   ( interessant voor onze MCM schepen )

Thales UK has revealed that it is self-funding research and development of an electro-optical/infrared airborne mine countermeasures (MCM) sensor payload suitable for operations from light helicopters and uncrewed air vehicles (UAVs).

Leveraging core technology pulled through from  the Avni airborne intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) suite previously developed by Thales Optronic Missiles Electronics in Glasgow for counter-insurgency and anti-poaching operations, the system – given the name SWEEPIR 30 – is being designed for the detection of drifting and floating mines. A prototype system is already in test.

Although Thales has already made significant investments in the development of maritime autonomous systems and sensors for MCM, it currently lacks an airborne sensor payload in its product portfolio. To fill this gap, the company is looking to repurpose technology from the Avni ISR product line to develop a wide field-of-view system detect floating and near-surface mine threats.

A SWEEPIR 30 testbed – configured with an array of ten downward-looking uncooled long waveband infrared cameras – is being used to support initial experimentation. Early trials have been flown using a commercial Bell LongRanger helicopter.

Thales is striving to minimise the SWEEPIR 30 form factor, both for the sensor cluster and the backbone processing unit.  Early discussions with UAV house Schiebel have given confidence that the system's space and weight would enable integration with Schiebel's widely sold Camcopter S-100 UAV.

According to Thales, the final airborne MCM product solution is likely to be multi-spectral, with a combination of electro-optical, infrared and LIDAR sensors. LIDAR would offer a capability to detect mines just below the sea surface.

Thales is continuing self-funded development work, with an aspiration to have a 'minimum viable product' ready for market by the end of 2024.

https://www.navalnews.com/event-news/dsei-2023/2023/09/dsei-2023-thales-explores-airborne-mcm-sensor/


Schiebel S100 VTOL UAV in Royal Navy configuration (as part of project Peregrine) hanging above the Thales booth at DSEI 2023. The SWEEPIR 30 is so compact and light that it could be fitted on the S100.

Parera

#2384
Ik heb toch het idee dat met slechts de aanpassing van het LARS en de Bofors 40 mm omruilen voor de RapidFire van Thales de schepen wel voor 90% overeenkomstig gaan zijn. Het Franse LARS systeem zorgt er wel voor dat het achterdek komt te vervallen en ook (een deel van) het (UAV) helidek zal komen te vervallen. En misschien komen de Franse er achter dat dit zo een ingrijpende aanpassing is dat ze hier toch niet voor kiezen ondanks dat het systeem volgens de Franse marine te complex, riskant en niet flexibel genoeg is.

Een andere optie is om de schepen voor Frankrijk wat te verlengen waardoor de LARS beter geplaatst kan worden. En als Frankrijk zich aansluit dan zou het zomaar kunnen dat er meer landen zich aan sluiten en we nog wat kunnen terug verdienen op deze schepen op de lange termijn in onderdelen en onderhoud.

Als men in Parijs een aantal keutels kunnen intrekken hebben we hier een prachtige impressie van de Franse MCM moederschepen.



Keutels:
- LARS overnemen.
- Toolbox 1 op 1 overnemen van BE/NL project (kosten besparend).

Harald

extra info :

Deel romp nieuwe Belgische mijnenjager van Polen naar Frankrijk gesleept
https://marineschepen.nl/nieuws/Deel-romp-nieuwe-Belgische-mijnenjager-van-Polen-naar-Frankrijk-gesleept-040923.html

.../...

CitaatFrankrijk sluit aan
Vorige week heeft Frankrijk zich ook aangesloten bij het Nederlands-Belgische programma.

Minister van Defensie Kajsa Ollongren gaf tegenover het ANP aan dat het niet meer dan logisch is dat er gewerkt wordt aan verdere samenwerking met de Fransen. De eerste stap in dit proces was volgens de minister het gebruik van dezelfde schepen. Tevens had Ollongren het al over verdere stappen in de samenwerking, maar dit noemde zij slechts "toekomstmuziek". Over verdere stappen in de samenwerking werden zodoende nog geen enkele details bekendgemaakt en vooralsnog lijken de plannen zich te concentreren op de mijnenbestrijdingsvaartuigen.

Het is nog wel de vraag in hoeverre er sprake zal zijn van familievorming. Eerder bleek al dat Frankrijk toch niet helemaal in dezelfde lijn als Nederland en België denkt. Zo zouden de Fransen de voorkeur geven aan een ander launch and recovery systeem voor de varende drones en is men ook van plan om een ander kanon op de schepen te plaatsen
.

Parera

Megablok voor toekomstig mijnenbestrijdingsvaartuig M941 Tournai onderweg over zee naar Franse haven



Het Binationaal Vervangingsprogramma van de Mijnenbestrijdingsvaartuigen (BEL-NLD), ook gekend als het rMCM-programma (renovatie Mine Countermeasures) draait op volle toeren!  Het megablok van de M941 Tournai, de boeg en een deel van de romp (van 40 x 17 x 10 meter), wordt momenteel door de sleper Mentor gesleept via het Kattegat, de Noordzee, het kanaal, en zo naar Concarneau in Frankrijk waar het uiteindelijk gelast zal worden aan de assemblage. De aankomst van het megablok staat gepland in de eerste week van september. Volg hier de sleper via internet!



https://beldefnews.mil.be/megablok-voor-toekomstig-mijnenbestrijdingsvaartuig-m941-tournai-onderweg-over-zee-naar-franse-haven/

Parera

#2381
Het toetreden van de Franse marine is voor het programma een mooie opsteker en hiermee hebben we in feite een ''Tripartite mk2'' in handen. Ik ben benieuwd of er in de (nabije) toekomst ook nog andere landen toegevoegd gaan worden aan het project waaronder de Britse Royal Navy al zijn de plannen daar op dit moment ander dan dedicated MCM schepen (Type 32 + civiele moederschepen).

Het Franse SLAM-F programma ter vervanging van de huidige MCMV's zou bestaan uit 6 moederschepen + 8 toolboxen + 5 moederschepen voor EOD duikers gecombineerd op een Mine Warfare Data Processing System (SEDGM). Daarnaast komen er 8 Ophrys klasse duik ondersteuningsvaartuigen.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 31/08/2023 | 22:41 uurBS. Dat zijn vele verschillende zaken, welke het niet verdienen op een hoop geschoven te worden.
Dat is hoe het werkt lexmans. Waarom staat het er dan niet, omdat het te interessant is?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 31/08/2023 | 22:05 uurNou ja, er gebeurt veel dus in die context is het begrijpelijk dat zoiets niet op de voorgrond komt. Met name met positief nieuws als vaste contracten voor manschappen. Vandaar.
BS. Dat zijn vele verschillende zaken, welke het niet verdienen op een hoop geschoven te worden.