Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 20/10/2023 | 11:57 uurIk hoop dat in de (nabije) toekomst deze schepen juist meer taken erbij gaan krijgen voornamelijk gericht op de Noordzee en onze eigen wateren waardoor ze straks niet specifiek bekend staan als mijn bestrijders maar een grotere rol op zich kunnen nemen.
Wat altijd al de bedoeling was en op dit forum met vuur werd bestreden.

Stoonbrace

Citaat van: Lynxian op 20/10/2023 | 11:48 uurEerder dat ik me vergis; ik heb 0 verstand van mijnenjagen maar door de discussies hier op het forum over de nieuwe mijnenjagers door de jaren heen kreeg ik de indruk dat het Belgische ontwerp een hele andere kant op ging dan dat Nederland eigenlijk wilde. Een stuk minder traditioneel en een stuk meer innovatie dan de Nederlanders hadden gewild. Een stuk groter en uitgebreider ook. (Omdat België ogenschijnlijk ze ook wilt gebruiken als patrouilleschepen.)
Daarbij moet denk ik een onderscheid worden gemaakt tussen wat de Nederlandse marine wil en wat sommigen hier op het forum willen. De Nederlandse marine is voor zover ik weet heel tevreden met deze schepen, de levertermijn en de prijs.

Parera

#2399
Citaat van: Lynxian op 20/10/2023 | 11:48 uurIk dacht altijd dat mijnenjagen een zeer gespecialiseerde taak is waarvoor (vroeger tenminste) ook speciale kunststof huid nodig was. Kan je dit allemaal vervangen voor een civiel schip en zo ja, hoeveel moet je dat civiele schip dan aanpassen zodat het geschikt is?

Met het huidige concept is het veel makkelijker geworden, de nieuwe schepen komen zelf als het goed is niet meer in het gebied met mijnen te varen. Daarvoor sturen ze de 2 USV's (of meerdere vanuit het vlootverband) naar voren, deze zullen dan bestuurd worden vanaf het moederschip en op deze manier de mijnen onschadelijk maken.

De nieuwe schepen zijn nog wel uitgerust met een mine avoidance sonar dus ze kunnen zelfstandig nog wel mijnen opsporen en eventueel met een duiker onschadelijk maken als de toolbox om wat voor reden dan ook niet inzetbaar is. Dit kan zonder al te ingewikkelde stappen gebeuren door vernieuwde / aangepaste toolbox onderdelen aan te kopen.

De Belgen kiezen er ook voor om de schepen in te zetten met mijn leg capaciteit (mogelijk ook via USV's) maar de Nederlandse schepen krijgen deze capaciteit (voorlopig) niet.

Ik hoop dat in de (nabije) toekomst deze schepen juist meer taken erbij gaan krijgen voornamelijk gericht op de Noordzee en onze eigen wateren waardoor ze straks niet specifiek bekend staan als mijn bestrijders maar een grotere rol op zich kunnen nemen.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 20/10/2023 | 08:36 uurOmdat dat mijnenjagen in het kanaal ook vanaf een civiele boot kan met een mijn toolbox.
Ik dacht altijd dat mijnenjagen een zeer gespecialiseerde taak is waarvoor (vroeger tenminste) ook speciale kunststof huid nodig was. Kan je dit allemaal vervangen voor een civiel schip en zo ja, hoeveel moet je dat civiele schip dan aanpassen zodat het geschikt is?

Citaat van: Stoonbrace op 20/10/2023 | 09:12 uurIk kan me vergissen maar het lijkt me dat we ze nog net niet uitgebreid genoeg hebben gemaakt.
Eerder dat ik me vergis; ik heb 0 verstand van mijnenjagen maar door de discussies hier op het forum over de nieuwe mijnenjagers door de jaren heen kreeg ik de indruk dat het Belgische ontwerp een hele andere kant op ging dan dat Nederland eigenlijk wilde. Een stuk minder traditioneel en een stuk meer innovatie dan de Nederlanders hadden gewild. Een stuk groter en uitgebreider ook. (Omdat België ogenschijnlijk ze ook wilt gebruiken als patrouilleschepen.)

Stoonbrace

Citaat van: Lynxian op 20/10/2023 | 01:35 uurEn dat mijnvissen is nog steeds enorm belangrijk want er zitten nog veel van die dingen in de Noordzee. Waarom wil je ze in post #2565 dan direct doorsturen naar Oekraïne? Je loopt op dit forum al jaren te klagen over die dingen maar we hebben ze gewoon nodig, dus ik snap dat nog steeds niet? Ook al hebben de Belgen er een te uitgebreid product van gemaakt, in de basis zijn ze gewoon hard nodig.

Ik kan me vergissen maar het lijkt me dat we ze nog net niet uitgebreid genoeg hebben gemaakt.

Huzaar1

#2396
Citaat van: Lynxian op 20/10/2023 | 01:35 uurEn dat mijnvissen is nog steeds enorm belangrijk want er zitten nog veel van die dingen in de Noordzee. Waarom wil je ze in post #2565 dan direct doorsturen naar Oekraïne? Je loopt op dit forum al jaren te klagen over die dingen maar we hebben ze gewoon nodig, dus ik snap dat nog steeds niet? Ook al hebben de Belgen er een te uitgebreid product van gemaakt, in de basis zijn ze gewoon hard nodig.

Omdat dat mijnenjagen in het kanaal ook vanaf een civiele boot kan met een mijn toolbox.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2023 | 19:16 uurIs leuk dat dat kan natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat als we daadwerkelijk voor seabed warfare hele andere schepen hadden willen ontwikkelen.

En daarnaast, deze capaciteit ben je kwijt omdat die dingen straks meteen aan het werk kunnen om onder vredige omstandigheden te gaan mijnvissen op de noordzee en het kanaal  :sick: .



Natuurlijk is het niet de beste oplossing voor deze nieuwe taak, maar in de komende jaren kan het wel wat ademruimte geven tot dat er een of meerdere gespecialiseerde schepen in gebruik genomen kunnen worden. De Britten hebben het heel slim aangepakt en die hebben nu 1 civiel schip gekocht en omgebouwd voor deze taak. De volgende stap is dat men een compleet nieuw schip gaat laten bouwen voor deze taak waardoor deze 100% voldoet.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2023 | 19:16 uurIs leuk dat dat kan natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat als we daadwerkelijk voor seabed warfare hele andere schepen hadden willen ontwikkelen.

En daarnaast, deze capaciteit ben je kwijt omdat die dingen straks meteen aan het werk kunnen om onder vredige omstandigheden te gaan mijnvissen op de noordzee en het kanaal  :sick: .

En dat mijnvissen is nog steeds enorm belangrijk want er zitten nog veel van die dingen in de Noordzee. Waarom wil je ze in post #2565 dan direct doorsturen naar Oekraïne? Je loopt op dit forum al jaren te klagen over die dingen maar we hebben ze gewoon nodig, dus ik snap dat nog steeds niet? Ook al hebben de Belgen er een te uitgebreid product van gemaakt, in de basis zijn ze gewoon hard nodig.

Huzaar1

Is leuk dat dat kan natuurlijk, maar ik kan me voorstellen dat als we daadwerkelijk voor seabed warfare hele andere schepen hadden willen ontwikkelen.

En daarnaast, deze capaciteit ben je kwijt omdat die dingen straks meteen aan het werk kunnen om onder vredige omstandigheden te gaan mijnvissen op de noordzee en het kanaal  :sick: .

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 19/10/2023 | 18:56 uurEr blijven een hoop haken en ogen aan, maar al met al zijn het er gewoon geschikte schepen voor. De decotank gaan we volgens de laatste concepten sowieso vanaf stappen.
Citaat van: Thomasen op 19/10/2023 | 18:56 uurEr blijven een hoop haken en ogen aan, maar al met al zijn het er gewoon geschikte schepen voor. De decotank gaan we volgens de laatste concepten sowieso vanaf stappen.

Prima als daar al plannen voor zijn dan is dat niet meer nodig, misschien hooguit een of twee stuks in een container zodat ''als het nodig is'' ze op elk schip geplaatst kunnen worden in de (nieuwe) vloot. Dat is nou net zo een mooie maar ook simpele missie module die geschikt is voor de marine duikers (zowel EOD, MCM als bijvoorbeeld kikkers van het KMARNS). Die decotanks in containers zijn zelfs COTS zo te koop dus simpeler word het niet.

Maar het toevoegen van Seabed Warfare aan deze schepen lijkt me voor de marine component en/of onze KM de logische volgende stap nadat ze operationeel zijn voor MCM-taken.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2023 | 18:32 uurZou misschien een goed idee zijn ze direct door te sturen naar Oekraine.

Ik moet zeggen dat ik heel lang tegen deze schepen geweest ben, omdat Frans en ook omdat ze enkel voor deze taak (MCM) geschikt zijn. Maar wat men nu in Frankrijk gaat doen is deze schepen ook inzetten voor Seabed Warefare en op dat gebied denk ik dat ook voor BE en NL dat deze schepen nuttig ingezet kunnen gaan worden.

Daarom zou ik het ook echt verstandig vinden dat we van beide landen de laatste 2 schepen aanpassen zoals Frankrijk dit ook doet en ze te verlengen met 3,60 m waardoor er meer ruimte ontstaat voor seabed warefare modules en een decompressiekamer voor duikers. Dit betekend dat we straks dan wel 2 verschillende versies krijgen binnen dezelfde klasse maar in feite zijn ze dan nog 95% hetzelfde.

- 8x MCMV moederschip
- 4x MCMV moederschip + Seabed Warfare capable

En ja die taak zou ook kunnen met de huidige lengte maar als we dan toch samenwerken ben ik er ook voor om dit goed uit te voeren.

Huzaar1

Zou misschien een goed idee zijn ze direct door te sturen naar Oekraine.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Mijnenbestrijdingsvaartuig Vlissingen te water



Onder grote belangstelling is vandaag de Vlissingen te water gelaten. Het gaat om het eerste nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuig voor de Koninklijke Marine. De ceremonie speelde zich af in het Franse Concarneau. De havenstad ligt  aan de zuidkust van Bretagne, waar dit schip is gebouwd. De Vlissingen wordt in 2025 operationeel en krijgt pas dan Zr.Ms. voor de naam.

De Vlissingen is 1 van de 12 nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen die de marine samen met België heeft aangeschaft. Beide landen krijgen er 6. De levering vindt plaats tussen 2024 en 2030. Met de bouw van nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen krijgt de Koninklijke Marine een modern en robuust schip. Het is inzetbaar voor mijnenbestrijdingsoperaties waar ook ter wereld.

Dreiging neemt toe
"Met deze schepen kunnen de Belgische en Nederlandse marine een ongelooflijk grote bijdrage leveren aan de veiligheid in de wereld", zei Commandant Zeestrijdkrachten viceadmiraal René Tas. "De dreiging, ook van zeemijnen, neemt niet bepaald af op dit moment. De communicatie tussen de continenten gaat al voor 90% onder water en daarvan zijn we afhankelijk. De stremming in het Suezkanaal en de aanslag op Nordstream hebben bewezen dat een vrije zee essentieel is."

Frankrijk sluit aan
Het contract voor het programma werd in 2019 gegund aan Belgium Naval & Robotics. Dit is een consortium bestaande uit Naval Group en ECA Group, nu bekend als Exail. De eerste nieuwe Belgische mijnenjager, Oostende, is in maart dit jaar te water gelaten. Inmiddels zijn ook de Tournai en Scheveningen in aanbouw. Frankrijk heeft zich sinds kort eveneens aangesloten bij het Belgisch-Nederlandse programma.

Revolutionair ontwerp
De nieuwe schepen hebben een revolutionair ontwerp. Dat zit hem in de systemen, maar ook in de manier van opereren. De mijnenbestrijdingsvaartuigen worden bijvoorbeeld voorzien van moderne sensoren. Daarnaast bevatten de schepen een toolbox met onbemande en autonome varende en vliegende drones. Deze zijn op, boven en onder het water in te zetten. Zo hoeven de schepen met hun  bemanning niet meer een gebied in met mogelijk zeemijnen of andere explosieven.

Actueel
De dreiging van zeemijnen is nog steeds actueel. Het zijn relatief goedkoop en makkelijk te produceren explosieven. Hiermee zijn bijvoorbeeld zeehavens te blokkeren. Verder ligt de zeebodem nog vol met explosieven uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Alleen al in de Noordzee gaat het naar schatting om tienduizenden projectielen.

Oekraïne
De huidige mijnenjagers van de Alkmaarklasse zijn aan het einde van de levensduur en daarom toe aan vervanging. Eerder dit jaar maakte minister van Defensie Kajsa Ollongren bekend dat twee Nederlandse schepen na 2025 aan Oekraïne worden geschonken.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2023/10/19/mijnenbestrijdingsvaartuig-vlissingen-te-water






Parera

France Joins Belgium And The Netherlands For Mine Warfare Motherships

France inked, at the end of August, a memorandum of understanding (MoU) with Belgium and the Netherlands for the development and construction of future mine warfare vessels for the French Navy (Marine Nationale).

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/10/france-joins-belgium-and-the-netherlands-for-mine-warfare-motherships/


Ondanks dat het al wat ouder nieuws is bevat het artikel toch wat nieuwe interessante info.
Zo zullen de Franse MCM's hetzelfde LARS krijgen als die van BE en NL maar wel met wat kleine aanpassingen aan het LARS en/of de USV's zodat deze er in passen (USV van Thales). Daarnaast verlengen de Franse de schepen met 3,60 m waardoor ze uitgerust kunnen worden met een decompressie kamer voor duikers en er ook ruimte ontstaat voor de nieuw aan te schaffen Seabed Warfare modules. Deze nieuwe taak komt bij de Franse ook te liggen bij de MCMV's, ik zie het nog wel gebeuren dat wij besluiten om de laatste 4 (2x NLD + 2x BE) ook te verlengen tegen meer kosten.

Huzaar1

Lelijker kan in ieder geval niet, dat is een pluspunt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"