Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Flyguy

Citaat van: Kapitein Rob op 23/01/2012 | 11:43 uur
Citaat van: fly3rguy op 23/01/2012 | 11:31 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 23/01/2012 | 11:17 uur
Vraagje: waar haal je de LCU vandaan die nodig is een tank vanaf het JSS op de kust af te zetten?

Zijn die van de lpd's niet goed?

Tijdens joint caribbean lion zijn leo 2's aan land gezet, is ook te zien in het filmpje

Dat was vanuit een LPD, die hebben LCU's bij zich. Het JSS heeft volgens mij geen LCU's bij zich....

Je haalt een lcu uit een van de lpd's, maar zonder lpd ben je dus nergens.
De jss is volgens mij ook niet bedoeld amphibious assault, het is ten slotte een "jack of all trades, but master of none"

KapiteinRob

Citaat van: fly3rguy op 23/01/2012 | 11:31 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 23/01/2012 | 11:17 uur
Vraagje: waar haal je de LCU vandaan die nodig is een tank vanaf het JSS op de kust af te zetten?

Zijn die van de lpd's niet goed?

Tijdens joint caribbean lion zijn leo 2's aan land gezet, is ook te zien in het filmpje

Dat was vanuit een LPD, die hebben LCU's bij zich. Het JSS heeft volgens mij geen LCU's bij zich....

Flyguy

Citaat van: Kapitein Rob op 23/01/2012 | 11:17 uur
Vraagje: waar haal je de LCU vandaan die nodig is een tank vanaf het JSS op de kust af te zetten?

Zijn die van de lpd's niet goed?

Tijdens joint caribbean lion zijn leo 2's aan land gezet, is ook te zien in het filmpje

KapiteinRob

Vraagje: waar haal je de LCU vandaan die nodig is een tank vanaf het JSS op de kust af te zetten?

Harald

Citaat van: dudge op 23/01/2012 | 10:01 uur
Citaat van: Harald op 20/01/2012 | 14:10 uur
Onze Leo2's zijn niet te vervangen, een aantal moet terug komen om deze capaciteit binnen de KL te behouden. Maar misschien is dan toch een aanvulling van een 105/120 mm gun on wheels wenselijk ?
Een leo krijg je niet in een C-130 of uit een JSS of LDH in het water.

Een C130 ga je hem inderdaad niet inkrijgen, maar LDH's als Mistral, Juan Carlos en Wasp kunnen de Leo's gewoon aan land zetten zonder haven. Van de JSS zou ik het niet durven zeggen, maar op zee maakt die toch gebruik van dezelfde ontlaad mechanismen als in de haven? Neem aan de de JSS ook gewoon de leo's kan ontladen, moet er alleen een ophaal platformpje mee, want ze passen denk ik niet in de LCVP.



Niet persee een reden om over te gaan op wieltjes dus.

Klopt, maar zit ook te denk aan iets zoals een Amphibious assault tank, bijvoorbeeld China's ZTD-05,
http://www.armyrecognition.com/china_chinese_heavy_armoured_vehicle_tank_uk/ztd-05_amphibious_assault_armoured_vehicle_technical_data_sheet_information_description_intelligence.html

Zou zoiets ook met een CV-90 kunnen ?

onderofficier

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2012 | 23:56 uur
Wat jij nu doet is in midden in een gesprek waarvan jij niet tot een van de communicerende behoort

Ik ben gewoon forum lid   ik mag gewoon in ELK topic iets neerzetten en behoef niet tot "een van de communicerende te behoren"

Dus als ik iets vind van een opmerking / mening o.i.d  mag ik dat gewoon neerzetten.................

En ja als ik een gesprek volg (in het echie)  en ik denk dat ik mijn mening of een opmerking wil plaatsen dan zeg ik deze ook
In tegenstelling tot jou.   

Jij bepaalt niet wie er wel wat mag zeggen (tikken)  en wie niet    en dat is wat jij nu probeert te doen.   
Nogmaals één ieder die zich geregistreerd heeft op dit forum mag reageren.

Als je het hier niet mee eens bent dan moet je dit neerleggen bij de beheerder / mods van dit forum .   

Kunnen we weer terug naar het topic zelf?     
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Huzaar1

#587
Citaat van: onderofficier op 22/01/2012 | 22:14 uur
Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2012 | 21:58 uur
Als je hier "klaar" mee bent, wat doe je dan op een forum?
Niemand dwingt je om te reageren in het topic Leopard,verkoop,gevolgen en vervanging

Je stelde me een vraag  dus ik geef  een antwoord.  

Uit je reactie blijkt dat (begrijpend) lezen erg moeilijk voor je is.     Ik heb namelijk nergens gezegd dat ik hier klaar ben......  lees het maar nog eens na  als je dingen niet begrijpt dan leg ik het je graag uit........  

Wat ik op een forum doe: mijn mening geven en vragen beantwoorden die mij gesteld worden geheel vrijwillig en als die antwoorden jouw niet bevallen is dat niet mijn probleem.        

Volgens mij is dit forum een discussieforum, waar een ieder deel mag nemen aan topics waarook andere meningen neergezet kunnen worden........



Nee, het is raar. Ik heb je in deze discussie ( naar mijn weten ) niet gesproken. Niet persoonlijk op berichten van je gereageerd. Ik begrijp daarom niet jou manier van reageren, dat hoeft namelijk niet en toont nogal primaire emoties die echt alles behalve nodig zijn.

Wat jij nu doet is in midden in een gesprek waarvan jij niet tot een van de communicerende behoort mededelen dat jij "er klaar mee bent". Komt apart over gezien het feit dat niemand je om een mening vroeg. Maar jij blijkbaar het belangrijk genoeg vind om dit te vermelden. Redelijk hypocriet. Ben je er klaar mee dan ga je dit niet melden, dit doe je in een echt dialoog toch ook niet mag ik hopen?

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

onderofficier

#586
Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2012 | 21:58 uur
Je vraag is waarom ze behouden moeten worden?
dat heb ik niet gevraagd ...........


Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2012 | 21:58 uur
En natuurlijk denk ik aan mijn eigen loopbaan, wat dacht je dan?
Welke?

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2012 | 21:58 uur

En waar moet ik op terugkomen? Op het behoud kennis Tanks in Amersfoort? Wat een niveau van je zeg.
Op wat je belooft hebt.......dat je het eea na zou zoeken op internet.

De andere vraag is een aanname...........waarmee je je eigen niveau naar beneden haalt en niet de mijne...........   

Wat wil je met deze manier van communiceren bereiken?   

Citaat van: Huzaar1 op 20/01/2012 | 18:48 uur

Pfffrt circuleerde tijd geleden vrij op internet hoor...
Daar stond niet enkel informatie over de tanks, maar ook over de Helikopters en dat was helemaal dramatisch
zal eens op internet rondkijken
of was het al vergeten?  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2012 | 21:58 uur
Als je hier "klaar" mee bent, wat doe je dan op een forum?
Niemand dwingt je om te reageren in het topic Leopard,verkoop,gevolgen en vervanging

Je stelde me een vraag  dus ik geef  een antwoord.  

Uit je reactie blijkt dat (begrijpend) lezen erg moeilijk voor je is.     Ik heb namelijk nergens gezegd dat ik hier klaar ben......  lees het maar nog eens na  als je dingen niet begrijpt dan leg ik het je graag uit........  

Wat ik op een forum doe: mijn mening geven en vragen beantwoorden die mij gesteld worden geheel vrijwillig en als die antwoorden jouw niet bevallen is dat niet mijn probleem.        

Volgens mij is dit forum een discussieforum, waar een ieder deel mag nemen aan topics waarook andere meningen neergezet kunnen worden........

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Huzaar1

#584
Citaat van: onderofficier op 22/01/2012 | 21:46 uur
Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2012 | 21:25 uur
Waarom zo'n toon?

En leg me geen woorden in de mond ik zeg niet dat de filmpjes hollywood zijn, ik ben klaar met het politiek correcte gelul dat het gat op te vangen is. Studies van de KL zelf wijzen zelfs uit dat het niet mogelijk is, een aparte studie van de afdeling "manoeuvre" laten dit helemaal goed zien. Ik heb een heel wapen achter mij staan, iedereen van de Cavalerie vind dit, het wordt enkel helemaal verdraaid zodra er een camera voor hun neus komt te staan.  

En je mond opentrekken is niet altijd slim, vaak is het verstandiger een keer diep adem te halen en door te lopen.
Ook is het niet bepaald tactisch als Huzaar om een Commandant clas in het openbaar het vuur aan de schenen te leggen.

Omdat ik wat "klaar ben"
- met mensen die denken de waarheid in pacht te hebben zonder het eea te kunnen onderbouwen  je hebt al een paar keer gezegt ergens op terug te komen   zonder dat je dit doet   (  maar je bent vast nog druk aan het zoeken............)
- met mensen die voor eigen parochie staan te preken  "iedereen van de Cavalerie vind dit....."  "ik heb een heel wapen achter me staan"
er zijn zat mensen van dat wapen die eieren voor hun geld kiezen: die indruk heb ik bij jou niet want ik zie nog steeds "Schutter leopard2a6" staan
- mensen die niet de personen aan spreken die er verantwoordelijk zijn  maar wel commentaar geven (omdat het niet tactisch is....)  
Waar denk je eerder iets mee te bereiken? Of ben je bang voor je loopbaan?  



Als je hier "klaar" mee bent, wat doe je dan op een forum?
Niemand dwingt je om te reageren in het topic Leopard,verkoop,gevolgen en vervanging



Verder heb ik alles prima onderbouwd. Je vraag is waarom ze behouden moeten worden? Ik denk dat je dat zelf wel aan kunt geven. Daar gaat de hele discussie trouwens ook niet om want zelfs de Cmmdt Clas geeft toe dat dit enkel te maken heeft met het maken van een financiele keuze. Geen tactisch strategische. Als zelfs verkenningsstudies landmacht 2010-2020 ( iets in die trend ) aangeven dat we  absoluut behoefte hebben aan een directvuur wapenplatform waarom zou ik dan alles nog moeten gaan uitleggen..Lees het rapport door.. dat gaat denk ik een stuk gemakkelijker.

En natuurlijk denk ik aan mijn eigen loopbaan, wat dacht je dan?

En waar moet ik op terugkomen? Op het behoud kennis Tanks in Amersfoort? Wat een niveau van je zeg.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

onderofficier

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2012 | 21:25 uur
Waarom zo'n toon?

En leg me geen woorden in de mond ik zeg niet dat de filmpjes hollywood zijn, ik ben klaar met het politiek correcte gelul dat het gat op te vangen is. Studies van de KL zelf wijzen zelfs uit dat het niet mogelijk is, een aparte studie van de afdeling "manoeuvre" laten dit helemaal goed zien. Ik heb een heel wapen achter mij staan, iedereen van de Cavalerie vind dit, het wordt enkel helemaal verdraaid zodra er een camera voor hun neus komt te staan. 

En je mond opentrekken is niet altijd slim, vaak is het verstandiger een keer diep adem te halen en door te lopen.
Ook is het niet bepaald tactisch als Huzaar om een Commandant clas in het openbaar het vuur aan de schenen te leggen.

Omdat ik wat "klaar ben"
- met mensen die denken de waarheid in pacht te hebben zonder het eea te kunnen onderbouwen  je hebt al een paar keer gezegt ergens op terug te komen   zonder dat je dit doet   (  maar je bent vast nog druk aan het zoeken............)
- met mensen die voor eigen parochie staan te preken  "iedereen van de Cavalerie vind dit....."  "ik heb een heel wapen achter me staan"
er zijn zat mensen van dat wapen die eieren voor hun geld kiezen: die indruk heb ik bij jou niet want ik zie nog steeds "Schutter leopard2a6" staan
- mensen die niet de personen aan spreken die er verantwoordelijk zijn  maar wel commentaar geven (omdat het niet tactisch is....)  
Waar denk je eerder iets mee te bereiken? Of ben je bang voor je loopbaan?  

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Huzaar1

Citaat van: ZitStuk op 22/01/2012 | 18:45 uur
Edoch is dat terrein grotendeels niet in nederland aanwezig. Dus kosten wegen dan zwaarder vind ik. En ja cv90 had ik persoonlijk ook een ander voertuig voor gekozen. Piranha is een uitstekend pantserinfanterie voertuig.

Ik heb het ook niet over jan taliban die nederland binnenvalt. Grootschalige conflicten tegen een moderne tegenstander. Die beschikt over de middelen om een tank uit te schakelen. Geef mij dan maar méér lichter gepantserde en goedkopere voertuigen die met hetzelfde wapensysteem die tevens eenvoudiger zijn te onderhouden.

En tussen bv maastricht en havelte zit meer dan alleen een trottoirband en een verkeersdrempel


Terrein hoeft niet in Nederland aanwezig te zijn om rekening mee te houden, ik weet niet of je het weet. Maar we hebben een expedtionaire krijgsmacht. Compleet gericht op optreden buiten onze landsgrenzen.. Misschien iets om je mee bezig te houden. We weten het terrein "van morgen "dus niet. Beetje onhandig om je daarop blind te staren en met dat argument maar Patria's aan te schaffen die meer onderhoud behoeven dan een leopard2 op relatief niveau.



"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: ZitStuk op 22/01/2012 | 16:19 uur
@ Huzaar 1

Van wie ik die info heb? Van iemand die periodiek naar dat soort landen gaat om te inspecteren ivm het door nederland getekende verdrag "Conventional Armed Forces in Europe".

Ik denk dat we nog wel wat te leren hebben van de tsjechen. Zorg voor materieel ipv die scharrige leo's die bij ons weg stonden te roesten? Weet niet of je hun PandurII al gezien hebt? Kunnen onze nog steeds niet uitgeleverde boxers een puntje aan zuigen. En ook die is uit te rusten met een kanon waarmee je dwars door een tank heen schiet.

Ik ben onderofficier bij de pantserinfanterie. En je argument dat je ging waar wieltjes niet konden komen koop ik niet. In de huidige situatiue hoef je ook geen tankbanen (die ik overigens alleen in oefenterreinen tegenkom) over te steken. De gevechten zullen zich meer in oorden gaan ophouden. Om niet de gehele infrastructuur naar de klote te rijden is een zwaar platform op wiel al een hele goede optie.

Ook de argumenten van incasseringsvermogen koop ik niet. Tegenwoordig is de munitie zo geavanceerd en zwaar dat je je er niet meer tegen kan beschermen met pantserstaal. Neem aan dat je torendak niet 2 meter dik is IVM Gill en aanverwante artikelen.

Een wielvoertuig hoeft niet om de zoveel tijd nieuwe tandenkransen, pads of tracks. Dus is hij goedkoper en kun je voor hetzelfde geld meerdere systemen aankopen en operationeel houden.

Misschien loont het om een keer iets te relativeren en verder te denken. Scheelt je een hoop frustratie...

Goede..enkel wij inspecteren de fransen niet.. De Ukrainers doen dit in NL, het zullen vast russen zijn daar.  Ik zou je bronnen nog eens aanspreken als ik jou was :).

Daarnaast kan de Pandur helemaal geen kanon dragen wat dwars door een tank heen schiet, dit is zelfs voor een tank een opgave gezien al het huidige aanbod van directe vuur wapenplatforms gelimiteerd is op een millimeter of 150. Hiermee kom je met een LKE in de problemen bij Frontpantser tegenwoordig, enkel varieert dit wel door het gebruik van verschillende lagen gelamineerd/homogeen staal. Vooral de Abram heeft hier een negatieve feedback op gekregen bij de tests ten op zichte van de leopard, waar de primaire verdediging van de Abram vooral uitging op wapens met een Holle lading. Een LKE dwars door een tank krijgen krijg je niet voor elkaar met een Tungsten variant, laat staan met een VA.

De Strykers MGP's bijvoorbeeld worstelen enorm met stabiliteits problemen.

tjechen

We hebben iets te leren van de Tjechen.... ? Heb je ooit tjechisch materieel gezien? Als hier iemand iets te leren heeft is het wel van de Nederlanders. Wij onderhouden ons materiaal beter dan menigeen ander volk ( misschien spreek ik wel enkel voor de CAV ). Misschien komt dit wel doordat wij weten dat we niet zomaar bij de SMOD aan kunnen kloppen voor nieuw. Dit uit zich in de vele wapenverkopen die wij kunnen doen met wegbezuinigd materieel. Internationaal staan wij bekend om het leveren van goed spul. ( op wat teruggave's van Oostenrijk /zwitserland na  ;D )

Leo's stonden bij ons niet weg te roesten, die dingen werden super onderhouden.. ik begrijp je argumenten maar ze zijn simpelweg niet valide.




Wieltjes - tracks 


Wieltjes komen gewoon niet op plekken waar je ze altijd wil hebben. Dit is een feit en gegeven.  Ik bespeur hier een soort van wrok jegens Tracks in je manier van reageren. Maar het zal wel aan mij liggen. Wij rijden geen infrastructuur naar de klote, dat is het hele idee van rubberen pads onder een track.. Ik weet niet hoelang je meeloopt maar met een beetje fatsoenlijke bestuurder zijn stoepranden prima te vermijden en is er 0,0- schade aan het wegdek. We kunnen ook verder op stalen tracks.. Natuurlijk maar dan juist rijden we alles aan gort. Wederom is je argument niet valide.

Ook incasseringsvermogen, dat is iets waar de Infanterie gewoon weinig poep van gegeten heeft. Je kunt je prima verdedigen tegen KE en MZ munitie. Ook het verhaal van nieuwe munitie is mij bekend die binnenkort verkrijgbaar is voor de CV90.  Ik kan je uit je droom helpen, een 35mm patroon gebaseerd op een KE verhaal gaat niet door het frontpantser van een tank heen.




"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#580
Citaat van: onderofficier op 22/01/2012 | 16:38 uur
Citaat van: Huzaar1 op 20/01/2012 | 13:03 uur
Het gezwats wat ik vaak in filmpjes terugzie en hoor bij bijeenkomsten dat we het gat opvangen met de cv90 en de Apache komt mijn keel uit, want dat kunnen ze helemaal niet.

Vertel eens waar heb je deze wijsheid vandaan?

En je zegt eigenlijk dat die "filmpjes" van hollywood niveau zijn................

Als je bij z'n bijeenkomst bent,  trek je dan je mond open om dit te zeggen?    

Waarom zo'n toon?

En leg me geen woorden in de mond ik zeg niet dat de filmpjes hollywood zijn, ik ben klaar met het politiek correcte gelul dat het gat op te vangen is. Studies van de KL zelf wijzen zelfs uit dat het niet mogelijk is, een aparte studie van de afdeling "manoeuvre" laten dit helemaal goed zien. Ik heb een heel wapen achter mij staan, iedereen van de Cavalerie vind dit, het wordt enkel helemaal verdraaid zodra er een camera voor hun neus komt te staan. 

En je mond opentrekken is niet altijd slim, vaak is het verstandiger een keer diep adem te halen en door te lopen.
Ook is het niet bepaald tactisch als Huzaar om een Commandant clas in het openbaar het vuur aan de schenen te leggen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ZitStuk

Edoch is dat terrein grotendeels niet in nederland aanwezig. Dus kosten wegen dan zwaarder vind ik. En ja cv90 had ik persoonlijk ook een ander voertuig voor gekozen. Piranha is een uitstekend pantserinfanterie voertuig.

Ik heb het ook niet over jan taliban die nederland binnenvalt. Grootschalige conflicten tegen een moderne tegenstander. Die beschikt over de middelen om een tank uit te schakelen. Geef mij dan maar méér lichter gepantserde en goedkopere voertuigen die met hetzelfde wapensysteem die tevens eenvoudiger zijn te onderhouden.

En tussen bv maastricht en havelte zit meer dan alleen een trottoirband en een verkeersdrempel
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig