De CV90

Gestart door battle10, 06/05/2011 | 06:30 uur

Ace1


oermens

Zie regelmatig de Cv90 nog rijden op de heide, maar echt grote oefeningen zijn er haast niet meer.
Wel regelmatig een treintransport. Verwacht wel dat volgend jaar meer gereden word, maar dit zijn kleinere oefeningen of test ritten

oermens

Zie regelmatig de Cv90 over de hei crossen in het noorden van het land. Maar echt veel oefeningen zijn er niet. Wel afgelopen jaar regelmatig een treintransport kunnen fotograferen.

StrataNL

#277
Citaat van: HermanB op 11/12/2014 | 16:00 uur
Is er enige onderbouwing van die aantallen of is daar maar gewoon wat verzonnen?

192 - 8 driver training =
184 (150x IFV, 34 Commando variant)
Elk bataljon had iirc 44 voertuigen: 36x IFV en 8x co
we hadden 4 bataljons, 4x 36 = 144, 4x 8 = 32
Blijven er dus 6 IFV en 2 commandobakken over als reserve/training e.d.

Nu dus -2 bataljons = 2x 44 = 88 voertuigen "overbodig", de ene helft verkocht, en de andere helft voor operationele reserve/onderdelen/training e.d.

Dus blijven er 184 - 88 = 96 over. Maar hoe zit het nu met de verdeling IFV/Commando en worden de kannibaalvoertuigen gestript of blijven ze gewoon rijden...en wat gebeurt er met de total loss'jes?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

HermanB

Is er enige onderbouwing van die aantallen of is daar maar gewoon wat verzonnen?

Mourning

Citaat van: Harald op 11/12/2014 | 09:13 uur
The country got 192 CV90s, with 8 assigned to training on top of 184 operational vehicles. So 132 IFVs + 8 training vehicles + 44 to Estonia  leaves 8 or 9 vehicles that were presumably damaged beyond repair. M. Bastiaans also reports that of the remaining Dutch fleet of 132, 44 will be used for parts.

Ik blijf dit echt ongelooflijk vinden. 132 rupsvoertuigen :sick: . En 44 exemplaren voor kannibalisatie  :sick: :sick:. En ondertussen moet er zo nodig een gemotoriseerde brigade worden opgezet. Hebben we uberhaupt wel genoeg geschikte voertuigen daarvoor? De Bushmasters, Boxers en Fenneks, maar genoeg om ook alle rollen in een dergelijke eenheid uit te kunnen voeren? En laat ik het maar helemaal niet over vuurkracht (of beter het zware gebrek aan) hebben en of we daar de voertuigen voor hebben.

Gemotoriseerd is natuurlijk veel goedkoper dan gemechaniseerd, hetgeen natuurlijk de drijfveer was om deze stap te zetten. Overgoten met de (politieke) wens om meer in Afrika te gaan doen wat inzet betreft en hoppa!

Dit zorgt voor een wel heel beperkt aantal eenheden voor een relatief grote verscheidenheid aan materiaal en inzetmogelijkheden. Dus langere inzet op bataljonsniveau is niet meer haalbaar, tenminste dat zegt men, maar ik reken er op dat eenheden van de andere brigade gewoon in korte tijd worden "omgetrained" om met het andere systeem te gaan werken, hetgeen ik onwenselijk vind maar wat al meerdere keren in het recente verleden heeft plaatsgevonden.

In plaats dat men gewoon zegt dat men een inschattingsfout heeft gemaakt of men tekort komt, maar dat zal wel nooit gebeuren. Stel je voor zeg!
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Estonia Acquires CV90 IFVs from Netherlands        (wat een keuzes en wat een kapitaalvernietiging  :'( )

According to the defense ministry, the Netherlands had ordered a total of 193 CV90s from BAE Systems Hägglunds AB in Sweden, in infantry transport and command/control configurations. Deliveries took place between 2008 and 2011, so by the time Estonia receives them they will still have 2 decades of use in them. The Royal Netherlands Army's remaining fleet is now comprised of 132 CV90s.

Given that the initial contract placed by the Dutch in December 2004 for 184 vehicles was valued at €749 million ($931M at today's exchange rate), a 113 million euros ($141M) acquisition looks like a pretty good deal for the Estonians. Especially given the fact that this agreement includes maintenance toolkits, training, spares, and even ammunition.
(gekocht voor 4,1 miljoen en verkocht aan Estland voor 2,5 miljoen per stuk   :mad: )

There's a long history of used sales between the two countries that goes back to 2004 and includes the sale of XA-188 APCs in 2010. The Dutch also sold their remaining Leopard tanks to Finland in early 2014. (Incidentally Finland is also a CV90 user.)

Astute readers will note that 193-44=149, leaving 17 vehicles apparently unaccounted for. Defense correspondent and photographer Pieter Bastiaans external link tells us that Dutch CV90s were not used in Afghanistan, unlike those of Sweden, Norway, and Denmark. The country got 192 CV90s, with 8 assigned to training on top of 184 operational vehicles. So 132 IFVs + 8 training vehicles + 44 to Estonia  leaves 8 or 9 vehicles that were presumably damaged beyond repair. M. Bastiaans also reports that of the remaining Dutch fleet of 132, 44 will be used for parts.

http://www.defenseindustrydaily.com/estonia-acquires-cv90-ifvs-from-netherlands-in-biggest-acquisition-ever-029019/

Harald

Dutch sell combat vehicles to Estonia for 100 mln euros

Estonia on Tuesday signed a deal to buy 44 infantry combat vehicles from the Netherlands in Tallinn's biggest-ever defence purchase.
The deal, reportedly worth around 100 million euros ($120 million), comes with regional tensions running high over the conflict in Ukraine.
Dutch defence ministry spokeswoman Lisa Hartog told AFP the contract was signed during a visit by Estonian Defence Minister Sven Mikser.
The Swedish-built CV90 infantry combat vehicles and six Leopard tanks included in the deal are to be delivered between 2016 and 2018.
Mikser said last month that the deal was "the largest procurement project ever" for Estonia's defence forces.

http://www.expatica.com/nl/news/country-news/Dutch-sell-combat-vehicles-to-Estonia-for-100-mln-euros_442154.html

Lex

Citaat van: Jah op 09/12/2014 | 21:29 uur
Contract vandaag ondertekend tussen Nederland en Estland.

* 113 miljoen euro voor 44 CV9035's en ARVs van het type Leopard 1.
* 138 miljoen euro voor de voertuigen, ammunitie, reserveonderdelen, toolkits en training.

Training begint in 2015, en de IFV's arriveren tussen 2016-2018.

Gaarne een bronvermelding toevoegen.

Lex
Algeheel beheerder

Harald

Citaat van: Jah op 09/12/2014 | 21:29 uur
Contract vandaag ondertekend tussen Nederland en Estland.

* 113 miljoen euro voor 44 CV9035's en ARVs van het type Leopard 1.
* 138 miljoen euro voor de voertuigen, ammunitie, reserveonderdelen, toolkits en training.

Training begint in 2015, en de IFV's arriveren tussen 2016-2018.

Dus verkoopprijs van de CV9035 ligt dus rond de 2,5 miljoen euro per stuk.
Aanschafprijs was (volgens mij) 4,5 miljoen euro per stuk
Wel erg snel 40% afgeschreven van het aankoopbedrag en dat voor nieuw staat, geregeld onderhoud volgens het boekje en gemottebald.

Jah

#270
Contract vandaag ondertekend tussen Nederland en Estland.

* 113 miljoen euro voor 44 CV9035's en ARVs van het type Leopard 1.
* 138 miljoen euro voor de voertuigen, ammunitie, reserveonderdelen, toolkits en training.

Training begint in 2015, en de IFV's arriveren tussen 2016-2018.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 15/10/2014 | 22:11 uur
Boordsystemen die we kennen van tanks zijn ontwikkeld door Duiters. Die maken over het materieel wat heel wat degelijker en logischer in elkaar zit dan dat van andere landen bijvoorbeeld Zweden. Tankbemanning in een cv90 is niet nodig, wel de cv90 bemanning opleiden door tankbemanningen lijkt me nodig. Dat infanteristen lomp zijn is een gegeven, ik kan je er alles over vertellen.

De boxer afstoten lijkt me weer een nutteloze beslissing, we hebben alles broodnodig en een degelijk wielvoertuig als de boxer is zeer bruikbaar. Dat het daarmee de cv90s in de weg zit vind ik niet juist, de boxer is naar mijn mening een waardevolle toevoeging voor een normale gemechaniseerde brigade.

De huidige KL blijkt momenteel te klein/armlastig voor 3 verschillende brigades.
Maar ben het volledig met je eens dat de Boxer de CV90 niet in de weg hoeft te zitten.
Ben wel 'benieuwd' of we de Fuchsen gaan vervangen door Boxers, maar het initiatief daarvoor zal toch echt van de Duitsers moeten komen.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 15/10/2014 | 21:24 uur
Alles is iets gevoeliger dan een infanterist gewend is. En er is niets zo lomp als een infanterist. (is naar mijns inziens een vereiste competentie voor infanteristen) Ik denk dat de KL er beter aan had gedaan om het voertuig gebonden deel van een painf gp uit tankbemanning te laten bestaan.

Tankers(ook lomp overigens) Kennen het werken met (gevoelige)boordsytemen al wat langer.

Boordsystemen die we kennen van tanks zijn ontwikkeld door Duiters. Die maken over het materieel wat heel wat degelijker en logischer in elkaar zit dan dat van andere landen bijvoorbeeld Zweden. Tankbemanning in een cv90 is niet nodig, wel de cv90 bemanning opleiden door tankbemanningen lijkt me nodig. Dat infanteristen lomp zijn is een gegeven, ik kan je er alles over vertellen.

De boxer afstoten lijkt me weer een nutteloze beslissing, we hebben alles broodnodig en een degelijk wielvoertuig als de boxer is zeer bruikbaar. Dat het daarmee de cv90s in de weg zit vind ik niet juist, de boxer is naar mijn mening een waardevolle toevoeging voor een normale gemechaniseerde brigade.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Alles is iets gevoeliger dan een infanterist gewend is. En er is niets zo lomp als een infanterist. (is naar mijns inziens een vereiste competentie voor infanteristen) Ik denk dat de KL er beter aan had gedaan om het voertuig gebonden deel van een painf gp uit tankbemanning te laten bestaan.

Tankers(ook lomp overigens) Kennen het werken met (gevoelige)boordsytemen al wat langer.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Zander op 15/10/2014 | 19:54 uur
Ik heb begrepen dat de CV90 een ramp is omdat men hem gebruikt als een YPR. En daar zat nagenoeg geen elektronica in......
..

Wat moet je er anders mee doen? Het is een pantserinfanterie gevechtsvoertuig.
Dat die zandhazen er niet altijd de juiste dingen mee doen is iets anders dan doen alsof het ding hele andere dingen kan doen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"