De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Stoonbrace

Citaat van: Ace1 op 05/03/2022 | 15:55 uur
Nee maar de AMX-13 was niet zo'n succes in het Nederlands leger, men koopt liever in Scandinavië of in Duitsland pantservoertuigen.

Ok, maar da's dan ook de prehistorie. Ik zat daarnet even hardop te denken hoe een Benelux integratie er zou kunnen uitzien (wanneer wij onze budgettaire shit tesamen krijgen) en dat lukt vrij vlotjes voor marine (duh) en luchtmacht maar de landmacht is wat anders. Wat de 13de lichte brigade doet lijkt heel erg op wat onze gemotoriseerde brigade van plan is en ik vroeg me af of dat wel eens is overwogen.

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 05/03/2022 | 15:44 uur
Is de mogelijkheid om de 13de lichte brigade met Griffon/Jaguar uit te rusten hier al eens besproken?

Nee maar de AMX-13 was niet zo'n succes in het Nederlands leger, men koopt liever in Scandinavië of in Duitsland pantservoertuigen.

Stoonbrace

Is de mogelijkheid om de 13de lichte brigade met Griffon/Jaguar uit te rusten hier al eens besproken?

Lex

Dit topic gaat over de KL. De bijdragen/berichten over Rusland gaarne in het desbetreffende topic.
Bij voorbaat dank.

Lex
Algeheel beheerder

Parera

Citaat van: bergd op 25/01/2022 | 21:47 uur
Het zou goed kunnen dat het met een sisser afloopt, maar mocht Poetin wat willen dan vermoed is als de Olympische spelen van kracht zijn, de blik van de wereld richt zich dan vooral daar op.

Interessant detail is dat bij de vorige inval in de krim dit ook gebeurde na het einde van de olympische spelen in 2014 ( in Rusland)

bergd

Het zou goed kunnen dat het met een sisser afloopt, maar mocht Poetin wat willen dan vermoed is als de Olympische spelen van kracht zijn, de blik van de wereld richt zich dan vooral daar op.

Ros

Citaat van: Umbert op 24/01/2022 | 21:17 uur
Misschien is die hele situatie daar in het oosten ook wel en goeie eyeopener voor politici en komt het besef dat we eigenlijk niks kunnen inbrengen als het er op aan komt, en we dus serieus werk van onze defensie moeten gaan maken.

De meeste politici denken/hopen/vertrouwen dat het met een sisser afloopt en dat het op diplomatieke wijze opgelost kan/gaat worden. Denk ook dat  "men" het niet aan zal laten komen op een daadwerkelijke militaire aanvaring. De vraag is hoe het aan te pakken zonder gezichtsverlies  voor beide kampen.

Lex

Citaat van: Umbert op 24/01/2022 | 21:17 uur
Misschien is die hele situatie daar in het oosten ook wel en goeie eyeopener voor politici en komt het besef dat we eigenlijk niks kunnen inbrengen als het er op aan komt, en we dus serieus werk van onze defensie moeten gaan maken.
Helaas reikt het blikveld van de meeste NL politici niet verder dan de dijken, vwb de defensie organisatie. En ja er zijn allerlei toezeggingen, maar of het er daadwerkelijk van komt is nog maar de vraag.

Umbert

Misschien is die hele situatie daar in het oosten ook wel en goeie eyeopener voor politici en komt het besef dat we eigenlijk niks kunnen inbrengen als het er op aan komt, en we dus serieus werk van onze defensie moeten gaan maken.

A.J.

Citaat van: Lex op 22/01/2022 | 18:43 uur
Wsl toch het gevolg vd massale leegloop?

Minder faciliteiten, meer leegloop wat weer een reden is om nog meer faciliteiten weg te bezuinigen wat weer resulteert in nog meer leegloop... usw...

Lex

Citaat van: A.J. op 22/01/2022 | 18:35 uur
Waar heb ik dit soort retoriek ook alweer eerder gehoord? Oh ja, de beoogde marinierskazerne in Zeeland...
Anyway, als de kazerne de helft kleiner wordt gaat dat direct ten koste van de leefbaarheid... Voor legering zal wel helemaal niks uitgetrokken worden gok ik.
Wsl toch het gevolg vd massale leegloop?

A.J.

Citaat van: Lex op 22/01/2022 | 17:25 uur
Rapport: nieuwe kazerne op vliegbasis Deelen beste optie

ARNHEM - De verplaatsing van de Oranjekazerne naar de militaire vliegbasis Deelen in Schaarsbergen is een historische kans voor Defensie, Arnhem én de Zuid-Veluwe.
Het volledige artikel

De Gelderlander, 22-01-2022, 13:00

Citaat
De beste optie is, aldus het rapport, om een nieuwe, compacte en toekomstbestendige kazerne

Waar heb ik dit soort retoriek ook alweer eerder gehoord? Oh ja, de beoogde marinierskazerne in Zeeland...

Anyway, als de kazerne de helft kleiner wordt gaat dat direct ten koste van de leefbaarheid... Voor legering zal wel helemaal niks uitgetrokken worden gok ik.

Lex

Rapport: nieuwe kazerne op vliegbasis Deelen beste optie

ARNHEM - De verplaatsing van de Oranjekazerne naar de militaire vliegbasis Deelen in Schaarsbergen is een historische kans voor Defensie, Arnhem én de Zuid-Veluwe.
Het volledige artikel

De Gelderlander, 22-01-2022, 13:00

Zander

Citaat van: Thomasen op 21/01/2022 | 15:09 uur
De start? De koude oorlog 2 begon in 2004, hooguit 2008.

Oekraïne wordt eerder een soort Kosovo meets Tsjetsjenië. Maar dan met 45 miljoen tegen 145 miljoen mensen. Really not good.
Gezien de gemiddelde mening van Oekraïers tov Russen, kon dit wel eens een bloedig grapje worden.
People are sheep

Huzaar1

NL doet zijn best er militair bij te dragen. VJTF is al een grote bezetting op met name landmacht, helemaal in 2023 met korte ntm. 2x F-3/ levert volgens mij vooral veel op. Sigint win win.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"