Johan van Soest @SoestJohan
Final destination Newquay UK alwaar het toestel wordt ontmanteld. Apart gevoel.... pic.twitter.com/lkS2t8EWWB
Citaat van: andré herc op 06/04/2014 | 14:15 uur
Johan van Soest @SoestJohan
Final destination Newquay UK alwaar het toestel wordt ontmanteld. Apart gevoel.... pic.twitter.com/lkS2t8EWWB
Ontmanteld? Geen poging meer om het te verkopen dus?
Citaat van: Thomasen op 06/04/2014 | 14:25 uur
Ontmanteld? Geen poging meer om het te verkopen dus?
Ik had hem proberen in te ruilen bij Boeing voor een C-17 ;)
Citaat van: andré herc op 06/04/2014 | 14:33 uur
Ik had hem proberen in te ruilen bij Boeing voor een C-17 ;)
Met trekhaak en CD speler.......
Citaat van: Thomasen op 06/04/2014 | 14:25 uur
Ontmanteld? Geen poging meer om het te verkopen dus?
Welnee, in de woestijn staan honderden veel nieuwere Boeing 767's, MD-11's en Boeing 747's geparkeerd.
Die minder peut gebruiken en minder geluid maken dan de DC-10.
Deze ex KLu DC-10 heeft ook nog eens een afwijkende digitale stuurhut, dan de analoge hut in civiele DC-10's.
Boeing, Fokker Services en de KLu slaagden er wel in om de (K)DC-10 stuurhut te moderniseren.
De Amerikanen probeerden het ook met hun KC-10 Extenders, maar stopten ermee, omdat het bij hen niet ging lukken.
Het vertrek is gesteld op vrijdag 11 april, om 11:00 uur.
Citaat van: Lex op 08/04/2014 | 14:55 uur
Het vertrek is gesteld op vrijdag 11 april, om 11:00 uur.
:(
Krijgen we er nog wat voor?
Of betalen we om een net gemoderniseerd toestel te laten ontmantelen?
Was het zelfs voor een symbolische prijs niet te verkopen?
W-A-N-B-E-L-E-I-D-!-!-!
Citaat van: Thomasen op 09/04/2014 | 10:51 uur
Krijgen we er nog wat voor?
Of betalen we om een net gemoderniseerd toestel te laten ontmantelen?
Was het zelfs voor een symbolische prijs niet te verkopen?
Of de BV-NL er nog wat voor krijgt, zal misschien duidelijk worden bij de begroting voor 2015.
Maar de opbrengst zal erg mager zijn, in vergelijk met de investeringen.
Laatste vlucht DC-10 transporttoestel
Nieuwsbericht | 11-04-2014 | 13:36
Het DC-10 transporttoestel van de Koninklijke Luchtmacht vertrokken voor zijn laatste vlucht. Defensie stoot het vliegtuig af vanwege de grootschalige bezuinigen uit 2011.
Het DC-10 transporttoestel in de lucht.
Na een laatste lage pass over thuisbasis Eindhoven vloog de T-255 naar het Engelse Newquay. Daar wordt het vliegtuig ontmanteld. Pogingen van Defensie om het militaire toestel aan een andere luchtmacht te verkopen, liepen op niets uit.
Strategische luchttransportcapaciteit
Defensie kocht de DC-10 in 2004. Doel was om daarmee haar strategische luchttransportcapaciteit uit te breiden. De luchtmacht beschikte al over 2 KDC-10 tanker/transportvliegtuigen, maar de vraag was internationaal veel groter dan het aanbod.
Facelift
Het voormalige United Airlines toestel onderging tussen 2004 en 2011 ingrijpende verbouwingen om dienst te kunnen doen als militair transportvliegtuig. Kabelwerk, laadvloeren en communicatie- en navigatiesystemen werden aangebracht of gemoderniseerd. Ook de cockpit kreeg een complete facelift.
Niet voltooid
Uiteindelijk heeft de geheel gereviseerde en gemoderniseerde DC-10 weinig gevlogen. Kort na het laatste modificatieprogramma viel in 2011 het besluit om het toestel af te stoten. De uitbreiding van de luchttransportcapaciteit wordt niet voltooid. De luchtmacht beschikt momenteel nog over 2 KDC-10's en 4 C-130 Hercules transporttoestellen.
Luchttransportcapaciteit
Nederland vangt het tekort aan luchttransportcapaciteit op door internationaal nog nauwer samen te werken. Zoals binnen het op vliegbasis Eindhoven gevestigde European Air Transport Command. In dit succesvolle samenwerkingsverband voeren 5 landen samen luchttransport uit. Commerciële inhuur van luchttransport is een andere optie.
defensie.nl
Defensie raakt DC10 aan straatstenen niet kwijt
ED.tv.nl
zie video
Hoe meer ik er over nadenk, hoe belachelijker het is.
Al zou ik er inmiddels aan gewend moeten zijn.
Een kist die naar de sloop gaat wordt toch wel eerst gestript van dat wat enige waarde heeft???
Citaat van: SMI de Boer op 11/04/2014 | 21:51 uur
Een kist die naar de sloop gaat wordt toch wel eerst gestript van dat wat enige waarde heeft???
Ja de cockpit zo en zo en waarschijnlijk ook de electronica
Citaat van: Thomasen op 11/04/2014 | 21:13 uur
Hoe meer ik er over nadenk, hoe belachelijker het is.
Al zou ik er inmiddels aan gewend moeten zijn.
Ik deel deze gedachte met het bijbehorende gevoel. :annoyed:
Citaat van: SMI de Boer op 11/04/2014 | 21:51 uur
Een kist die naar de sloop gaat wordt toch wel eerst gestript van dat wat enige waarde heeft??
Idd. Wat niet noodzakelijk was voor de ferry vlucht is er uitgehaald.
De rest van de bruikbare onderdelen worden in een later stadium verwijderd en teruggestuurd naar EHV.
Citaat van: Lex op 11/04/2014 | 22:48 uur
Idd. Wat niet noodzakelijk was voor de ferry vlucht is er uitgehaald.
De rest van de bruikbare onderdelen worden in een later stadium verwijderd en teruggestuurd naar EHV.
Een onnodig triest einde van een middel waar een schreeuwen tekort aan is, tevens (wederom) kenmerkend voor een visieloze botte bijl.
Citaat van: jurrien visser op 11/04/2014 | 23:58 uur
Een onnodig triest einde van een middel waar een schreeuwen tekort aan is, tevens (wederom) kenmerkend voor een visieloze botte bijl.
Resultaat van een politiek waar de kruidenier en boekhouder volledig aan de touwtjes trekken en visie en middelen vieze woorden zijn...
Aankomst op het vliegveld van NewQuay.
Zie: http://www.fightercontrol.co.uk/forum/viewtopic.php?f=16&t=96015
Ik blijf het toch wel apart vinden dat de Belgen die opzoek waren naar zo een soort vliegtuig nu weer voor een ander optie gekozen hebben dat terwijl beide landen er zo prat op gaan om meer samen te werken op het gebied van Materieel aanschaf dit was een mooie kans geweest om het in de praktijk te brengen :doh:
Citaat van: andré herc op 12/04/2014 | 19:42 uur
Ik blijf het toch wel apart vinden dat de Belgen die opzoek waren naar zo een soort vliegtuig nu weer voor een ander optie gekozen hebben dat terwijl beide landen er zo prat op gaan om meer samen te werken op het gebied van Materieel aanschaf dit was een mooie kans geweest om het in de praktijk te brengen :doh:
Al hadden we de DC-10 cadeau gedaan aan onze zuiderburen of een ander NAVI/EU land, dat was m.i. altijd beter dan de shredder en was broodnodige transportcapaciteit behouden gebleven.
Men laat er geen gras over groeien.
Zie de foto's van gisteren: https://www.flickr.com/photos/nqypics/13832531284/in/photostream/
Citaat van: Lex op 14/04/2014 | 14:06 uur
Men laat er geen gras over groeien.
Zie de foto's van gisteren: https://www.flickr.com/photos/nqypics/13832531284/in/photostream/
Stel je voor dat de 'gewone' M/V in de straat lucht krijgt van deze kapitaalvernietiging. Dan kunnen ze in ieder geval niet meer terugkrabbelen :devil:
Ik snap niet waarom die niet bij Fokker uit elkaar gehaald wordt om vervolgens de spullen te stallen op LCW.
Citaat van: Enforcer op 14/04/2014 | 18:38 uur
Ik snap niet waarom die niet bij Fokker uit elkaar gehaald wordt om vervolgens de spullen te stallen op LCW.
(Europese) aanbesteding heeft er wellicht iets mee te maken?
De DC-10 en wat er van over is
Hup daar gaat voor een paar Euro's :crazy:
foto's zie link
http://www.fightercontrol.co.uk/forum/viewtopic.php?f=16&t=99742
:'(
we hadden toch meer van deze kisten?
Citaat van: SMI de Boer op 06/07/2014 | 20:28 uur
we hadden toch meer van deze kisten?
2 (K)DC-10's, gemodificeerde DC-10's voor de tankerrol.
1 DC-10 is er later bij gekomen voor het vrachtvervoer, en een paar jaar + een dure update later zo geëindigd...
Goede manier om te voorkomen dat een omstreden dossier lang in de politiek blijft hangen. De Britten deden het al met de Nimrods...
Citaat van: Elzenga op 06/07/2014 | 23:05 uur
Goede manier om te voorkomen dat een omstreden dossier lang in de politiek blijft hangen. De Britten deden het al met de Nimrods...
Bij de Britten staat momenteel de herinvoering van MPA capaciteit weer (hoog) op de agenda.... nu in Den Haag nog!