Damen Enforcer LPD's

Gestart door Ace1, 12/12/2015 | 11:17 uur

Parera

#144
Citaat van: Ace1 op 14/12/2017 | 21:40 uur
Hoe was de situatie dan met de oude Hr.Ms. Karel Doorman R81 qa diepgang?

Die had een diepgang van 7,5 m volgens wikipedia. Het lijkt mij dat de thuis haven gewoon Den Helder zal blijven zo niet kan het schip uitwijken naar Vlissingen buitenhaven waar de maximale diepgang 11,3 meter is. De vraag is wat kost het verdiepen van Den Helder vs wat kost het aanleggen van de mogelijkheid om aan te meren in Vlissingen ? Ik denk dat Den Helder eerder de voorkeur heeft ook omdat het voor de civiele haven voordelen kan hebben en voor militaire partners die makkelijker op bezoek kunnen komen.

Lex

Citaat van: Ace1 op 14/12/2017 | 21:40 uur
Hoe was de situatie dan met de oude Hr.Ms. Karel Doorman R81 qa diepgang?
Zoekt en gij zult vinden.  ;)
Volgens mij was deze 7,0 meter.

Ace1

Citaat van: Lex op 14/12/2017 | 21:33 uur
Dat klopt; ik wil enkel de aandacht vestigen op het feit, dat er terdege rekening dient te worden gehouden met diepgang, dus bereikbaarheid van de haven van Den Helder, indien deze als thuishaven zal dienen.

Hoe was de situatie dan met de oude Hr.Ms. Karel Doorman R81 qa diepgang?

Lex

Citaat van: Parera op 14/12/2017 | 21:28 uur
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een groter exemplaar van +/- 24000 ton (vergelijkbaar met het JSS) lengte +/- 230 x 32 m. Ik neem aan dat dit geen probleem moet zijn voor de haven?
De haven zou een diepgang van 9 m aan kunnen volgens http://www.portofdenhelder.eu/ en in de toekomst mogelijk 10 m diepgang.
Dat klopt; ik wil enkel de aandacht vestigen op het feit, dat er terdege rekening dient te worden gehouden met diepgang, dus bereikbaarheid van de haven van Den Helder, indien deze als thuishaven zal dienen.

Parera

Citaat van: Lex op 14/12/2017 | 21:17 uur
In welke grootte wordt hier gedacht?
Neigt men in de richting van de Enforcer 18.000, dan vraag ik mij af waar de thuisbasis zal zijn.
De aanloop naar Den Helder heeft haar beperkingen.
DMAN dient tijdens de aanloop cq uitloop van het Schulpengat/Marsdiep/Haven de dagseinen bal/ruit/bal te voeren, zijnde een vaartuig welke beperkt manoeuvreerbaar is. En dat met een gemiddelde diepgang van 7,3 meter.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een groter exemplaar van +/- 24000 ton (vergelijkbaar met het JSS) lengte +/- 230 x 32 m. Ik neem aan dat dit geen probleem moet zijn voor de haven?
De haven zou een diepgang van 9 m aan kunnen volgens http://www.portofdenhelder.eu/ en in de toekomst mogelijk 10 m diepgang.


Lex

In welke grootte wordt hier gedacht?
Neigt men in de richting van de Enforcer 18.000, dan vraag ik mij af waar de thuisbasis zal zijn.
De aanloop naar Den Helder heeft haar beperkingen.
DMAN dient tijdens de aanloop cq uitloop van het Schulpengat/Marsdiep/Haven de dagseinen bal/ruit/bal te voeren, zijnde een vaartuig welke beperkt manoeuvreerbaar is. En dat met een gemiddelde diepgang van 7,3 meter.

Ace1

Citaat van: Parera op 14/12/2017 | 19:42 uur
Er is ''in het belang van Nederland'' besloten dat de mariniers minder focus zouden leggen op heli-ops en meer op amfib-ops. Natuurlijk kunnen ook de mariniers weer optreden met heli's opbouwen maar het is ook geen slecht idee om LMB zo nu en dan vanaf een schip te laten opereren tijdens Air Assault, je weet nooit wanneer het van pas komt. LMB en KMARNS zijn beide lichte eenheden en kunnen naar mijn inzicht best goed samenwerken en leren van elkaars specialisme's.

Tijdens de Falklands oorlog werden door de Britten naast de Mariniers ook Para's, Commando's,  Gurkha's, en Welsh Guards ingezet  die vanaf LPD's,  landing ship logistics (LSL), MV Norland, SS Canberra  en Queen Elizabeth 2 werden ingezet.


Parera

Citaat van: tentara71 op 14/12/2017 | 19:31 uur
Ja, want Mariniers doen nooit heli-ops.
Hebben ze ook nooit gedaan, of zo.😩

Er is ''in het belang van Nederland'' besloten dat de mariniers minder focus zouden leggen op heli-ops en meer op amfib-ops. Natuurlijk kunnen ook de mariniers weer optreden met heli's opbouwen maar het is ook geen slecht idee om LMB zo nu en dan vanaf een schip te laten opereren tijdens Air Assault, je weet nooit wanneer het van pas komt. LMB en KMARNS zijn beide lichte eenheden en kunnen naar mijn inzicht best goed samenwerken en leren van elkaars specialisme's.

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 14/12/2017 | 18:42 uur


En met een klein beetje aanpassing kan ook het ''paarse verhaal'' beter aansluiten op een LHD dan op een LPD, zo kun je bijvoorbeeld de LMB trainen in het uitvoeren van air assaults vanaf de LHD waardoor de mariniers zich weer kunnnen focussen op het echte amfibische verhaal en samen een sterke landing force kunnen zijn indien het ooit nodig mocht zijn om buiten de intl. samenwerkingen op te treden voor het NL belang of operaties waar de LMB moeilijker via land haar doel kan bereiken is een mobiel vliegveld voor de Air Assault makkelijk inzetbaar. Hiervoor moeten wel de heli's aangepast worden om inzetbaar te zijn vanaf schepen (CH-47F / AH-64). Met een beetje inspanning van alle defensie onderdelen is een LHD zeer interessant en multi inzetbaar.

Ja, want Mariniers doen nooit heli-ops.
Hebben ze ook nooit gedaan, of zo.😩
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

bergd

Bedankt voor de info dat maakt het er iets duidelijker op.

Parera

#134
Citaat van: bergd op 14/12/2017 | 18:02 uur
Maar dan is het toch onzin om de LPD's te vervangen voor LHD's. Helemaal als ze 2,5x zo duur zijn (grove schatting) zorg eerst maar dat alle vervangings trajecten afgerond worden en dat het materieel voldoende aangevuld is en de mensen op de grond de juiste middelen hebben.

De vraag is wat een nieuwe LPD gaat kosten tegen 2030. Als je kijkt dat het misschien wel 500 - 700 miljoen gaat kosten en een LHD ''net rond de miljard'' is het grootste voordeel de extra helikopter capaciteit het zeker waard. Daarnaast zit er een behoorlijk verschil zoals Jurrien aangaf in troepen en/of materiaal dat mee kan. Juist het ''grote vliegveld'' is ideaal bij amfibische landingen maar ook bij hulpverlening, er waren plannen om ook het JSS (toen JLOS) te bouwen met een volledig dek al werd dit door de politiek afgeketst omdat er geen behoefte was binnen de NAVO en/of EU.

Verder zie je de trend dat bijna alle landen LHD's bouwen i.p.v. LPD's en met de toekomst van Drones kan een LHD ook nog interessanter worden. Naast amfibisch schip kan een LHD ook ingezet worden als ASW schip met voldoende heli's (dit is wat Japan doet).

En met een klein beetje aanpassing kan ook het ''paarse verhaal'' beter aansluiten op een LHD dan op een LPD, zo kun je bijvoorbeeld de LMB trainen in het uitvoeren van air assaults vanaf de LHD waardoor de mariniers zich weer kunnnen focussen op het echte amfibische verhaal en samen een sterke landing force kunnen zijn indien het ooit nodig mocht zijn om buiten de intl. samenwerkingen op te treden voor het NL belang of operaties waar de LMB moeilijker via land haar doel kan bereiken is een mobiel vliegveld voor de Air Assault makkelijk inzetbaar. Hiervoor moeten wel de heli's aangepast worden om inzetbaar te zijn vanaf schepen (CH-47F / AH-64). Met een beetje inspanning van alle defensie onderdelen is een LHD zeer interessant en multi inzetbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 14/12/2017 | 18:02 uur
Maar dan is het toch onzin om de LPD's te vervangen voor LHD's. Helemaal als ze 2,5x zo duur zijn (grove schatting) zorg eerst maar dat alle vervangings trajecten afgerond worden en dat het materieel voldoende aangevuld is en de mensen op de grond de juiste middelen hebben.

Het zou dan ook pas een gespreksonderwerp worden bij vervanging van de eerste of de tweede LPD.

bergd

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/12/2017 | 17:40 uur
Wat mij betreft is het drijvende vliegveld de grootste meerwaarde, de rest van de functionaliteiten kan je m.i. redelijk gelijk stellen aan die van een LPD.

Maar dan is het toch onzin om de LPD's te vervangen voor LHD's. Helemaal als ze 2,5x zo duur zijn (grove schatting) zorg eerst maar dat alle vervangings trajecten afgerond worden en dat het materieel voldoende aangevuld is en de mensen op de grond de juiste middelen hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 14/12/2017 | 17:37 uur
Afhankelijk van het type klasse kan een LHD meer troepen en/of materieel vervoeren. Het is maar net wat men belangrijker vindt.

Wat mij betreft is het drijvende vliegveld de grootste meerwaarde, de rest van de functionaliteiten kan je m.i. redelijk gelijk stellen aan die van een LPD.

Sparkplug

Citaat van: bergd op 14/12/2017 | 16:51 uur
Wat zijn de voordelen van een LHD tegenover een LPD zoals de HRMS Johan de Wit behalve dat het 10 extra heli's mee kan nemen? Zijn er nog meer voorbeelden te noemen? Ik vindt het namelijk een behoorlijk verschil qua kosten. En hebben we überhaupt wel de nodige hoeveelheid heli's voor een LHD?

Afhankelijk van het type klasse kan een LHD meer troepen en/of materieel vervoeren. Het is maar net wat men belangrijker vindt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.