Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/05/2017 | 16:28 uur
Interessant!!! Maar is dit wat Damen als kandidaat gaat voorstellen voor dit project of is dit wat er sowieso gaat komen en waar in feiten de Marine en Defensie zelf ook al bij betrokken zijn?

Dat vroeg ik me ook al af, het zelfde geldt voor het concept (?) vMFF.

Ronald Elzenga

#216
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 15:47 uur
Damen heeft vandaag een nieuwe webpagina gelanceerd met betrekking tot de 3 vervangings projecten bij de Marine.

...
Interessant!!! Maar is dit wat Damen als kandidaat gaat voorstellen voor dit project of is dit wat er sowieso gaat komen en waar in feiten de Marine en Defensie zelf ook al bij betrokken zijn?

Het geeft in ieder geval wel weer een indicatie van de grootte en wat er wel en niet op moet..zoals eerder de industrie-dag-poster.

Parera

Citaat van: Thomasen op 11/05/2017 | 16:13 uur
Ben vooral benieuwd naar de inhoud.

Kijkend naar de afmeting van de 20 voets container (6.1 meter) zou dit ontwerp ergens rond de 81 meter lengte zitten, daarna kijkend naar ontwerpen van Damen rond die lengte zou het mogelijk zijn dat ze 81 x 13 meter worden, een behoorlijke vergroting ten opzichte van de huidige Alkmaars.

Ook verbetering in vuurkracht met het 57 mm kanon (dit zou ook nog een 40 mm mk3/mk4 van Bofors kunnen zijn), en iets dat onder het helidek lijkt op een Unmanned Surface Vessel (USV).

Verdere informatie ontbreekt helaas op dit moment nog.

Parera

#214
Damen heeft vandaag een nieuwe webpagina gelanceerd met betrekking tot de 3 vervangings projecten bij de Marine.

http://nlnavy.damen.com/



Daarbij hoorde onderstaande video



Op de website staan ook een 3 tal concept images, helaas kreeg ik ze niet geupload daarom via deze weg.

Ace1

#213
TECHNOLOGY AND INDUSTRY DAY

Net als vorig jaar organiseert de Algemene Directie Material Resources voor de Belgische kust testen met onbemande mijnenbestrijdingssystemen. Dit kadert in de vervanging van de mijnenbestrijdingscapaciteit van de Belgische Marinecomponent en de Koninklijke Nederlandse Marine. Met het oog op toekomstige technologieën, willen beide marines hun mijnenbestrijdingscapaciteit vervangen door autonome systemen, om de operationele prestaties en de veiligheid van het personeel te verbeteren.

Gedurende twee weken zullen er eerst testen plaatsvinden met verschillende soorten onbemande onderwater- en oppervlaktedrones van bedrijven uit diverse continenten. Op 15 en 16 juni volgen op de marinebasis in Zeebrugge dan de Technology and Industry Days: een tweedaagse presentatie en demonstratie van die systemen.

De Technology and Industry Days zijn bestemd voor gespecialiseerde industriëlen en specialisten in mijnenbestrijding bij NAVO- en EU-marines of aanverwante organisaties. Gedurende die twee dagen zullen de bedrijven hun systemen voorstellen met een briefing en een statische en dynamische tentoonstelling.

Admiraal Willy Herteleer, gewezen stafchef van de Belgische Defensie, specialist in mijnenbestrijding en voorzitter van EURODEFENCE Belgium, zal als gastspreker de Technology Days inleiden.



http://www.mil.be/nl/evenement/technology-and-industry-day-0

ARM-WAP

Ik vind dat die Zweden best met interessante ontwerpen en techniek voor de dag komen.

Waar ik echter helemaal niet wild van ben is al dat composiet-materiaal...
Brandveiligheid...
En ook 'modificaties' en, vooral, reparaties...
Dat gaat allemaal stukken trager, is veel omslachtiger dan met een snijbrander een stuk staal wegsnijden en/of een ander erop te lassen...
Dat is allemaal niet vanzelfsprekend met composiet.

Jaren geleden is men voor veel nieuwbouw afgestapt van aluminium bovenbouw en is het opnieuw staal.

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/04/2017 | 15:15 uur
Ook een duidelijk groter vaartuig met een helidek voor lichte heli en UAV/RPAs.

Je ziet dat de zweden voortborduren met de kennis die op is gedaan met de Visby klasse.

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 30/04/2017 | 14:01 uur
Saab Kockums  heeft een nieuwe MCM ontwikkeld.

...
Ook een duidelijk groter vaartuig met een helidek voor lichte heli en UAV/RPAs.

Ace1


Ace1

Saab Kockums  heeft een nieuwe MCM ontwikkeld.

MCMV 80
MISSION FOCUSED AND FLEXIBLE


The Baltic Sea is filled with thousands of mines, the first ones being laid out during the first Crimean war in the middle of the 1800:s. Ever since, The Royal Swedish Navy has taken on the task of clearing the sea from mines. The experience gained in these operations have been continuously invested in the MCM ships and naval systems from Saab.
ENSURING CONFIDENCE IN THE MINEFIELD
Today a wide variety of mine types are deployed in waters all around the world, and many of these are highly advanced. This creates new demands for enhanced Mine Countermeasures (MCM) Systems.

With Saab, a long-time supplier to the Royal Swedish Navy, we will empower our offer with decades of experience in designing and building world-class Mine Countermeasure Vessels (MCMVs), and the toolbox needed to clear your waters and ensure mission success. You will get access to competence gained from for example:

Design and production of full composite ships with low signatures that are shockproof, like the MCMV 47 of the Swedish Landsort and Koster class, as well as the Singaporean Bedok class.  All well-proven, around the world

The combination of world-class competence in stealth, multi-role capabilities and composite like the Visby class corvettes
Hybrid construction (steel/composite), with the superstructure and hull built in different materials, like the Singapore Navy's Littoral Mission vessels

This, together with a good track-record of a well-integrated toolbox, such as unmanned vehicles, makes us a reliable partner, ensuring you confidence in your Mine Warfare challenges.


MCMV 80

The evolutionary design approach from Saab has now paved way for the next step forward, the MCMV 80 – the next-generation MCMV, flexible in operation and adaptable in configuration. Developed to meet today's and tomorrow's challenges in any type of deployment or operations.



FEATURES

MISSION FOCUSED AND FLEXIBLE

Multi-role
The MCMV80 can be tailored to a wide range of different missions. Containerized mission modules allow you to conduct operations both in the minefield and outside. With a helicopter flight deck and a UAV hangar you add logistic and reconnaissance operation capabilities. Two stern ramps and a launching crane enables the launch of ASUV, ASV, ROV and Rib's or interceptors. Together, it makes the MCMV 80 the perfect platform for a wide range of manned and unmanned operations.

Smart and flexible
Based on Saab's modular design philosophy, the MCMV80 are prepared to adapt to new demands as the mine warfare challenge evolve. Obsolete systems which become expensive to maintain, or does not meet new requirements, can be replaced with up-to-date systems. This, in combination with the intelligent use of our composite technology in either hull or superstructure, or both, will significantly decrease the life-cycle cost.

The arrangement of the MCMV is focusing on supporting lean operations. For example, the operator room and the bridge are integrated in one 'superbridge' to facilitate communication and enhance situational awareness operator, the navigation and optionally the flotilla command.

The MCMV80 is a new design following Saab's evolutionary design approach, meaning that innovative ideas are introduced step by step, together with proven designs. This enables Saab to provide completely new solutions with low technical risk, without having to include obsolete technology or ideas.

Survivability
The MCMV80 can be delivered with different levels of signature management. From lower MCM signatures and less stringent requirements up to the highest shockproof requirements and stealth capabilities.
TRUE COMPETENCE OF SIGNATURES AND SYSTEM-OF-SYSTEMS INTEGRATION

Apart from advanced multi-role vessels, Saab also delivers state-of-the-art Combat Management Systems and equipment to activate, detect and neutralize mines. With knowledge of each individual product, we can assist you in selecting and integrating all components. And due to the Saab modular approach you are not even limited to Saab's portfolio of products, while you can still benefit of Saab's know-how about system-of-systems integration.

KEY DATA
MAIN SPECIFICATIONS (APPR.)
Length 80 m

Displacement 1250 Tons
Spee d15 knots
Crew 40-60
Hull Structure
Composite or high tensile steel Hull Superstructure
CFRP Operational Features
360° Integrated bridge –"Superbridge"
Flight deck and hangar for UAV or small helicopter
Hangar for AUV & ROV
2 x stern ramps for up to 11 m RIB/USV
2 containerized mission modules

ADDING SUB-SYSTEMS

The increased use of unmanned vehicles, the rise of anti-submarine warfare and more rigorous mission needs have led to increased demands for the addition of sub-systems to MCMVs.
Remotely Operated Vehicles (ROV) are now being used as a tethered Propelled Variable Depth Sonar (PVDS) to run ahead of the MCMV, complementing the hull-mounted sonar on board. Autonomous, non-tethered vehicles, such as SAROV, will soon become part of the MCMV.
Both the MCMV 47 Koster class and MCMV 52 enhanced Koster class can be used in conjunction with ROV systems to help prepare naval crews for any situation.


DOUBLE EAGLE MKII/MKIII


The Double Eagle MKII or the slightly bigger MKIII are the first choice for many navies when it comes to MCM. It is a ROV system with a robust design, and its short turnaround time ensures it is highly cost-effective.
Its modular approach provides flexibility in MCM operations, and the autonomous vehicle is designed to detect, identify and neutralise modern sea mines. The operator can utilise the Double Eagle MKII/MKIII for both mine detection in its PVDS function and for mine disposal.


SAMIII


The SAM system is a unique, unmanned minesweeping drone for the disposal of modern sophisticated influence mines. It is an exceptionally effective supplement to mine hunting and mechanical minesweeping when combined with the function of the MCMVs.
The autonomous catamaran is fully equipped with systems for sweeping, navigation and remote control, all of which are driven by the vehicle's own power supply. The small remote control unit can be placed anywhere on board any ship, ashore, in a van or in a container as well as constitute an integral on board part of the MCMV.


http://saab.com/naval/Submarines-and-Warships/naval-surface-ships/mcmv80/

Flyguy

Citaat van: Lynxian op 23/04/2017 | 22:43 uur
Geen verrassing lijkt me, aangezien de Wielingen door bezuinigingen langer hebben doorgevaard dan zou moeten, als ik me goed herinner. Ditzelfde euvel zullen we waarschijnlijk ook wel hebben met de talloze Nederlandse schepen die langer doorvaren dan waarvoor ze zijn ontworpen.
Niet zo'n klein beetje ook.

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 23/04/2017 | 22:43 uur
Ik had er ook nog nooit van gehoord maar is dat niet wat sterk zonder te weten wat de kwaliteit is van wat ze afleveren?
Geen verrassing lijkt me, aangezien de Wielingen door bezuinigingen langer hebben doorgevaard dan zou moeten, als ik me goed herinner. Ditzelfde euvel zullen we waarschijnlijk ook wel hebben met de talloze Nederlandse schepen die langer doorvaren dan waarvoor ze zijn ontworpen.

Jep, je hebt gelijk.
Maar zo voelt het aan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 23/04/2017 | 20:04 uur
Ik kan me op de een of andere manier niet voorstellen dat een Belgische onderneming met dat reportoir marine scheepsmotoren bouwt waar de Fransen, Amerikanen Britten of Duitsers zich maar iets van aan trekken. Beetje alsof Nederland berggeiten gaat exporteren idee.
Ik had er ook nog nooit van gehoord maar is dat niet wat sterk zonder te weten wat de kwaliteit is van wat ze afleveren?

Citaat van: ARM-WAP op 23/04/2017 | 17:32 uur
De propulsiediesels op de Wielingen-klasse waren van ABC makelei. Scheepswerktuigkundigen klaagden we niet over, behalve dat ze in de latere jaren wel degelijk 'op' waren.
Geen verrassing lijkt me, aangezien de Wielingen door bezuinigingen langer hebben doorgevaard dan zou moeten, als ik me goed herinner. Ditzelfde euvel zullen we waarschijnlijk ook wel hebben met de talloze Nederlandse schepen die langer doorvaren dan waarvoor ze zijn ontworpen.

Ace1

#204
Citaat van: Zeewier op 23/04/2017 | 16:20 uur
De in het artikel aangehaalde scheepsmotorenfabrikant Anglo Belgian Corporation kende ik trouwens niet. Vast niet marine NAVO standaard.

Zoals ARM-WAP al zei waren de 4 Belgische Fregatten van de E-71 Wielingen-Klasse elk uitgerust met 2 ABC diesel motoren uitgerust en dat waren betrouwbare diesel motoren. Binnenvaartschepen zijn vaak uitgerust met ABC diesel motoren omdat deze goedkoper en even betrouwbaar zijn als diesel motoren van  MAN, MTU .

Huzaar1

Ik kan me op de een of andere manier niet voorstellen dat een Belgische onderneming met dat reportoir marine scheepsmotoren bouwt waar de Fransen, Amerikanen Britten of Duitsers zich maar iets van aan trekken. Beetje alsof Nederland berggeiten gaat exporteren idee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"