Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ace1

Citaat van: AadvdW op 12/05/2017 | 14:07 uur
Wat me ook opvalt: geen kraan. Kennelijk worden al die onbemande vaartuigen met uitschuifbare rails o.i.d. uitgezet vanuit de ruimte achter de schuifdeuren. Maar dat beperkt wel de mogelijkheden van dat enorme bovendek.

Dat bovendek is qua formaat heel geschikt voor het werken met drones (en helikopters), maar gezien de plaats van de schoorsteen is er maar een smalle hangar voor het stallen en onderhouden van die drones. (Die containers staan dan trouwens een beetje in de weg, lijkt me.) 

Ik verwacht zoiets.



AadvdW

Wat me ook opvalt: geen kraan. Kennelijk worden al die onbemande vaartuigen met uitschuifbare rails o.i.d. uitgezet vanuit de ruimte achter de schuifdeuren. Maar dat beperkt wel de mogelijkheden van dat enorme bovendek.

Dat bovendek is qua formaat heel geschikt voor het werken met drones (en helikopters), maar gezien de plaats van de schoorsteen is er maar een smalle hangar voor het stallen en onderhouden van die drones. (Die containers staan dan trouwens een beetje in de weg, lijkt me.) 

Verder lijkt de Marine over te gaan op camouflage-schilderpatronen, net als de Zweden.

Ronald Elzenga

Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 19:03 uur
SAM-3 is inderdaad verouderd, maar ik baseer me op wat er nu bekend is en aangezien Damen/Saab best wel een rol speelt hier in was het een voorbeeld.
Check..duidelijk!
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 19:03 uurWat lijkt op de concepten is dat er geen vervanger komt voor de goalkeeper op de korte termijn. Dit zou wel eens het gevolg van het bekende te weinig geld kunnen worden.
Ik vermoed wel dat de vandaag gepubliceerde concepten nog niet klaar zijn en niet 100% het schip worden zoals die gebouwd gaan worden al zijn dit wel gedetailleerde impressions, en bij de hollands betekende dat nog weinig verandering in het te bouwen schip.

Wat nu zichtbaar is doet mij sterk denken aan de Italiaanse PPA Offshore Multipurpose Patrol Ship welke nu in aanbouw zijn, al zijn die nog zwaarder bewapend.
Ja, ik denk ook dat we hier meer zien van wat het wordt dan dat er nog veel verandert. Ik grapte cynisch op Twitter al over een "JSFje". Ik mag toch erg hopen van niet, want dat zou de krijgsmacht en de lobby voor haar alleen maar meer schaden denk ik. En het is de bewapening waar het toch ook vooral om gaat in de huidige tijd van groeiende dreiging. Als er zelfs geen CIWS meer op zit word ik toch wel erg verdrietig en zou ik niet graag met het fregat naar een conflict-haard afreizen. Voor de MCM is er dan dus zwaardere bewapening, maar ook niks in de CIWS klasse. Maar goed..vaagheid troef verder..dus maar weer afwachten.

Parera

SAM-3 is inderdaad verouderd, maar ik baseer me op wat er nu bekend is en aangezien Damen/Saab best wel een rol speelt hier in was het een voorbeeld.

Wat lijkt op de concepten is dat er geen vervanger komt voor de goalkeeper op de korte termijn. Dit zou wel eens het gevolg van het bekende te weinig geld kunnen worden.
Ik vermoed wel dat de vandaag gepubliceerde concepten nog niet klaar zijn en niet 100% het schip worden zoals die gebouwd gaan worden al zijn dit wel gedetailleerde impressions, en bij de hollands betekende dat nog weinig verandering in het te bouwen schip.

Wat nu zichtbaar is doet mij sterk denken aan de Italiaanse PPA Offshore Multipurpose Patrol Ship welke nu in aanbouw zijn, al zijn die nog zwaarder bewapend.

Ronald Elzenga

Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 18:12 uur
Staf eisen zijn op dit moment niet (publiekelijk) bekend, wel zouden de belgen graag zien dat de nieuwe mijnenjagers ook de Godetia gaan vervangen.
Dit geeft wel een aantal mogelijke eisen :
- Commando centrale voor vloorverbanden zoals de SNMCMG's.
- Logistieke ondersteuning aan de vloot verbanden o.a. brandstof afgifte.
- Hospitaal functie (Role 1) met mogelijke aanvullingen.
Niet al deze functies zijn meer nodig. Maar kunnen wel op een groter vaartuig worden ongebracht.
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 18:12 uurDaarnaast is bekend dat er met onbemande systemen gewerkt gaat worden zoals de SAM-3 van Saab, een containerized onbemand mijnenveeg systeem, dit zou ook de luiken aan zijkant verklaren.
Ik mag toch hopen niet de SAM-3! Is wat mij betreft inmiddels achterhaald. Zal nu denk ik eerder gaan om systeem van Thales of van Atlas Elektronik. Ook in containers ondergebracht, dat wel. Dus die kunnen onderbrengen wenselijk.
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 18:12 uur
Qua bemanning zal er niet veel veranderen mogelijk 20 tot 30 bemanningsleden + ruimte voor opstappers, afhankelijk van de missie.
Ja veel ruimte voor opstappers naast basis bemanning.
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 18:12 uurEen 57 mm kanon zou een redelijk goed wapen zijn voor verdediging van het eigen schip en eventueel een vloot verband tegen zeedoelen en/of luchtdoelen, in combinatie met decoys zou dit natuurlijk nog beter zijn. BAE systems heeft een aantal opties voor munitie met dit type kanon, het kanon heeft altijd 120 rounds geladen verdeeld over 2 magazijnen dus 2 type's munitie mogelijk, en in het onderdekse laadsysteem is ruimte voor nog eens 1000 rounds.
Lijkt me geen verstandige wapenkeuze en is bovendien geen CIWS. Dat zou ik wat vooruit kijken naar waar we de Goalkeeper mee willen gaan vervangen straks. 35mm of 40mm CIWS. Ook zou ik bij zo'n groter vaartuig nog een SAM CIWS systeem inbouwen. Kost meer, maar gezien de riskante locaties waar deze MCM vaartuigen moeten kunnen opereren wil je geen halve maatregelen. Dan wordt goedkoop duurkoop.

Parera

Citaat van: Thomasen op 11/05/2017 | 17:37 uur
Ja, doelde op de invulling van de Stafeisen en Stafdoelstellingen, die publiekelijk nog niet bekend zijn meen  ik?

Als het inderdaad dat formaat is kom je wel een op een aardig groter schip uit.

Het Kanon voorop is een goed teken, betekend dat het schip in ieder geval een beetje is ingericht op geweld gebruik. Hopelijk krijgt het ook zelfbescherming, al wordt dat vermoedelijk te duur. Een 57mm lijkt het  inderdaad wel op, maar meen dat dit geen NATO standaard is?

Er lijkt een schuifdeur aan de achterkant te zitten. Mooi,  maar het vrijboord lijkt niet erg hoog, ook lastig met het lanceren van RHIBS, iets waarvan ik vermoed dat het  kan vanaf die positie.
Er zijn ook 4 reddingsvlotten zichtbaar, 4*25? Ik kan het niet echt inschatten op dit plaatje, maar zou wat zeggen over het aantal personen aan boord.

Het prikkelt wel inderdaad, en het is te hopen dat er nu wat extra info beschikbaar komt.

Staf eisen zijn op dit moment niet (publiekelijk) bekend, wel zouden de belgen graag zien dat de nieuwe mijnenjagers ook de Godetia gaan vervangen.
Dit geeft wel een aantal mogelijke eisen :
- Commando centrale voor vloorverbanden zoals de SNMCMG's.
- Logistieke ondersteuning aan de vloot verbanden o.a. brandstof afgifte.
- Hospitaal functie (Role 1) met mogelijke aanvullingen.

Daarnaast is bekend dat er met onbemande systemen gewerkt gaat worden zoals de SAM-3 van Saab, een containerized onbemand mijnenveeg systeem, dit zou ook de luiken aan zijkant verklaren.
Qua bemanning zal er niet veel veranderen mogelijk 20 tot 30 bemanningsleden + ruimte voor opstappers, afhankelijk van de missie.

Een 57 mm kanon zou een redelijk goed wapen zijn voor verdediging van het eigen schip en eventueel een vloot verband tegen zeedoelen en/of luchtdoelen, in combinatie met decoys zou dit natuurlijk nog beter zijn. BAE systems heeft een aantal opties voor munitie met dit type kanon, het kanon heeft altijd 120 rounds geladen verdeeld over 2 magazijnen dus 2 type's munitie mogelijk, en in het onderdekse laadsysteem is ruimte voor nog eens 1000 rounds.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/05/2017 | 16:28 uur
Interessant!!! Maar is dit wat Damen als kandidaat gaat voorstellen voor dit project of is dit wat er sowieso gaat komen en waar in feiten de Marine en Defensie zelf ook al bij betrokken zijn?

Dat vroeg ik me ook al af, het zelfde geldt voor het concept (?) vMFF.

Ronald Elzenga

#216
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 15:47 uur
Damen heeft vandaag een nieuwe webpagina gelanceerd met betrekking tot de 3 vervangings projecten bij de Marine.

...
Interessant!!! Maar is dit wat Damen als kandidaat gaat voorstellen voor dit project of is dit wat er sowieso gaat komen en waar in feiten de Marine en Defensie zelf ook al bij betrokken zijn?

Het geeft in ieder geval wel weer een indicatie van de grootte en wat er wel en niet op moet..zoals eerder de industrie-dag-poster.

Parera

Citaat van: Thomasen op 11/05/2017 | 16:13 uur
Ben vooral benieuwd naar de inhoud.

Kijkend naar de afmeting van de 20 voets container (6.1 meter) zou dit ontwerp ergens rond de 81 meter lengte zitten, daarna kijkend naar ontwerpen van Damen rond die lengte zou het mogelijk zijn dat ze 81 x 13 meter worden, een behoorlijke vergroting ten opzichte van de huidige Alkmaars.

Ook verbetering in vuurkracht met het 57 mm kanon (dit zou ook nog een 40 mm mk3/mk4 van Bofors kunnen zijn), en iets dat onder het helidek lijkt op een Unmanned Surface Vessel (USV).

Verdere informatie ontbreekt helaas op dit moment nog.

Parera

#214
Damen heeft vandaag een nieuwe webpagina gelanceerd met betrekking tot de 3 vervangings projecten bij de Marine.

http://nlnavy.damen.com/



Daarbij hoorde onderstaande video



Op de website staan ook een 3 tal concept images, helaas kreeg ik ze niet geupload daarom via deze weg.

Ace1

#213
TECHNOLOGY AND INDUSTRY DAY

Net als vorig jaar organiseert de Algemene Directie Material Resources voor de Belgische kust testen met onbemande mijnenbestrijdingssystemen. Dit kadert in de vervanging van de mijnenbestrijdingscapaciteit van de Belgische Marinecomponent en de Koninklijke Nederlandse Marine. Met het oog op toekomstige technologieën, willen beide marines hun mijnenbestrijdingscapaciteit vervangen door autonome systemen, om de operationele prestaties en de veiligheid van het personeel te verbeteren.

Gedurende twee weken zullen er eerst testen plaatsvinden met verschillende soorten onbemande onderwater- en oppervlaktedrones van bedrijven uit diverse continenten. Op 15 en 16 juni volgen op de marinebasis in Zeebrugge dan de Technology and Industry Days: een tweedaagse presentatie en demonstratie van die systemen.

De Technology and Industry Days zijn bestemd voor gespecialiseerde industriëlen en specialisten in mijnenbestrijding bij NAVO- en EU-marines of aanverwante organisaties. Gedurende die twee dagen zullen de bedrijven hun systemen voorstellen met een briefing en een statische en dynamische tentoonstelling.

Admiraal Willy Herteleer, gewezen stafchef van de Belgische Defensie, specialist in mijnenbestrijding en voorzitter van EURODEFENCE Belgium, zal als gastspreker de Technology Days inleiden.



http://www.mil.be/nl/evenement/technology-and-industry-day-0

ARM-WAP

Ik vind dat die Zweden best met interessante ontwerpen en techniek voor de dag komen.

Waar ik echter helemaal niet wild van ben is al dat composiet-materiaal...
Brandveiligheid...
En ook 'modificaties' en, vooral, reparaties...
Dat gaat allemaal stukken trager, is veel omslachtiger dan met een snijbrander een stuk staal wegsnijden en/of een ander erop te lassen...
Dat is allemaal niet vanzelfsprekend met composiet.

Jaren geleden is men voor veel nieuwbouw afgestapt van aluminium bovenbouw en is het opnieuw staal.

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 30/04/2017 | 15:15 uur
Ook een duidelijk groter vaartuig met een helidek voor lichte heli en UAV/RPAs.

Je ziet dat de zweden voortborduren met de kennis die op is gedaan met de Visby klasse.

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 30/04/2017 | 14:01 uur
Saab Kockums  heeft een nieuwe MCM ontwikkeld.

...
Ook een duidelijk groter vaartuig met een helidek voor lichte heli en UAV/RPAs.

Ace1