Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Huzaar1

Nederland krijgt naast nieuwe mijnenjagers nog meer anti zeemijn capaciteit

"Opvallend is ook dat de mijnenbestrijdingscapaciteit wordt uitgebreid, vooruitlopend op de vervanging van de mijnenjagers. Hansen in de Alle Hens: "Ook schaffen we al een 'toolbox' aan voor mijnenbestrijding op afstand, inclusief drones. Deze toolbox zullen we inzetten vanaf een extra platform. De mensen die met deze apparatuur moeten werken halen we al extra binnen. Deze maatregelen nemen we in aanloop naar de komst van nieuwe mijnenjagers, naar verwachting vanaf 2025. Op die manier doen we veel kennis en ervaring op."

Het is nog onduidelijk wat voor schip dat 'extra platform' voor de nieuwe apparatuur exact is."

Marineschepen.nl
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Parera

Citaat van: tentara71 op 14/02/2018 | 18:54 uur
En toch zou ik voor iets kiezen waar je al een logistieke lijn voor hebt.

Ik vind die Marlin 30mm's op de OPV's best leuk maar waarom geen 35mm zodat er weer een logistieke lijn minder is?
Wsch is daar een goede reden voor maar toch ben ik sceptisch daarover.

Als je niet veel centjes hebt word je rijk door te bezuinigen op standaard dingen.
Dus hoe minder logistieke lijnen hoe beter.

Dat kan wél een operationeel probleem opleveren: hadden we in de eighties voor de F15E gekozen als vervanger van de NF5A/B dan was er een gelaagde vervangingsdruk geweest. Hadden we ooit voor 6 subs gekozen ipv 4 dan was de Moray-klasse  nog lang niet aan zijn ELO en hadden we meer lucht gehad net de vervanging van subs.
Hadden we sowieso slimmer geweest as opposed te krenterig hadden we nu een veel betaalbaarder én capabeler krijgsmacht gehad.

Hetzelfde geldt trouwens voor íedere Europese regering. Vredesdividend = bier en chips maar de rust om het op te vreten en te zuipen was gewoon niet meer belangrijk.

En de usual suspects aan fellow travellers dienen zich alweer aan. Zie de PVV die naar Moskou gaat, zie de links-islamitische coalitie in míjn stad, Rotterdam.

Me dunkt dat in België exact dezelfde dingen gebeuren en wsch nog erger.

Als je kijkt naar het aantal van 57 mm's die je nodig zou hebben zijn dat er 6 op de boten +2 reserve voor elk land, dat is toch al 16 stuks, zou je daarna kiezen (wat ik al eerder genoemd heb) om de tweedehands 76 mm's van de OPV's te vervangen door 57 mm's moeten er daar al 4 + 1 reserve bij kom je aan 21 stuks. Dat zal toch al een betere prijs geven ipv de 16 stuks.

Voor de MCMV's is 57 mm een prima kaliber tegen zee/luchtdoelen en tevens (beperkt) inzetbaar als CIWS, dit zelfde geld voor de OPV's waar het kaliber naar mijn inzicht ruim voldoende is om een drugs/wapen transport of piraat tot stoppen te dwingen en eventueel een schot voor /in de boeg te geven. De 30 mm Marlin zal Belgie waarschijnlijk dan ''verplicht'' moeten opnemen in hun arsenaal of ze moeten kiezen voor een ander (20 mm Narwhal bijvoorbeeld) maar dat zal geen probleem zijn omdat deze ook terug te vinden zijn op de nieuwe fregatten.

Citaat van: Stoonbrace op 14/02/2018 | 17:57 uur
Ik durf beweren dat een nieuw kaliber weinig problemen zal geven als het gebruikt zal worden door de have vloot.
Dat is ook waar het is goed mogelijk 3 kalibers in stock te houden 76 mm (fregatten), 57 mm (MCMVs), 30 mm (beide).





MasterChief1971

En toch zou ik voor iets kiezen waar je al een logistieke lijn voor hebt.

Ik vind die Marlin 30mm's op de OPV's best leuk maar waarom geen 35mm zodat er weer een logistieke lijn minder is?
Wsch is daar een goede reden voor maar toch ben ik sceptisch daarover.

Als je niet veel centjes hebt word je rijk door te bezuinigen op standaard dingen.
Dus hoe minder logistieke lijnen hoe beter.

Dat kan wél een operationeel probleem opleveren: hadden we in de eighties voor de F15E gekozen als vervanger van de NF5A/B dan was er een gelaagde vervangingsdruk geweest. Hadden we ooit voor 6 subs gekozen ipv 4 dan was de Moray-klasse  nog lang niet aan zijn ELO en hadden we meer lucht gehad net de vervanging van subs.
Hadden we sowieso slimmer geweest as opposed te krenterig hadden we nu een veel betaalbaarder én capabeler krijgsmacht gehad.

Hetzelfde geldt trouwens voor íedere Europese regering. Vredesdividend = bier en chips maar de rust om het op te vreten en te zuipen was gewoon niet meer belangrijk.

En de usual suspects aan fellow travellers dienen zich alweer aan. Zie de PVV die naar Moskou gaat, zie de links-islamitische coalitie in míjn stad, Rotterdam.

Me dunkt dat in België exact dezelfde dingen gebeuren en wsch nog erger.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Stoonbrace

Ik durf beweren dat een nieuw kaliber weinig problemen zal geven als het gebruikt zal worden door de have vloot.

Parera

#566
Citaat van: ARM-WAP op 14/02/2018 | 15:37 uur
Dank je voor de link Parera.
Worden we niet veel wijzer door - maar dat is aan de opsteller te danken.

Verder vind ik die Japanse Trimaran best interessant.

Echter... ik ben niet gek op aluminium voor scheepsbouw:
- het is minder "flexibel" dan staal (scheurt/breekt bij blootstelling aan allerlei krachten - konden we genoeg vaststellen op de E-71 fregatte ter hoogte van de GT Air Intakes
- heeft een laag smeltpunt... bij brand is dat een groot probleem.
- moeilijker te lassen dan staal

Het ging mij o.a. om de gedachten er achter : mijnbestrijding + patrouille mogelijkheid dus multifunctioneel, als je keek naar het optreden rondom Libië was de missie al een combinatie van mijnbestrijding en patrouilleren in de kustwateren. Een NH-90 hangaar gaan we zeer waarschijnlijk niet zien aan boord net zoals de 76mm/ CIWS combinatie maar een versterkte bewapening bijvoorbeeld 57 mm + 30 mm zou voor Nederland in elk geval een goede stap zijn. Voor de Belgen betekend dit 2 extra kalibers opnemen in het inventaris iets wat misschien niet haalbaar is tenzij de kalibers (deels) terug komen bij de nieuwe fregatten. Verder vond ik de trimaran gedachte ook gewoon interessant, de waterjets is niks (veel te duur), over de problemen met aluminium ben ik het met je eens maar toch moet dit wel serieus genomen worden als mogelijk materiaal waar de nieuwe MCMV's van gebouwd gaan worden.


Citaat van: Huzaar1 op 14/02/2018 | 15:39 uur
Heeft dit niet iets met magnetisme te maken van staal?

Ja dit heeft o.a. te maken met magnetisme, en ook is aluminium een stuk lichter dan staal wat ook het lage tonnage (1500 ton) verklaart.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/02/2018 | 15:13 uur
Mijnenbestrijding 2.0 dichterbij dan ooit #defensie

https://magazines.defensie.nl/allehens/2018/01/04_mijnenbestrijding-2.0-dichterbij-dan-ooit
Daar staan al wat interessante hints in naar de nieuwe schepen:
- De vervanging en uitbreiding van de mijnenbestrijdingscapaciteit staan nadrukkelijk beschreven in de defensienota.  -> Uitbreiding = meer schepen of alleen meer onbemande systemen?
- Een 90 meter lange mijnenjager opereert op zee. -> Een aanname van de afmeting van de nieuwe boten of gewoon een getal?

Uit een ander artikel uit de zelfde Alle Hens:
Citaat
2.   Uitbreiding mijnenbestrijdingscapaciteit
"We gaan de bestaande mijnenbestrijdingscapaciteit uitbreiden met het oog op de toekomst. Daarom kopen we meer op afstandbestuurbare middelen, zoals de Autonomous Underwater Vehicle REMUS. Ook schaffen we al een 'toolbox' aan voor mijnenbestrijding op afstand, inclusief drones. Deze toolbox zullen we inzetten vanaf een extra platform. De mensen die met deze apparatuur moeten werken halen we al extra binnen. Deze maatregelen nemen we in aanloop naar de komst van nieuwe mijnenjagers, naar verwachting vanaf 2025. Op die manier doen we veel kennis en ervaring  op." De defensienota zal overigens duidelijkheid geven over de uiteindelijke vervanging van de mijnenjagers, die samen met België gepland staat.
Meer onbemande systemen bevestigd, maar gaat de defensienota ook meer schepen bevestigen? 8 stuks is toch minimaal nodig voor de bekende 4-slag. :silent:

CitaatMeer weten?
Bent u geïnteresseerd in deze nieuwe ontwikkelingen en heeft u vragen? Kijk dan op de sharepoint van DOKM
Iemand van de leden die hierbij kan? Ik neem aan dat dit op het intranet staat :)


Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 14/02/2018 | 15:37 uur
Dank je voor de link Parera.
Worden we niet veel wijzer door - maar dat is aan de opsteller te danken.

Verder vind ik die Japanse Trimaran best interessant.

Echter... ik ben niet gek op aluminium voor scheepsbouw:
- het is minder "flexibel" dan staal (scheurt/breekt bij blootstelling aan allerlei krachten - konden we genoeg vaststellen op de E-71 fregatte ter hoogte van de GT Air Intakes
- heeft een laag smeltpunt... bij brand is dat een groot probleem.
- moeilijker te lassen dan staal

Heeft dit niet iets met magnetisme te maken van staal?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Dank je voor de link Parera.
Worden we niet veel wijzer door - maar dat is aan de opsteller te danken.

Verder vind ik die Japanse Trimaran best interessant.

Echter... ik ben niet gek op aluminium voor scheepsbouw:
- het is minder "flexibel" dan staal (scheurt/breekt bij blootstelling aan allerlei krachten - konden we genoeg vaststellen op de E-71 fregatte ter hoogte van de GT Air Intakes
- heeft een laag smeltpunt... bij brand is dat een groot probleem.
- moeilijker te lassen dan staal

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

#562
Citaat van: ARM-WAP op 13/02/2018 | 12:01 uur
Heb je een link?
Ik heb die 'quote' van je in Google gegooid en vind er vanalles, behalve dan het MCMV gebeuren.

Link naar de Europese online Tender website, de quote staat bij punt IV.2.1 :
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:57765-2018:TEXT:FR:HTML&tabId=1&tabLang=nl

Ik vind zelf het idee achter het Japanse ''Future Multipurpose Trimaran'' Concept wel interessant voor de alkmaar vervanging. Wel wat groot maar het hele idee er achter is wel zeer interessant.

Lengte: 92 m
Breedte: 21 m
Diepgang: 4 m
Waterverplaatsing: 1500 t

Top speed: 35 knopen
Aandrijving: 3x Diesel + 3x waterjets
Bereik bij 15 knopen: 3500 zeemijl ( +/- 6500 km)
Bemanning: 50 personen

De hangaar is groot genoeg voor een AW-101, en als bewapening draagt het schip een 76 mm kanon + 20 mm Phalanx.
Het schip is gemaakt van Aluminium en heeft een 730 m2 Multi Mission Bay(MMB).

Tijdens MCM operaties zouden 2 stuks 40ft containers aanboord geplaatst worden in de MMB + 16 UUV's met een lengte van 4 meter. Deze kunnen in/uit het water gelaten worden door een overhead kraan via de achtersteven. Daarnaast zouden er 2 stuks 11m Rhib/USV + 1x VTOL UAV aanboord geplaatst worden + de AW-101 in de hangaar.

Voor andere operaties kunnen er totaal 7 stuks 40ft containers geplaatst worden in de MMB voor o.a. hulpgoederen. Tijdens patrouille missies zouden er 2 containers/ 8x 7 m Rhibs/ 2x 11m Rhib/ 1x VTOL UAV/ 1x AW-101 aanboord kunnen.

Bron: Navyrecognition @ Artikel








ARM-WAP

Citaat van: Parera op 13/02/2018 | 01:25 uur
Volgens de Belgische tender kunnen geïnteresseerde partijen zich tot 20-03-2018 inschrijven waarna op 30-04-2018 een ''uitnodiging tot inschrijving'' verstuurd worden aan geselecteerde partijen.
Tevens word op 20-02-2018 om 09:30 uur een informatie zitting gehouden in Zeebrugge. Duidelijk is al dat de ''goedkoopste'' waarschijnlijk zal gaan winnen:
Zou er een kans zijn dat Nederland uiteindelijk 8 stuks aankoopt waarbij bijvoorbeeld ook de Mercuur en/of Snellius klasses vervangen gaan worden door 2 extra schepen? Beide klasses worden al regelmatig ingezet voor ondersteuning van operaties van de MCMV's. Daarmee is ook de 4-slag rond.
Heb je een link?
Ik heb die 'quote' van je in Google gegooid en vind er vanalles, behalve dan het MCMV gebeuren.

Parera

#560
Volgens de Belgische tender kunnen geïnteresseerde partijen zich tot 20-03-2018 inschrijven waarna op 30-04-2018 een ''uitnodiging tot inschrijving'' verstuurd worden aan geselecteerde partijen.
Tevens word op 20-02-2018 om 09:30 uur een informatie zitting gehouden in Zeebrugge. Duidelijk is al dat de ''goedkoopste'' waarschijnlijk zal gaan winnen:
CitaatGunningscriteria
Economisch meest voordelige inschrijving, gelet op de in het bestek, in de uitnodiging tot inschrijving of tot
onderhandeling of de in het beschrijvende document vermelde criteria.

Zou er een kans zijn dat Nederland uiteindelijk 8 stuks aankoopt waarbij bijvoorbeeld ook de Mercuur en/of Snellius klasses vervangen gaan worden door 2 extra schepen? Beide klasses worden al regelmatig ingezet voor ondersteuning van operaties van de MCMV's. Daarmee is ook de 4-slag rond.

Parera

Ik heb nog eens gekeken naar dat EDR Antwerpen maar wat ik al vermoede is dat zeker geen partij waar je mee in zee wilt gaan.
In 2014 ging de voorganger nog over de kop en werd een doorstart gemaakt door een groep van bedrijven die belang hadden bij een scheeps reparatie werf in Antwerpen, in 2016 zijn 3 van die 4 bedrijven er uit gestapt omdat het bedrijf goed zou lopen en hun financiële hulp niet meer nodig bleek. Dus lijkt het mij niet echt een stabiele werf om daar zoveel geld in te steken.

Daarnaast heeft EDR in 2016 zelf aangegeven dat een groot deel van het materiaal verouderd is en de komende jaren gekeken moet worden naar vervanging en investeringen daarvoor.
Men had in 2015 een 45 tal schepen bij EDR waarvan ze 100 dagen aan 1 project gewerkt hebben dat men blijkbaar al vrij lang vond.

Ik heb zelf geen vertrouwen in deze werf ook al word deze enkel gebruikt voor afbouw, ze hebben geen ervaring hiermee en ook zijn ze in mijn ogen niet stabiel op financieel gebied dus een risico voor het project.

Ace1

Citaat van: Parera op 02/02/2018 | 14:04 uur
Het helidek is voor UAV's, het ontwerp van Damen en ook het Saab ontwerp konden naar mijn weten wel een NH-90 laten landen. Ik neem aan dat dit ook een van de eisen zal zijn, dat een NH-90 kan landen voor bevoorrading, personeel transfers en ook niet vreemd als eis: in-flight refueling capaciteit voor heli's buiten de eigen UAV's om. de refueling van een NH-90 maakt de MCMV's een systeem dat ook daarmee haar diensten kan bewijzen in een eskader vorm en als staffschip iets dat de belgen in hun eisen mee nemen vanuit de vervanging van de Godetia.

Voorbeeld van de UAV mogelijkheden:






Nog 2 voorbeelden.

http://umsskeldar.aero/our-products/rpas-systems/v-200-skeldar/

http://www.delftdynamics.nl/index.php/nl/producten

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 02/02/2018 | 13:36 uur
Aanzich mooi maar zou als NL marine toch eisen dat het helidek een NH90 kan herbergen anders moeten ze speciaal voor deze klasse kleinere heli's aanschaffen, alhoewel een wildcat natuurlijk ook leuk is, en met deze tonnages zijn straks de fregatten en opv's de kleine jongens van de vloot  8)

Wat aangeeft hoe belachelijk het ontwerp is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"