Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

Bedankt voor de uitleg met foto's.
Ik wist het niet zeker maar ging er vanuit dat het een lift was, al klinkt de luik + kraan combinatie een stuk goedkoper en dus logischer.

Het concept blijft hetzelfde met een lift of een luik + kraan en in mijn ogen een goede optie voor de vervangers van de Alkmaars. Ruimte voor een 2 tal 40 voets containers zou genoeg moeten zijn indien er extra ruimte is voor andere ''speeltjes''.

AadvdW

Citaat van: StrataNL op 16/05/2017 | 19:05 uur
Is volgens mij alleen een luik, geen lift. JWitt en KD hebben wel een lift eronder.

Dit is het luik in het helidek.



En dit wat eronder zit. De vloer is een tweede luik, dat uitkomt in de multifunctionele ruimte waar bijvoorbeeld evacués kunnen worden ondergebracht.



Deze foto's komen uit een zeer uitgebreid artikel in Mer et Marine: https://www.meretmarine.com/fr/content/bord-du-patrouilleur-holland-de-la-marine-neerlandaise.


StrataNL

Citaat van: Thomasen op 13/05/2017 | 17:22 uur
Ik bedoelde klopt dat er een Luik zit. Een lift weet ik eigenlijk ook niet, met de OPV's alleen meegevaren, en toen is eea met de kraan gedaan.

Is volgens mij alleen een luik, geen lift. JWitt en KD hebben wel een lift eronder.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

AadvdW


AadvdW

Citaat van: Thomasen op 13/05/2017 | 12:26 uur
Klopt.
Klopt het dat er een lift zit, of klopt het dat Parera het (bij uitzondering) fout heeft?

Parera

Citaat van: AadvdW op 12/05/2017 | 15:25 uur
Bedoel je de grote containers? Die hebben toch alleen twee luiken boven elkaar? Ik neem aan dat die met de kraan omhoog en omlaag worden getakeld.

De hollands hebben een luik in het vliegdek, waar dacht ik ook een lift zat voor de container maar dat kan ik fout hebben.

Citaat van: Thomasen op 12/05/2017 | 16:08 uur
Of het is gewoon niet getekend.
Ik zie ook geen crashboot bijvoorbeeld, maar die komt er ook wel op.

Ik vermoed dat ze de man over boord boot ook onder deks hebben zitten, anders moet defensie gaan investeren in extra zwemlessen. :angel:

AadvdW

Citaat van: Parera op 12/05/2017 | 15:03 uur
Het lijkt er ook op dat er net als bij de Hollands een deck lift inzit voor containers op dek te stallen.

Bedoel je de grote containers? Die hebben toch alleen twee luiken boven elkaar? Ik neem aan dat die met de kraan omhoog en omlaag worden getakeld.

AadvdW

Mooi filmpje, Ace1! Dat lijkt er inderdaad op. De Deense Absalons hebben ook zo'n soort systeem op hun flexdek, maar dat werkt geloof ik maar één richting uit.

Parera

Een andere mogelijkheid is een kraan bevestigd aan het plafond van het deck ''overhead crane'' model.
Dit is ook gepland voor de Britse Type 26 fregatten en kan voor verschillende ladingen gebruikt worden o.a. containers, rhibs en UUV's.
Het lijkt er ook op dat er net als bij de Hollands een deck lift inzit voor containers op dek te stallen.

De overhead crane is ook gepland voor de Damen Crossover series en in de Multi mission bays van de Sigmas.

Ace1

Citaat van: AadvdW op 12/05/2017 | 14:07 uur
Wat me ook opvalt: geen kraan. Kennelijk worden al die onbemande vaartuigen met uitschuifbare rails o.i.d. uitgezet vanuit de ruimte achter de schuifdeuren. Maar dat beperkt wel de mogelijkheden van dat enorme bovendek.

Dat bovendek is qua formaat heel geschikt voor het werken met drones (en helikopters), maar gezien de plaats van de schoorsteen is er maar een smalle hangar voor het stallen en onderhouden van die drones. (Die containers staan dan trouwens een beetje in de weg, lijkt me.) 

Ik verwacht zoiets.



AadvdW

Wat me ook opvalt: geen kraan. Kennelijk worden al die onbemande vaartuigen met uitschuifbare rails o.i.d. uitgezet vanuit de ruimte achter de schuifdeuren. Maar dat beperkt wel de mogelijkheden van dat enorme bovendek.

Dat bovendek is qua formaat heel geschikt voor het werken met drones (en helikopters), maar gezien de plaats van de schoorsteen is er maar een smalle hangar voor het stallen en onderhouden van die drones. (Die containers staan dan trouwens een beetje in de weg, lijkt me.) 

Verder lijkt de Marine over te gaan op camouflage-schilderpatronen, net als de Zweden.

Ronald Elzenga

Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 19:03 uur
SAM-3 is inderdaad verouderd, maar ik baseer me op wat er nu bekend is en aangezien Damen/Saab best wel een rol speelt hier in was het een voorbeeld.
Check..duidelijk!
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 19:03 uurWat lijkt op de concepten is dat er geen vervanger komt voor de goalkeeper op de korte termijn. Dit zou wel eens het gevolg van het bekende te weinig geld kunnen worden.
Ik vermoed wel dat de vandaag gepubliceerde concepten nog niet klaar zijn en niet 100% het schip worden zoals die gebouwd gaan worden al zijn dit wel gedetailleerde impressions, en bij de hollands betekende dat nog weinig verandering in het te bouwen schip.

Wat nu zichtbaar is doet mij sterk denken aan de Italiaanse PPA Offshore Multipurpose Patrol Ship welke nu in aanbouw zijn, al zijn die nog zwaarder bewapend.
Ja, ik denk ook dat we hier meer zien van wat het wordt dan dat er nog veel verandert. Ik grapte cynisch op Twitter al over een "JSFje". Ik mag toch erg hopen van niet, want dat zou de krijgsmacht en de lobby voor haar alleen maar meer schaden denk ik. En het is de bewapening waar het toch ook vooral om gaat in de huidige tijd van groeiende dreiging. Als er zelfs geen CIWS meer op zit word ik toch wel erg verdrietig en zou ik niet graag met het fregat naar een conflict-haard afreizen. Voor de MCM is er dan dus zwaardere bewapening, maar ook niks in de CIWS klasse. Maar goed..vaagheid troef verder..dus maar weer afwachten.

Parera

SAM-3 is inderdaad verouderd, maar ik baseer me op wat er nu bekend is en aangezien Damen/Saab best wel een rol speelt hier in was het een voorbeeld.

Wat lijkt op de concepten is dat er geen vervanger komt voor de goalkeeper op de korte termijn. Dit zou wel eens het gevolg van het bekende te weinig geld kunnen worden.
Ik vermoed wel dat de vandaag gepubliceerde concepten nog niet klaar zijn en niet 100% het schip worden zoals die gebouwd gaan worden al zijn dit wel gedetailleerde impressions, en bij de hollands betekende dat nog weinig verandering in het te bouwen schip.

Wat nu zichtbaar is doet mij sterk denken aan de Italiaanse PPA Offshore Multipurpose Patrol Ship welke nu in aanbouw zijn, al zijn die nog zwaarder bewapend.

Ronald Elzenga

Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 18:12 uur
Staf eisen zijn op dit moment niet (publiekelijk) bekend, wel zouden de belgen graag zien dat de nieuwe mijnenjagers ook de Godetia gaan vervangen.
Dit geeft wel een aantal mogelijke eisen :
- Commando centrale voor vloorverbanden zoals de SNMCMG's.
- Logistieke ondersteuning aan de vloot verbanden o.a. brandstof afgifte.
- Hospitaal functie (Role 1) met mogelijke aanvullingen.
Niet al deze functies zijn meer nodig. Maar kunnen wel op een groter vaartuig worden ongebracht.
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 18:12 uurDaarnaast is bekend dat er met onbemande systemen gewerkt gaat worden zoals de SAM-3 van Saab, een containerized onbemand mijnenveeg systeem, dit zou ook de luiken aan zijkant verklaren.
Ik mag toch hopen niet de SAM-3! Is wat mij betreft inmiddels achterhaald. Zal nu denk ik eerder gaan om systeem van Thales of van Atlas Elektronik. Ook in containers ondergebracht, dat wel. Dus die kunnen onderbrengen wenselijk.
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 18:12 uur
Qua bemanning zal er niet veel veranderen mogelijk 20 tot 30 bemanningsleden + ruimte voor opstappers, afhankelijk van de missie.
Ja veel ruimte voor opstappers naast basis bemanning.
Citaat van: Parera op 11/05/2017 | 18:12 uurEen 57 mm kanon zou een redelijk goed wapen zijn voor verdediging van het eigen schip en eventueel een vloot verband tegen zeedoelen en/of luchtdoelen, in combinatie met decoys zou dit natuurlijk nog beter zijn. BAE systems heeft een aantal opties voor munitie met dit type kanon, het kanon heeft altijd 120 rounds geladen verdeeld over 2 magazijnen dus 2 type's munitie mogelijk, en in het onderdekse laadsysteem is ruimte voor nog eens 1000 rounds.
Lijkt me geen verstandige wapenkeuze en is bovendien geen CIWS. Dat zou ik wat vooruit kijken naar waar we de Goalkeeper mee willen gaan vervangen straks. 35mm of 40mm CIWS. Ook zou ik bij zo'n groter vaartuig nog een SAM CIWS systeem inbouwen. Kost meer, maar gezien de riskante locaties waar deze MCM vaartuigen moeten kunnen opereren wil je geen halve maatregelen. Dan wordt goedkoop duurkoop.

Parera

Citaat van: Thomasen op 11/05/2017 | 17:37 uur
Ja, doelde op de invulling van de Stafeisen en Stafdoelstellingen, die publiekelijk nog niet bekend zijn meen  ik?

Als het inderdaad dat formaat is kom je wel een op een aardig groter schip uit.

Het Kanon voorop is een goed teken, betekend dat het schip in ieder geval een beetje is ingericht op geweld gebruik. Hopelijk krijgt het ook zelfbescherming, al wordt dat vermoedelijk te duur. Een 57mm lijkt het  inderdaad wel op, maar meen dat dit geen NATO standaard is?

Er lijkt een schuifdeur aan de achterkant te zitten. Mooi,  maar het vrijboord lijkt niet erg hoog, ook lastig met het lanceren van RHIBS, iets waarvan ik vermoed dat het  kan vanaf die positie.
Er zijn ook 4 reddingsvlotten zichtbaar, 4*25? Ik kan het niet echt inschatten op dit plaatje, maar zou wat zeggen over het aantal personen aan boord.

Het prikkelt wel inderdaad, en het is te hopen dat er nu wat extra info beschikbaar komt.

Staf eisen zijn op dit moment niet (publiekelijk) bekend, wel zouden de belgen graag zien dat de nieuwe mijnenjagers ook de Godetia gaan vervangen.
Dit geeft wel een aantal mogelijke eisen :
- Commando centrale voor vloorverbanden zoals de SNMCMG's.
- Logistieke ondersteuning aan de vloot verbanden o.a. brandstof afgifte.
- Hospitaal functie (Role 1) met mogelijke aanvullingen.

Daarnaast is bekend dat er met onbemande systemen gewerkt gaat worden zoals de SAM-3 van Saab, een containerized onbemand mijnenveeg systeem, dit zou ook de luiken aan zijkant verklaren.
Qua bemanning zal er niet veel veranderen mogelijk 20 tot 30 bemanningsleden + ruimte voor opstappers, afhankelijk van de missie.

Een 57 mm kanon zou een redelijk goed wapen zijn voor verdediging van het eigen schip en eventueel een vloot verband tegen zeedoelen en/of luchtdoelen, in combinatie met decoys zou dit natuurlijk nog beter zijn. BAE systems heeft een aantal opties voor munitie met dit type kanon, het kanon heeft altijd 120 rounds geladen verdeeld over 2 magazijnen dus 2 type's munitie mogelijk, en in het onderdekse laadsysteem is ruimte voor nog eens 1000 rounds.