Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Ace1

Citaat van: Parera op 07/02/2024 | 20:17 uurIk denk dat de werkelijkheid met de huidige situatie in de Rode Zee ook in Den Helder is aangespoeld. Het LPX plan klinkt heel aardig op het moment dat je nog niet echt extra budget hebt maar wel behoefte. Maar zodra er meer budget bij gaat komen (de komende jaren) dan zal die wens snel anders ingevuld moeten worden.

We kunnen het LPX bijstellen van 6 naar 4 schepen en dan alsnog de 4 OPV's 1 op 1 vervangen door ASWF (batch II) of een aparte klasse. Dit betekend dat we gewoon 4 kleine LPD's 120 /132 m lengte krijgen met daarnaast 12 oppervlakte gevechts schepen.

Al verwacht ik dat het LPX dan bijgesteld word van 6 naar 2 schepen en we de LPD's dus 1 op 1 gaan vervangen. Dit betekend wel dat we inleveren op de huidige capaciteit. Hiervoor krijgen we wel slagkracht terug door het groeien van 6 naar 12 fregatten.

Misschien doet defensie er verstandig eraan om de Pelikaan door een LPX te vervangen eventueel een kleinere variant daarvan?

Zie postings #53, #54, #55. #56, #57, #58, #59, #60, #61


https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,18055.30.html


Parera

Citaat van: silvester herc op 07/02/2024 | 20:07 uurZal mij niet verbazen als het aantal van zes LPX in dat geval naar beneden bij gesteld wordt!

Ik denk dat de werkelijkheid met de huidige situatie in de Rode Zee ook in Den Helder is aangespoeld. Het LPX plan klinkt heel aardig op het moment dat je nog niet echt extra budget hebt maar wel behoefte. Maar zodra er meer budget bij gaat komen (de komende jaren) dan zal die wens snel anders ingevuld moeten worden.

We kunnen het LPX bijstellen van 6 naar 4 schepen en dan alsnog de 4 OPV's 1 op 1 vervangen door ASWF (batch II) of een aparte klasse. Dit betekend dat we gewoon 4 kleine LPD's 120 /132 m lengte krijgen met daarnaast 12 oppervlakte gevechts schepen.

Al verwacht ik dat het LPX dan bijgesteld word van 6 naar 2 schepen en we de LPD's dus 1 op 1 gaan vervangen. Dit betekend wel dat we inleveren op de huidige capaciteit. Hiervoor krijgen we wel slagkracht terug door het groeien van 6 naar 12 fregatten.

silvester herc

Citaat van: Huzaar1 op 07/02/2024 | 19:20 uurgaat er om meer dan 1 , en voorzichtige text zeg in dat nieuwsbericht.
Zal mij niet verwonderen als het aantal van zes LPX in dat geval naar beneden bij gesteld wordt!

Huzaar1

Citaat van: pz op 07/02/2024 | 16:45 uurHuh, iedereen loopt te kakken over hoe we die tanks kunnen betalen, fietst er een Fregat van een paar miljard doorheen.  :neutral:

Tanks zijn deze fase al voorbij hoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

gaat er om meer dan 1 , en voorzichtige text zeg in dat nieuwsbericht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Citaat van: Parera op 07/02/2024 | 16:47 uurHet zijn verkennende gesprekken vanuit Defensie, dus er is nog niks zeker en het is ook niet zo dat we morgen het contract ondertekenen of dat ze volgende week in Den Helder binnen varen.

Uit het artikel blijkt dus dat er toch geen optie opgenomen is voor een 3e fregat in het contract en dat men dus grotendeels opnieuw moet beginnen met de contract onderhandelingen met Damen.

Helder bedankt.

Harald

Citaat van: Parera op 07/02/2024 | 16:40 uurJe was me voor :devil: 

Maar goed nieuws! En dan voornamelijk omdat men in meervoud spreekt dus niet over een 3e fregat maar mogelijk zelfs meer.

Hahhahaa, goed nieuws moet snel gedeeld worden !

Een 2de batch ASWF fregatten voor midden de jaren 30 ? Dat zou dan mijn eerste gedachte zijn, wat een mogelijkheid zou kunnen zijn.

Parera

Citaat van: pz op 07/02/2024 | 16:45 uurHuh, iedereen loopt te kakken over hoe we die tanks kunnen betalen, fietst er een Fregat van een paar miljard doorheen.  :neutral:

Het zijn verkennende gesprekken vanuit Defensie, dus er is nog niks zeker en het is ook niet zo dat we morgen het contract ondertekenen of dat ze volgende week in Den Helder binnen varen.

Uit het artikel blijkt dus dat er toch geen optie opgenomen is voor een 3e fregat in het contract en dat men dus grotendeels opnieuw moet beginnen met de contract onderhandelingen met Damen.

pz

Huh, iedereen loopt te kakken over hoe we die tanks kunnen betalen, fietst er een Fregat van een paar miljard doorheen.  :neutral:

Parera

#7518
Citaat van: Harald op 07/02/2024 | 16:36 uurDefensie verkent aanschaf extra fregat
( er is beweging, als dit gemeld wordt is het zeer waarschijnlijk dat het niet bij 2 blijft ! en nu ook hopen dat er uit het buitenland interesse is. Hoe meer schepen er besteld worden, hoe groter de kans op extra orders )   

In juni 2023 ondertekende staatssecretaris Christophe van der Maat een contract voor de bouw van twee ASW-fregatten voor Nederland en twee voor België. Mogelijk krijgt de Koninklijke Marine meer dan twee van deze schepen, zo blijkt uit antwoorden van Defensie op vragen van deze site.

https://marineschepen.nl/nieuws/Defensie-verkent-opties-extra-fregat-070224.html


Je was me voor :devil: 

Maar goed nieuws! En dan voornamelijk omdat men in meervoud spreekt dus niet over een 3e fregat maar mogelijk zelfs meer. Ik ben benieuwd of we dan ook een verbeterde variant gaan zien (meer VLS cellen en/of betere zelfbescherming tegen inkomende raketten / UAV's). Misschien is men toch wel gaan nadenken over het vervangen van de OPV's door extra fregatten i.p.v. het eerdere LPX plan.

Harald

Defensie verkent aanschaf extra fregat
( er is beweging, als dit gemeld wordt is het zeer waarschijnlijk dat het niet bij 2 blijft ! en nu ook hopen dat er uit het buitenland interesse is. Hoe meer schepen er besteld worden, hoe groter de kans op extra orders )   

In juni 2023 ondertekende staatssecretaris Christophe van der Maat een contract voor de bouw van twee ASW-fregatten voor Nederland en twee voor België. Mogelijk krijgt de Koninklijke Marine meer dan twee van deze schepen, zo blijkt uit antwoorden van Defensie op vragen van deze site.

https://marineschepen.nl/nieuws/Defensie-verkent-opties-extra-fregat-070224.html

Parera

#7516
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/02/2024 | 13:34 uurHet is duidelijk dat onze marine een behoefte heeft aan 12 fregatten, een prima verdeling zou zijn 8 ASWF en 4 FuAD.

Het e.e.a. zal afhangen van hoeveel gevechtscapaciteit het aanstaande LPX op de mat zal brengen of het aantal ASWF moet worden uitgebreid.

Persoonlijk ben ik een enorme voorstander van een 6-slag voor alle gevechtsschepen (incl. onderzeeboten).

Die 8 ASWF's voor alleen de KM dat zie ik echt niet gebeuren, tenzij we terug keren naar dienstplicht. Maar dat er behoefte is aan meer dan 2 ASWF's dat is heel erg duidelijk. Ideaal gezien zou je wel de LPX eigen vuurkracht willen geven waardoor ze naast de amfibische taak ook (deels) een gevechtstaak kunnen uitvoeren maar dat heeft ook zo zijn nadelen.

Een optie is natuurlijk de LPX op te splitsen in 2 varianten ''LPX combatant'' & ''LPX Amphibious'' en hoeveel van welke je dan moet aankopen dat is een tweede vraag. Maar persoonlijk ben ik gewoon geen voorstander van het combineren van de vervangers van de OPV en de vervangers van de LPD's.

Ik zie veel meer in het vervangen van de 2 LPD's door 2 tot 4 kleinere schepen focus op amfibische operaties met mogelijkheid tot zelfverdediging en (beperkte) land strike capaciteit. En het vervangen van de 4 OPV's door 4 nieuwe schepen met vergelijkbare OPV capaciteit aangevuld met gevechtskracht. Meer iets in de vorm van het Type 31 fregat zoals de Britten dat nu ontwikkelen, een schip dat goed in staat zal zijn in het uitvoeren van verschillende taken maar ook met een redelijke slagkracht. Het is niet zo dat er gelijk een 127 mm kanon op moet en tomahawks maar het zou in theorie makkelijk moeten kunnen.

Het belangrijkste zou zijn (naar mijn idee) dat we twee missionbays hebben, een midscheeps voor 4 TEU's of 12m RHIB's/USV's. En een tweede missionbay onder het vliegdek met een slipway voor diezelfde 12 m RHIB's/USV's & plek voor (minimaal) 2 TEU's (VDS missie module bijvoorbeeld). Dus vaste SEWACO maar modulaire extra systemen/middelen.

Op deze manier hebben we in de toekomst toch de kans om terug te keren naar 12 ''surface combatants'' maar zijn het ook multi inzetbare schepen.
4x ASWF, 4x FUAD, 4x vOPV & 2/4x LPX.


* Overigens bedoel ik dan niet direct het Type 31 /Arrowhead 140 of Crossover ontwerp maar meer het concept er achter. Schepen met flexibele ruimtes waardoor ze verschillende taken kunnen uitvoeren maar alsnog in de basis relatief stevig uitgerust zijn kijkend naar hun SEWACO.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2024 | 12:40 uurEen gevoel zegt me dat het niet bij die 4 blijft nee  :angel:

Het is duidelijk dat onze marine een behoefte heeft aan 12 fregatten, een prima verdeling zou zijn 8 ASWF en 4 FuAD.

Het e.e.a. zal afhangen van hoeveel gevechtscapaciteit het aanstaande LPX op de mat zal brengen of het aantal ASWF moet worden uitgebreid.

Persoonlijk ben ik een enorme voorstander van een 6-slag voor alle gevechtsschepen (incl. onderzeeboten).


Huzaar1

Een gevoel zegt me dat het niet bij die 4 blijft nee  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 05/02/2024 | 10:20 uurhttps://marineschepen.nl/nieuws/Groen-licht-derde-patrouilleschip-Belgie-050224.html
Dus toch misschien de mogelijkheid dat de Belgen nog een 3de ASWF fregat aanschaffen, maar dat zal bij een volgende regering bepaald worden.
De volgende verkiezingen zijn in juni 2024.
Tja... keuze in 2025 ? maar dan zullen budgettair ook meer moeten gaan reserveren!

Zou dan prima aansluiten in het rijtje te bouwen schepen, iets wat ook geldt voor het 3e en 4e Nederlandse ASWF.