Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

ARM-WAP

Citaat van: Ronald Elzenga op 22/05/2017 | 17:43 uur
Interessant! Over de lichte bewapening van de nieuwe MCM moederschepen heb ik nog zo mijn bedenkingen.
Licht = goedkoper dan zwaar...

M.i. is het lichtste dat erop moet komen iets in de trand van dit: Het Marine-Leicht-Geschuetz   MLG-27
https://de.wikipedia.org/wiki/MLG_27
Geen dekpenetratie, dag- en warmtebeeldcamera, laserafstandsmeter
Afgaande op de foto is de mun-voorraad eerder beperkt.

De Franse F2 20mm (https://en.wikipedia.org/wiki/20_mm_mod%C3%A8le_F2_gun) is altijd een vervelend ding geweest (op de Alkmaars). Oorspronkelijk ontworpen voor heli's en vliegtuigen... Niet voor de marine omgeving.
De schakels werden tijdens het vuren naar boven uitgeworpen (ipv wat je zou verwachten: naar onder, of op zijn minst zijdelings). En het kon wel eens gebeuren dat er dan zo eentje terugviel in de opening...
Uiteindelijk is de F2 vervangen op de bak door de... .50

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/05/2017 | 16:17 uur
Nieuwe mijnenbestrijdingseenheden zorgen voor grote omslag bij Mijnendienst

https://marineschepen.nl/nieuws/nieuwe-mijnenbestrijdingscapaciteit-grote-omslag-mijnendienst-190517.html#.WSLy4ffwJyc.twitter
Interessant! Over de lichte bewapening van de nieuwe MCM moederschepen heb ik nog zo mijn bedenkingen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/05/2017 | 15:43 uur
Er zijn mijns inziens betere exemplaren met completer en beter en langer doordacht systeem...van Thales en Atlas Elektronik.
Kun je dit onderbouwen? Ik zou voorzichtig zijn met zulke uitspraken... natuurlijk mag je best een voorkeur hebben, maar je kan niet zeggen dat iets 'beter' presteert. Dat zullen beproevingen moeten uitwijzen.

CitaatBovendien, maar dat is persoonlijk, vind ik Israelische wapensystemen "besmet". Ik zou niet kopen van een land dat een wrede bezettingspolitiek voert. Zeker niet zoals dat de laatste jaren onder premier Netanyahu gaat.
Ik wist het  ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: Lynxian op 20/05/2017 | 16:31 uur
Als Westen hebben we doorgaans weinig moeite om wapentuig te verkopen aan dubieuze landen, dus waarom problemen hebben met de koop van producten van een bondgenoot? Het is nou niet bepaald alsof Amerika's Reaper beleid onder Obama zulke fraaie beelden opleverden met alle opgeblazen bruiloften.
Het mag duidelijk zijn hoe ik over die verkoop denk. Al was het maar omdat er een directe link is denk ik met radicalisering en terrorisme. Maar dat is een ander topic en zie mijn blog in deze.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/05/2017 | 15:50 uur
Ik vind dat we in NL voldoende capaciteiten in huis hebben om het zelf te kunnen, dus je krijgt in deze je gelijk.
Waarom zouden we? zonde van het (investerings)geld en mensuren. We verdelen het nu al best aardig over de bekende MCM fabrikanten in Europa (zie link). Ik zou zeggen..houden zo! Europese samenwerking en standaardisatie heeft veel meer voordelen dan een alleingang in deze.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/inhoud/schepen/mijnenjagers

Lynxian

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/05/2017 | 15:43 uur
Er zijn mijns inziens betere exemplaren met completer en beter en langer doordacht systeem...van Thales en Atlas Elektronik. Beiden inderdaad made in EU (wat is daar mis mee?) en worden ook overwogen door directe bondgenoten en buurlanden. En we hebben er al MCM systemen van gekocht. Bovendien, maar dat is persoonlijk, vind ik Israelische wapensystemen "besmet". Ik zou niet kopen van een land dat een wrede bezettingspolitiek voert. Zeker niet zoals dat de laatste jaren onder premier Netanyahu gaat.
Als Westen hebben we doorgaans weinig moeite om wapentuig te verkopen aan dubieuze landen, dus waarom problemen hebben met de koop van producten van een bondgenoot? Het is nou niet bepaald alsof Amerika's Reaper beleid onder Obama zulke fraaie beelden opleverden met alle opgeblazen bruiloften.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#246
Citaat van: Ronald Elzenga op 20/05/2017 | 15:44 uur
Nee dus..en steeds deze reactie begin ik nu echt een beetje kinderachtig te vinden. Middelbare school niveau... Grow up!!

Ik vind dat we in NL voldoende capaciteiten in huis hebben om het zelf te kunnen, dus je krijgt in deze je gelijk.

Ronald Elzenga

#245
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/05/2017 | 15:24 uur
EU fetisj   :cute-smile:
Nee dus..en steeds deze reactie begin ik nu echt een beetje kinderachtig te vinden. Middelbare school niveau... Grow up!!

Ronald Elzenga

#244
Citaat van: Parera op 20/05/2017 | 15:14 uur
Wat is er dan niet goed aan deze USV?
Er zijn mijns inziens betere exemplaren met completer en beter en langer doordacht systeem...van Thales en Atlas Elektronik. Beiden inderdaad made in EU (wat is daar mis mee?) en worden ook overwogen door directe bondgenoten en buurlanden. En we hebben er al MCM systemen van gekocht. Bovendien, maar dat is persoonlijk, vind ik Israelische wapensystemen "besmet". Ik zou niet kopen van een land dat een wrede bezettingspolitiek voert. Zeker niet zoals dat de laatste jaren onder premier Netanyahu gaat.

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/05/2017 | 15:14 uur
Wat is er dan niet goed aan deze USV?

Misschien omdat deze voldoet aan de beschrijving/wensen die we eerder konden lezen van NL/BE marines.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/05/2017 | 15:24 uur
EU fetisj   :cute-smile:

Oke, ik kan me inbeelden dat een NL ontwikkeld (of EU ontwikkeld) systeem de voorkeur heeft maar dan moet er wel gekeken worden of het systeem dan ook net zo goed of beter is dan het niet EU product.

Ik neem aan dat de NL industrie makkelijk zelf een goede USV kan ontwikkelen dan zou ik daar ook voorstander van zijn i.p.v.  kopen in het buitenland.
Zo moeilijk kan zo'n USV niet zijn het is bestaande technologie op een simpele boot als platform.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/05/2017 | 14:54 uur
Demonstratie prima!..zolang we deze USV maar niet kiezen.

Wat is er dan niet goed aan deze USV?

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/05/2017 | 23:19 uur
IMDEX Asia: Seagull sets sail from Singapore - Shephard Media - Aerospace, defence and security news and analysis

"He said the Seagull was receiving interest from Asia, North America and Europe. Indeed, a mine-clearing demonstration for the Dutch and Belgian navies will occur next month in Belgium."

https://www.shephardmedia.com/news/uv-online/imdex-asia-seagull-sets-sail-singapore/#.WR9hKFbgoG4.twitter
Demonstratie prima!..zolang we deze USV maar niet kiezen.