De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

Paar biertjes op voordat ie de haven binnenfietste denk ik  :P
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Citaat van: Oorlogsvis op 03/11/2021 | 15:56 uur
Die dingen liggen trouwens continue in de haven he ...iedere week als ik er weer kom liggen ze daar
alsof er niets gebeurd is...haha

Ik zie geen Rotterdam hoor. Laatst ook al een maand niet

Ace1

Citaat van: Oorlogsvis op 03/11/2021 | 15:56 uur
Die dingen liggen trouwens continue in de haven he ...iedere week als ik er weer kom liggen ze daar
alsof er niets gebeurd is...haha

Er is ook niet iedere week een amfibische oefening waar de LPD's aan deel kunnen nemen.  Maar ondergaat Johan de Witt op dit moment geen MLU?

Oorlogsvis

Citaat van: Ace1 op 02/11/2021 | 17:40 uur
Johan de Witt heeft geloof ik €220-230 miljoen gekost waar baseer jij op dat 2 nieuwe LPD's €1,5 miljard gaan kosten?  Ik snap heus wel dat er inflatie is en dat de staalprijs en de lonen hoger zijn dan in de periode dat Johan de Witt is gebouwd. Wel is het zo dat Damen gebruikt heeft gemaakt van dezelfde scheepsromp als bij de Britse Bay klasse om kosten te besparen op het ontwerp en de bouw. Ik ga ervanuit dat Damen gebruikt gaat maken van de Enforcer series en hierdoor gebruik kan maken van een bestaand ontwerp wat is aangepast aan de eisen van de KM.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bay-class_landing_ship

https://www.damen.com/catalogue/defence-and-security/landing-platform-dock-enforcers?view=models
Die dingen liggen trouwens continue in de haven he ...iedere week als ik er weer kom liggen ze daar
alsof er niets gebeurd is...haha

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 02/11/2021 | 17:40 uur
Johan de Witt heeft geloof ik €220-230 miljoen gekost waar baseer jij op dat 2 nieuwe LPD's €1,5 miljard gaan kosten? 

Puur nattevingerwerk, we hebben immers nog geen idee of- en zo ja door wat LPD1 en 2 worden vervangen.

JSS koste >€ 400 miljoen het CSS rond €375 miljoen, de kiellegging van de opvolger van de Rotterdam is 30-35 jaar na de kiellegging van de Rotterdam.


Huzaar1

Wat een communicatie ramp is dit nu weer aan het worden.
Je zou mogen verwachten dat de bond met haar netwerk wel weet van de hoed en de rand, de status, de intentie en de beloften. Dat voorkomt dit allemaal namelijk. Dan ook nog eens D-DMO die er op social media tegenin gaat, en niet even de telefoon pakt.

CDS ga eens regie nemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 02/11/2021 | 19:00 uur
Ik denk even dat wordt vergeten (betreft onderzeeboot debacle) Defensie alles dicht moet timmeren om heel veel politiek gedonder/een ongewenst product/een ongewenste leverancier of een heel leger personeel van het ADR jarenlang achter zich aan te krijgen met jarenlang slepend gedoe. Het is me ook onduidelijk naar wie dit nu gericht is; de Defensie organisatie in het algemeen, de politieke leiding of de militaire top.

De boodschap van een blije D-DMO met een broodnodige capaciteit is natuurlijk storend, maar laten we even realistisch zijn. M's lagen toch tegen de kant. Ik denk dat we met de Belgen wellicht even 2 boten kunnen bemannen om een periode te overbruggen.

D-DMO Arie Jan de Waard heeft vanmiddag zijn standpunt meerdere malen verduidelijkt.

CitaatBeste Rob Pulles, het moet niet gekker worden; wat een stemmingmakerij . Dit is het tekenen van een Letter of Intent, niet meer, niet minder. Zoals ik al vaak heb gezegd: M-FF gaan pas weg als vervangende capaciteit er is. KVMO is onderhand ook mijn club niet meer...

CitaatBeste Rob, met jouw ervaring weet je toch wat een letter of intent is? Overigens, voor de afstoting M-FF hebben we ook LOI met Chili... En dit alles is echt terug te vinden. Nogmaals: M-FF gaan niet weg voor vervangende capaciteit instroomt. Er komen echt nieuwe FF'n aan!
https://twitter.com/ariejandewaard/status/1455417967563448322





-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Ik denk even dat wordt vergeten (betreft onderzeeboot debacle) Defensie alles dicht moet timmeren om heel veel politiek gedonder/een ongewenst product/een ongewenste leverancier of een heel leger personeel van het ADR jarenlang achter zich aan te krijgen met jarenlang slepend gedoe. Het is me ook onduidelijk naar wie dit nu gericht is; de Defensie organisatie in het algemeen, de politieke leiding of de militaire top.

De boodschap van een blije D-DMO met een broodnodige capaciteit is natuurlijk storend, maar laten we even realistisch zijn. M's lagen toch tegen de kant. Ik denk dat we met de Belgen wellicht even 2 boten kunnen bemannen om een periode te overbruggen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Marinebond hekelt verkoop fregatten nog voor de eerste vervanger in Den Helder arriveert. 'We hebben die schepen nodig'

DEN HELDER
Marinebond KVMO levert pittige kritiek op het voornemen van Defensie om de twee M-fregatten te verkopen aan Griekenland nog voor er een vervanger in de Helderse haven ligt. ,,Onbegrijpelijk", stelt voorzitter Rob Pulles.
De vereniging van marineofficieren is de luis in de pels als het om besluiten van de krijgsmacht gaat die verkeerd kunnen uitpakken voor de zeemacht. In zijn column voor het Marineblad meldt overste Pulles over de verkoop van de laatste twee Nederlandse multipurposefregatten aan Griekenland: 'Op de foto is te zien hoe een stralende directeur DMO zijn handtekening zet onder de overeenkomst met de Grieken. Onbegrijpelijk. Nog even afgezien van het feit dat je je oude schoenen niet moet verkopen voordat je nieuwe hebt, is het plaatje dat nu geschetst wordt er een dat we blij zijn dat we operationele capaciteiten, die we nu keihard nodig hebben, kunnen verkopen'.

Dat de Grieken in de markt waren voor de schepen kwam eerder naar buiten, maar in de begrotingsplannen voor komend jaar stond een strofe over M-fregatten die al vanaf 2025 niet meer nodig zouden zijn. En dat terwijl de eerste van de vervangende fregatten op z'n vroegst vanaf 2028 in Den Helder zal arriveren. De Van Speyk is al aan de kant gelegd. Treft datzelfde lot nu de Van Amstel omdat de Grieken er behoefte aan hebben en de beurs trekken? De KVMO is er niet gerust op.

Knoop doorhakken
Dat zelfde geldt voor de vervanging van de onderzeeboten die op de lange baan is geschoven door minister Henk Kamp. Voorzitter Pulles begrijpt er niets van. Hij stelt: 'Er moet nóg meer onderzocht worden, nóg meer rapporten geschreven worden en nóg meer commissies worden benoemd. Daardoor duurt het nóg langer voordat de nieuwe boten in de vaart komen. Hak nou eens een knoop door, er zal altijd wat op of aan te merken zijn op een besluit'.

Het is een geluid dat ook in de maritieme industrie te horen is. Gezien de lange ontwikkel- en bouwtijd die met onderzeeboten gemoeid is, lijkt de kans op een eerste nieuwe boot in dit decennium al verkeken. Dat kan waarschijnlijk betekenen dat er weer een modernisering van de boten vereist is. Het levert veel werk voor de marinewerf op, maar ook hoge kosten die opgebracht moeten worden uit het budget van defensie.

Pulles wijst er op dat dit budget nu al niet voldoende is om de arbeidsvoorwaarden te verbeteren: 'Het is erg slecht voor Defensie, en dan met name het personeel, dat er niet meer geld beschikbaar is. Als zoiets elementairs als arbeidsvoorwaarden niet voor elkaar zijn, hoe verwacht Defensie dan het personeelsbestand diverser en inclusiever te krijgen?'

NHD,
Arie Booy
02-11-2021, 17:10

Ace1

#1498
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/11/2021 | 12:59 uur
Budget is king en bepaald of we een geloofwaardige marine van morgen kunnen zijn.

Even paar aannames  bij elkaar optellen

4 SSK €4 miljard
2 ASWF 1.5 miljard
4 FuDF 6 miljard
2 LPD 1,5 miljard

We zijn 13 miljard verder zonder ook meer enige uitbreiding van de vloot.


Johan de Witt heeft geloof ik €220-230 miljoen gekost waar baseer jij op dat 2 nieuwe LPD's €1,5 miljard gaan kosten?  Ik snap heus wel dat er inflatie is en dat de staalprijs en de lonen hoger zijn dan in de periode dat Johan de Witt is gebouwd. Wel is het zo dat Damen gebruikt heeft gemaakt van dezelfde scheepsromp als bij de Britse Bay klasse om kosten te besparen op het ontwerp en de bouw. Ik ga ervanuit dat Damen gebruikt gaat maken van de Enforcer series en hierdoor gebruik kan maken van een bestaand ontwerp wat is aangepast aan de eisen van de KM.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bay-class_landing_ship

https://www.damen.com/catalogue/defence-and-security/landing-platform-dock-enforcers?view=models

Parera

#1497
Citaat van: Harald op 02/11/2021 | 14:01 uur
en daarna krijg je eigenlijk ook al de vervanging van de OPV's

en daarbij dat er geen sprake is van spreiding maar dat veel vervangingen samen vallen met elkaar, pieken in je investeringen.
de enigste uitbreiding is de CSS Den Helder, al kun je ook zeggen dat dit geen uitbreiding is, omdat we zo'n 10 jaar terug nog met 2 bevoorraders voeren (Zuiderkruis en Amsterdam). Na 2014 hadden we alleen de JSS Karel Doorman.

Het originele plan was natuurlijk om het JSS naast de Amsterdam te opereren maar dat schip moest om (in Europa) inzetbaar te blijven flink verbouwd worden (dubbelwandig). En door dat men moest bezuinigen is toen besloten om de Amsterdam niet te verbouwen en deze te verkopen. Een optie is natuurlijk geweest om (samen met Spanje) een nieuwe dubbelwandige variant van het Amsterdam /Patiño ontwerp te maken en deze zelfstandig lokaal te bouwen. Dit heeft de Spaanse defensie wel gedaan in 2007 voor een totaal bedrag van 238 miljoen euro.

En als je spreekt over de vervanging van de OPV's dan komt ook de vervanging van het JSS al ruimschoots in beeld.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/11/2021 | 12:59 uur
Budget is king en bepaald of we een geloofwaardige marine van morgen kunnen zijn.

Even paar aannames  bij elkaar optellen

4 SSK €4 miljard
2 ASWF 1.5 miljard
4 FuDF 6 miljard
2 LPD 1,5 miljard

We zijn 13 miljard verder zonder ook meer enige uitbreiding van de vloot.
en daarna krijg je eigenlijk ook al de vervanging van de OPV's

en daarbij dat er geen sprake is van spreiding maar dat veel vervangingen samen vallen met elkaar, pieken in je investeringen.
de enigste uitbreiding is de CSS Den Helder, al kun je ook zeggen dat dit geen uitbreiding is, omdat we zo'n 10 jaar terug nog met 2 bevoorraders voeren (Zuiderkruis en Amsterdam). Na 2014 hadden we alleen de JSS Karel Doorman.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 02/11/2021 | 09:43 uur
En staat redelijk los van de marine van morgen.

Budget is king en bepaald of we een geloofwaardige marine van morgen kunnen zijn.

Even paar aannames  bij elkaar optellen

4 SSK €4 miljard
2 ASWF 1.5 miljard
4 FuDF 6 miljard
2 LPD 1,5 miljard

We zijn 13 miljard verder zonder ook meer enige uitbreiding van de vloot.

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 02/11/2021 | 10:17 uur
Die instabiliteit is er gekomen omdat de voormalie twee (militaire) machstblokken er veel voor deden "derden" in de rest van de wereld voor zich te winnen.
Dat is nu veel geminderd. Vooral in Zuid-Amerika lijkt er veel minder te worden gemoeid dan in de tijd van bv. Pinochet.
En voor de Chinezen lijkt daar weinig te halen/winnen. Behalve in Venezuela dan, waar ook de Iraniers een rol lijken te willen spelen.De vraag is, wat wil de Europese  NAVO-poot... Momenteel is alles in zowat elke NAVO-lidstaat in Europa ge-kaas-schaafd... In de Benelux mogelijk nog het meest.
Veel armere landjes in het Oosten proberen echt nog iets op te tuigen, al dan niet met steun van de Amerikanen... Voor wat Polen en ook Hongarije doen, kan ik alleen maar mijn hoed afnemen. Maar ook bijvoorbeeld de Denen en de Noren... Die zetten een land als Belgie gewoon te kakken.

Hoewel ik je begrijp en het met je eens ben is het in ht geval van Belgie echt Belgie haar eigen schuld. De overheid heeft de waardering van haar defensie op alle fronten laten verslonzen.. en in sommige gevallen vrijwel opzettelijk bewust schadelijk richting de defensie organisatie.

Het vredes dividend is veel harder, bruusker en langer geind dan bv. In NL of Denemarken. De anti defensie lobby heeft zo kunnen groeien dat de publieke aversie in belgie op elk onderwerp wat defensie raakt gigantisch is. Dit zie je terugkeren in het gebrek aan financiële en maatschappelijke waardering naar de Belgische defensie. Vertaald in een algemene politieke desinteresse is dat de dodelijke cocktail.

De nieuwe mindef doet het dan nog best goed en maakt op dit front echt wel stappen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/11/2021 | 23:42 uur
De huidige geopolitieke verschuivingen tonen idd aan, ook bij 'onze' politici, dat de wereld niet meer zo vanzelfsprekend is en dat je kop in het zand steken slechts zal leiden tot meer instabiliteit.
Die instabiliteit is er gekomen omdat de voormalie twee (militaire) machstblokken er veel voor deden "derden" in de rest van de wereld voor zich te winnen.
Dat is nu veel geminderd. Vooral in Zuid-Amerika lijkt er veel minder te worden gemoeid dan in de tijd van bv. Pinochet.
En voor de Chinezen lijkt daar weinig te halen/winnen. Behalve in Venezuela dan, waar ook de Iraniers een rol lijken te willen spelen.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/11/2021 | 23:42 uur
Men hoeft geen rekenwonder te zijn om te beseffen dat het versterken van de Europese NAVO poot vele malen goedkoper zal zijn dan zelf als Europa of EU het wiel opnieuw te moeten uitvinden, 2% van het bbp voor defensie zal low budget blijken.
De vraag is, wat wil de Europese  NAVO-poot... Momenteel is alles in zowat elke NAVO-lidstaat in Europa ge-kaas-schaafd... In de Benelux mogelijk nog het meest.
Veel armere landjes in het Oosten proberen echt nog iets op te tuigen, al dan niet met steun van de Amerikanen... Voor wat Polen en ook Hongarije doen, kan ik alleen maar mijn hoed afnemen. Maar ook bijvoorbeeld de Denen en de Noren... Die zetten een land als Belgie gewoon te kakken.