Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Harald

New Details On Fincantieri's 'PPA Frigates' Programme For Indonesia

The 1.18 billion Euro contract signed on 28 March between the Indonesian Ministry of Defence and Fincantieri for the delivery, within the framework of collaborative relations initiated by the Italian Ministry of Defence, of the two "PPA frigates" - as the ships are called for their capable combat system - represents a significant development in the strategic partnership between the shipbuilding group and Indonesia, and in the company's presence strengthening in the South-east Asian region, as remarked by Pierroberto Folgiero, CEO and Managing Director of Fincantieri. He signed the contract in the presence of Dario Deste, General Manager of the Naval Vessels Division.

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/04/new-details-on-fincantieris-ppa-frigates-programme-for-indonesia/

Harald

Citaat van: Harald op 04/04/2024 | 22:18 uurhttps://marineschepen.nl/nieuws/Technisch-probleem-Harpoon-Deens-fregat-040424.html

Problemen Harpoon-raket Deens schip, scheepvaart bij Denemarken stilgelegd

Het zit de Deense marine niet mee. Enkele dagen nadat bekend werd dat het Deense fregat Iver Huitfeldt met technische problemen kampte in de Rode Zee, waardoor het tijdelijk geen raketten kon lanceren, is er nu een probleem aan boord van een zusterschip. Tijdens een test binnenliggend aan boord van de Niels Juel staat de booster van een Harpoon op scherp. Het gevaar is dat de Harpoon gelanceerd wordt en daarom is het scheepvaartverkeer in een deel van de Grote Belt afgesloten.

afsluiting van het lucht- en zeeverkeer opgeheven

Het technische probleem deed zich voor tijdens een verplichte test waarbij per ongeluk de zogenaamde booster werd geactiveerd, aldus het ministerie. Specialisten werden gealarmeerd en arriveerden rond 18.00 uur aan boord. Ze konden het probleem oplossen en om 20.00 uur alles veilig geven.

https://www.kn-online.de/schleswig-holstein/ostsee-sperrung-im-luft-und-seeverkehr-wegen-rakete-daenischer-fregatte-TZUHXF7IJREFTALP6T7EZRSCGQ.html

Sparkplug

Four Stealthy AGM-158C Long-Range Anti-Ship Missiles Flew Together In "Historic" Test

Two F/A-18E/F Super Hornets fired the quartet of AGM-158C missiles, a reflection of how these weapons would be employed in actual combat.

by Joseph Trevithick | PUBLISHED Apr 4, 2024 1:04 PM EDT


A rendering of four AGM-158C Long Range Anti-Ship Missiles (LRASM) in flight. Lockheed Martin

The U.S. Navy and Lockheed Martin recently conducted a test in which a pair of F/A-18E/F Super Hornets launched four AGM-158C Long Range Anti-Ship Missiles, or LRASMs, which then flew on simultaneously. Described as "historic," this appears to be a first-of-its-kind event and one that is more representative of how these weapons would be employed in combat, especially in a future higher-end conflict, compared to just launching a single missile at a time.

Lockheed Martin announced the completion of the quadruple AGM-158C test, which is the 12th integrated flight test event for LRASM, or ITE-12, yesterday. The company said that the test was a success, but did not say where or when it had taken place specifically.

.../...


A US Navy F/A-18F test et carrying an AGM-158C (in black under the right wing) among other stores. Lockheed Martin

https://www.twz.com/air/four-stealthy-agm-158c-long-range-anti-ship-missiles-flew-together-in-historic-test

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Citaat van: Harald op 04/04/2024 | 22:18 uurhttps://marineschepen.nl/nieuws/Technisch-probleem-Harpoon-Deens-fregat-040424.html

Problemen Harpoon-raket Deens schip, scheepvaart bij Denemarken stilgelegd

Het zit de Deense marine niet mee. Enkele dagen nadat bekend werd dat het Deense fregat Iver Huitfeldt met technische problemen kampte in de Rode Zee, waardoor het tijdelijk geen raketten kon lanceren, is er nu een probleem aan boord van een zusterschip. Tijdens een test binnenliggend aan boord van de Niels Juel staat de booster van een Harpoon op scherp. Het gevaar is dat de Harpoon gelanceerd wordt en daarom is het scheepvaartverkeer in een deel van de Grote Belt afgesloten.
What the F.. zijn ze gehackt of zo

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Technisch-probleem-Harpoon-Deens-fregat-040424.html

Problemen Harpoon-raket Deens schip, scheepvaart bij Denemarken stilgelegd

Het zit de Deense marine niet mee. Enkele dagen nadat bekend werd dat het Deense fregat Iver Huitfeldt met technische problemen kampte in de Rode Zee, waardoor het tijdelijk geen raketten kon lanceren, is er nu een probleem aan boord van een zusterschip. Tijdens een test binnenliggend aan boord van de Niels Juel staat de booster van een Harpoon op scherp. Het gevaar is dat de Harpoon gelanceerd wordt en daarom is het scheepvaartverkeer in een deel van de Grote Belt afgesloten.

Benji87

Citaat van: Parera op 04/04/2024 | 13:28 uurNou daar ben ik het niet mee eens.

Nederland zou exact hetzelfde doen als Admiraal Tas een rapport niet door zou zetten over grote problemen met een Nederlands schip. Dat er problemen zijn met de software en munitie dat kan gebeuren en is op te lossen, maar het niet doorsturen van dit soort info naar de mensen die er over moeten / kunnen beslissen is natuurlijk gewoon je werk niet doen. En het is overal zo dat als je je werk niet goed uitvoert je ontslagen (kan) word(en).

Dit had ik niet mee gekregen  :confused:

Parera

#2699
De Deense marine heeft wel meer problemen met haar munitie  :angel:

Scheepvaart Grote Belt ligt stil vanwege problemen met raket op marineschip
Door een technisch probleem met een raket aan boord van een Deens marineschip is een deel van de Grote Belt afgesloten voor de scheepvaart. Dat meldt de Deense krijgsmacht.

Op het fregat Niels Juel in de haven van Korsør staat een draagraket op scherp. De draagraket werd in verband met een verplichte test geactiveerd en het lukt niet meer om die te deactiveren. Daardoor bestaat het risico dat de raket gelanceerd wordt en enkele kilometers verderop terechtkomt.

De draagraket wordt normaal gesproken gebruikt om anti-scheepsraketten mee te lanceren, maar tijdens de test wordt alleen de draagraket geactiveerd.

Ook luchtruim gesloten
Specialisten zijn opgeroepen om de draagraket alsnog te deactiveren. Tot dat gelukt is, is een gebied van 5 tot 7 kilometer van de marinehaven afgesloten voor de scheepvaart. Ook het luchtruim is gesloten.

De Grote Beltbrug, die vlak bij de haven van Korsør ligt, loopt volgens de Deense krijgsmacht geen gevaar en blijft open voor autoverkeer.

Hoe lang het duurt voor het technische probleem is verholpen is niet bekend. De Grote Belt is een van de drukste scheepvaartroutes ter wereld en de belangrijkste toegang tot de Oostzee.



https://nos.nl/artikel/2515458-scheepvaart-grote-belt-ligt-stil-vanwege-problemen-met-raket-op-marineschip

Huzaar1

Omdat we de ins en outs niet weten en dit uiteraard omwille van zowel operationele, strategische én commerciele belangen kunnen we hier vrij weinig over zeggen. Ook niet of de reactie van Denemarken is overdreven of niet.

Als ik lees dat de beste man zijn meerderen niet heeft informeert ben je gewoon aan het falen in een defensie organisatie en is hij met volle recht ontslagen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Benji87 op 04/04/2024 | 13:09 uurIk vind de reactie van uit Denemarken in ieder geval een tikkeltje overdreven

Nou daar ben ik het niet mee eens.

CitaatIn Denemarken is legerchef Flemming Lenfter ontslagen nadat hij verzuimd had het ministerie van Defensie in te lichten over grote problemen bij een fregat tijdens een aanval door Houthi-rebellen in de Rode Zee.

CitaatDe kapitein van het fregat maakte daarop een vertrouwelijk rapport op van het incident voor de generale staf, maar legerchef Flemming Lenfter gaf dat niet door aan minister van Defensie Troels Lund Poulsen.

Die kwam het incident pas te weten nadat het rapport was uitgelekt in de media, waarna Lenfter op het matje werd geroepen. Volgens het rapport zouden de problemen bovendien "al jaren bekend zijn zonder dat er een sense of urgency ontstond om ze aan te pakken". Op een persconferentie woensdag zei Poulsen dat hij "niet langer vertrouwen" heeft in Lenfter.

Nederland zou exact hetzelfde doen als Admiraal Tas een rapport niet door zou zetten over grote problemen met een Nederlands schip. Dat er problemen zijn met de software en munitie dat kan gebeuren en is op te lossen, maar het niet doorsturen van dit soort info naar de mensen die er over moeten / kunnen beslissen is natuurlijk gewoon je werk niet doen. En het is overal zo dat als je je werk niet goed uitvoert je ontslagen (kan) word(en).

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 04/04/2024 | 10:27 uurHet is overal hetzelfde verhaal. In de krant lezen we: regering stuurt dit,dat, zus en zo.

En op de achtergrond moet het schip een crisis programma door om te worden uitgerust en gereedgemaakt voor iets waar het een week ervoor nog niet op de planning stond.

Het dunkt me dat dit simpelweg komt door een iets te snel opwerk programma en slechte staat van systemen en verbindingen.

Dit soort systemen bevatten nu eenmaal ook gewoon bugs. Het is volgens mij ook voor het eerst dat we te maken krijgen met "swarming". Voorheen was het 1 of 2 drones maar tegenstanders lijken nu meer in te zetten op lucht verdediging te onderdrukken dmv aantallen. Het zal tijd kosten om je daar weer op aan te passen. Ik vind de reactie van uit Denemarken in ieder geval een tikkeltje overdreven

Harald

https://www.demorgen.be/snelnieuws/denemarken-zet-chef-defensie-aan-de-deur-na-ernstige-mankementen-aan-fregat-bij-houthi-aanval~ba60dbbb/

Denemarken zet chef Defensie aan de deur na ernstige mankementen aan fregat bij Houthi-aanval


In Denemarken is legerchef Flemming Lenfter ontslagen nadat hij verzuimd had het ministerie van Defensie in te lichten over grote problemen bij een fregat tijdens een aanval door Houthi-rebellen in de Rode Zee.

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 04/04/2024 | 10:16 uurVindt het wel weer vreemd, dingen zijn al aantal jaren oud, en nog nooit (althans dat denken wij) zijn er zulke zware problemen geweest en nu doet de besturingssysteem icm raketten en kanonnen vreemd of niet, lijkt me niet waarschijnlijk zou zomaar kunnen dat agv te weinig budget het systeem niet up to date was en dus niet meer kon doen waar het voor ontworpen was of willen de denen gewoon nieuwe schepen?

Het is overal hetzelfde verhaal. In de krant lezen we: regering stuurt dit,dat, zus en zo.

En op de achtergrond moet het schip een crisis programma door om te worden uitgerust en gereedgemaakt voor iets waar het een week ervoor nog niet op de planning stond.

Het dunkt me dat dit simpelweg komt door een iets te snel opwerk programma en slechte staat van systemen en verbindingen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Vindt het wel weer vreemd, dingen zijn al aantal jaren oud, en nog nooit (althans dat denken wij) zijn er zulke zware problemen geweest en nu doet de besturingssysteem icm raketten en kanonnen vreemd of niet, lijkt me niet waarschijnlijk zou zomaar kunnen dat agv te weinig budget het systeem niet up to date was en dus niet meer kon doen waar het voor ontworpen was of willen de denen gewoon nieuwe schepen?

Huzaar1

Het moddergooien is al even begonnen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Extra info in onderstaand artikel

Danish Frigate Cuts Red Sea Mission Short After Technical Issues

The Danish contribution to Operation Prosperity Guardian in the Red Sea has been cut short by approximately two weeks, following issues with the air defences aboard the frigate HDMS Iver Huitfeldt during an engagement of a group of 15 Houthi drones on March 9.

Defence news site OLFI was first to report on the issues, which included the frigate being unable to use its ESSM air defence missiles during half an hour, as well as "up to half" of the rounds fired from the twin 76 mm guns detonating too early and close to the ship. Despite these issues, the frigate managed to down four of the incoming drones, with the rest being handled by other vessels. Following a 30 minute reboot of the air defence system, the ESSM was back on line and three missiles as well as 50-100 rounds of 76 mm ammunition was eventually used to bring down the four drones during the engagement which in total lasted about an hour.

The Danish Ministry of Defence has stated, on April 3, that General Flemming Lentfer – ironically with a background in the air defences and the Danish HAWK-batteries – has been relieved from his position as Chief of Defence, effective immediately. Major-general Michael Hyldgaard is taking over as acting ChoD, he in turn comes from a position as head of the Danish special forces.

A significant part of the fallout of what quickly is shaping up to be a moderate scandal in Danish politics is the role of the political leadership. Following the engagement, the commanding officer of HDMS Iver Huitfeldt commander (s.g) Sune Lund sent a message on March 13 describing issues with sensors, combat management system, and the 76 mm rounds, and noting that the significant increase in consumption of rounds would "seriously" reduce the combat capability and resilience of the frigate. Following this, the Danish Defence Command and Navy reportedly took immediate action, but Minister of Defence Troels Lund Poulsen told Danish public broadcaster DR that he knew about the issue only after OLFI reported it. A classified document seen by Danish TV 2 does however paint a markedly different story, and states that the MoD was informed as part of a meeting held on March 15, during which it was decided to hold a more detailed briefing on the issue three days later.

Sources to TV 2 state the defence forces now believe the number of rounds failing was significantly smaller than first feared, though on the other hand the issues with the radar and combat management system which have been known about earlier were reportedly more significant than anticipated. A notable detail is that the vessel is equipped with the Thales APAR radar, which also was the primary sensor for the German Sachsen-class frigate Hessen which had issues with its air defence weaponry back in February. Thales have issued a short statement following the Danish reports, saying that preliminary investigation by the Danish authorities "does not indicate a problem with the APAR radar." Another notable report is that spares and equipment – including both 76 mm guns – were borrowed from other Danish vessels before the frigate was sent to the Red Sea. While the HDMS Iver Huitfeldt reportedly passed all tests without issue following the installation of these, it has raised questions about possible problems with the integration of newly installed weapons

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/04/danish-frigate-cuts-red-sea-mission-short-after-technical-issues/