Problemen rondom de wapens van Heckler & Koch

Gestart door Ace1, 02/04/2015 | 23:07 uur

StrataNL

Wow! wat een nieuws! Een stelschroef  :omg:

Serieus is dit krant-waardig?  :crazy: Men doet er blijkbaar alles aan om de Duitse defensie zoveel mogelijk in negatief daglicht te zetten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

andré herc

di 19 mei 2015, 14:43

BERLIJN -
Na geweren die niet nauwkeurig schieten en kapotte transportvliegtuigen kampt het Duitse leger met een nieuw probleem. Een deel van de helmen van de manschappen blijkt niet te voldoen, zo liet het ministerie van Defensie dinsdag weten.
 

Volgens het departement is een stelschroef in de helm van Spaanse makelij niet sterk genoeg. Het euvel kwam bij een routinecontrole aan het licht. De militairen krijgen nu een nieuwe helm, te beginnen bij de manschappen die betrokken zijn bij missies. Om hoeveel exemplaren het bij elkaar gaat is niet bekend

telegraaf.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Sparkplug

Von Der Leyen, Parliamentarians Hit de Maizière for G36

Deutsche Welle German Radio | May 6, 2015

Before a Bundestag defense committee on Wednesday, von der Leyen criticized fellow Christian Democrat (CDU) de Maizière for his handling of the G36. The rifle overheats on hot days or when fired too much, becoming so inaccurate as to be almost useless in combat situations.

"One sees clearly that it took long, too long, for the criticisms to be considered," von der Leyen said.

Now interior minister, de Maizière led Defense in 2012, when doubts about the Heckler & Koch rifle emerged. In November 2012, the ministry assured parliamentarians that the G36 worked. Defense has since provided parliamentarians with 3,000 pages of documentation on the inaccurate assault rifle.

"I doubt whether it will truly be possible for the committee to unravel this tangle of problems," Social Democrat defense spokesman Rainer Arnold said on Wednesday.

In April, von der Leyen, who took power in December 2013, said that the rifle could not shoot straight enough to have a future in the German military. On Wednesday, von der Leyen said that the Defense Ministry would come up with an interim solution for arming German soldiers through the summer and that in fall officials would decide whether to seek improvements to the G36 or purchase a new weapon. De Maizière declined an invitation from the Left and the Greens to address the issue on Wednesday.

'Falsely informed'

Members of the Left party have criticized the Defense Ministry for its handling of the affair. Bundestag member Jan van Aken has alleged a corrupt relationship between regime officials and the weapons industry.

"Sometimes I don't even know where the company Heckler & Koch ends and where the ministry begins," van Aken said on Wednesday, adding that the office had "whitewashed" the gun manufacturer's responsibility. Van Aken, however, saved his sharpest criticism for de Maizière: "What kind of minister reads all the reports but doesn't do anything?"

The Greens call it incomprehensible that it took von der Leyen so long to notice the problems with the G36. "According to the documents that the Defense Ministry has now made available to us, it appears that the problem has long been downplayed at the Defense Ministry," Green Party Defense Chairwoman Agnieszka Brugger said on Wednesday, adding the Bundestag "had been falsely informed for years." She added that von der Leyen had "not grasped the dimension of the problem."

Heckler & Koch has also been accused of illegally selling weapons to Mexican forces.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/163451/former-german-defense-minister-takes-flak-over-g36-rifle.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Robert2 op 24/04/2015 | 17:31 uur
Ik weet niet wat jij allemaal met je buks doet, maar die ik gebruik heeft geen last van vervormingen en verbuigingen.

Denk dat je het wat anders voor je ziet. Heb wel wapens in m'n handen gehad waar speling of juist stroefheid zat waar dat niet hoorde. Niet dat het ding als een sloopauto onder de deuken zat ofzo, maar je voelt het wel.

Robert2

Citaat van: Thomasen op 23/04/2015 | 19:30 uur
vwb vervormingen en verbuigingen hadden ze in mijn zeer beperkte ervaring minder last dan onze Diemaco's.
Ik weet niet wat jij allemaal met je buks doet, maar die ik gebruik heeft geen last van vervormingen en verbuigingen.

Huzaar1

Je kunt alles zeggen over onze dienstwapens, deze hebben zich over de aarde wel bewezen.
Waar die dingen dan ook zijn ingezet, het resultaat was goed.
Er werd werkelijk over alles terecht geklaagd, maar van de diemaco's heb ik niet veel slechts gehoord.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Robert2 op 23/04/2015 | 18:23 uur
Ik doelde op het uitzetten en krimpen van het polyamide, waardoor het na twintig jaar o.i.d. gebrekken begint te vertonen. Zeg maar een postbode elastiek dat je telkens op dezelfde manier uitrekt, dat begint ook slijtage te vertonen op dezelfde plekken.

vwb vervormingen en verbuigingen hadden ze in mijn zeer beperkte ervaring minder last dan onze Diemaco's.

Robert2

Citaat van: Poleme op 22/04/2015 | 21:51 uur
Het 'probleem' ontstaat niet door slijtage.  De G36 heeft veel koolstof versterkte polyamide onderdelen die een veel slechtere warmte geleiding coefficient hebben dan staal of aluminium.  Hierdoor zou warmte veel minder goed worden afgevoerd dan bij metalen onderdelen.
Toch kochten de Saoedi's ook de G36. En in Australie heeft men geen problemen met de Steyr AUG, die ook veel kunstof onderdelen heeft.
Ik doelde op het uitzetten en krimpen van het polyamide, waardoor het na twintig jaar o.i.d. gebrekken begint te vertonen. Zeg maar een postbode elastiek dat je telkens op dezelfde manier uitrekt, dat begint ook slijtage te vertonen op dezelfde plekken.

A.J.

Citaat van: Sparkplug op 22/04/2015 | 22:39 uur
De link in bericht #16 laat zien waar het aan schort.

De M16, M4, C7, C8 varianten hebben geen zuigerstang. Het gemis zorgt voor de snellere vervuiling. De HK416 en HK417 hebben dit weer wel en deze kunnen doorweekt gewoon worden gebruikt.

Dat bericht doet een aaname waar het evt. aan kan liggen. En ik geloof daar niet zo in.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2015 | 22:23 uur
Ook ik begreep dat de kunststof delen van de G-36 het probleem vormen.
Kijk, het wapen is ontworpen om optimaal te presteren op het contingent Europa, met in het bijzonder Duitsland.
Het is echt een heel goed wapen, het is beter dan de M-16 in vele opzichten, zo kan het direct uit het water getrokken en nog doorweekt gebruikt worden zonder problemen, het raakt in mijn mening minder snel vervuild en de inklapbare kolf is perfect, het is daarnaast eerlijk en accuraat.

Dat het in Mali of Afghanistan minder werkt, het zij zo, maar echt niet legitiem genoeg om het wapen maar af te schrijven, dat is belachelijk en doet geen recht aan de kwaliteit die H&K bieden.
De link in bericht #16 laat zien waar het aan schort.

De M16, M4, C7, C8 varianten hebben geen zuigerstang. Het gemis zorgt voor de snellere vervuiling. De HK416 en HK417 hebben dit weer wel en deze kunnen doorweekt gewoon worden gebruikt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: Ros op 22/04/2015 | 22:31 uur
Geloof het maar voor een deel. De opmerkingen en klachten komen m.i. door de gebruiker in het veld die geen of weinig effect ziet van de gebruikte munitie (5.56 mm) op de langere afstanden. Jaag je een aantal patroonhouders in korte tijd erdoor word het ding heet.........en dat doen ze allemaal.
emmertje water mee...even indopen..tttsssss... en weer door  :crazy:...
Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2015 | 22:23 uur
....zo kan het direct uit het water getrokken en nog doorweekt gebruikt worden zonder problemen, ....

Ros

#40
Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2015 | 22:23 uur
Ook ik begreep dat de kunststof delen van de G-36 het probleem vormen.

Geloof het maar voor een deel. De opmerkingen en klachten komen m.i. door de gebruiker in het veld die geen of weinig effect ziet van de gebruikte munitie (5.56 mm) op de langere afstanden. Jaag je een aantal patroonhouders in korte tijd erdoor word het ding heet.........en dat doen ze allemaal, en in de woestijn of op de noordpool maakt niet uit.

Huzaar1

Ook ik begreep dat de kunststof delen van de G-36 het probleem vormen.
Kijk, het wapen is ontworpen om optimaal te presteren op het contingent Europa, met in het bijzonder Duitsland.
Het is echt een heel goed wapen, het is beter dan de M-16 in vele opzichten, zo kan het direct uit het water getrokken en nog doorweekt gebruikt worden zonder problemen, het raakt in mijn mening minder snel vervuild en de inklapbare kolf is perfect, het is daarnaast eerlijk en accuraat.

Dat het in Mali of Afghanistan minder werkt, het zij zo, maar echt niet legitiem genoeg om het wapen maar af te schrijven, dat is belachelijk en doet geen recht aan de kwaliteit die H&K bieden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Poleme op 22/04/2015 | 22:02 uur
Zodoende heeft de ontwerper van de AK47 zijn wapen ook een nauwkeurigheid meegegeven tot 100 meter.  Van 100 tot 300 meter kan de AK47 nog steeds effectief zijn door de zeer goed penetrerende kern van de munitie.

Nauwkeurig tot 300 meter minimaal mits goed ingeschoten. En krijg je op 900 - 1200 meter een kogel vanuit dit wapen voor je plaat ga je neer en staat nooit meer op als je pech hebt. Net als bij de FAL.

Ros

Citaat van: Oorlogsvis op 22/04/2015 | 21:24 uur
Alleen de AK-47 is zo verdomd onnauwkeurig...daar mag je blij zijn als je op 100 meter de kaart raakt.

Dat zal dan aan het exemplaar liggen en waarschijnlijk nog meer aan de schutter. Een geoefend schutter op de eigen ingeschoten AK-47 doet niet onder voor een idem schutter met een FAL op  meter.

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 21:53 uur
Met een lage zon of op een heiige dag op ISK was ik op 400m al nergens meer met mechanische vizier.

En dan heb je daar ook nog eens te maken met ideale terrein omstandigheden, vlak en laag begroeid. En dan liggend opgelegd onder vredesomstandigheden een doel proberen te raken praat je al snel van geluk hebben.